Diferențele dintre lideri și manageri

Conform autorului Max Lindsberg, formula după care acționeaza un lider eficient este următoarea:
Leadership = viziune X motivație X avânt
Majoritatea cercetărilor arată că liderii gândesc strategic, un lider eficient cunoscându-și atât punctele forte cât și limitele.
Să revenim puțin asupra caracteristicilor unui lider eficient, asa cum le vede de data asta Lindsberg, și anume: hotărât, curajos, capabil să atragă, optimist, înțelept, echilibrat, principial, carismatic. Categoric, nu toți liderii posedă aceste trăsături în întregul lor, însă este clar că toți autorii sunt de acord în privința elementelor de caracter care stau la baza formării unui lider eficient.

Max Lindsberg formulează diferențele dintre lider si manager, împărțindu-le în 3 categorii sau puncte de vedere: al viziunii, al motivației și al elanului.

Din punct de vedere al VIZIUNII

Manager:
Face lucrurile cum trebuie
Se concentrează asupra prezentului, asupra rezultatelor pe termen scurt și asupra direcției generale de acțiune
Caută ordinea
Limitează riscurile
Apelează mai mult la rațiune decât la memorie

Lider:
Face ceea ce trebuie
Se concentrează asupra viitorului, pe rezultatele pe termen lung și asupra orizonturilor
Savurează schimbarea
Își asumă riscuri
Apelează atât la emoție, cât și la rațiune

Din punct de vedere al MOTIVAȚIEI

Manager
Folosește controlul
Structurează echipa și o organizează
Aplică stimulente
Apelează la abordarea „oficială”
Pune accentul pe structură, tactică și sisteme

Lider
Se bazează pe încredere
Atrage oamenii și îi aliniază la noua direcție
Inspiră
Apelează la o cauză comună
Pune accentul pe valorile esențiale, pe filozofia comună și binele comun

Din punct de vedere al ELANULUI

Manager
Se orientează spre eficiență
Întreabă „cum, când?”
Administrează
Optimizează într-un cadru rigid
Exercită autoritatea conferită de poziție

Lider
Se centrează pe eficiență
Întreabă „ce, de ce?”
Inovează
Eludează regulile și politicile sau le schimbă
Folosește influența personală

Un alt autor, Abraham Zaleznik delimitează și el diferențele cam în aceleași linii (de altfel, acesta fiind precursor al lui Lindsberg e de presupus că cel din urmă a utilizat lucrările lui Zaleznik ca sursă de documentare), desemnând 12 diferențe dintre cele 2 grupuri, manageri și lideri:

1. Managerii administrează, liderii inovează
2. Managerii întreabă cum și când, liderii întreabă ce și de ce
3. Managerii se concentrează asupra sistemului, liderii se concentrează asupra oamenilor
4. Managerii fac lucrurile cum trebuie, liderii fac ce trebuie
5. Managerii mențin, liderii dezvoltă
6. Managerii se bazează pe control, liderii pe încredere
7. Managerii au o perspectivă pe termen scurt, liderii o perspectivă pe termen lung
8. Managerii acceptă situațiile pe care nu le pot influența ca atare, liderii le sfidează
9. Managerii privesc către finalizarea obiectivului, liderii privesc către noi orizonturi
10. Managerii imită, liderii creează
11. Managerii sunt avansați dintre clasicii ”buni soldați”, liderii sunt caractere individuale
12. Managerii copiază, liderii dau dovadă de originalitate.

Paul Birch vede și el diferențe între leadership și management. El remarcă din nou că, în mare, managerii se preocupă mai mult de sarcinile pe care le au de îndeplinit pe când liderii sunt mult mai preocupați de oameni. Asta nu impliă faptul că liderii nu acordă atenție sarcinilor de realizat, ci doar că realizarea sarcinilor se face prin suportul și bunăvoința celorlalți membri ai echipei. Liderul vede oamenii ca oameni, pe cand managerul îi consideră o „resursă”.
Astfel, el remarca faptul că actul conducerii, mai exact fenomenul apariției liderului, nu se manifestă doar ca un fenomen de afaceri, ci și in domenii diverse, fără legătură cu afacerile.

Există însă și autori care contestă acest tip de a privi lucrurile, diferențiind liderii de manageri. Patricia Pitcher a făcut o analiză pe baza datelor colectate în decurs de 8 ani și a ajuns la concluzia că există 3 tipuri de lideri:

„Artistul” – imaginativ, care îi inspira pe ceilalți, vizionar, antreprenor, intuitiv, îndrăzneț și emoțional
„Meseriașul” – echilibrat, rezonabil, ferm, sensibil, previzibil și demn de încredere
„Tehnocratul” – cerebral, orientat către detalii, tipicar, cusurgiu, care nu face compromisuri, încăpățânat.

Ea pretinde ca nici unul dintre aceste trei tipuri de lideri nu oferă un stil corespunzător de conducere și că trebuie ca liderul să fie cel potrivit situației, pentru construcție – un „Artist”, pentru consolidarea organizației – un „Meserias”, iar dacă avem o treabă neplăcută de rezolvat – un „Tehnocrat”.
Autoarea mai remarca un lucru: un lider care să aibă toate cele trei seturi de trăsături într-un echilibru perfect este extrem de rar, ea nu a găsit nici un caz în decursul celor 8 ani de studiu.
În final, diferențele pe care le considerăm a exista sau nu între un manager și un lider țin de perspectivă. E de remarcat că există multe situații reale în care nu managerul se manifestă ca lider al grupului, ci unul dintre membri este cel care orientează acțiunile echipei într-o direcție anume. Acest aspect este de multe ori generator de conflicte, datorită diferențelor de opinie între liderul de opinie și manager și a faptului că acesta din urmă poate considera că autoritatea îi este pusă la îndoială.

anteriorurmătorul

11 Comentarii

v class="fb-comments" data-href="https://leaders.ro/newsfeed/diferentele-dintre-lideri-si-manageri/" data-numposts="5" data-width="100%" data-colorscheme="light">
1. Comentarii
anteriorurmătorul

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here