Caută

A fost sau n-a fost? Feedback-ul și efectele sale

Articol preluat din Newsletterul din data de 22 octombrie 2018

Una dintre cele mai puternice unelte de învățare este feedback-ul însă este dificil de anticipat impactul pe care îl va avea un feedback, pozitiv sau negativ, asupra celui care-l primește.

Puterea feedback-ului este subiectul multor articole care au în centru ideea de învățare, însă nu există foarte multe studii care să dovedească efectele sale. În general feedback-ul apare sub forma unei informații referitoare la aspecte legate de performanțele și nivelul de înțelegere ale unei persoane. Pentru a fi oferit corect și a avea efecte cât mai sigure, feedback-ul începe de multe ori cu o relatare a unor întâmplări, comportamente, a unei situații specifice observată de cel care oferă. De cele mai multe ori acesta este momentul în care se și oprește, pentru că întâlnește rezistență din partea celui care recepționează feedback-ul.  Astfel, relatarea unei situații din unghiul subiectiv al celui care oferă feedback se poate întâlni cu remarca nu îmi amintesc acest comportament / aceasta situație. Și astfel intervine întrebarea a fost sau n-a fost?

De câte ori te-ai regăsit îi situația de a oferi feedback și a fi blocat înainte măcar să poți spune ceea ce ți-ai propus? Și de câte ori la rândul tău ai blocat opiniile celorlalți pentru că erau mult prea diferite față de imaginea pe care ți-ai proiectat-o?

O metodă care poate să funcționeze în acest caz este eliminarea oricărei judecăți de valoare din formularea feedback-ului și concentrarea pe facts care vor fi mai greu de contrazis. Există posibilitatea ca de multe ori ceea ce vedem în spatele unui comportament să fie doar propria noastră interpretare, bazată pe realitatea și percepțiile noastre, total diferită față de realitate.

Un exemplu clasic este acela al interpretării comportamentelor agresive și directe ale unor persoane în a fi venite din egoism și dorința de a controla lucrurile într-un anumit mod, însă, de cele mai multe ori în spatele unor astfel de situații regăsim emoții precum frica și lipsa încrederii în propriile forțe.

Ceea ce se întâmplă atunci când întâlnim sau opunem rezistență la feedback este faptul că ne simțim amenințați sau îi facem pe cei din jurul nostru să se simtă amenințați. Neuroștiința confirmă acest aspect: atunci când amigdala înregistrează o amenințare la adresa siguranței noastre fluxul de sânge crește, arterele se îngroașă iar organismul se pregătește pentru un răspuns de tipul fight-or-flight. Din această stare pierdem accesul la zona socială coordonată de creierul limbic, inhibăm creativitatea și dorința de a progresa.

Practic, ceea ce se se întâmplă este că feedback-ul generează tocmai reacția opusă, iar intenția bună are rezultate distructive. Provocarea noastră pentru tine săptămâna asta este simplă: fii conștient de cum te simți și cum îi faci pe ceilalți să se simtă. Iar atunci când oferi un feedback în care ai întâlnit rezistență, dezbaterea nu va fi între a fost sau n-a fost așa ci ce ai făcut/spus astfel încât ceilalți nu se simt în siguranță?

Articole similare

Erorile de gândire dau formă realității noastre

Mai bun cu fiecare gând! În urmă cu câțiva ani, la un curs dedicat adolescenților în Constanța, unul dintre participanți fusese foarte demotivat de activitatea în care fusese implicat. “Cum

Feedback-ul – o perspectivă diferită

Vorbim despre feedback și vrem să împărtășim cu tine câteva tehnici descoperite de noi într-un articol recent, povestindu-ți aici ce ne-a surprins și pe noi. 

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.