[#eischimbălumea] Adina Sandu, trainer Fundația LEADERS: „Am mutat toată experiența de învățare ‘afară’, în lumea reală”

De zece ani, aduce prospețime și inovație în structura programelor fundației, fiind și director de programe. Adina Sandu este omul ferm, dar delicat care duce la bun sfârșit orice proiect, cu ambiție și perseverență. Training-urile cu ea sunt mereu suprinzătoare și memorabile și nici n-ar avea cum să fie altfel când două din pasiunile Adinei sunt pianul și teatrul de improvizație. Aflați din interviul de mai jos cum a reușit Fundația LEADERS să scoată educația non-formală „din laborator” în stradă.

Adina Sandu este de 10 ani la LEADERS și spune că generozitatea și încrederea în noile generații sunt motorul a tot ceea ce face.

Reporter: Ce aduce nou programul LEADERS Explore pentru liceeni pe piața programelor de educație non-formală pentru tineri?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Ideea nouă a programului Explore este legată de durata programului și de forma în care tinerii învață. În primul rând, am plecat de la un feedback pe care l-am primit de la ei tot timpul, cum că și-ar dori mai mult. Leadership Autentic, progamul anterior pentru liceeni, se desfășura pe parcursul a două week-end-uri. Ne-am uitat la cât înseamnă un an în sistemul formal de învățământ și am văzut că sunt 36 de săptămâni. Așa că am ales să prelungim durata la patru sesiuni de câte un week-end cu activități între ele ca să-i ținem engaged pe o perioadă de 36 de săptămâni. Deci avem patru sesiuni de training, practică și shadowing în carierele pe care le-au descoperit în chestionarele de orientare vocațională, implementarea un proiect în comunitate și, zilnic, au un minitask în tot acest timp.

Ce am schimbat ca structură, a fost aplicabilitatea programului. Înainte, foloseam foarte multe elemente de învățare non-formală „în borcan”, cum le numim noi – adică făceam o experiență practică din care extragem niște concluzii, concluziile le retestam într-o nouă experiență practică, apoi le transformam în lecții pe care să le aplicăm în viața de zi cu zi. Toate astea se întâmplau într-un cadru experimental în care experiența practică era ceva ce se întâmpla în laborator, cum ar veni. În Explore, am transpus toată experiența de învățare în comunitatea liceenilor.

Ei știu de ce are nevoie orașul lor pentru că ei petrec zi de zi într-o comunitate cu anumite probleme, cu anumite oportunități, care are o realitate diferită față de ceea ce noi creăm în sala de clasă. Și am mutat toată experiența “afară”, în lumea reală. Am creat sesiunile pe baza a ceea ce pot învăța în comunitate, utilizând resursele din comunitate.

R: Care sunt reacțiile participanților și ale comunității?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Foarte specific, pe cele patru sesiuni, descoperă cine sunt și apoi e modulul lumea mea. Se familiarizează cu stilurile de învățare, de comunicare și stilurile de relaționare. Descoperă aceste lucruri, apoi ies în comunitate și testează cu oamenii ce stiluri au ei. Fac interviuri cu diverse persoane din comunitate, la piață, cu autorități locale.

Reacțiile participanților sunt de uimire și au oarecum un boost de stimă de sine. Li se pun în față niște oglinzi în care se văd altfel, își dau seama că au o șansă, iar șansa asta vine cu responsabilități asumate. Sunt foarte atașați de comunitatea non-formală închegată, clasa asta de 25 de adolescenți in oraș este pentru ei o bulă, crema cremelor.

Adina și “exploratorii” din Reșița discută despre proiectul social ce va aduce o schimbare importantă în comunitate.

Una din fetele din Explore Reșița mi-a spus că, dacă are mapa programului în mână, simte că poate face orice, i se pare că reprezintă ceva și nu-i mai e teamă (zâmbește). O dată, liceenii se bucură de deschiderea oamenilor și pot identifica de ce anumite persoane reacționează într-un fel sau altul și-apoi au discuții cu privire la proiectul din comunitate.

Noi am creat o clasă de 25 de exploratori cu experiențe diferite, vârste diferite, dar care au în comun potențialul de a face o schimbare. În modulul care se referă la echipă, îi punem într-o situație reală, în care ei să aibă o miză și să funcționeze ca o echipă. Și miza este acest proiect social. Ne-am gândit că scopul poate să-i unească într-un mod în care niciun exercițiu fictiv nu-i poate uni, poate să trezească în ei un spirit de echipă care să fie sustenabil. Fac ceva concret în cadrul programului, dar pot face asta și după. Să lase ceva în urma lor în comunitate și să dea înapoi din ce au primit în acest an de educație non-formală.

R: La ce fel de proiecte în comunitate s-au gândit cei 250 de liceeni din cele 10 orașe?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Temele mari sunt din zona de social. De exemplu, o grupă vrea să renoveze secția de pediatrie a spitalului din oraș. Și se ocupă de tot: de la autorizația de la spital, la a face rost de vopsea și a pune mâna la treabă. Își unesc talentele și o scot la capăt: unii sunt buni pe partea de administrație, alții sunt creativi. Alții strâng haine și încălțăminte pentru copiii de la țară care nu-și permit să meargă la școală, alții vor să afișeze programul autobuzelor în toate stațiile din oraș sau să recondiționeze băncile. Unii vor să înființeze un ONG pentru a derula activități culturale cu tineri pentru tineri.

R: Cât de pregătiți sunt pentru a lua decizii și a face o schimbare în locul în care trăiesc?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Înainte de a se apuca de treabă propriu-zis, joacă un joc pe care echipa de traineri LEADERS l-a inventat. Jocul se numește Exploris și participanții trebuie să se ocupe de managementul unui oraș. Exploris e un oraș fictiv în care avem de toate: Adminstrație publică, Sănătate, Educație, Cultură, Infrastructură, Mediu. Tinerii vor fi împărțiți în echipe de doi-trei și vor reprezenta câte un actor local. Apoi, la fiecare rundă, primesc un scenariu de la noi, o situație în care învață să ia decizii. De exemplu, la anul orașul fictiv Exploris va fi numit Capitala Culturală a Tineretului și va găzdui o serie de refugiați. Ce se întâmplă în Turism, în Educație, în Sănătate, cum acționezi și prioritizezi lucrurile?

Concluzia cea mai importantă a jocului este că instituțiile astea mari trebuie să colaboreze ca să ne fie bine tuturor, că o decizie influențează și este influențată la rândul ei de alte decizii. Și că fiecare cetățean trebuie să se implice activ, indiferent de poziția socială sau de job-ul pe care-l are.

Rolul de cetățean nu e primit de undeva de sus, îl ai pentru că exiști în acea comunitate și vine cu o serie de responsabilități și obligații. Apoi, jocul se duce în concret: ne-am jucat, ați înțeles ideea, voi sunteți cetățenii orașelor Reșița, Lugoj, Bârlad, București, Iernut, Râmnicu Vâlcea, Târgu Mureș, Bistrița, Ploiești, Târgu Jiu și aveți șansa să faceți ceva concret acum. Ce faceți?

Elevii sunt o sursă inepuizabilă de idei și energie pentru a demara proiecte de impact în orașele lor.

R: Un pilon important al programului Explore este partea de orientare vocațională. De ce a apărut această componentă și în ce constă?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Mulți dintre adolescenții din programele noastre ne-au spus că ar avea nevoie de îndrumare pentru viitorul lor. Aceste generații au acces la informație, dar n-au filtre, așa că își creează tot felul de povești și se trezesc în punctul în care-și aleg o facultate pentru că au auzit: „Mergi la Politehnică că o să câștigi bine” sau „Mergi la Medicină pentru că e o meserie cu statut, respectabilă” și se trezesc nefericiți. Cum îi ajută Fundația LEADERS? Prima etapă a fost în anul 2012 când am introdus chestionarul de orientare vocațională JVIS (n.r. Jackson Vocational Interest Survey). L-am ales pentru că este singurul instrument care se ocupă de direcțiile vocaționale, merge pe ce-ți place să faci, nu testează competențe.

Mai e interesant că la JVIS s-a făcut o similaritate cu profilurile ocupaționale de la noi. Și participanții pot afla și care sunt clusterele ocupaționale cu care sunt foarte similari sau mai puțin similari. Au 32 de astfel de categorii. Primele trei care sunt cele mai similare vin cu explicații foarte interesante, cu caracteristicile din Clasificarea Ocupațiilor din România, cu abilitățile pe care trebuie să le dezvolți dacă vrei să intri în domeniul respectiv. Dacă tu ai un profil foarte similar cu Medicina și inclusiv în partea de profil ocupațional îți iese un scor foarte similar în domeniu medical, poți afla ce înseamnă piața de domeniu medical din România.

Ne-am dat seama curând că nu e suficient să te bați în teorie cu miturile, așa că le dăm le dăm șansa să interacționeze cu specialiști în domeniu. Fiecare participant Explore va avea ocazia să exploreze vocația descoperită în chestionarul JVIS. Fie la ei în comunități, fie în comunități învecinate li se vor pune la dispoziție sesiuni de practică în domeniul vizat – și am avut mulți oameni și organizații care li-au dorit să-i ia pe exploratorii noștri pe lângă ei și să le arate ce înseamnă meseria respectiv. În Resita, avem un participant care are ca interes Medicina, foarte specific – chirurgie. Acesta s-a dus câteva zile într-un spital și s-a plimbat pe-acolo cu doctorii, i-au arătat sala de operație, i-au povestit tot procesul, cum faci să ajungi doctor, cum alegi specializarea, cât înveți. Sau invităm oamenii în comunități să le vorbească tinerilor despre diverse meserii, sau le punem la dispoziție mentori cu care pot interacționa direct sau pe Skype. La Iernut, de exemplu, avem o sesiune de mentorat pe zona de criminalistică, avem trei copii care vor să facă asta. N-au unde în oraș să vadă ce și cum, dar îi punem în contact cu cineva din București să le povestească puțin.

Elevii cu interese în zona de finanțe/bănci au șansa de a face un stagiu de practică într-o sucursală a băncii din localitatea lor. Pe zona de pedagogie, cineva de la Facultatea de Psihologie le-a  povestit ce înseamnă plan de curs, cum evaluezi, cum te pregătești.

Improvizează și se distrează. Adina este pasionată de teatrul de improvizație și face parte din trupa All In.

R: Care sunt satisfacțiile tale într-un program ca Explore pentru liceeni?

Adina Sandu, trainer LEADERS: Concret, o să am satisfacția de a-i vedea „exploratori” pe toți în luna decembrie, când se încheie programul. Atunci, ei vor primi certificarea Explore, primul nivel în leadership și va fi o sesiune de decernare a diplomelor într-un cadru festiv, cu părinții, profesorii, mentorii și partenerii care le susțin proiectele pe plan local. Fiecare explorator va avea un manifesto de trei minute în care va povesti cum l-a schimbat experiența Explore.  

Apoi, simt că am dat acestor elevi cadrul real în care să simtă că fac ceva care contează. Și, pe viitor, vor căuta să facă lucruri cu sens. Cea mai mare satisfacție pentru un trainer e când oamenii vin spre tine de bunăvoie, vin în timpul lor liber, vin în week-end-uri. Știi cât de mult prețuiește această generație timpul, știi că nu au răbdare și contează cu atât mai mult faptul că aleg de bunăvoie să fie în program. Sunt o sursă de energie și inspirație incredibilă. Peste ani, vin la tine și îți spun: „Uite, tu, acum X ani mi-ai zis treaba asta, am făcut așa și sunt un om fericit.” Asta e de neprețuit, când ceea ce facem la LEADERS pornește din generozitate și se întoarce la tine înmiit.

Prezența programului în cele 10 localități (Bârlad, Bistrița, București, Iernut, Lugoj, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Reșița, Târgu Jiu, Târgu Mureș) este susținută în acest an prin programul “Împreună cu LIDL pentru un viitor mai bun”.

***Interviul e parte a campaniei de promovare a programului LEADERS Explore pentru elevi #eischimbălumea. Restul episoadelor, aici și aici.

Comentarii

Distribuie
Ionela Gavriliu
Ionela este jurnalist din anul 2005, lucrând la Dilema Veche, Jurnalul național, Digi24 și emisiunea În premieră cu Carmen Avram de la Antena 3. S-a implicat în proiecte sociale, reușind să inițieze două proiecte legislative în domeniul sănătății și educației. Crede că educația și leadership-ul sunt cheia unui viitor mai bun și newsfeed.leaders.ro este platforma în care și-a pus speranțele unei schimbări structurale în România.

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here