În perioada aceasta mai mult ca oricând suntem mânați într-o luptă a deciziilor. Fiecare schimbare din exterior presupune o adaptare rapidă care presupune luarea unor decizii,i de multe ori cu efecte mult mai mari decât ne aștepta. Zilele acestea, business-urile virează mult în direcția în care se duc nevoile, noi produse și servicii apar în portofoliul firmelor și același lucru se întâmplă și la nivel personal. Ne găsim noi hobby-uri, facem multe dintre lucrurile pe care le amânam și chiar ne regăsim în situația în care simțim că am face inclusiv o schimbare în carieră.
Fiecare decizie pe care o luăm are un impact atât asupra noastră, cât și a ecosistemului din jurul nostru: societate, organizație, familie, prieteni. Dacă într-o perioadă normală ne ofeream timp de ajustare la fiecare schimbare și fiecare lucru nou îl resimțeam mult mai intens, astăzi toate aceste lucruri sunt mascate de viteza cu care se mișcă totul și de incertitudinea generală. Asta nu înseamnă că efectele schimbărilor nu se simt, ci din contră, este posibil să trăim sub efectul unei anestezii care atunci când va trece va lăsa loc tuturor durerilor provocate de schimbări și decizii.
Care este indicatorul unei decizii eficiente? Este vorba de a alege între a amânarea acesteia pentru a strânge mai multe informații și luarea unei decizii doar cu informațiile pe care le ai disponibile. Să știi când să reacționezi rapid sau când să îți faci timp pentru a reflecta sunt două dintre elementele care pot ajuta o echipă să parcurgă cu succes criza sau să nu iasă întreagă din vâltoare. Reacțiile lente pot duce la oportunități ratate în timp ce deciziile premature pot duce la alocarea resurselor în anumite direcții netestate care nu au șanse de succes.
Nu avem o soluție pentru că sunt multe variabile care vor influența rezultatul unei decizii, în schimb îți vom povesti despre cum arată și care sunt particularitățile celor două tipuri: decizia reactivă este cea rapidă, impulsivă și bazată pe intuiție. Când instinctul îți spune că asta este direcția cel mai probabil este ghidat de emoție și obișnuință, ajutându-ne să rezolvăm probleme punctuale și situații neașteptate. Deciziile bazate pe un proces de reflecție presupun o abordare mai metodică a problemelor. În loc să identificăm soluții imediate, vom analiza din cât mai multe unghiuri înainte de a lua măsuri.
Deși spuneam că nu există o metodă mai eficientă, credem că în această perioadă deciziile impulsive trebuie transformate în decizii calculate, iar viteza cu care ne mișcăm ca organizații să fie redusă pentru a putea observa ceea ce se întâmplă în exterior. Încetinind vom putea să utilizăm raționamente deliberative – ceea ce Keith Stanovich și Richard West numesc System 2 în abordarea minții. Valul de știri, informații și update-uri ne pot da senzația că suntem suficient de informați pentru a lua o decizie, creând astfel o falsă impresie a unei decizii bazată pe reflecție. Sunt multe lucruri pe care le putem face zilele acestea dar poate că unul dintre cele mai bune lucruri pe care le putem face pentru noi și pentru organizațiile noastre este să ne oprim și să ascultăm. Când zgomotul de fundal va deveni din ce în ce mai estompat este foarte posibil să auzim exact răspunsul de care vom avea nevoie.
Photo by Martin Adams on Unsplash