CE LĂSĂM ÎN URMĂ – 250 de exploratori care au învățat să pescuiască

Timp de 9 luni de zile am fost alături de 250 de elevi-exploratori din 10 comunități din toată țara. Un an de educație non-formală în care ne-am propus nu doar să formăm niște tineri aflați într-un moment important al vieții lor, ci să aducem schimbare și în comunitățile în care trăiesc. Cu alte cuvintele, nu le-am dat peștele, ci i-am învățaț să pescuiască singuri, ieșind din zona de confort și colaborând. De la Iernut la Târgu Jiu, de la Bârlad la Târg Mureș, am folosit comunitatea ca pretext de învățare și rezultatele au fost peste așteptări.

Exploratorii au învățat că pot face diferența prin forțe proprii, folosind resursele din comunitatea lor.

Pentru a păși cum trebuie în viitor, trebuie să lăsăm ceva în urmă. Aceasta a fost lecția pe care și noi, la LEADERS, am învățat-o în acest an în urma primei ediții a programului LEADERS Explore pentru elevi, program susținut de Lidl prin Lidl Community Grant. Și am mai aflat ceva: că în tinerii din România există energii incredibile care pot răsturna munții. Energii pe care le-am concretizat în proiecte sociale ca o ștafetă pentru generațiile următoare de exploratori, dar și ca pe ceva ce dau înapoi comunității în care se dezvoltă. 23 de proiecte gândite și implementate de liceenii noștri și peste 3000 de beneficiari direcți le-au arătat exploratorilor de ce sunt în stare și celor din jur – că e important să vrei și să te pui pe treabă.

Când noi, la Fundația LEADERS, am decis ca toate programele să lase o amprentă durabilă, concretă – am schimbat totul. Am elaborat programe mai complexe, mai lungi ca durată, mai intense. Am stat cu ochii deschiși și urechile ciulite la tot ce se întâmplă în jur, din punct de vedere social, politic, educațional, economic, din dorința de a oferi participanților noștri o contextualizare cât mai reală și de a-i pregăti veritabil pentru viitor. Și-apoi ne-am dat seama că mai trebuie ceva: generozitatea tinerilor și dorința de a schimba lucrurile în bine ne-au determinat să introducem în toate programele noastre componenta proiectelor sociale, cel mai complex și real exercițiu de muncă în echipă.

Așa arăta stația de autobuz din Iernut înainte (stânga) și așa arată după intervenția exploratorilor (dreapta).

Proiectele sociale sunt ca o lecție vie în care tinerii află că singuri nu pot schimba lucrurile, doar împreună. Cei 250 de liceeni din programul LEADERS Explore pentru elevi s-au împărțit în grupuri, au aderat la câte o idee și s-au pus pe treabă.
Pentru a implementa micul lor vis, au tras uneori cu dinții, au cerut sprijin, au mers la autorități și au primit înțelegere sau rezistență până s-au făcut înțeleși. S-au luptat cu idei învechite, cu mentalități, cu indiferența și uneori cu propriile temeri și au reușit să facă diferența în comunitățile din care fac parte.
S-au maturizat și au crescut așa cum nu-și imaginau. Și, mai mult decât atât, au pornit un val de lucruri bune în toată țara care a luat prin surprindere pe toată lumea: pe ei, pe cei din familiile lor, pe autoritățile locale și chiar și pe noi, noi care am investit încredere necondiționată în ei.

Alegerile tinerilor au fost surprinzătoare și, deși nu avem pretenția unui studiu sociologic, putem trasa câteva direcții privind preferințele și felul în care ar trebui să se schimbe lucrurile.

RECOMANDARE

Tinerii își doresc orașe și localități frumoase, care să-i reprezinte: așa au pornit proiecte de reamenajare a parcurilor din oraș, de vopsire a băncilor, de renovare a stației principale din localitate, de organizarea unui spațiu de relaxare pentru tineri.
O stație cu zâmbete la Iernut, de exemplu, a însemnat renovarea stației de autobuz din oraș într-un mod spectaculos.

Liceenii își doresc să trăiască în orașe frumoase, îngrijite și creative.

Tinerii au foame de artă și cultură. Pentru că, în afară de București și alte câteva centre urbane importante, manifestările culturale destinate lor lipsesc cu desăvârșire. În proiectele lor, liceenii au gândit spații, virtuale au reale, în care artiștii locali să-și expună picturile, au organizat locuri în care cei din generația lor să poată desfășura activități artistice. Ada Pârvu, reprezentanta proiectului Artiştii invizibili de la Ploieşti, explică ce a înseamnat întreaga experiență: “Proiectul ne-a făcut să ne mobilizăm, chiar dacă, aparent nu exista nicio șansă să ne atingem obiectivul. Am învățat că trebuie să găsim echilibrul în tot. Deși am țintit ca oamenii ce iau parte la proiectul “Artiștii invizibili” să fie din Ploiești, acesta s-a răspândit rapid, întâi în Oradea, apoi București și Bacău.” La Bistrița, Hang Out Spot reprezintă un mini-festival de inițiațive creative și de explorat orașul.

La Ploiești, exploratorii au înființat Cupa LEADERS la fotbal, o competiție de succes care creează solidarități și rivalități între licee și între liceeni, dar mai ales apartenență. “Pentru mine a fi explorator nu avea un sens foarte clar înainte de începerea programului. Acum, în schimb, consider că a fi explorator înseamnă a-ți dori să cunoști lumea, oamenii și chiar pe tine însuți; să ai curajul să faci pasul înainte și să schimbi ceva în viața ta”, crede Denis Bicu, reprezentant al proiectului Cupa LEADERS.

Tinerii vor ca lumea să fie un loc mai bun și fac gesturi importante pentru a-i sprijini pe cei vulnerabili. Din generozitate pură, la Târgu Jiu au vizitat căminele de bătrâni și le-au oferit oamenilor de-acolo flori, prăjituri, atenție și posibilitatea de a-și spune povestea. La Bârlad, au strâns încălțăminte și haine groase de iarnă pentru copiii care abandonează școala din cauza frigului. La Târgu Mureș, au dotat cu cărți spitale din oraș și le-au citit povești copiilor bolnavi.

Tinerii vor să facă periodic astfel de vizite la azilul din Târgu Jiu pentru a retrăi emoția de a dărui din timpul lor unor oameni care nu mai au alte bucurii.

Tinerii vor să învețe și să se învețe unii pe alții. You teach me, I teach you este un proiect ce presupune formarea unor cluburi de învățare la diferite materii și pe diferite teme, cu invitați (ocazional) din domeniile respective. Ideea de proiect a apărut în urma nevoii tinerilor din comunitate de a beneficia de o aprofundare a materiilor din școală, dar și a domeniilor neexploatate de mediul școlar. La București, Speranțe la finanțe a oferit liceenilor lecții de educație financiară.

ONG – o nouă generație înseamnă promovarea voluntariatului în comunitatea din Râmnicu Vâlcea și deschiderea de oportunități către aceștia. “Avem de gând să continuăm proiectul și să îl creștem mai mult”, spune Florin Păunescu, reprezentantul proiectului.

Ce a însemnat experiența Explore și proiectul social pentru absolvenții noștri, îi lăsăm mai bine pe ei să vă spună și să tragă concluziile: “Un corp în repaus tinde să râmînă în repaus. Un corp în mișcare tinde să rămână în mișcare. Faceți primul pas, îl veți face și pe-al doilea, și pe-al treilea. Asta m-a învățaț LEADERS pe mine: să fac ceva nou și să-mi depășesc toate barierele.”

*** Fundația LEADERS a decis să ofere un masterclass la București echipei cu cel mai coerent și de impact proiect social din cele 23, o șansă de a avea acces la resurse și oameni pentru a-și continua și extinde proiectele. Pentru că ne-a fost greu să alegem, la anul așteptăm la București exploratori din trei proiecte din țară. Câștigătorii sunt: “ONG – O nouă generație” de la Râmnicu Valcea, “Lasă-mă să merg la școală” de la Bârlad și “Reading is Healthy” de la Târgu Mureș. Mai multe despre toate proiectele noastre în comunitate, aici.

După ceremoniile de absolvire, liceenii au devenit exploratori cu acte în regulă.

*** Fundația LEADERS este un accelerator de experiențe și inspirație: declanșăm potențialul tinerilor și formăm lideri responsabili și vizionari, începând cu anul 2000. Fundația LEADERS este o organizație care susține oamenii cu valori și principii și ne dorim ca prin programele noastre, Explore, Experience și Challenge, să desăvârșim procesul de formare a liderilor. Mai multe despre programele noastre, aici.

*** Lidl este prezent în 30 de țări din toată lumea și operează aproximativ 10.000 de magazine și peste 140 de centre logistice în 27 de țări din Europa. Lidl are aproximativ 215.000 de angajați, dintre care 5000 în România unde retailer-ul german are deschise peste 200 de magazine și 4 centre logistice. Misiunea Lidl în România este aceea de a le oferi zilnic românilor, în zone din imediata lor proximitate, produse de calitate la cel mai bun preţ, direct de la producători, într-o largă varietate de sortimente.

Comentarii

Ionela Gavriliu
Ionela este jurnalist din anul 2005, lucrând la Dilema Veche, Jurnalul național, Digi24 și emisiunea În premieră cu Carmen Avram de la Antena 3. Colaborează în prezent și cu recorder.ro. S-a implicat în proiecte sociale, reușind să inițieze două proiecte legislative în domeniul sănătății și educației. Crede că educația și leadership-ul sunt cheia unui viitor mai bun și newsfeed.leaders.ro este platforma în care și-a pus speranțele unei schimbări structurale în România.

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.