Caută

Cristina Bâtlan – E o formă de lașitate față de tine însuți să nu încerci

Meet the leader este doza de inspirație dedicată comunității absolvenților Leaders. În mod normal se întâmplă lunar și offline, însă pe durata perioadei cât stăm acasă, am decis ca Meet the leader să se întâmple săptămânal, în fiecare luni seara, de la ora 20:30 și să fie deschis pentru toți cei care își doresc să participe.

Înregistrarea integrală a evenimentului Meet the leader la care a fost invitata Cristina Bâtlan, fondatoarea Musette

Nu va mai fi la fel. Dar într-un fel, nu e un lucru rău faptul că nu va mai fi la fel. Și o să vedem că ne plac și alte lucruri la fel de mult. Sunt oameni frumoși lângă noi, dar nu îi vedem. Asta vom învăța din perioada asta, să îi vedem pe cei de lângă noi.”

O cunoaștem pe Cristina ca fiind o persoană foarte activă, care mereu are câte ceva de făcut, așa că am fost curioși să aflăm cum reușește să stea în casă în aceste zile.

„În carantină am prieteni alături. Eram doi oameni înainte în casă, acum suntem 5. Am schimbat idei, am învățat unii de la alții. Când stai cu un om pe care îl cunoști foarte puțin, atunci îl cunoști cu adevărat.”, ne-a răspuns  Cristina.

SUSTENABILITATE

Cristina ne-a povestit că a stat în casă până când, după două săptămâni, s-a născut întrebarea: „Ce facem cu resursele noastre?” Au început să producă echipamente în atelierele Musette mult mai târziu decât alții, însă au ales astfel pentru că „aveam nevoie de sustenabilitate”.

„Acum este momentul în care oamenii pot arăta dacă sunt sustenabili sau nu. Perioada este una confuză. Mânat de panică, ai putea să te arunci să faci produse. Multă lume face produse, dar nu toate sunt sustenabile, adică să fie din materiale reciclabile, iar materialele să își facă treaba, să ofere protecție.”

La Musette au ales să producă viziere. „Nu am avut niciodată așa un produs bun.”, le-a spus un polițist la care a ajuns o vizieră. Cristina a considerat un fapt firesc asumarea răspunderii pentru produsul livrat. „Produsul trebuie să fie conform, să aibă un standard de calitate. Faptul că îl oferi gratuit, nu te scapă de răspunderea față de produs.’’

La acest proiect, Cristina a lucrat alături de o absolventă a programelor Leaders, Ruxandra Ion. Împreună au pus pe roate producția de viziere și au ales să facă bine folosind tot ceea ce au și tot ceea ce știu. Cristina ne spune cu emoție că „dacă vrei, dacă ai un gând, o idee, poți.”

„Sustenabilitate, acum, înseamnă să încercăm să găsim în fiecare dintre noi acea parte de umanitate. Fiindcă asta salvează planeta și ne salvează pe noi.”

RISCURI ȘI ALEGERE

„Singurul mod în care poți să pierzi, e să nu încerci, indiferent cât de greu e proiectul, chiar dacă pare imposibil. E o formă de lașitate față de tine însuți să nu încerci. Chiar dacă nu ai cea mai bună strategie sau un plan, e bine să iei hotărârea. Ce ți se poate întâmpla?”

E o formă de lașitate față de tine însuți să nu încerci.

„Să riști și să speri, iar obiectivul tău să fie mult, mult mai sus decât știi că poți să ajungi.”

„Nu deciziile sunt cele care te încurcă, ci cum poți să vezi un tablou complet al lucrurilor, cum să vezi că din orice situație ai de câștigat.’’

PIERDERI

„550 de oameni stau acasă din 13 martie. Decizia să închidem fabricile nu a fost ușor de luat, dar nu aveam încotro. Lumea nu își cumpără pantofi ca să stea acasă.’’

Cristina vede, însă, dincolo de aceste pierderi, pe care le consideră pierderi materiale. „Hai să ne bucurăm de ce avem acum. Ăsta e un secret, să te bucuri de ce ai acum.’’ Se concentrează pe oportunitatea din această perioadă, pe șansa fiecăruia de a petrece perioadă dinainte de Paște alături de familie. „O să fim bine.’’ ne spune.

„Am simțit perioada aceasta că nu suntem singuri. Că avem furnizori care ne iubesc, clienți care sunt alături de noi. Avem o comunitate de peste 30 000 de clienți, pe care îi simțim aproape.’’

Și înainte de această criză eram într-o criză, dar într-o criză despre care lumea nu știa să vorbească.

„Și înainte de această criză eram într-o criză, dar într-o criză despre care lumea nu știa să vorbească. Poți să arăți că o companie e foarte bine și atunci când nu e foarte bine. Trecem printr-o criză care începuse de mult. Dacă o companie e sănătoasă, etică, nu cade într-o lună.’’

„Cred ca e momentul cel mai bun în care putem să revizuim ce fel de companie suntem.’’

„O companie nesustenabilă e o companie care neajutată, nu supraviețuiește.’’

LUXUL ÎN TIMPUL ȘI DUPĂ COVID-19

„Luxul adevărat nu e luxul vândut prin marketing. Să spui lux unui produs doar pentru că e scump, nu e lux. Într-o țară în care caracterul consumatorului e reprezentat de superficialitate face ca luxul să fie dat de preț.”

Luxul înseamnă ca produsul să fie sustenabil, așa își merită prețul. Un produs care e scump pentru a produce companiei profit, nu e sustenabil. Valoarea lui intrinsecă înseamnă sustenabilitate. Sustenabil înseamnă că se gândește la oameni, astfel încât să poată fi achiziționat de cât mai mulți oameni.”

Astăzi consumatorul e corupt prin etichetă. 0.2% din producție e sustenabilă.’’

Cristina ne îndeamnă să privim din nou la whole picture chiar și atunci când vorbim de modă, lux și haine.

Am întrebat-o pe Cristina cum putem vedea acest tablou complet sau whole picture? Cum face ea să reușească acest lucru?

Ne punem întrebări. Dacă un produs e corect, el e corect și nu trebuie forțat prin etichetă.’’ O etichetă în care sustenabilitatea e prezentată numai pentru marketing, deși nu se regăsește în conținutul produsului.

„La Musette, lanțul de achiziții de materii prime e direct, fără intermediari, producem, vindem în rețea proprie, reciclăm. Am gandit noi produse cu 0 waste. Punem căptușeală fără crom, fiindcă cormul face pielea să nu mai fie biodegradabilă.’’

CUM A ÎNCEPUT POVESTEA MUSETTE

„Tata voia să fac medicina, eu am vrut silvicultură, am ajuns la drept.”

Cristina ne-a povestit că totul a început odată de a renunțat la Facultatea de Drept.  „Mi-am dat seama că nu îmi place, asta s-a întâmplat după Dreptul Constituțional.”

„Bine că am luat decizia atunci, nu am mai pierdut 2 ani numai ca să am o diplomă. O diplomă care m-ar fi putut întoarce din drum.”

„Am început cu un capital de 700 de dolari. Am riscat toți banii. Am început să vindem țesături și să înțelegem ce înseamnă o piață capitalistă. Am avut succes. Clienții noștri erau proprietari de magazine de peste 40 de ani. Ne asociau cu copii lor. Cred că tinerii au această șansă. Mulți sunt speriați de faptul că sunt prea tineri. E bine să încerci, să faci greșeli când ești tânăr. Nu tot ceea ce crezi că e greșit, e într-adevăr greșit. Când porenști la drum cu o mulțime de NU-uri, asta nu e bine. Încercatul te face să înțelegi că nu mereu ai greșit.’’

„Am deschis prima fabrică de genți. Apoi fabrica de pantofi. Atunci a fost riscul cel mai mare. Am investit toți banii. Toată lumea în Italia ne spunea că e imposibil, că în Europa nu se mai produce nimic și că toți produc în China. Mi-am zis că dacă e atât de greu, înseamnă că nu o vor face toți, așa că hai să încercăm. Factorul de diferențiere îți aduce succes.’’

„Am adus primul tehnician italian, care a spun că e extraordinar ceea ce încercăm să facem, dar că echipamentele pe care le-am luat trebuie schimbate. Voiam un pantof de calitate, la cel mai înalt standard. Așa că am schimbat în acel an utilajele. Am reinstalat o fabrică nouă.’’

„Am început producția și am văzut că se rupeau pantofii pe bandă. După 20 de perechi nu am mai putut să stau. Abia după 200 de perechi am reușit o producție bună, o noutate mondială, pantofi cu vârf ascuțit montați mecanic. De atunci consider că a luat naștere fabrica. Cea mai performantă fabrică de pantofi din Europa, ca tehnică, materii prime, reguli de producție.’’

Cristina ne-a spus cât de important a fost pentru ea să învețe să asculte și să acționeze rapid atunci când a găsit soluția.

Un muncitor din fabrică i-a pus în contact cu italianul care a transformat Musette.

„Atunci cand nu ești arogant și asculți oamenii, vin informațiile valoroase, care îți pot salva viața.’’

PASIUNE

„Trebuie sa descoperi ceea ce îți place, atunci nu vei simți oboseala sau că viața ta e consumată de acel vis. Pasiunea e ceva ce nu poate fi învățat, ori e, ori nu e. Toată lumea o are, însă nu toți o descoperă.’’

„Începe să îți placă ceea ce știi cel mai bine și începi să ai succes cu ceea ce știi cel mai bine.’’

Am întrebat-o pe Cristina ce sfaturi are pentru aceia care vor să înceapă un business acum?

„Să inovezi, să faci ceva diferit și să nu te lași convins doar de aparență. Produsul trebuie să fie bun și pentru oameni. Foarte importantă e intenția. De ce facem produsul? Ajută oamenii? Pune-ți întrebări și ajungi la idei extraordinare.’’

„Afacerile trebuie sa fie mai bune, nu mai mari.’’

ECHILIBRU

Am întrebat-o pe Cristina ce face ca să găsească echilibrul perioada asta?

„Fac yoga în fiecare zi, beau ceai din copacul de ceai din Taiwan. Meditez sau sunt ocupată cu un proiect.’’

Cristina ne-a spus că în fiecare zi găsește alte 5-6 lucuri noi bune și frumoase, care se întâmplă doar fiindcă există carantina. „E liniște, curățenie, oamenii sunt mai amabili…”

Vă recomand să stați cu voi permanent fiindcă doar așa ajungeți să vă iubiți. Voi sunteți cei mai importanți în viața voastră. De foarte multe ori uităm de noi înșine și nu ne bucurăm de prezent. Orice situație are multe fațete. Trebuie să ne antrenăm să vedem binele. Vedem lucrurile bune care ni se întâmplă atunci când stăm cu noi.’’

’’Cred că oamenii se vor orienta spre less is more. Cumperi mai puțin, de mai buna calitate. În această perioadă fiecare a avut timp să se întrebe ce e valoros pentru mine?’’

’’Oamenii vor înțelege cât de dependenți suntem de importuri. În România nu există o companie care să producă măști autorizate. Mulți oameni sunt nepregătiți. Și trebuie să ne pregătim. Unde? La noi acasă. Avem în România câmpii, munți și ape, dar nu avem minte să păstrăm tot ceea ce avem.’’

’’În criză se naște ajutorul. Trebuie să înveți să ceri ajutor. Nu e o rușine.’’

Articole similare

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.