Caută

Cui îi place să învețe?

Învățarea este un proces prin care acumulăm cunoștințe sau abilități prin studiu sau experiențe, este de când lumea și va exista mereu. Oricine poate să învețe: oameni, animale, inteligența artificială, chiar există dovezi științifice de procese de învățare întâlnite la plante.

Deși începem să învățăm încă de înainte de a ne naște, asociem de multe ori învățarea cu școala: momentul în care suntem organizați în grupuri omogene de vârste, suntem evaluați pe baza unor standarde (note) și parcurgem aceeași materie indiferent de cine suntem.

Având parte de astfel de experiențe ajungem în punctul în care….nu ne mai place să învățăm.

 În cadrul unui proces de interviuri realizat cu peste 60 de elevi din mediul rural, în conversațiile purtate cu elevii am descoperit că există o împărțire clară: cei cu rezultate bune la școală care verbalizau elemente de tipul îmi place să învăț, îmi place să am note mari, și cei care nu excelau în sistemul de învățământ formal și care declarau cu resemnare că nu le place să învețe. Stând de vorbă cu ei, am putut descoperi multe elemente comune, indiferent de categoria în care se aflau: toți aveau hobby-uri, fiecare dintre ei avea o lume despre care era pasionat, în care investea timp și energie …așadar învăța.

Învățarea – un proces și nu o destinație

Putem spune cu ușurință că învățăm chiar și atunci când refuzăm să citim cursurile, când amânăm acea carte pentru că găsim ceva mai interesant de făcut. Dacă reușim să ne deschidem toate simțurile vom fi capabili să învățăm multe lucruri despre noi în aceste momente.

Dacă privim învățarea ca pe un proces natural ci nu ca pe un obiectiv în sine, vom reuși să ne găsim propriile metode de a asimila informații și cunoștințe și de a ni le organiza.

La fel ca evoluția, învățarea are propriul mod de a acționa: este inteligentă, celulele comunică între ele și se adaptează schimbărilor din mediul înconjurător. Astfel, în acest proces, un rol foarte important îl au autonomia și capacitatea de autoorganizare.

Dacă privim învățarea ca orice proces natural, firesc, autonom, care ne ghidează pe tot parcursul vieții, vom deveni conștienți că tuturor ne place învățarea, pentru că o facem tot timpul.

 Drumul către rezultat trece printr-o….profeție

Dar ce se întâmplă cu cei cărora chiar le place învățarea? Putem oare să le negăm legătura directă dintre rezultate și emoțiile asociate procesului formal de învățare?

Cred că aici putem identifica efectul Pygmalion, sau Rosenthal, care îi determină această legătură. Efectul poartă numele lui Pygmalion, un personaj mitologic cipriot, un sculptor care s-a îndrăgostit iremediabil de creația lui: o femeie de fildeș căreia Zeița Afrodita i-a dat viață.

Prin acest efect iau naștere profețiile auto-împlinite și anume: dacă cei din jurul tău proiectează asupra tă că ești un student exemplar, că ai capacități mult mai dezvoltate decât cei din jurul tău atunci vei ajunge să te ridici la înălțimea așteptărilor lor.

Astfel, dacă te afli în categoria studenților cărora le place să învețe, cel mai probabil cei din jurul tău se așteaptă ca tu să fii bun și să ai rezultate.

Plăcerea învățării o putem câștiga dacă ne lăsăm Inspirați de natură, privind totul ca pe un proces de învățare organic: acceptarea schimbării, o lecție pe care natura ne-o oferă cu fiecare anotimp, inovația și spargerea barierelor de orice tip pe care păsările ni le-au inspirat cu zborul lor, importanța comunităților și puterea colectivă care pentru albine și furnici este un stil de viață.

Pentru că dacă îi vom întreba pe toți cei mai sus menționați, cui îi place să învețe, probabil că răspunsul ar fi: tuturor.

Articole similare

Reziliența – individuală sau de grup?

Colegii mei m-au provocat să reflectez asupra termenului de reziliență cu impact în formarea liderilor. În programele LEADERS dedicate tinerilor profesioniști adresăm reziliența psihologică  ca fiind o competență esențială în

Altruismul în ONG-uri

Prima dată când ne gândim la organizații nonguvernamentale, ne pot veni o sumedenie de cuvinte cheie care să fie reprezentative, cum ar fi: simț civic, responsabilitate socială, beneficii aduse societății,

Iubirea de sine între curaj și blândețe

Cel mai important instrument al unui lider este propriul sine. Iar noi suntem construiți din ce gândim și facem zi de zi. Dar și din ceea ce învățăm și din

Iubirea pentru societate vine din iubirea față de sine

Februarie este despre iubire. 20 Februarie este despre iubirea pentru societate. Ziua Mondială a Justiției sociale reprezintă un moment important în care ne amintim de valoarea dreptății sociale pentru bunăstarea

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.