Articol preluat din Newsletterul din data de 3 iulie 2018
În calitate de lider, o preocupare constantă este legată de abilitățile pe care vrei să le cultivi în echipa ta. De cele mai multe ori începi lista cu exemple de tipul: productivitate, capacitatea de a persevera în fața provocărilor, tendința de a lucra și a da totul pentru un viitor de succes personal și al echipei. Tăria unei persoane o măsori uitându-te la trăsături de putere. De cele mai multe ori, însă, cel mai greu de găsit și cultivat sunt atribute precum responsabilitate, respect, decență și generozitate, acestea fiind atributele care ascund un profil cu adevărat puternic și mai mult, care marchează o persoană ca pe cineva cu care ceilalți vor să coopereze.
Dacă pentru abilități de tipul productivitate, perseverență, leadership, există o multitudine de cursuri și metode de învățare și dezvoltare în echipă, cum reușești totuși să dezvolți aceste trăsăturile soft în echipa ta? Un studiu publicat de Harvard Business Review spune că este vorba despre cultivarea în echipă a trei emoții specifice: recunoștință, compasiune și mândrie.
Aceste emoții au rolul de a dezvolta comportamente responsabile, respectul și generozitatea în cadrul echipei, dând naștere legăturilor sociale care întăresc încrederea și care-i fac pe oameni să-și dorească să coopereze pentru binele comun.
Cercetările arată că atunci când oamenii simt recunoștința în echipe, în mediul profesional, sunt dispuși să depună mai multe eforturi pentru a-i ajuta pe alții, chiar și dispuși să-și împartă profiturile, beneficiile, să se gândească și la cei din jur atunci când vine vorba de un câștig. Compasiunea îi face pe oameni dispuși să-și dedice timpul și eforturile pentru a-i ajuta pe ceilalți, așadar pentru a contribui al binele echipei, iar mândria, o mândrie autentică bazată pe rezultatele și performanțele individuale ale fiecăruia îi va face pe oameni mult mai conectați la viziunea echipei.
În final, ceea ce fac toate aceste emoții este să ne ducă într-o zonă a emoțiilor și sentimentelor de iubire. Un cuvânt pe care nu-l folosim atât de frecvent în întâlnirile noastre oficiale dar care poate să fie evaluat în materie de indicatori de performanță la fel de bine ca productivitatea.
Iubirea – în sensul colegial și de conectare emoțională la o viziune comună – poate fi motivatorul care îi face pe oameni să-și atingă rezultatele, să fie alături de organizație chiar și în momente dificile, oamenii să-și dorească să fie acolo, unii cu ceilalți, și să contribuie împreună la realizarea scopului comun.
Cultura emoțională se dezvoltă prin lucruri simple, momente mici de afecțiune, respect și recunoștință între colegi, zi după zi, lucruri care vor contribui inlcusiv la creșterea satisfacției și a productivității.