Caută

De ce întreaga noastră existență organizată se bazează pe ficțiuni

FICȚIÚNE, ficțiuni, s. f. Reprezentare produsă de imaginația cuiva și care nu corespunde realității sau nu are corespondent în realitate

Oamenii sunt singurele ființe care au abilitatea de a transmite informație despre lucrurile care nu există în forma detectabilă de simțurile noastre: legende, povești, mituri, bârfe, teorii etc. Abilitatea de a inventa ficțiuni este o trăsătură unică a comunicării umane și o diferențiază de toate celelalte modalități de comunicare întâlnite la alte ființe. Este chiar considerată una dintre variantele plauzibile de răspuns la întrebarea “De ce specia umană, dintre toate speciile, conduce lumea?”.

Practic este abilitatea fără de care probabil ne-am fi exterminat reciproc. Nu doar ca ne-a permis să ne imaginăm lucruri în care mai târziu să credem, ci ne-a permis să facem asta la nivel colectiv, împreuna ca grup, astfel încat să cooperăm flexibil în numere mari și să creăm împreună tot ceea ce acum ne înconjoară. În timp ce este periculoasă prin puterea sa, ne-a permis să formăm triburi, culturi, legi, ritualuri, și zeități, credințe colective pe baza cărora s-au format mai târziu societățile.

Dacă o idee fictivă este în mod colectiv: prezentată ✓acceptată ✓urmată ✓ – atunci ea devine o convenție, un consens.

CONVÉNȚIE, convenții, s. f. 1. Înțelegere (tacită), acord între două sau mai multe persoane de a admite unele procedee sau fictiuni.

În esență, abilitatea de a crea ficțiuni este ca focul. Focul nu este nici bun, nici rău. Focul este. Poate să încălzească și să lumineze sau poate să ardă și să distrugă, depinde de cine îl folosește. Este ceva ce ar trebui să ne asumăm.

Cu toate că fenomenul a existat dintotdeauna și este o constantă în timp, ceva s-a schimbat totuși de-a lungul anilor: aria sau raza de răspândire a unei idei, adică potențialul maxim de oameni la care o idee ar putea să ajungă. Desigur că mai mulți factori apăruți în timp au un cuvânt de spus – datorită lor informația a atins o stare de omniprezență absolută, iar din punctul ăsta nu prea văd nicio direcție de întoarcere.

Să ne uităm puțin la câțiva factori care împreună au dat naștere unui nou tărâm: Tărâmul Online – Tărâmul tuturor posibilităților! Aici poți să postezi poze cu tine în vacanță, să cauți haine, să citești infinit despre beneficiile unui regim vegan, să te regăsești în postări și texte amuzante care ironizează momentele prin care trecem cu toții în viața de zi cu zi, să citești părerile unor lideri de opinie despre politică, educație, cultură, să vezi ce produs s-a mai lansat pe piața cosmeticelor și nenumăratele beneficii oferite și toate motivele pentru care ar trebui să îl cumperi.

Pe scurt, accesul la orice fel de informație este real, și disponibil, și odată cu asta e disponibil și accesul de a crea și transmite orice informație. Iar de data asta să ajunga la sute, mii și milioane de persoane. Prin reclame plătite online, postări, like-uri, share-uri și orice alte instrumente de promovare folosite.

Iar odată cu tărâmul online a apărut și o nouă piață a cărei dinamică este complet diferită față de orice altă piață: Piața Ideilor. Piața ideilor are “cumpărători” cât și “ vânzători” și oferă noi oportunități pentru aceștia. Piața de obicei nu are public prea particular, deoarece stârnește preocuparea oricărei persoane indiferent de domeniu, cultură si ideologii, la nivel global, prin “produsele” pe care le oferă spre “vânzare”. Nu există în schimb destule restricții de vârstă pe piața ideilor, și din cauza asta, de cele mai multe ori, copiii și adolescenții au tendința de a imita comportamentul online pe care persoanele mai mari îl au și de a absorbi idei superficiale care ulterior le vor contura vulgar viziunea despre lumea asta.

De ce ar fi mai grav ca un copil de 10 ani să fie în prezența unui alcoolic și să cocheteze necorespunzător cu ideea de băutură decât scenariul în care același copil este expus sutelor de imagini și texte despre cât de distractiv și memorabil este să bei (la petreceri, cu prietenii, singur)?

Dinamica de adoptare a unui “produs” este complet diferită pe piața ideilor. “Vânzătorii” nu mai verifică și calitativ conceptul produsului, iar cumparatorii au tendința de a trata cu prestigiu și încredere orice prototip sau produs proaspăt lansat. Valoarea unei idei pe piața ideilor se bazează pe share-uri, like-uri, comentarii și vizualizări, deci se bazează pe cantitate, nu pe calitate. Pe piața ideilor o convenție (revezi definiția mai sus) sau acordul a două sau mai multe persoane de a admite o idee se realizează online și tacit prin numere.

Calificarea cu care un om aprobă online o idee pare a fi o premisă de la care se pornește și care nu se mai pune la îndoială, deoarece în tărâmul online opiniile se confundâ cu fapte date și incontestabile. Cu toții suntem specialiști și părerea fiecăruia este la fel de valoroasă. Iar într-o lume plină de specialiști, nu mai este niciun specialist.

Probabil că dacă opiniile vor ajunge să aibă aceeași putere de influență ca și articolele, reportajele, lucrările științifice și alte texte non ficționale, ar trebui să implementăm nevoia de bibliografie și în cazul acestora din dorința de a valida sursele autentice de informații.

Însă întocmai pentru că o astfel de condiție nu există pe piața ideilor, avem următoarele realități:

• există produse bune, de calitate, și există produse proaste, făcături
• există produse utile, necesare, și există produse fără nicio utilitate reală
• există cumpărători care cumpără inteligent, și cumpărători fraieriți

Și, cum există cumpărători fraieriți, există și vânzători care fraieresc.

Plătim cu timp, efort și ne asumăm riscul de a ne mutila propria viziune asupra lumii.

Dacă ai bănui că te-aș îndemna să nu faci absolut deloc parte din piața asta, te-ai inșelat. Ține minte: nu e vorba despre a nu petrece timp online. E vorba despre a fi conștient de cum ar putea să te influențeze. Până la urmă, piața ideilor ne-a oferit abilitatea de a ne conecta cu oameni din toată lumea, de a împărtăși cu ceilalți dorința de a schimba ceva, de a descoperi lucruri noi și de a fi informat într-un cadru mult mai larg, și ar trebui să rămânem conștienți de asta.

Iar în piața asta a ideilor te îndemn să fii un cumpărător inteligent sau un vânzător integru și responsabil. Te îndemn să fii un sceptic. Termenul “sceptic” provine din grecescul « skepsis » și cu toate că în procesul de traducere de la o limbă la alta și-a pierdut înțeles original, el de fapt nu înseamnă doar să te îndoiești de tot ce prinzi. Înseamnă să cercetezi, să investighezi, să îți pui întrebări. Ce te îndemn să faci este ca înainte să adopți o idee, să fii sceptic. Caută justificări și explicații și pune-ți întrebări, deoarece să crezi într-o idee este mai periculos decât să te îndoiești de ea, iar să te îndoiești de ceva în care crezi deja, va fi dificil, pentru că inconștient îți vei dori să nu fi greșit la un moment dat și gândul că ai făcut alegerea corectă va fi întotdeauna mai reconfortant.

Înainte să accepți o idee, asigură-te că are sens până la sânge, pentru tine. Asigură-te că ai tu o justificare proprie pentru alegerea ta, asigură-te că ai nevoie de ea , întreabă-te cât de validă e informația asta, pentru că poate e un fals, poate e o mască, un ambalaj frumos cu conținut ieftin.

Ce ai citit mai sus este o opinie, nu o confunda cu un fapt dat. Dacă în urma acestui articol ți-am stârnit curiozitatea de a gândi liber și nu o pornire de a te revolta, mă bucur. Adevărul este undeva la mijloc.

Articole similare

Feedback-ul – o perspectivă diferită

Vorbim despre feedback și vrem să împărtășim cu tine câteva tehnici descoperite de noi într-un articol recent, povestindu-ți aici ce ne-a surprins și pe noi. 

Cum și când să ceri

Vrem să povestim astăzi cu tine despre cum și când să ceri, mai ales în contextul revenirii din pandemie,  după doi ani în care am fost mai la distanță ca niciodată unii față de ceilalți. 

Gestionarea stresului în echipe

Venim astăzi către tine cu câteva idei despre cum poți acționa în echipă astfel încât să navigați cu ușurință valul emoțional al momentului.

Scurt refresh al comunicării în leadership

Depsre conversațiile necesare în această perioadă și despre anumite abilități și tehnici necesare în comunicare pentru a obține rezultate în organizațiile și echipele din care facem parte

Relația cu inovația

Cum este percepută inovația în mod diferit și ce așteptări poți să ai în calitate de lider de la oamenii din organizația ta

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.