Trăim într-o perioadă cu păreri atât de polarizate, simțim nevoia să fim auziți, ascultați și înțeleși și parcă fiecare încercare ne aduce și mai multă nemulțumire atunci când descoperim bule noi, perspective diferite față de a noastră, păreri exprimate foarte puternic, la un volum ridicat.

Astăzi, o simplă verificare a Facebook-ului poate să-ți releve postări cu sute de comentarii, iar în acea secțiune de comentarii poți pierde multe resurse de răbdare și chiar energie.

Dacă am avea un filtru de empatie probabil că ar fi mai ușor să navigăm această perioadă, fie că suntem lideri de echipe, antreprenori, membrii în organizații nonguvernamentale, profesori, medici, autorități. Îți propunem așadar o conversație despre nevoia momentului, EMPATIA și despre cum putem face să o aducem mai des în viețile noastre și ale celor din jur.

Empatia are diverse forme, dar în esență se reduce la capacitatea de a înțelege ce simte cealaltă persoană, cum se spune mereu, de a înțelege cum este să fii în pantofii celuilalt. Este important de menționat că empatia nu are neapărat legătură cu contextul interacțiunii cu celelalte persoane, nu trebuie să îi cunoaștem sau să fim de acord cu ceilalți pentru a fi empatici. 

Putem să simțim și să manifestăm empatie și fără să împărtășim aceleași experiențe sau circumstanțe cu ceilalți și putem face asta prin a fi 100% prezenți și deschiși să-i înțelegem mai bine, chiar și pe cei care au păreri foarte diferite de ale noastre, conectându-ne la perspectiva lor diferită. Psihologii Daniel Goleman și Paul Ekman au descompus conceptul de empatie în următoarele trei categorii: 

  1. Empatia Cognitivă: definită ca fiind capacitatea de a înțelege cum se simte o persoană și ce ar putea gândi. Prin manifestarea empatiei cognitive putem să fim mai buni comunicatori deoarece reușim să înțelegem de ce fel de informații are nevoie cealaltă persoană și cum putem ajunge mai bine la ea. 
  1. Empatia Emoțională: este capacitatea de a împărtăși sentimentele și emoțiile unei alte persoane. Este ceea ce experimentăm atunci când simțim în corpul nostru trăirile celorlalți. Acest tip de empatie ne ajută să construim legături emoționale cu ceilalți. 
  1. Empatia prin Compasiune: mai poartă denumirea și de preocupare empatică și este ceea ce se manifestă mai departe de înțelegerea celorlalți, atunci când împărtășim sentimentele lor și ne dorim să acționăm și să ajutăm, să ne implicăm în problemele celorlalți. 

Un exercițiu despre cum se manifestă empatia și cum cele trei tipuri de empatie funcționează împreună poate să fie următorul: imaginează-ți că un prieten îți povestește despre o veste proastă / ceva ce i s-a întâmplat. Un exemplu relevant în perioada asta poate fi pierderea jobului. 

Conform studiilor făcute de Goleman și Ekman, reacția naturală pe care o vom simți este cea de simpatie, având sentimente de tristețe care ne vor determina să-l întrebăm cu ce putem ajuta, dacă-i putem fi alături într-un fel în perioada următoare. 

Pentru a arăta empatie este nevoie de un efort mai consistent.

Empatia cognitivă – se va manifesta prin a ne imagina prin ce trece persoana respectivă. Care este situația lor în familie? Cât de mult sunt afectați de pierderea jobului? Cum i se va schimba viața?

Prin empatia emoțională vei reuși să împărtășești sentimentele și emoțiile pe care le simte persoana în cauză. Vei putea să accesezi anumite experiențe ale tale din trecut care te-au determinat să ai emoții similare și vei înțelege exact cum și ce simte celălalt. 

Empatia prin compasiune o să determine și acțiunea ta. Vei identifica soluții prin care îi poți fi alături, recomandări, vei identifica acele lucruri care se vor schimba dramatic în viața persoanei respective și vei ști ce fel de ajutor va fi necesar. 

Fiecare dintre noi avem un grad diferit de empatie însă putem învăța și exersa această abilitate în viețile și relațiile noastre, mai ales în contextul pe care îl trăim, în această nouă lume pe care o navigăm și o supraviețuim deja de peste un an. Maya Angelou, poetă, activistă pentru drepturile civile și autoare ne-a lăsat cu celebrul citat: Am învățat că oamenii vor uita ceea ce ai spus, oamenii vor uita ceea ce ai făcut, dar oamenii nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #160

Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Comentarii

Previous articleDa, da, știu cine ești!
Next articleCâteva secrete ale mentoratului
Adina este trainer LEADERS și creator de content pentru​ programele noastre. S-a specializat, în cei 9 ani de LEADERS, în sponsorship management, parteneriate strategice și în organizarea de evenimente. Gândește în imagini, este pasionată de teatru de improvizație și de pian și veți descoperi aceste pasiuni în toate training-urile sale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.