Caută
Empatia are diverse forme, dar în esență se reduce la capacitatea de a înțelege ce simte cealaltă persoană, cum se spune mereu, de a înțelege cum este să fii în pantofii celuilalt.

Empatie

Trăim într-o perioadă cu păreri atât de polarizate, simțim nevoia să fim auziți, ascultați și înțeleși și parcă fiecare încercare ne aduce și mai multă nemulțumire atunci când descoperim bule noi, perspective diferite față de a noastră, păreri exprimate foarte puternic, la un volum ridicat.

Astăzi, o simplă verificare a Facebook-ului poate să-ți releve postări cu sute de comentarii, iar în acea secțiune de comentarii poți pierde multe resurse de răbdare și chiar energie.

Dacă am avea un filtru de empatie probabil că ar fi mai ușor să navigăm această perioadă, fie că suntem lideri de echipe, antreprenori, membrii în organizații nonguvernamentale, profesori, medici, autorități. Îți propunem așadar o conversație despre nevoia momentului, EMPATIA și despre cum putem face să o aducem mai des în viețile noastre și ale celor din jur.

Empatia are diverse forme, dar în esență se reduce la capacitatea de a înțelege ce simte cealaltă persoană, cum se spune mereu, de a înțelege cum este să fii în pantofii celuilalt. Este important de menționat că empatia nu are neapărat legătură cu contextul interacțiunii cu celelalte persoane, nu trebuie să îi cunoaștem sau să fim de acord cu ceilalți pentru a fi empatici. 

Putem să simțim și să manifestăm empatie și fără să împărtășim aceleași experiențe sau circumstanțe cu ceilalți și putem face asta prin a fi 100% prezenți și deschiși să-i înțelegem mai bine, chiar și pe cei care au păreri foarte diferite de ale noastre, conectându-ne la perspectiva lor diferită. Psihologii Daniel Goleman și Paul Ekman au descompus conceptul de empatie în următoarele trei categorii: 

  1. Empatia Cognitivă: definită ca fiind capacitatea de a înțelege cum se simte o persoană și ce ar putea gândi. Prin manifestarea empatiei cognitive putem să fim mai buni comunicatori deoarece reușim să înțelegem de ce fel de informații are nevoie cealaltă persoană și cum putem ajunge mai bine la ea. 
  1. Empatia Emoțională: este capacitatea de a împărtăși sentimentele și emoțiile unei alte persoane. Este ceea ce experimentăm atunci când simțim în corpul nostru trăirile celorlalți. Acest tip de empatie ne ajută să construim legături emoționale cu ceilalți. 
  1. Empatia prin Compasiune: mai poartă denumirea și de preocupare empatică și este ceea ce se manifestă mai departe de înțelegerea celorlalți, atunci când împărtășim sentimentele lor și ne dorim să acționăm și să ajutăm, să ne implicăm în problemele celorlalți. 

Un exercițiu despre cum se manifestă empatia și cum cele trei tipuri de empatie funcționează împreună poate să fie următorul: imaginează-ți că un prieten îți povestește despre o veste proastă / ceva ce i s-a întâmplat. Un exemplu relevant în perioada asta poate fi pierderea jobului. 

Conform studiilor făcute de Goleman și Ekman, reacția naturală pe care o vom simți este cea de simpatie, având sentimente de tristețe care ne vor determina să-l întrebăm cu ce putem ajuta, dacă-i putem fi alături într-un fel în perioada următoare. 

Pentru a arăta empatie este nevoie de un efort mai consistent.

Empatia cognitivă – se va manifesta prin a ne imagina prin ce trece persoana respectivă. Care este situația lor în familie? Cât de mult sunt afectați de pierderea jobului? Cum i se va schimba viața?

Prin empatia emoțională vei reuși să împărtășești sentimentele și emoțiile pe care le simte persoana în cauză. Vei putea să accesezi anumite experiențe ale tale din trecut care te-au determinat să ai emoții similare și vei înțelege exact cum și ce simte celălalt. 

Empatia prin compasiune o să determine și acțiunea ta. Vei identifica soluții prin care îi poți fi alături, recomandări, vei identifica acele lucruri care se vor schimba dramatic în viața persoanei respective și vei ști ce fel de ajutor va fi necesar. 

Fiecare dintre noi avem un grad diferit de empatie însă putem învăța și exersa această abilitate în viețile și relațiile noastre, mai ales în contextul pe care îl trăim, în această nouă lume pe care o navigăm și o supraviețuim deja de peste un an. Maya Angelou, poetă, activistă pentru drepturile civile și autoare ne-a lăsat cu celebrul citat: Am învățat că oamenii vor uita ceea ce ai spus, oamenii vor uita ceea ce ai făcut, dar oamenii nu vor uita niciodată cum i-ai făcut să se simtă.

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #160

Photo by Toa Heftiba on Unsplash

Articole similare

Lider și Leadership. Perspective teoretice.

Aflat sub umbrela psihologiei organizaționale, conceptul de leadership prezintă o mulțime de definiții, oferite de diferiți autori sau cercetători, bucurându-se de un interes ridicat până în prezent și indicând complexitatea

Lider la bloc | Lider în organizații

Fiecare dintre noi am trăit pe parcursul vieții în diverse forme de vecinătate. Fie că împărțim aceeași scară a unui bloc, același palier, sau că locuim pe o stradă comună,

Agilitatea în leadership

”Schimbarea este unica constantă în viață” remarca filozoful grec Heraclitus încă din anul 535 îHr. Și cât de bine se potrivește această constatare în zilele noastre! Agilitatea este fără îndoială

Reziliența – individuală sau de grup?

Colegii mei m-au provocat să reflectez asupra termenului de reziliență cu impact în formarea liderilor. În programele LEADERS dedicate tinerilor profesioniști adresăm reziliența psihologică  ca fiind o competență esențială în

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.