Caută

La ce renunțăm când facem o alegere? Viața și costul de oportunitate

Viața unui om se conturează și evoluează în funcție de deciziile pe care acesta le ia și bineințeles în funcție de alegerile pe care ceilalți le iau pentru el. De cele mai multe ori credem sau vrem să credem că cei din jurul nostru iau decizii în locul nostru în favoarea noastră, dar oare nu are mai mult sens ca oamenii în general să ia decizii în favoarea lor – instinctul de conservare as bănui că este motivul principal și nu rea voință – și dacă favoarea lor se potrivește cu a voastră acolo este pur și simplu norocul vostru. Altfel este normal ca un om sa ia o decizie tinând cont în primul rând de bunăstarea si viitorul lor și apoi de al vostru.

O decizie pe care nu o iei, o va lua altcineva pentru tine.

 De ce ne este teamă să luăm decizii?

Poate pentru că simțim că nu suntem suficient de maturi, ne este treamă de consecințele deciziilor atât asupra noastră cât și asupra celor din jurul nostru, nu vedem importanța unei alegeri în momentul în care ea ne este prezentată, nu știm care variantă este cea mai bună pentru noi sau nu suntem suficient de bine informaț. Cu siguranță toate sunt valabile si pertinente. Important este ce se întâmplă atunci când totuși ne hotărâm să facem o anumită alegere.

Conform definiției oficiale, costul de oportunitate reprezintă valoarea celei mai bune dintre șansele sacrificate, la care se renunță atunci când se face o alegere oarecare. Cu alte cuvinte, el măsoară cea mai mare pierdere dintre variantele sacrificate, considerându-se că alegerea facută constituie „câștigul”. Este valoarea sacrificiilor alegerilor efective, în condițiile resurselor date. Costul de oportunitate al unui bun este dat de ceea ce se sacrifica pentru a obtine acest bun. Alegerile sau deciziile au un anumit cost, deoarece atunci când se ia o anumită decizie și se optează în favoarea unei opțiuni, sunt sacrificate celelalte.

Dacă am ține cont în mod constant de existența costului de oportunitate în “economia” vieții s-ar putea să fim mai atenți ce decizii îi lăsăm pe alții să ia pentru noi și desigur mult mai disponibili spre informare și asumare atunci când luăm noi totuși deciziile.

În cartea Plan your prosperity, Lara Hoffmans afirmă că cei mai mulți oameni de afaceri trec cu vederea costul de oportunitate atunci când au o viziune pe termen scurt și că acest aspect poate fi fatal pentru o afacere în orice domeniu și de orice dimensiune.

Același lucru se întâmplă și când luăm decizii referitoare la cum să ne petrecem timpul zi de zi. Dacă avem în vedere imaginea de ansamblu și scopul final vom ține cont și de cele mai bune alegeri pe care le lăsăm în urmă atunci când luăm o decizie.

Timpul este probabil singura resursa pe care nu o mai putem primi înapoi. Asta pentru că discutăm de viața reală, nu de un joc pe calculator în cadrul căruia poți sa mai cumperi o viață.  În rest, în viața reală, în afară de timp pe toate le putem recâștiga, fie că este vorba despre bani, prieteni, lucruri materiale, informații uitate, etc.

Avem mai sus o definiție economică, “din cărți” cum s-ar spune. Dar de costul de oportunitate nu ar trebui să țină cont doar oamenii de afaceri în economia business-urilor lor, ci ar trebui să îl avem în vedere zilnic pentru că se aplică în viața de zi cu zi în alegerile legate de școală, de carieră, de viața personală, de dezvoltare personală, de dezvoltare spirituală și de orice fel de alegeri la fiecare pas.

Sunt antreprenor de peste 10 ani, am avut șansa să încerc multe idei de business și în același timp am fost mereu atrasă de procesele de învățare. Asta mi-a favorizat întâlnirea cu mulț  oameni care m-au impresionat într-un fel sau altul pe parcursul vieții mele, întâlniri ale căror concluzii referitor la alegerile de viață vi le voi dezvălui sub forma unui scurt studio independent.

I-am intrebat pe oamenii cu care am interacționat dacă ar fi să aleagă un singur lucru, ce anume ar schimba din perioada de tineri adulți – perioadă definită de mine între 18-28 de ani. Mai mult de jumătate dintre ei au afirmat că dacă ar lua-o de la capăt ar alege mult mai informați și mai atenți cu cine și cum își petrec timpul. Toți aceștia sunt oameni care pe parcursul vieții lor și-au schimbat domeniul în care activau sau domeniul afacerii proprii de cel puțin două ori. Astfel de decizii necesită putere fizică și psihică, dorință de a evolua și de a nu rămâne într-un loc doar pentru că așa ne-am obișnuit, abilități de leadership și puterea de a convinge echipe întregi să te urmeze într-o cu totul altă direcție. Când am intrat și mai mult în detalii am aflat că își doreau să fi avut de pe atunci curajul să încerce și să descopere lucruri despre ei și implicit să descopere cât mai din timp la ce anume ar fi putut să exceleze în această viață și să se dedice acelor aspecte.

Practic pentru aceștia costul de oportunitate a fost timpul pe care ar fi putut să îl petreacă evoluând si descoperindu-se în perioada de tineri adulți. Cei mai mulți au ajuns acolo unde și-au propus până la urmă, însă cu sacrificii mult mai mari și mult mai târziu decât și-ar fi dorit.

O altă categorie semnificativă dintre cei intervievați au afirmat că își doresc să fi avut altă atitudine atunci când cineva le-a oferit prima șansă de a învăța realmente ceva și de a lucra. Cineva a văzut în ei un potențial, le-a oferit un loc de muncă, un loc într-o echipă, însă ei au ales la momentul respectiv să trateze oportunitatea fără prea multă asumare și responsabilitate. Dacă ar fi din nou în perioada de tineri adulți ar fi fost mult mai atenți la oportunitățile ce se deschid cu fiecare loc de muncă.

Costul de oportunitate se mai traduce și prin riscul de a lua decizii acum care vor avea ca rezultat final randamente mult mai mici pe termen mediu și lung. Și bineînțeles că acesta are o valoare foarte mare chiar dacă nu poate fi măsurată în momentul în care suntem puși în fața alegerii.

În momentul în care ai ales să petreci timpul doar pentru buna ta dispoziție din ziua respectivă sau dintr-o perioadă foarte scurtă de timp ai lăsat în urma un cost de oportunitate care poate reprezenta alegeri și investiții în tine, în viitorul și în potențialul tău.

Astfel, unul dintre principiile de bază ale economiei poate fi văzut și ca un principiu important care ne guvernează viața. Suntem dependenți de alegeri și ne regăsim foarte des la intesecții de drumuri, oportunități, posibilități. Chiar și acum, timpul petrecut în citirea acestui articol poate fi văzut ca un cost sau o investițe. Pentru tine, ce a fost?

Articole similare

Reziliența – individuală sau de grup?

Colegii mei m-au provocat să reflectez asupra termenului de reziliență cu impact în formarea liderilor. În programele LEADERS dedicate tinerilor profesioniști adresăm reziliența psihologică  ca fiind o competență esențială în

Altruismul în ONG-uri

Prima dată când ne gândim la organizații nonguvernamentale, ne pot veni o sumedenie de cuvinte cheie care să fie reprezentative, cum ar fi: simț civic, responsabilitate socială, beneficii aduse societății,

Iubirea de sine între curaj și blândețe

Cel mai important instrument al unui lider este propriul sine. Iar noi suntem construiți din ce gândim și facem zi de zi. Dar și din ceea ce învățăm și din

Erorile de gândire dau formă realității noastre

Mai bun cu fiecare gând! În urmă cu câțiva ani, la un curs dedicat adolescenților în Constanța, unul dintre participanți fusese foarte demotivat de activitatea în care fusese implicat. “Cum

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.