Vorbeam zilele trecute despre caracteristicile cele mai importante pentru un lider, mai ales în această perioadă de criză. Studiile recente au arătat o schimbare în topul celor atributelor necesare unui lider, schimbare influențată puternic de context (spre exemplu, viziunea nu mai este în acest moment foarte utilă deoarece o viziune în care crezi foarte mult s-ar putea să-ți îngusteze perspectiva și să te îndepărteze de la ceea ce se întâmplă aici și acum).

Conceptul care se regăsește cel mai des și care îi scoate în evidență pe liderii care s-au remarcat este reziliența. În DEX acest cuvânt este descris ca fiind rezistență la șoc a unui metal sau aliaj. Un concept pe care, metaforic, îl căutăm la liderii din jurul nostru și în organizațiile din care facem parte: vrem să știm că avem lângă noi oameni rezistenți la șoc care vor putea prelua efectele pe care noi le resimțim și ne vor asigura stabilitate și putere chiar și în momente de incertitudine. 

Din punct de vedere psihologic, reziliența este procesul de adaptare în urma adversităților, traumelor, amenințărilor sau surselor semnificative de stres. Atunci când suntem rezilienți reușim să revenim cu bine din aceste experiențe dificile, iar revenirea în sine reprezintă o creștere personală profundă.  Problema principală este că situațiile care presupun dezvoltarea rezilienței de cele mai multe ori cresc probabilitatea unor erori de gândire sau a unor reacții puternice în corp manifestate prin eliberarea unor hormoni și substanțe chimice care par că funcționează împotriva noastră. Center for Creative Leadership vorbește despre patru pași clari pe care îi putem face pentru a ne antrena reziliența, antrenament potrivit atât liderilor, cât și membrilor echipei: 

Pasul 1 – Schimbă-ți modul în care gândești

Găsește o perspectivă diferită de a te uita la o situație: de exemplu, o schimbare majoră cum ar fi plecarea unui membru dintr-o echipă poate fi văzută și ca o amenințare / pierdere, dar în același timp poți să-ți schimbi modul prin care te raportezi la această situație și să o vezi ca pe o oportunitate de a atrage un nou talent în echipă. Poți să faci asta punându-ți o serie de întrebări precum “Care sunt avantajele acestei situații?” sau “Ce nu am luat în considerare despre această situație specifică?”.

Pasul 2 – Dormi!
Da, somnul este un instrument esențial în dezvoltarea rezilienței și s-a demonstrat că un somn echilibrat te poate face un lider mai bun. Am scris într-un articol de anul trecut o odă a somnului, iar acum revenim cu argumente puternice: somnul are o importanță vitală deoarece permite creierului să treacă de la preluarea de inputuri noi la codificare, procesare și integrarea experienței zilnice într-un mod în care să ți-o facă disponibilă pentru o viitoare utilizare. Practic este un fel de update al software-ului de care ai mare nevoie: știi foarte bine cum se comportă un gadget căruia nu i-ai mai făcut de mult timp un update. Cercetările au demonstrat că somnul este o sursă biologică de reziliență pe care o avem cu toții încorporată dar pe care o folosim foarte puțin. Un somn adecvat poate duce la o atenție sporită și o creștere a creativității, abilități foarte importante într-o poziție de conducere. 

Pasul 3 – Ia-ți timp pentru tine și pentru o pauză
Nu ai mereu condițiile necesare să tragi un pui de somn în timpul activității la birou (deși work from home ne-a creat toate condițiile necesare și din acest punct de vedere este un avantaj). Alternativa pe care ți-o propunem vine sub forma unei plimbări, o pauză de meditat, de ascultat melodiile care te relaxează sau pur și simplu de petrecut timp doar tu cu tine. Aceste practici îți vor îndepărta atenția de la situația specifică în care te afli și îți oferă o șansă de a trece dincolo de gândurile stresante. 

Pasul 4 – Gândește pozitiv
Gândirea pozitivă este un termen despre care am mai vorbit în articolele noastre și pro și contra. În relație cu reziliența, cercetătorii au descoperit că atunci când oamenii se gândesc la lucrurile pozitive dintr-o situație vor avea o viziune și o perspectivă mai completă asupra situației respective. Aici îți dăm o provocare simplă – cum ar fi să le mulțumești zilnic celor din echipa ta pentru munca depusă? Sau atunci când simți o emoție pozitivă față de rezultatele, eforturile și implicarea colegilor, să le spui asta, de fiecare dată?
Emoțiile pozitive vor juca rolul unor surse de reziliență pe care le poți acumula într-o rezervă pe care să o accesezi atunci când ai nevoie. 

Articol preluat din Newsletter-ul Leaders din 16 iunie 2020

Photo by Karim MANJRA on Unsplash

join.booking.com

Comentarii

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.