Caută

Metoda celor șase pălării gânditoare

Vi s-a întâmplat vreodată să vă confruntați cu o problemă anume și să vă simțiți închiși în niște tipare de gândire care v-au împiedicat să găsiți o soluție satisfacatoare? Sau să participați la o discuție unde faptele și părerile să se suprapună dezordonat, fără să se ajungă la o concluzie concretă? Sau să aveți cu disperare nevoie de o idee, dar să nu vă vină nimic în minte? În astfel de cazuri, nu cumva v-ați gândit cât de frumos și util ar fi să posedați un obiect magic care să vă ajute să gândiți și să creați cu claritate și imaginație?

Povestile fantastice sunt pline de obiecte magice care au proprietăți neobișnuite: inele care te fac invizibil, pantofi vrăjiți care îți dau posibilitatea să alergi cu viteza vântului, lanțuri care te fac să devii invulnerabil etc. De ce nu ar putea exista, să spunem, o pălărie care, dacă ne-o punem pe cap, să ne ajute să producem idei, să evaluăm corect o situație, să găsim soluția la o problemă? Închipuiți-vă: dacă suntem confuzi, nesiguri, ezitanți …voila! Am putea să ne punem pălăria noastră magică și iată că am descoperit ideea potrivită, strategia învingătoare, acțiunea eficace. Da, într-adevăr, ar fi foarte frumos.

Din păcate, în momentul actual, se pare că nu putem avea așa ceva la îndemână. Totuși, ce putem face în timp ce așteptăm ca cineva să inventeze “pălăria pentru a gândi”? Simplu, am putea să ne imaginăm că o avem deja la dispoziție. Și, cum e vorba de o fantezie, de ce să nu ne imaginăm că avem mai multe pălării, de culori diferite, fiecare repartizată pentru o funcție specifică a gândirii?

Ideea aceasta stă la baza unei metode pentru sporirea eficacității discuțiilor și procesului de gândire, metodă pusă la punct de profesorul Edward De Bono, considerat drept cea mai mare autoritate mondială în domeniul gândului creativ.

Ideea de a ne imagina că, în cursul unei discuții sau în timp ce reflectăm asupra unei probleme care ne chinuie, ne punem în cap pălării de culori diferite, poate să pară destul de puerilă și fără folos. Dar, înainte de a o respinge cu un zâmbet de superioritate, țineți cont că firme multinaționale ca IBM, Kodak, NTT, Exxon, pentru a nu le menționa decât pe cele mai cunoscute, au plătit sume uriașe de bani profesorului De Bono pentru a preda metoda și aplicarea ei angajaților și managerilor firmei.

Cum funcționează metoda? Evident, nu putem intra în prea multe detalii, dar principiile de bază sunt extraordinar de simple și, odată înțelese, permit obținerea imediată de rezultate nesperate. Practic, este vorba de a ne imagina ca avem la dispoziție șase pălării de culori diferite, fiecare corespunzătoare unei anumite funcții a gândului, adică: Pălăria albă – evaluarea obiectivă a situațiilor: fapte, cifre, informații. Cu pălăria aceasta pe cap, este mai ușor să vedem lucrurile așa cum sunt, fără nicio părere, interpretare, critică, emoție; Pălăria roșie – se referă la emoții, la senzații și la intuiții. Când gândim cu pălăria roșie pe cap, nu este nevoie sa dăm nicio justificare; Pălăria neagră – gânduri negative, critică, pesimism, tot ceea ce poate merge prost. (Aici nu e nevoie de prea multe explicații, fiindcă, se pare, mulți au în permanență pălăria neagră pe cap); Pălăria galbenă – oportunități, gânduri pozitive, optimism. Cu această pălărie pe cap, trebuie să gândim pozitiv și să vedem numai avantajele situației; Pălăria verde – creativitate, gânduri neobișnuite, ipoteze fantastice, brainstorming. Cu pălăria verde în cap, nu există nicio limită în calea gândurilor (veți avea tot timpul să v-o puneți pe cea neagră). Pălăria albastră – permite observații asupra gândurilor și corectarea lor. Controlează folosirea pălăriilor.

În ciuda aparentei simplități, metoda aceasta ne permite să obținem rezultate extraordinare, mai ales când este vorba de o discuție în grup, unde prea des ne preocupăm mai mult de a ne apăra punctul de vedere, în loc să muncim împreună pentru a găsi soluția creativă cea mai bună.

De ce metoda aceasta s-a dovedit asa de eficace? În primul rând, pentru că ne permite să intrăm și să ieșim dintr-un anumit rol (emotiv, critic, optimist, creativ s.a.m.d.) fără să ne simțim implicați la nivel personal. De fapt, a ne pune o pălărie (atât de metaforică), ne permite “să ne jucăm rolul” fără să mai ținem cont de limitele obișnuite. De exemplu, cineva poate că nu se simte în largul lui dacă e vorba să-și exprime emoțiile aparent neraționale în legătură cu o afacere, în timp ce, dacă este “obligat” să poarte pălăria roșie, o va face liber. Sau poate ne e frica să expunem o idee nouă și aparent ciudată, dar cu pălărie verde “pe cap” suntem chiar încurajați să o facem. Sau, mai sugestiv: de obicei a critica și a primi critici duce la discuții, la nemulțumiri și la apărarea pozițiilor respective. Dar dacă aceste critici se fac “cu pălăria neagră pe cap”, elementul negativ al acestei acțiuni este privit ca un moment necesar pentru dezvoltarea unei idei.

Mai ai timp până pe 5 iunie să îți depui candidatura în comunitatea tinerilor de elită ai României și să intri în primul program de accelerare a experiențelor prin situații reale de viață – LEADERS Experience.

Al doilea motiv al eficacității este că metoda ne permite să analizam o problemă din toate punctele de vedere, concentrându-ne de fiecare dată asupra unui singur aspect, în timp ce, de obicei, funcțiile acestea se suprapun, încurcandu-se una cu alta, iar alte aspecte sunt neglijate. De exemplu, când muncim în faza de “pălărie albă”, trebuie analizate pur și simplu faptele certe și nu avem voie deloc să spunem păreri personale sau senzații. Dacă se folosește pălăria verde, putem da frâu liber capacităților noastre inventive, fără frica de a fi criticați sau de a ne face de râs. Un alt motiv este comoditatea metodei. Metafora pălăriilor este un sistem optimal pentru a ne cere, noua înșine sau celorlalți, să schimbăm “registrul”: uneori, când ne simțim încurcați într-o situație negativă și aparent fără ieșire, “a schimba pălăria” poate fi sistemul cel mai simplu de a găsi soluția.

Și, viceversa, uneori a gândi cu “pălăria neagră> poate fi un sistem foarte valabil de a opri la timp acțiuni imprudente, datorate unui exces de optimism sau lăcomiei. În plus, folosind destul de des acest sistem, este posibil să cream un fel de reflex condiționat, care va face procedura din ce în ce mai eficace. Adică, dacă “a ne pune pe cap” pălăria verde înseamnă să dăm drumul creativității și a o folosi pe cea albă înseamnă a evalua obiectiv situația, dupa un anumit timp, simpla idee a pălăriei respective ne poate fi de folos pentru a stimula creativitatea sau capacitatea de analiza, dezvăluind posibilități nebănuite. Aceste “șase pălării pentru a gândi” ne permit să stabilim un fel de “reguli ale jocului” și de a descoperi că a gândi, în afară de a fi o funcție utilă și productivă, poate fi și o sursă de distracție, ba chiar mai mult decât atât.
(articol preluat din revista “Idei de Afaceri”, Eduard de Bono – 6 Pălării Gânditoare)

Articole similare

Erorile de gândire dau formă realității noastre

Mai bun cu fiecare gând! În urmă cu câțiva ani, la un curs dedicat adolescenților în Constanța, unul dintre participanți fusese foarte demotivat de activitatea în care fusese implicat. “Cum

Multitasking-ul, un sport de performanță

Începutul de an este, de multe ori, legat de obiective strălucitoare și dorința de schimbare. Pentru că cei mai mulți dintre noi declarăm că nu avem timp, încercăm să găsim

Feedback-ul – o perspectivă diferită

Vorbim despre feedback și vrem să împărtășim cu tine câteva tehnici descoperite de noi într-un articol recent, povestindu-ți aici ce ne-a surprins și pe noi. 

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.