Caută

Mindfulness – cele 10 minute din zi ce ne pot influența leadership-ul personal

Prin acest articol mi-am asumat dubla misiune de a lua un concept stufos în complexitate, popularitate cât și ambiguitate și de a-i oferi puțin contur, spre a-l simplifica, cu scopul de a-i dovedi după aceea cel puțin o parte din aplicabilitate prin amplasarea sa într-un context concret.

Pentru a înțelege în mod esențial acest concept, este nevoie să luăm tangență minimă cu câteva noțiuni introductive, iar acest lucru se poate face cu ușurință dacă ne imaginăm evoluția cronologică a ideii de mindfulness împărțită în trei etape: concept, trend, brand.

CONCEPT

În căutarea unui echivalent fidel în limba română al termenului “mindfulness”, am cuprins mai sus multiple variante de definire a acestuia, iar situația este aceeași și atunci când facem tranziția spre limba engleză. Numărul mare de definiții arată într-adevăr interesul deosebit și volumul de muncă realizat în domeniu, dar în același timp reflectă și faptul că exista viziuni diverse și multiple în legătură cu acesta și că nu s-a ajuns la niciun fel de consens la nivel conceptual.

Mindfulness ca TREND
Recunoșterea primită se datorează în mare parte lui Jon Kabat Zinn, care în 1979 a lansat un program inovator sub acronimul MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) prin combinația sa pe atunci neconvențională de metodologii: cea științifică a medicinei și psihologiei și cea buddhistă, a tradițiilor meditative și a învățăturilor buddhiste, cunoscute la nivel colectiv sub numele de “Dharma”.

Rezultatele programului au fost semnificative și măsurabile, iar din momentul acela beneficiile fizice și psihice înregistrate și documentate au fost nenumărate, drept dovadă în momentul de față programul este în continuare implementat prin intermediul a peste 1000 de traineri MBSR certificați, în peste 30 de țări, iar din 2015 MBSR a început să fie practicat ca și medicină complementară. 80% din școlile de medicină din America au confirmat faptul că oferă studenților educație în privința training-urilor de mindfulness.

Expansiunea conceptului a fost relativ previzibilă. Prin popularitate și credibilitate și datorită faptului că în sine este un concept accesibil: efortul necesar – minim, iar beneficiile promise – maxime. Însă procesul de evoluție a avut și efecte secundare inevitabile: depășind sfera sa originară, și anume cea oriental-spirituală, cât și sfera psihologiei clinice, în care ideea de mindfulness a fost aplicată inițial, aceasta pătrunde în mediul cotidian și capătă o tentă trivială, devenind, cum se spune în vremurile noastre moderne, mainstream.

Mindfulness ca BRAND
Din acest punct, polemicile sunt intense, iar opiniile puternic împărțite, din cauza faptului că mindfulness se găsește la ora actuală sub aproape orice formă: a cărților de dezvoltare personală, cursuri online sau retreat-uri, promițând o soluție universală la orice problemă. Revoluția brand-ului de mindfulness suferă de o lipsă de credibilitate datorită faptului că acesta a fost supus cu diferite ocazii în timp la intense procese de comercializare și strategii de marketing, îndepărtându-se de esența sa de la început.

Vom face următorul exercițiu prin care vom șterge cu buretele controversa care gravitează în jurul conceptului de mindfulness pentru a ne reîntoarce la definițiile oferite acestuia și pentru a încerca intuitiv pe baza acestora să ajungem la o versiune care să cuprindă esența sa. Ceea ce se vede cu ochiul liber este faptul că punctul comun implicit al tuturor definițiilor este nevoia de a avea FOCUS, afirmație care, în ciuda controversei specifice conceptului, este de necontestat și reprezintă puntea noastră de legătură către contextul de Leadership.

O statistică foarte interesantă și relevantă în cazul de față este faptul că în 47% din timpul în care suntem activi (adica neadormiți) ajungem să ne gândim la ceva complet diferit de ce facem în momentul respectiv. Fenomenul este absolut normal pentru mediul în care trăim, în care factorii care ne bruiază atenția sunt la fiecare pas. Astfel, trăim într-o Economie a Atenției, în care abilitatea de a fi focusat pe o perioada lungă de timp este la fel de valoroasă ca expertiza tehnică și abilitățile manageriale, deoarece în timp ce abilitatea de a fi focusat a scăzut, nevoia de a face acest lucru a crescut.

Nevoia asta este deja identificată la nivelul companiilor, iar acestea deja investesc pentru implementarea ideii de mindfulness în cultura lor organizațională, sub forma de programe. Însă pentru a vedea potențialul acestei idei mai clar, este nevoie să facem o separare între speranțele și entuziasmul față de această idee și actualele rezultate palpabile care vom afla răspunsul la întrebările: De ce e conceptul de mindfulness relevant în Leadership? Prin ce mecanism are impact mindfulness-ul asupra Leadership-ului? De ce este nevoie pentru a menține pe termen lung impactul produs?

Aș putea să spun că m-am apropiat de răspunsurile pe care le căutam cel mai mult, dând peste o echipă de cercetători care au creat un program de mindfulness intitulat “Mindful Leader”, de dragul de a facilita și analiza procesele prin care ar trece un participant într-un astfel de program. “Mindful Leader” avea ca și participanți 57 de lideri din domeniul afacerilor, workshop-uri de mindfulness săptămânale și sesiuni zilnice de câte 10 minute de meditație.

Studiul a urmărit impactul pe care avea să îl aibă programul asupra competențelor de leadership și, ulterior, a confirmat faptul că training-urile din program au dus la dezvoltarea anumitor competențe de leadership. Însă, odată măsurate rezultatele, echipa a realizat că liderii ale căror competențe s-au dezvoltat cel mai intens în urma programului au fost cei care și-au respectat integral obiceiul de a practica meditația pentru cel puțin 10 minute, zilnic.
Totodată, încercând să înțeleagă mecanismul din spatele acestor îmbunătățiri, au învățat că la baza intregii liste de efecte pozitive raportate, se aflau trei capacități fundamentale indispensabile:

Meta-cogniția = abilitatea de a-ți observa sentimentele și gândurile din perspectiva unui narator la persoana a 3-a, detașându-te astfel de ele, sau mai degrabă nemaiidentificându-te cu ele

Acceptarea = abilitatea de a recunoaște și accepta în mod complet situația reală a lucrurilor din acel moment; puterea de a intelege ca uneori asteptările nu vor coincide cu realitatea și de a fi proactiv chiar si atunci cand imprevizibilul loveste, de a trece la actiune in momente critice

Curiozitatea = dorința de introspecție și autocunoaștere

Sub forma unei reacții în lanț sau a unui șir de domino, odată “activate”, acestea influențează empatia, abilitatea de a lua decizii sub presiune, capacitatea de adaptare, nivelul de productivitate, memoria, puterea de concentrare etc. Însă faptul că majoritatea competențelor îmbunătățite ca și rezultat sunt competențe de inteligență emoțională (EQ) nu este o coincidență. Participanții, odată intervievați, mai degrabă au vorbit despre nivelul lor crescut de autocunoaștere care a dus ulterior la schimbări comportamentale, decât de vreo legătură fantastică directă între practicile mindful și performanță ridicată.

“Morala” trasă de aici? Întocmai prin îmbunătățirea competențelor EQ este conceptul de mindfulness relevant pentru Leadership, iar pentru a reuși acest lucru pe termen lung, probabil că înainte de a investi cine știe ce sume într-un program întreg de mindfulness, am putea să investim întâi 10 minute pe zi pentru a ne uita puțin mai atent la ce se întâmplă cu adevărat în lumea noastră interioară.

Articole similare

Reziliența – individuală sau de grup?

Colegii mei m-au provocat să reflectez asupra termenului de reziliență cu impact în formarea liderilor. În programele LEADERS dedicate tinerilor profesioniști adresăm reziliența psihologică  ca fiind o competență esențială în

Altruismul în ONG-uri

Prima dată când ne gândim la organizații nonguvernamentale, ne pot veni o sumedenie de cuvinte cheie care să fie reprezentative, cum ar fi: simț civic, responsabilitate socială, beneficii aduse societății,

Iubirea de sine între curaj și blândețe

Cel mai important instrument al unui lider este propriul sine. Iar noi suntem construiți din ce gândim și facem zi de zi. Dar și din ceea ce învățăm și din

Erorile de gândire dau formă realității noastre

Mai bun cu fiecare gând! În urmă cu câțiva ani, la un curs dedicat adolescenților în Constanța, unul dintre participanți fusese foarte demotivat de activitatea în care fusese implicat. “Cum

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.