În așteptarea începutului de an școlar ne întrebăm oare cum va fi și care sunt schimbările pe care un an de pandemie le-a adus în educație. Am văzut cum tot ce știam până acum despre predare, prezența în sala de curs, relația profesor-elev, toate se pot schimba în dinamică și format cu ajutorul tehnologiei. Totodată ne pregătim de un nou an în care așteptăm viitoare schimbări, în care o parte dintre tehnicile folosite pentru prima dată în 2020 au devenit obișnuință și pe lângă toate acestea, vorbim de un domeniu atât de viu, care crește și se transformă odată cu noi. 

Povestim astăzi despre o serie de trenduri observate pe care le vom întâlni în următorii ani fie din rol de elevi / studenți, profesori, părinți, profesioniști în învățământ sau chiar angajatori.

Nano-învățarea

Petrecem foarte mult timp în fața ecranelor, iar când mutăm în acest spațiu și învățarea ne confruntăm cu oboseală, cu Zoom fatigue despre care povesteam anul trecut și cu efectele bombardării cu notificări și alerte zilnice. Toate acestea duc la o creștere a hormonului cortizol, hormonul stresului, iar asta ne va împiedica să mai putem să ne concentrăm și să procesăm cantități mari de informații.

Această nouă realitate a dus la apariția fenomenului de nanolearning, o soluție prin care informațiile sunt furnizate în cantități mici și pe perioade scurte de timp. Astfel ne mărim capacitatea de a stoca informații noi și totodată ne adaptăm inclusiv nivelului limitat de atenție pe care am ajuns să-l avem. 

Competențele soft și importanța lor

Observăm cât de importante sunt competențele soft în lumea educației și mai ales necesitatea lor ca prioritate în educație, mai ales în condițiile în care multe dintre cele care se dezvoltau ca efect al interacțiunii de la cursuri (ex. comunicarea sau lucrul în echipă), în varianta învățării online nu mai sunt atât de prezente în viețile noastre. În continuare angajatorii se vor uita la aceste competențe, iar pentru noi, indiferent de vârstă, este important să le valorificăm.

Realitatea virtuală și realitate augumentată în învățare

Cu ajutorul tehnologiei putem transforma procesul educațional într-o experiență imersivă. Chiar dacă nu mai interacționăm la fel de mult ca înainte de pandemie, cu ajutorul device-urilor (ex. un VR headset sau pur și simplu un telefon / o tabletă), putem interacționa cu informațiile din mediul digital într-un mod nou.

Astfel de tehnologii sunt folosite fie ca instrumente prin care se potate merge într-o excursie de explorare cu clasa chiar de la tine din cameră. 

Elevii pot călători într-un loc nou folosind casca VR sau pot pur și simplu să-și aducă elemente din natură în propriul lor spațiu folosind realitatea augumentată și un device (descarcă aplicația Google search în telefonul tău, caută de ex orice animal, selectează view in 3D și view in your own space – astfel poți împărți biroul cu un urs panda sau o suricată).

Aceste tehnologii pot să ajute foarte mult în procesul de învățare, există aplicații care îți aduc în propria sufragerie nu doar animale de pe internet, cât și opere de artă de la galerii de renume, poți în doar câteva secunde să călătorești cu o cască VR în mijlocul unui oraș, să înveți limba vorbită acolo și să explorezi împrejurimile.


Relația profesor-elev

Cu siguranță cu atâta tehnologie în jurul nostru cel mai important element este chiar cel de relație. Rolul profesorului s-a schimbat destul de mult, de la un curator și un ghid în lumea informației, devenind mai degrabă un rol de mentor, de susținător al proesului de învățare. Ne așteptăm ca în viitor să descoperim relații mult mai mult bazate pe cooperare, cu un raport de parteneriat, adult-adult, fără elemente de superioritate / autoritate.

Învățare hands-on

În 2021 o mare parte din învățare se face implicând studenții direct într-un proiect, o cauză, în soluționarea unei probleme. Dacă gândirea critică, colaborarea, comunicarea și creativitatea sunt competențe esențiale pentru viitor, atunci de ce să nu le dezvoltăm din mers, chiar în timp ce găsim soluții pentru o nevoie actuală. Astfel te tehnici de învățare se întâlnesc frecvent în programele nonformale însă o mare parte dintre profesori atât în mediul preuniersitar, cât și universitar au început să apeleze la această tehnică cu rezultate demonstrate. 

Sunt multe schimbări prin care trece învățarea în 2021 și credem că fiecare dintre noi am experimentat măcar unul dintre aceste trenduri. Încă nu știm exact cum va arăta anul universitar / școlar, în ce tip de scenariu ne vom afla, dacă vom fi în continuare la distanță sau în același spațiu, însă cu siguranță știm că putem să facem mai multe pentru a ne împrieteni și mai mult cu tehnologia, iar sfatul nostru este să încerci măcar una dintre direcțiile despre care ți-am povestit astăzi.

Foto de Tamanna Rumee disponibilă pe Unsplash

Comentarii

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.