Mi se întâmpla sau mi se întamplă, destul de rar în ultima perioadă, să cred că le știu pe toate și că pot reuși indiferent de situație. Se pare însă că uneori lucrurile se pot rezolva mult mai simplu doar ascultând și găsind o soluție împreună cu echipa alături de care lucrezi în proiect.
Atunci când le știi tu pe toate, nu ai cum să reușești să formezi o echipă, cu atât mai puțin o echipă performantă. Tu poți să știi, în linii mari, atât ce este de realizat, cât și rezultatul așteptat, însă rareori vei ști concret fiecare etapă a procesului de realizare a obiectivului postului sau sarcinile de îndeplinit la nivel de zi. Aplicând acest sistem poate fi mai simplu pentru gestionarea relațiilor într-o echipă.
Echipa se dezvoltă odată cu obiectivele, se formează în timp ce se muncește pe rupte să se predea proiectul, atunci când se primesc laude sau atunci când se depășesc situații limită în urma unor probleme cu clienții, colegii, șefii. Modul prin care poți să pui în valoare fiecare membru al echipei este prin a-l asculta, indiferent de situație. Ai răbdare cu colegul tău și acorda-ți ocazia de a folosi informațiile oferite de acesta pentru a vedea o alta perspectivă a situației în discuție. Oferă-i recunoștința pentru suportul acordat în cadrul proiectului, iar în contextul în care informația nu a putut fi utilizată, explică motivele. În acest mod se evita lipsa de implicare.
Chiar dacă pare că îți ia mult timp, implicarea echipei în procesul de dezvoltare și îndeplinire a obiectivelor poate aduce rezultate inovatoare.
Fă-ți timp pentru oamenii tăi așa cum îți faci timp și pentru tine!
Timpul nu este o resursă, timpul este limitat
Când crezi că ai toate răspunsurile, cu greu găsești timp să îți îndeplinești propriile sarcini, să predai noua strategie, să gândești cum să eficientizezi munca depusă atât de tine, cât și de echipa ta. Din acest motiv este important să-ți gestionezi energia și să definești încă de la început care sunt parametrii în care vrei să se desfășoare proiectul. Nu-ți fie teamă să ceri suport în domeniile în care nu este specialist, acesta este unul dintre principalele motive pentru care ai o echipă alături de tine.
Gestionează întreruperile
Colegii extra implicați pot și ei să abuzeze de timpul tău prin discuții ori de câte ori vă întâlniți sau la fiecare jumatate de oră dau buzna in biroul vostru pentru a vă propune o nouă idee!!!
Fii asertiv și explică, încă de la prima ședință, când și cum pot fi propuse ideile și care este modul de lucru și implementare al lor. Ideile/propunerile se analizează în acord cu toate constrângerile și/sau avantajele și se implementează sau nu.
Astăzi, în echipele eficiente, fiecare își cunoaște rolul, expertiza și așteptările pe care ceilalți le au de la el/ea. Trecem de la Eu le știu pe toate la Hai să aflăm împreună, o trecere care chiar dacă este greu de realizat, va aduce multe beneficii pe termen lung. Ascultă, înainte de a vorbi, iar dacă îți dorești într-adevăr să faci parte dintr-o echipă, fii pregătit să-i valorizezi pe cei din jurul tău. Până la urmă, avem două urechi și o singură gură, hai să le folosim proporțional.