În curând vine primăvara oficial – avem parte de preview-uri cu fiecare zi călduroasă care ne surprinde printre fulgii de zăpadă, iar primăvara este mereu un moment bun pentru o curățenie generală. Nu vorbim despre planurile pe care le avem fiecare dintre noi în casele care s-au transformat în ultimul an și în birouri, terase, restaurante, studiouri sau săli destinate cursurilor online. Vrem să ne uităm la comportamentele și obiceiurile la care ne tot propunem să renunțăm și la activitățile pe care poate le facem din inerție pentru că nu am avut motivația necesară.

Suntem adesea expuși la filozofii de viață precum “să nu renunți niciodată”, la ideea că perseverența și consistența acțiunilor noastre ne vor determina succesul însă atunci când rezultatul unor acțiuni sau comportamente “ne iese pe minus” aceste modele pot fi dăunătoare. Deși recunoaștem cu greu în fața celorlalți știm cu siguranță când și la ce ar trebui să renunțăm: încadrăm aici acele activități și comportamente care ne încarcă cu emoții precum frustrare, nervozitate, care ne fac să ne simțim anxioși și tocmai din acest motiv le amânăm cât de mult putem, obiceiuri care ne  dăunează inclusiv sănătății fizice.  Discuția despre CUM renunțăm este una suficient de personală și credem că fiecare dintre noi își va identifica propriile mecanisme. Ne propunem însă o serie de filtre / întrebări cheie care să ne ajute în primul rând DACĂ și DE CE ar fi cazul să renunțăm. 

  1. De ce ai început și cu ce poți înlocui?

Putem începe prin a înțelege “de ce” am dezvoltat aceste obiceiuri / comportamente și dacă acest “de ce” mai este valabil pentru noi acum, dacă se aliniază cu dorințele, misiunea și ceea ce ne propunem pentru viitor. 

Dacă descoperim că nu mai există această potrivire atunci un prim pas ar fi să găsim un înlocuitor. Pentru că o schimbare într-un sens pozitiv este întotdeauna mai ușor de gestionat decât o renunțare completă urmată de un spațiu gol pe care, dacă nu îți planifici ceva în schimb, probabil îl vei înlocui tot cu ceva nepotrivit. 

  1. Este momentul potrivit? 

Un filtru pentru a decide dacă este nevoie de schimbare poate veni sub forma unei analize a vieții și momentului în care te afli. Cât de multe alte lucruri se schimbă în viața ta acum?  Cât de pregătit ești pentru a gestiona o schimbare din interior și mai ales de ce simți că acum este momentul potrivit? Poate că motivația de a face această schimbare vine dintr-o resursă externă, iar în  momentul în care aceasta dispare o să dispară și energia pentru a susține schimbarea pe care ți-o dorești.

  1. Faci o schimbare gândindu-te că vrei să devii altcineva?

Dacă acesta este unul dintre triggere atunci s-ar putea să fii dezamăgit. Schimbările de comportament nu-ți modelează personalitatea pentru că e foarte posibil ca prin acestea să revii de fapt la o versiune anterioară a ta – este foarte puțin probabil să vrei să schimbi comportamente pe care le-ai avut toată viața.  Astfel, a renunța la ceva din viața ta poate să aducă o schimbare pe care să o conștientizezi doar tu, care să fie exact ceea ce trebuie dar nu neapărat așa cum te așteptai să fie. 

  1. Cum arată viitorul după această schimbare?

    S-ar putea să ai senzația că pe termen scurt schimbarea nu merită, că ecuația o să-ți dea poate și mai mult pe minus după tot efortul, iar în aceste momente este bine să apelezi la imaginație și să-ți creionezi viitorul pe un termen mai mare. Cum faci asta? Gândește-te dacă viața ta de zi cu zi va deveni mai bună, dacă vei scăpa de acele situații în care ești copleșit de emoțiile negative, dacă munca și relațiile se vor îmbunătăți în viitor? Uneori senzația pe care o vom avea când renunțăm la ceva nu va fi una plăcută – mai ales atunci când sacrificăm o bucurie / o rutină din momentul prezent pentru un viitor mai bun. Cu toate acestea, analiza asta s-ar putea să-ți arate un viitor nou, diferit, mai apropiat de cine ești tu și cine vrei să fii.

Este foarte posibil ca atunci când vei trece prin cele patru puncte de mai sus să ai tendința să te judeci pentru anumite decizii pe care le-ai luat care te-au dus în acest punct, sau pur și simplu să devină totul atât de clar încât să-ți pui întrebarea de ce nu am făcut asta până acum? Schimbarea unui obicei sau a unui comportament, renunțarea la o parte din tine necesită foarte mult timp și efort, iar faptul că nu ai făcut asta până acum nu este o dovadă de slăbiciune. Gândește-te așa: toate experiențele prin care ai trecut până acum, chiar și cele în care ai ieșit pe minus au contribuit la cine ești tu astăzi și la curajul pe care îl demonstrezi prin schimbarea pe care vrei să o faci. 

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #152.

Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash

Comentarii

Previous articlePuterea celor mulți – O pledoarie pentru echipe
Next articleUn an de programe online
Adina este trainer LEADERS și creator de content pentru​ programele noastre. S-a specializat, în cei 9 ani de LEADERS, în sponsorship management, parteneriate strategice și în organizarea de evenimente. Gândește în imagini, este pasionată de teatru de improvizație și de pian și veți descoperi aceste pasiuni în toate training-urile sale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.