Caută
Primele trei transformări pe care le-am descoperit prin mutarea programelor noastre în format online.

Școala mereu deschisă?

Ne-a preocupat în perioada asta subiectul școlii online, importanța și modul în care folosim tehnologia în procesul educațional și cum arată viitorul în acest sens. Astăzi, în urmă cu un an, aveam primul caz de coronavirus în România și fiecare dintre noi procesam această informație foarte diferit. La nivel de organizație alternam conversațiile despre de unde cumpărăm măști – la acea vreme găsindu-se doar prin comenzi speciale online care se livrau după mult timp de așteptare, cu planurile despre cum o să arate programele educaționale în eventualitatea unei carantine generale – vedeam știrile despre Italia și China și ne întrebam cum va fi dacă și noi vom trece prin același scenariu.

Câteva săptămâni mai târziu eram deja cu toată activitatea mutată online, trei programe mari educaționale care fac parte din nucleul organizației, adresate către trei publicuri diferite – elevi de liceu, studenți și tineri profesioniști – programe pe care le implementam cu succes de 12-13 ani în format fizic se întâmplau 100% online. Am descoperit astfel că tehnologia poate să-ți fie un partener solid în construcția unei experiențe de învățare, că dacă renunți cu totul la cum făceai lucrurile la clasă și pui pe hârtie un model nou s-ar putea să descoperi chiar o serie de avantaje, să-ți pui întrebarea de ce nu am făcut asta până acum? Primele trei transformări pe care le-am descoperit prin mutarea programelor noastre în format online au fost: 

  • Spargerea barierelor legate de timp și spațiu (în cei 11 ani de programe destinate elevilor am parcurs mii de kilometri pentru a ajunge efectiv la ei, lucram cu Inspectoratele Școlare Județene pentru a ne ajuta să diseminăm informația în cât mai multe licee și în momentul implementării unei ediții se întâmpla să avem într-o localitate, ex. Moinești, elevi care participau din sate și comune aflate la zeci de kilometri distanță și cărora le era foarte greu să ajungă la întâlnirile noastre, mai ales în perioadele în care ningea sau chiar și vara când programul microbuzelor cu care făceau naveta era decalat). În format onine am descoperit cum aceste probleme au dispărut, lucru care a rezultat într-o prezență neașteptată – elevii se conectau de acasă și erau cu atât mai bucuroși să descopere colegi noi din localități diferite și să interacționeze astfel datorită tehnologiei;

  • Interacțiuni programate care accelerează cunoașterea și conectarea: dacă la clasă elevii sunt uneori împărțiți în grupe, echipe, perechi, pe anumite activități pe care urmează să le desfășoare împreună, această împărțire este un element consumator de timp și asta o poate recunoaște orice profesor sau trainer care de multe ori renunțau la idee tocmai pentru că era dificil logistic – nu aveai suficient spațiu, mutarea elevilor dura prea mult, aveai nevoie de mai multe săli uneori pentru ca echipele să poată lucra în liniște și să nu se deranjeze unii pe ceilalți. Am descoperit că online acest lucru este posibil prin funcții foarte simple precum Breakout Rooms de la Zoom – cu ajutorul unui singur click o grupă putea fi împărțită fie aleator, fie pe organizat de către trainer. În doar câteva secunde elevii ajung într-un spațiu virtual doar al lor unde pot să-și îndeplinească temele / task-urile pe echipe, pot folosi aplicații complementare care variază de la un simplu Google Drive unde își pot colecta informații, la canale de Slack sau aplicații precucm Miro unde își pot colecta ideile pe un whiteboard digital cu post-it-uri digitale.

  • Ușurința cu care poți accesa resurse: în formatul tradițional materialele de curs la care aveai acces în timpul cursului depindeau foarte mult de cât și cum le pregăteai: un suport de curs scris, o serie de slide-uri cu informații, conținut video și audio și speranța că proiectorul, boxele, internetul vor ține cu tine. În format online ai o lume întreagă la dispoziție. Poți face un Share Screen cu un video de care ți-ai amintit plecând de la o întrebare a unui student, poți să trimiți materiale instant pe care întreaga grupă de participanți le poate accesa, poți folosi un fundal muzical ambiental care să fie diferit în funcție de activitățile pe care le faci.

Astăzi nu mai vorbim despre viitorul învățării online. Știm, ne adaptăm și ne pregătim pentru că învățarea online este viitorul. Închiderea și deschiderea constantă a școlilor în contextul pandemiei a pus foarte multă presiune pe elevii și studenții din întreaga lume și în mare parte deoarece a venit la pachet cu multe alte efecte negative neașteptate. Ce ne-a învățat însă perioada asta este că în viitor putem reduce considerabil aceste efecte pe măsură ce ne adaptăm și integram tehnologia și digitalul în procesele educaționale și acceptăm prezentul acestui învățământ online ca o imagine dintr-un viitor foarte apropiat. 

Ceea ce este provocator este faptul că viitorul învățării online implică mult mai mult decât să facem același lucru pe care îl făceam la clasă, acum într-o fereastră de Zoom. După un an de experimentat programe de învățare online ne-am dat seama că cel mai bun lucru pe care l-am făcut a fost să o luăm din nou de la zero. Este important să lucrăm la o schimbare de mentalitate atât în rândul elevilor, cât și în rândul profesorilor și al experților care lucrează în programe educaționale. Să învățăm să creăm conținut adaptat la mediul online, să profităm cât de mult de posibilitățile descoperite și să ne concentrăm pe cum poate tehnologia să avanseze această experiență. Va trebui să creăm noi instrumente, nu extensii ale celor tradiționale, să ne concentrăm pe alfabetizarea digitală și să ne uităm mereu la nevoile elevilor: ce infrastructură folosesc cel mai des, cum arată relația lor cu tehnologia, cum putem integra procestul educațional și alfabetizarea digitală, într-un mod implicit, în această relație și realitate a lor. 

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #153.

Photo by Akshay Chauhan on Unsplash

Articole similare

Reziliența – individuală sau de grup?

Colegii mei m-au provocat să reflectez asupra termenului de reziliență cu impact în formarea liderilor. În programele LEADERS dedicate tinerilor profesioniști adresăm reziliența psihologică  ca fiind o competență esențială în

Altruismul în ONG-uri

Prima dată când ne gândim la organizații nonguvernamentale, ne pot veni o sumedenie de cuvinte cheie care să fie reprezentative, cum ar fi: simț civic, responsabilitate socială, beneficii aduse societății,

Iubirea de sine între curaj și blândețe

Cel mai important instrument al unui lider este propriul sine. Iar noi suntem construiți din ce gândim și facem zi de zi. Dar și din ceea ce învățăm și din

Erorile de gândire dau formă realității noastre

Mai bun cu fiecare gând! În urmă cu câțiva ani, la un curs dedicat adolescenților în Constanța, unul dintre participanți fusese foarte demotivat de activitatea în care fusese implicat. “Cum

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.