Caută
Depsre conversațiile necesare în această perioadă și despre anumite abilități și tehnici necesare în comunicare pentru a obține rezultate în organizațiile și echipele din care facem parte

Scurt refresh al comunicării în leadership

Nevoia de comunicare eficientă este tot mai mare, și la nivelul ehipelor, în organizații, dar și în viețile noastre personale. Dacă există o soluție universal valabilă aplicabilă în orice situație care te poate scoate din impas, care te poate ajuta să treci printr-o situație dificilă / conflictuală, acea soluție este comunicarea. 

Vrem să vorbim astăzi despre conversațiile necesare în această perioadă și despre anumite abilități și tehnici necesare în comunicare pentru a obține rezultate în organizațiile și echipele din care facem parte. Comunicarea în leadership a devenit deja o sintagmă clișeică, dar pe măsură ce trece timpul descoperim cât de relevantă este, descriind mai degrabă o abordare specială a comunicării atunci când ne uităm la echipe, o tehnică ce poate fi tradusă în impact clar și rezultate măsurabile într-o organizație.


Comunicarea eficientă este în primul rând generatoare de încredere, prin intermediul acesteia reușim să ne coordonăm eforturile spre obiective comune și să parcurgem cu succes momente de schimbare și incertitudine. Atunci când comunicarea eficientă lipsește apar interpretări greșite ale mesajelor, conflicte, rezistență și un mediu care nu poate susține progresul unei echipe / organizații.

Aducem din nou în discuție subiectul comunicării în leadership și al conversațiilor eficiente plecând de la niște situații posibile în viața de zi cu zi care s-ar putea rezolva altfel prin intermediul comunicării. Te-ai gândit vreodată să dai un mesaj unui șofer care și-a lăsat numărul de telefon și a parcat mașina într-un mod în care să te încurce? Un mesaj eficient poate să te facă să înțelegi de ce nu e ok să parchezi așa și să determine chiar o schimbare de comportament în viitor. 

Cum reușim să aducem comunicarea eficientă în echipele noastre și care sunt câteva dintre elementele necesare pentru a avea conversații reale și autentice?

Începem cu ascultarea
Cine sunt oamenii din echipa ta și ce îți transmit cu adevărat. Fii atent la limbajul lor verbal și nonverbal, inclusiv în întâlnirile online. Propune-ți să vorbești din ce în ce mai puțin în întâlniri și oferă-le cadrul în care să-și exprime preocupările, dorințele și părerile. Este posibil să le fie greu să contrbuie cu idei, iar aici poți să vii cu o convenție simplă. Fie să oferi fiecăruia un air time cu o durată specifică, fie să moderezi întâlnirea și să te asiguri că fiecare și-a spus punctul de vedere. Fii prezent și ascultă, colectează idei și conectează-te cu ei. 

Adaptează-ți stilul de comunicare
Ai auzit de multe ori expresia să vorbești pe limba lor. În contextul comunicării se poate referi și la stilul de comunicare al celorlalți. Fiecare dintre noi avem frecvențe preferate prin care comunicăm. Aceste frecvențe sunt influențate de personalitatea, valorile și convingerile noastre și se manifestă prin tipul de argumente de care avem nevoie, prin limbajul ales și prin tipurile de mesaje care ne atrag atenția. O simplă analiză a oamenilor din echipa ta te poate ajuta să-ți dai seama care este limbajul de care au nevoie și de ce are nevoie fiecare. Pentru că asta te va ajuta să-ți alegi stilul în funcție de interlocutor și să aduci mereu argumente care să fie auzite și împărtășite de toți colegii din echipă. Puteți să folosiți și un instrument psihometric prin care să faceți inventarul stilurilor de comunicare prezente în echipa voastră. Cu siguranță ai auzit despre modelul DISC (Dominant / Influențator / Stabil / Conștiincios) pe care îl puteți descoperi chiar și într-o sesiune online. 


Pune întrebări

O întrebare pusă corect și la momentul potrivit poate să alunge o posibilă prejudecată, poate să-i ajute și pe ceilalți să-și definească mai clar problemele / soluțiile și are capacitatea să apropie oamenii datorită răspunsurilor cu care empatizăm. 

Harvard Business Review vorbește de întrebările deschise ca unealtă de a înțelege motivația, gândurile și aspirațiile oamenilor din echipa ta. Conform acestora trebuie să pui mereu trei întrebări înainte de a oferi cuiva o sugestie, iar întrebările sunt deschise și încep mereu cu ce sau cum. Trei exemple de astfel de întrebări / încurajări în conversație: Spune-mi mai multe despre …… / Explică-mi ce vrei să spui …… / Definește-mi cum înțelegi tu termenul ……

Nu fugi de conversațiile dificile
Sunt multe subiecte pe care le evităm în conversații, mai ales acele subiecte care ar putea derania echilibrul unei întâlniri. Chiar dacă ocolim cu tact aceste subiecte, ele există, sunt prezente în cameră, în conversație, toți știm că sunt acolo și că alegem în mod intenționat să le ocolim. Pentru a avea parte de conversații autentice este important să știi și cum abordezi astfel de subiecte, iar primul pas pe care-l poți face este să-ți schimbi perspectiva din care le privești și să treci de la teamă / suspiciune într-o zonă de curiozitate și dorință de a înțelege, cunoaște și învăța. Rămâi cu conversația în sfera profesională pentru a evita ca interlocutorul să ia personal orice neînțelegere și folosește-te tot de întrebări pentru a naviga situația, întrebări de tipul ce neclarități ai / care este punctul tău de vedere?

Da! Așa este…ai mai auzit asta de multe ori dar comunicarea chiar stă la baza leadershipului și a performanțelor în echipă. Doar prin convresații eficiente vei putea să influențezi, să inspiri, să generezi empatie și să-ți ții aproape oamenii din echipă, mai ales când suntem în continuare nevoiți să fim la distanță. 

Foto de Leon disponibilă pe Unsplash

Articole similare

Feedback-ul – o perspectivă diferită

Vorbim despre feedback și vrem să împărtășim cu tine câteva tehnici descoperite de noi într-un articol recent, povestindu-ți aici ce ne-a surprins și pe noi. 

Cum și când să ceri

Vrem să povestim astăzi cu tine despre cum și când să ceri, mai ales în contextul revenirii din pandemie,  după doi ani în care am fost mai la distanță ca niciodată unii față de ceilalți. 

Gestionarea stresului în echipe

Venim astăzi către tine cu câteva idei despre cum poți acționa în echipă astfel încât să navigați cu ușurință valul emoțional al momentului.

Relația cu tehnologia

Tehnologia va rămâne o parte importantă din viața noastră, iar modul în care alegem să o integrăm, rolul pe care i-l oferim, tipul de comportamente pe care îi permitem să ni le creioneze, toate acestea sunt în controlul nostru.

Leadership via WiFi

cum reușim să creăm conexiuni autentice online și care sunt câteva practici pe care le putem adopta astăzi, la un an de când leadershipul se transmite via wifi.

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.