Caută

To freelance or not to freelance?

Cele mai multe dintre poveștile newsletter-ului nostru se referă la contexte de business, echipe care lucrează în aceleași organizații / companii, fie că vorbim de companii multinaționale sau inițiative antreprenoriale. Tema pe care ți-o propunem astăzi îi vizează pe cei care nu se încadrează în categoriile de mai sus și care au ales să lucreze pentru mai multe organizații, companii, angajatori în același timp. 

Freelancing-ul este o opțiune tot mai des întâlnită, iar în formatul de work from home în care ne aflăm și în care ne vom mai regăsi o perioadă s-ar putea să-ți ofere și ție niște idei despre ce ai putea să faci diferit cu timpul tău. Conform unei statistici Eurostat, 17% dintre români lucrează în sistem de freelancing, iar asta ne plasa în 2018 în pe locul 4 în topul țărilor Europene unde media celor care au ales freelancing-ul este de 14%. Când alegi să devii freelancer activitatea ta principală va fi să îți oferi serviciile, contra cost, mai multor potențiali clienți. Te bucuri de multă independență, de oportunitatea de a-ți alege proiectele și clienții pentru care lucrezi, cât și de mobilitate (poți lucra din orice loc din lume sau din țară unde ai o conexiune stabilă la internet).

De unde începi? Pentru a-ți oferi serviciile în mod independent este important să știi foarte clar care sunt acelea. Poți să pleci de la experiența pe care o ai / ai avut-o ca angajat și să-ți faci o listă cu principalele task-uri pe care cuprindea “fișa postului”. Din acea listă, alege-le pe cele unde nivelul de competență este cel mai ridicat, cele pentru care ești/erai recunoscut și mereu căutat în echipele tale de către colegi care te abordau mereu “ajută-mă și pe mine cu asta pentru că ție-ți iese cel mai bine”. S-ar putea să te surprindă cum anumite task-uri foarte specifice pot deveni servicii pe care le vei oferi clienților: generare de conținut (articole / postări în Social Media / instrucțiuni tehnice), servicii tehnice (programare, organizare și interpretare de date), gestionarea relației cu clienții, redactare de CV-uri și scrisori de intenție, traduceri,  interviuri, formare, poze “Instagramabile”, copywriting, design, pentru aproape orice serviciu poți să găsești o nișă în cadrul căreia să-ți oferi serviciile independent.

Dacă atunci când ești angajat cultura organizațională și brandul sunt cele ale angajatorului tău, în rolul de freelancer este foarte important să le dezvolți pe ale tale. Si dinamica relațiilor profesionale este foarte diferită, rolurile de leadership followership sunt înlocuite cu roluri de furnizor client, iar aici vor conta următoarele: 

  • Modul în care comunici cu clienții tăi: o comunicare deschisă, clară, cu detalii privind deadline-uri și tipurile de servicii oferite; 
  • Deschiderea către feedback: pentru că totul se mișcă foarte rapid în freelancing este foarte posibil să primești un brief care să se modifice pe parcurs. Astfel, un diferențiator important va fi capacitatea ta de a înțelege și integra feedback-ul clienților tăi. Anumite platforme de freelancing îți vor oferi această sugestie de diferențiere în momentul în care vei crea pachete cu prețuri;
  • Menținerea serviciilor competitive și inovatoare: pe cât de simplu este să-ți găsești o nișă pe care să activezi, pe atât de mulți alții ca tine au făcut deja pasul și îl vor mai face în viitor. Gândește-te care este acel element unic pe care-l oferi prin serviciul tău? Poate să fie în legătură cu modul în care gestionezi relația cu partenerii, rapiditatea în realizarea task-urilor sau poate chiar un mod unic de a le rezolva. 

Dacă ți se pare o opțiune atractivă te sfătuim să o încerci, mai ales înainte de a-ți schimba cu totul parcursul profesional și a alege doar acest stil de lucru. E foarte simplu să-ți faci un cont și să descoperi lumea freelancingului, iar câteva dintre platformele de unde poți începe sunt: Toptal, UpWork, People per hour sau Fiverr

La fel ca în orice domeniu începutul va fi partea cea mai dificilă de gestionat pentru că de data asta ești pe cont propriu. Trebuie să-ți creezi o identitate, un portofoliu de servicii, să începi cât poți de repede să lucrezi cu clienți chiar și pe tarife mai mici pentru că recomandările acestora vor fi cartea ta de vizită și te vor ajuta să-ți consolidezi credibilitatea. 

Da, “free-ul” din freelancing poate să însemne o viață cu laptopul în spate și un nivel neașteptat de independență, dar cu siguranță nu este o chestiune de cât (e foarte posibil să ajungi să lucrezi mai multe ore pe zi, în anumite zile, față de un job 9 to 5), ci este poate o chestiune de cum (ok, e mai mult timp uneori, dar merită atunci când poți sta cu tălpile în nisip și cu sunetul valurilor pe fundal).

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #150.

Photo by Joseph Frank on Unsplash

Articole similare

Ți-e teamă de succes?

Ți s-a întâmplat să-ți sabotezi singur anumite oportunități? Să te regăsești în fața unor adevărare provocări profesionale sau personale și să fii copleșit de sentimentul de vină încât le-ai lăsat

De ce să te bucuri de vacanță?

Șansele ca mesajul nostru de astăzi să te găsească la birou sunt destul de mici. Cu siguranță însă, oriunde te-ai afla, îți vei verifica emailul și vei încerca să te

Scop și performanță – există o legătură?

Când ne gândim la lucrurile pe care le facem, la elementele din busola noastră interioară care ne ghidează în anumite direcții putem spune că acele elemente au două componente principale:

Cum va arăta jobul tău peste 10 ani?

Articol preluat din Newsletterul din data de 18 septembrie 2018 Pentru tot mai mulți oameni, calea către o viață mai bună este din ce în ce mai complicată, iar un

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.