Tudor Iacob, Native Box: “Eu vând, de fapt, niște obiceiuri mai bune.”

Credea că va face o carieră în digital marketing, dar viața i-a deschis alte ferestre când părea că-i închide o ușă. Tudor Iacob este omul din spatele afacerii Native Box prin care oferă soluții sănătoase în locul gustărilor de la patiserie sau pline de zahăr și E-uri. Din anul 2014, ideea a crescut până la un business organic, cu mii de clienți și zeci de companii care vor să-și redefinească conceptul de snack.

PUNCTUL DE COTITURĂ

Cum ai ajuns de la online marketing la a vinde semințe și nuci?

În 2014, lucram la o agenție de digital. Făceam două ore dus-întors până la birou în Pipera și simțeam nevoia să fac ceva care să implice mai multă mișcare, să umblu, să alerg. Aveam niște obiceiuri alimentare… De exemplu, luam pauza de ștrudel când mâncam două ștrudele, de fapt, și așa am ținut-o un an și ceva. Erau niște impulsuri care să mă facă să mă simt bine. Așa, m-am îmbolnăvit la stomac. Totul se lega și de stresul pe care-l aveam atunci, interiorizat, cu niște lucruri care nu erau ok în viața mea, dar și cu alimentația. Și, m-am trezit într-o noapte, am picat lat. Am făcut multe analize, am ajuns să iau 24 de pastile pe zi și, timp de trei luni de zile, am ținut regim. A fost o perioadă în care mi-am pus multe întrebări. Băi, ce naiba fac?

Și, în perioada aia, cu dietă, cu fierturi, cu toate nebuniile naturale, mi-a spus un medic din Piatra Neamț, orașul meu natal, că n-am nevoie de 24 de pastile care se completau una pe alta. Și am început un tratament exclusiv naturist cu plante de 5 lei pe care le găseam la orice Plafar. Și așa mi-am revenit.

Din tot amalgamul ăsta de întâmplări, m-am gândit să fac ceva pe alimentație. Am început să fiu mai atent în marketuri, oriunde mergeam, la produse din astea, în special în zona de gustări pentru că astea îmi erau și accesibile. Am început să le văd la raft, să fiu curios, să văd ce înseamnă nișa asta, industria asta de gustări sănătoase la noi în țară.

ANTREPRENOR NATIV

Cum ți-ai descoperit spiritul de antreprenor?

Am urmărit mereu zona asta antreprenorială, dar niciodată n-am fost sigur pe mine să încerc ceva. Am mai avut tentative, înainte de ultimul job am început un business cu doi parteneri, dar nu era ceva oficial, era mai mult o încercare, tot în zona de online. A durat un an de zile, n-am câștigat nimic. Dar lucram nopțile, era dorința de a vedea ce se întâmplă. Am mai avut idei, dar n-am avut încredere să concretizez ceva. Cumva aici am simțit ideea și am vrut să mă duc mai departe.

Mi-a luat cam 6 luni de zile să mă apuc efectiv de treabă, că eram și angajat. Și făceam pași mici, dar care mă încurajau. Am lansat un landing page în care povesteam ce o să fac, povestea. Nu aveam nimic concret, doar povestea asta. Și primeam răspunsuri, mesaje de la oameni care mă încurajau. Și se și înscriau pe site, obiectivul era să creez o bază de date cu oameni interesați de povestea asta. Asta m-a încurajat să iau în serios, să fiu full time în treaba asta.

Și, pe traseul ăsta, s-au potrivit lucrurile: am primit o invitație de la niște prieteni de-ai mei care erau deja în al doilea an de organizat un incubator de afaceri și am fost acolo un cobai. Și eu aveam nevoie de asta. Apoi s-au întâmplat foarte multe lucruri bune, era un incubator de un an de zile și mi-am luat angajamentul de a intra în el. Am trecut prin validarea ideii, design-ul de produs, furnizori, practic toate etapele.

Cum ai găsit numele?

Numele l-am găsit prin oameni, și rețetele și numele le-am găsit prin oameni. Business-ul ăsta a fost creat prin feedback-ul acelor prime persoane care se înscriau pe site-ul meu. Le trimiteam mailuri, îi întrebam diverse, inclusiv asta cu numele a fost parte dintr-un chestionar. Hei, cum vi se par astea trei nume, a reieșit că Native Box și asta a fost. N-am stat să fac branding, să investesc în zona asta. Logo, nume, site, am făcut totul de unul singur la început, pentru că, în capul meu, erau toate parte din etapa de validare.

Care e profilul clienților Native Box?

În momentul ăsta, am depășit 1000 de clienți finali, care vin online și 7 companii pentru care livrăm. Sunt companii din zona de tehnologie. Clientul e și el din companii. Cumva, persoanele fizice care cumpără din online pot deveni un ambasador pentru serviciile din companie. Asta a fost o nișă, pe un public-țintă educat, care vrea să investească în obiceiurile lui, în stilul lui de viață mai sănătos. Și aici sunt mai multe categorii, sunt oamenii care fac mișcare, sunt oamenii care merg la sală sau aleargă, merg la maratoane, sunt părinții care sunt atenți la alimentație, oameni de la birou care în loc de prăjitura casei vor niște gustări să fie mai ok.

Am vrut să construiesc un produs puțin diferit față de ce e pe piață. E destul de greu, că la prima vedere nu vezi diferența, dar produsele astea sunt trecute printr-un proces de selecție, e o diferență în a te duce și a lua vrac. La noi face cineva asta manual, totul se întâmplă manual acum: etichetare, ambalare, selecție, cântărire.

Ce înseamnă pentru tine acest business?

Simt că fac ceva în acord cu mine și valorile mele. Categoric, câștigam mai bine înainte, aș fi putut fi un marketer de succes, dar nu contează lucrul ăsta pentru mine. Contează că, după 2 ani și jumătate de antreprenoriat, încă se păstrează lucrurile și entuziasmul de la început. Și chiar vreau să construiesc ceva care să aibă impact în sănătatea oamenilor, în alimentație, prin educație. Și, da, prin schimbarea unui mindset. Eu vând mixuri sănătoase, dar de fapt, vând niște obiceiuri mai bune.

Viața de antreprenor e ca o viață de ziler. Cel mai important lucru într-un business este cash flow-ul. Asta ține o afacere în picioare. Și, având mulți furnizori, de etichete, pungi, materie primă, am avut mari probleme: la un moment dat vânzările scad și lucrurile astea te țin în loc, te blochează. Trebuie să fii pregătit, să fii cu moralul sus pentru tine și pentru alții care lucrează cu tine. N-a fost simplu să fac asta: e cea mai importată lecție pe care am învățat-o.
E un clișeu, dar să ai propria afacere seamănă cu un roller-coaster emoțional, chiar așa e. Trebuie să te stăpânești foarte bine, să nu fugi de lucrurile astea. Mindset-ul ăsta de a fi ok emoțional și moral într-un business cred că te-ajută foarte mult.

ARE YOU NUTS?

Ai vrut vreodată să renunți?

Am avut un moment în iulie anul trecut când am simțit că trebuie să închei business-ul. Și asta se întâmpla din cauza unei presiuni foarte mari pe cash-flow. E un cerc vicios. Vorbind cu mai mult lume despre asta, mi-am dat seama că se întâmplă foarte des. Ăsta e momentul în care trebuie să ceri ajutor. Am fost cumva destul de lent în etapa asta. Aveam lângă mine foarte mulți oameni capabili și puteam să le cer ajutorul mult mai repede.

Am fost norocos să pot să cer ajutorul unei persoane care mi-a limpezit gândurile și, da, mi se pare cel mai important lucru, să ai lângă tine mentori, oameni care au business-uri, să nu te bazezi pe ajutorul apropiaților și familiei. Nu e suficientă încurajarea, hai că o să fie bine, hai că o să treci peste asta. Asta nu ajută. Trebuie să-ți spună cineva “fă asta!” Un om care vede din afară, te va pune să faci lucrurile pe care le tot amâni.

Un business de care te apuci este un organism viu și se schimbă constant din momentul în care ai ideea. Se metamorfozează în multe lucruri și trebuie să fii deschis, să nu rămâi blocat în viziunea de la început.

Cum au văzut cei din jur schimbarea din viața ta?

Mi-a fost greu să renunț la un job de online marketer, investisem timp și efort, ajunsesem să fiu într-o industrie unde voiam să cresc și mi-era destul de greu să mă gândesc la mine ca la un vânzător de nuci. Dar mi-e atât de bine acuma.
Pentru părinți, schimbarea a fost cu un val de emoții. Aveau niște proiecții despre mine, mă vedeau cu un job sigur. Cum? Ai făcut facultate, master și acuma vinzi nuci? Dar după ce au văzut cum vreau să fac lucrurile, s-au liniștit.

Comentarii

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.