Caută

Tudor Iacob, Native Box: “Eu vând, de fapt, niște obiceiuri mai bune.”

PUNCTUL DE COTITURĂ

Cum ai ajuns de la online marketing la a vinde semințe și nuci?

În 2014, lucram la o agenție de digital. Făceam două ore dus-întors până la birou în Pipera și simțeam nevoia să fac ceva care să implice mai multă mișcare, să umblu, să alerg. Aveam niște obiceiuri alimentare… De exemplu, luam pauza de ștrudel când mâncam două ștrudele, de fapt, și așa am ținut-o un an și ceva. Erau niște impulsuri care să mă facă să mă simt bine. Așa, m-am îmbolnăvit la stomac. Totul se lega și de stresul pe care-l aveam atunci, interiorizat, cu niște lucruri care nu erau ok în viața mea, dar și cu alimentația. Și, m-am trezit într-o noapte, am picat lat. Am făcut multe analize, am ajuns să iau 24 de pastile pe zi și, timp de trei luni de zile, am ținut regim. A fost o perioadă în care mi-am pus multe întrebări. Băi, ce naiba fac?

Și, în perioada aia, cu dietă, cu fierturi, cu toate nebuniile naturale, mi-a spus un medic din Piatra Neamț, orașul meu natal, că n-am nevoie de 24 de pastile care se completau una pe alta. Și am început un tratament exclusiv naturist cu plante de 5 lei pe care le găseam la orice Plafar. Și așa mi-am revenit.

Din tot amalgamul ăsta de întâmplări, m-am gândit să fac ceva pe alimentație. Am început să fiu mai atent în marketuri, oriunde mergeam, la produse din astea, în special în zona de gustări pentru că astea îmi erau și accesibile. Am început să le văd la raft, să fiu curios, să văd ce înseamnă nișa asta, industria asta de gustări sănătoase la noi în țară.

ANTREPRENOR NATIV

Cum ți-ai descoperit spiritul de antreprenor?

Am urmărit mereu zona asta antreprenorială, dar niciodată n-am fost sigur pe mine să încerc ceva. Am mai avut tentative, înainte de ultimul job am început un business cu doi parteneri, dar nu era ceva oficial, era mai mult o încercare, tot în zona de online. A durat un an de zile, n-am câștigat nimic. Dar lucram nopțile, era dorința de a vedea ce se întâmplă. Am mai avut idei, dar n-am avut încredere să concretizez ceva. Cumva aici am simțit ideea și am vrut să mă duc mai departe.

Mi-a luat cam 6 luni de zile să mă apuc efectiv de treabă, că eram și angajat. Și făceam pași mici, dar care mă încurajau. Am lansat un landing page în care povesteam ce o să fac, povestea. Nu aveam nimic concret, doar povestea asta. Și primeam răspunsuri, mesaje de la oameni care mă încurajau. Și se și înscriau pe site, obiectivul era să creez o bază de date cu oameni interesați de povestea asta. Asta m-a încurajat să iau în serios, să fiu full time în treaba asta.

Și, pe traseul ăsta, s-au potrivit lucrurile: am primit o invitație de la niște prieteni de-ai mei care erau deja în al doilea an de organizat un incubator de afaceri și am fost acolo un cobai. Și eu aveam nevoie de asta. Apoi s-au întâmplat foarte multe lucruri bune, era un incubator de un an de zile și mi-am luat angajamentul de a intra în el. Am trecut prin validarea ideii, design-ul de produs, furnizori, practic toate etapele.

Cum ai găsit numele?

Numele l-am găsit prin oameni, și rețetele și numele le-am găsit prin oameni. Business-ul ăsta a fost creat prin feedback-ul acelor prime persoane care se înscriau pe site-ul meu. Le trimiteam mailuri, îi întrebam diverse, inclusiv asta cu numele a fost parte dintr-un chestionar. Hei, cum vi se par astea trei nume, a reieșit că Native Box și asta a fost. N-am stat să fac branding, să investesc în zona asta. Logo, nume, site, am făcut totul de unul singur la început, pentru că, în capul meu, erau toate parte din etapa de validare.

Care e profilul clienților Native Box?

În momentul ăsta, am depășit 1000 de clienți finali, care vin online și 7 companii pentru care livrăm. Sunt companii din zona de tehnologie. Clientul e și el din companii. Cumva, persoanele fizice care cumpără din online pot deveni un ambasador pentru serviciile din companie. Asta a fost o nișă, pe un public-țintă educat, care vrea să investească în obiceiurile lui, în stilul lui de viață mai sănătos. Și aici sunt mai multe categorii, sunt oamenii care fac mișcare, sunt oamenii care merg la sală sau aleargă, merg la maratoane, sunt părinții care sunt atenți la alimentație, oameni de la birou care în loc de prăjitura casei vor niște gustări să fie mai ok.

Am vrut să construiesc un produs puțin diferit față de ce e pe piață. E destul de greu, că la prima vedere nu vezi diferența, dar produsele astea sunt trecute printr-un proces de selecție, e o diferență în a te duce și a lua vrac. La noi face cineva asta manual, totul se întâmplă manual acum: etichetare, ambalare, selecție, cântărire.

Ce înseamnă pentru tine acest business?

Simt că fac ceva în acord cu mine și valorile mele. Categoric, câștigam mai bine înainte, aș fi putut fi un marketer de succes, dar nu contează lucrul ăsta pentru mine. Contează că, după 2 ani și jumătate de antreprenoriat, încă se păstrează lucrurile și entuziasmul de la început. Și chiar vreau să construiesc ceva care să aibă impact în sănătatea oamenilor, în alimentație, prin educație. Și, da, prin schimbarea unui mindset. Eu vând mixuri sănătoase, dar de fapt, vând niște obiceiuri mai bune.

Viața de antreprenor e ca o viață de ziler. Cel mai important lucru într-un business este cash flow-ul. Asta ține o afacere în picioare. Și, având mulți furnizori, de etichete, pungi, materie primă, am avut mari probleme: la un moment dat vânzările scad și lucrurile astea te țin în loc, te blochează. Trebuie să fii pregătit, să fii cu moralul sus pentru tine și pentru alții care lucrează cu tine. N-a fost simplu să fac asta: e cea mai importată lecție pe care am învățat-o.
E un clișeu, dar să ai propria afacere seamănă cu un roller-coaster emoțional, chiar așa e. Trebuie să te stăpânești foarte bine, să nu fugi de lucrurile astea. Mindset-ul ăsta de a fi ok emoțional și moral într-un business cred că te-ajută foarte mult.

ARE YOU NUTS?

Ai vrut vreodată să renunți?

Am avut un moment în iulie anul trecut când am simțit că trebuie să închei business-ul. Și asta se întâmpla din cauza unei presiuni foarte mari pe cash-flow. E un cerc vicios. Vorbind cu mai mult lume despre asta, mi-am dat seama că se întâmplă foarte des. Ăsta e momentul în care trebuie să ceri ajutor. Am fost cumva destul de lent în etapa asta. Aveam lângă mine foarte mulți oameni capabili și puteam să le cer ajutorul mult mai repede.

Am fost norocos să pot să cer ajutorul unei persoane care mi-a limpezit gândurile și, da, mi se pare cel mai important lucru, să ai lângă tine mentori, oameni care au business-uri, să nu te bazezi pe ajutorul apropiaților și familiei. Nu e suficientă încurajarea, hai că o să fie bine, hai că o să treci peste asta. Asta nu ajută. Trebuie să-ți spună cineva “fă asta!” Un om care vede din afară, te va pune să faci lucrurile pe care le tot amâni.

Un business de care te apuci este un organism viu și se schimbă constant din momentul în care ai ideea. Se metamorfozează în multe lucruri și trebuie să fii deschis, să nu rămâi blocat în viziunea de la început.

Cum au văzut cei din jur schimbarea din viața ta?

Mi-a fost greu să renunț la un job de online marketer, investisem timp și efort, ajunsesem să fiu într-o industrie unde voiam să cresc și mi-era destul de greu să mă gândesc la mine ca la un vânzător de nuci. Dar mi-e atât de bine acuma.
Pentru părinți, schimbarea a fost cu un val de emoții. Aveau niște proiecții despre mine, mă vedeau cu un job sigur. Cum? Ai făcut facultate, master și acuma vinzi nuci? Dar după ce au văzut cum vreau să fac lucrurile, s-au liniștit.

Articole similare

Cristian Tudor: Nu fac nimic fără să cred

Meet the leader este doza de inspirație dedicată comunității absolvenților Leaders. În mod normal se întâmplă lunar și offline, însă pe durata perioadei cât stăm acasă, am decis ca Meet

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.