Remote work-ul este noul normal. Poate în unele cazuri un mod de lucru hibrid în care ne întâlnim doar cu anumite ocazii speciale sau în anumite zile ale săptămânii. Însă majoritatea dintre noi ne-am obișnuit deja cu acest nou normal, iar ideea de a reveni la birou cinci zile pe săptămână pare dintr-o altă viață cu totul.
Platformele online de întâlniri, project management, CRM, ne-au simplificat foarte mult munca și ne-au ajutat să digitalizăm multe procese. Am auzit povești despre oameni care lucrează împreună deja de ani de zile și care nu s-au întâlnit niciodată. Alte povești despre oameni care au început și au și încheiat colaborări cu colegi pe care n-ar putea să-i recunoască dacă s-ar întâlni întâmplător pe stradă. Iar asta este o normalitate pe care încă învățăm să o trăim.
Conflictul este inevitabil în orice mediu profesional, în special în echipele dinamice, unde noi membri se alătură frecvent și unde o mare parte din muncă are loc online. Deși în anumite contexte conflictul poate fi productiv, conducând la inovație și creștere, tensiunile negestionate pot afecta performanța echipei, moralul și productivitatea. În 1965, Bruce Tuckman – psiholog cercetător specializat în dinamica echipelor – a introdus un model pentru a descrie etapele prin care trec echipele pe măsură ce se formează și se dezvoltă (Forming/Storming/Norming/Performing/Adjourning). Cu siguranță este un model despre care ați auzit, însă poate nu ați reușit să vedeți cum aceste etape sunt influențate de lucrul remote.
Modelul lui Tuckman sugerează că etapa STORMING este cea mai puternică atunci când membrii echipei nu sunt în același loc fizic, deoarece fluxurile de lucru online pot amplifica neînțelegeri și pot descuraja colaborarea. Atunci când echipele lucrează într-un mod asincron, feedback-ul necesar înaintării unui proiect poate să apară mai greu. Iar din această cauză, se pot crea rupturi în echipele care lucrează împreună și care depind unele de celelalte.
Rămânem mai mult timp în STORMING atunci când lucrăm remote și pentru că nu reușim să comunicăm eficient. Mesajele trimise în scris / email, pot fi interpretate greșit mult mai ușor decât comunicarea față în față (doar 7% din mesaj se transmite pe cale „verbală”). Fără indicații vizuale sau vocale, mesajele pot părea adesea ostile, critice, agravând și mai mult conflictele.
Când lucrăm remote, putem avea de multe ori senzația de izolare. O deconectare de la grup și poate sentimentul că „ceilalți mă exclud”, iar astfel de emoții trăite de angajați pot duce la și mai multe conflicte interne.
Dacă ești liderul unei echipe și aceste situații nu îți sunt străine, vrem să împărtășim cu tine câteva idei despre ce ai putea face pentru a depăși cu ușurință etapa STORMING din echipele remote pe care le conduci:
- Comunică SPECIFIC: echipele care lucrează remode au nevoie de o pre-organizare și asumare a unor reguli clare pentru comunicare, de la timpi de răspuns și așteptări privind feedback-ul, la un set de așteptări pe care să le stabilească și să le împărtășească. Un exercițiu sub forma Johari Window realizat de toți membrii echipei, pe rând, în mici grupuri, poate să ajute foarte mult în a stabili un way of working asumat de toată lumea;
- Întâlniri informale regulate: puteți face un check-in recurent, care să nu fie despre subiectele de pe to do list ci despre cum se mai simte fiecare în cadrul echipei/organizației; În rol de lider, poți avea aceste check-in-uri și unu-la-unu, cu fiecare membru al echipei;
- Pune reflectorul pe munca lor: atunci când lucrezi de la distanță poate e dificil să arăți efectiv care sunt etapele în care te afli cu un proiect, la ce lucrezi, să împărtășești detalii despre progresul față de un obiectiv sau proiect propus. În rol de lider al organizației, poți identifica anumite soft-uri de gestionare a proiectelor (ex. Asana), care permit tuturor membrilor să vadă pe un board virtual unde și la ce lucrează fiecare coleg. Transparența ajută să eliminăm mult din ideile preconcepute și totodată ne oferă o imagine clară a efortului depus de fiecare coleg, chiar și acele eforturi care de multe ori nu se văd.
Prin încurajarea unei comunicări deschise, menținerea unor delimitări clare ale rolurilor și facilitarea unor procese de integrare eficiente, echipele pot avansa mai rapid către faza de „Performing”, unde colaborarea este ușoară și naturală.
Dacă vrei să intri mai în profunzime și să vezi cum poți să deprinzi competențele care îți permit să performezi într-un rol nou de leadership & management, înscrie-te în Leaders Challenge.