Momentul prezent în care ne aflăm este poate perioada din istoria umanității în care trebuie să fim cei mai agili din punct de vedere profesional. O carieră stabilă cu pași pași predictibili nu mai este ceva realist. Viața noastră profesională capătă o formă mai fluidă, unde, chiar dacă nu schimbăm organizația / domeniul, se schimbă ele, iar noi trebuie să ținem pasul. Putem lucra zece ani într-un singur loc de muncă, însă în cei zece ani, activitatea noastră și modul de lucru se vor transforma periodic.
Ce putem face, în acest context, mai ales dintr-o perspectivă a leadershipului și a viitoarelor echipe pe care le vom conduce? Un prim pas ar fi să ne evaluăm competențele și să descoperim care este aria în care putem să jonglăm cu ceea ce știm.
Conceptul de Cerc de Competență a fost popularizat de investitorul Warren Buffett. Acesta se referă la domeniile de cunoaștere și expertiză în care o persoană are o înțelegere profundă, bazată pe educație, experiență și practică. Sfatul lui Buffett este simplu: „Cunoaște-ți cercul de competență și rămâi în interiorul lui.” Totuși, pentru viitorii lideri, provocarea nu este doar să rămână în acest cerc, ci să-l extindă activ pentru a rămâne relevanți într-o lume aflată în continuă schimbare.

Sursa: https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_competence
În interiorul cercului tău de competență ai mereu un avantaj. Pe măsură ce te apropii de limita cercului, te apropii de limita cunoștințelor tale, iar avantajul tău începe să se diminueze. Odată ce depășești acest perimetru, ceea ce era avantaj se transferă către alte persoane – te vei trezi brusc într-un domeniu în care alții dețin un alt avantaj.
Faptul că ești bun într-un anumit domeniu nu înseamnă că ești bun în toate. Iar dinamica joburilor și carierelor noastre poate să ne “arunce” în afara cercului nostru de competențe, fără ca noi să fi făcut nici măcar o schimbare.
În multe cazuri, chiar dacă rămâi în același rol, modul în care îți desfășori activitatea se transformă semnificativ. Automatizarea, inteligența artificială și noile tehnologii au transformat deja multe industrii, iar acest proces va continua într-un ritm accelerat. Te poți trezi, aproape peste noapte, că skill-urile care te-au făcut un profesionist și care au constituit un avantaj, nu mai sunt suficiente, iar elemente noi, cum ar fi analiza datelor, automatizarea sau gestionarea echipelor virtuale, devin esențiale.
Dacă ești lider de echipă sau de organizație, această realitate te pune în fața unei provocări critice: cum îți extinzi cercul de competență pentru a rămâne relevant și cum îți ajuți echipa să facă același lucru? În loc să vezi aceste schimbări ca pe o amenințare, trebuie să le abordezi strategic, ca pe o oportunitate de creștere
Știm că poate părea greu, însă te invităm să găsești câteva direcții pe care le poți aborda, mai ales dintr-un rol de lider în organizați.
Învățarea continuă contribuie la extinderea cercului tău de competențe
Ca lider, trebuie să fii primul care dă tonul învățării continue. Dacă tu înțelegi schimbările din industrie și îți dezvolți constant competențele, vei inspira și echipa să facă același lucru. Participă la cursuri, conferințe, webinarii și fii deschis la noi perspective. Totodată, susține participarea colegilor tăi în diverse activități de formare și învățare. Fii deschis și ascultă-ți echipa, s-ar putea ca anumite schimbări de direcție să le observi și să le poți anticipa pentru ei.
Când ești atent la mediul din jurul tău poți fi cu un pas înaintea schimbării
Nu aștepta să fii pus în fața faptului împlinit. Analizează tendințele din industrie și identifică acele aspecte care vor influența activitatea echipei tale în viitor. Apoi, creează un plan de dezvoltare pentru a preveni „ieșirea” din cercul de competență atât pentru tine, cât și pentru oamenii tăi.
Nu este nevoie să știi tot. Apelează la experți
Dacă apar tehnologii sau metodologii noi, nu trebuie să devii expert peste noapte în fiecare dintre ele. Un lider inteligent știe să se înconjoare de oameni competenți și să colaboreze cu experți care pot ghida echipa prin procesul de schimbare. Uneori, cel mai important lucru pe care îl poți face nu este să știi totul, ci să știi pe cine să întrebi.
Fii alături de echipă în procesul de schimbare
Ca lider, ai responsabilitatea de a-ți ajuta echipa să se adapteze, pe lângă responsabilitatea organizației și chiar a propriei adaptări. Organizează sesiuni de training, susține participarea la cursuri și încurajează experimentarea de noi tehnologii și metode de lucru. Uneori, acest lucru înseamnă și redefinirea unor roluri pentru a le adapta noilor cerințe.
Un bun punct de plecare aici, pot fi chiar programele Fundației LEADERS, pe care te invităm să le descoperi aici.