De câte ori ai stat cu o foaie albă în față, invocând toate ideile și resursele posibile, în căutarea unei idei creative.
Fie că vorbim de un proiect, o strategie de comunicare, un plan de afaceri sau un roman SF, procesul prin care generăm idei noi este destul de similar. Și destul de greu de controlat / replicat în orice condiție. Uneori, pare că-i doar o magie asupra căreia nu ai nicio putere.
Dacă ne uităm la argumentele științifice, unii cercetători spun despre creativitate că este un produs al emisferei drepte a creierului – inventatorii sunt considerați “gânditori ai emisferei drepte”, în timp ce logica și analiza sunt atribuite emisferei stângi. Neuro cercetătorii argumentează că nu există suficiente dovezi pentru a susține această împărțire și că gândirea creativă implică vaste porțiuni din ambele emisfere.
O serie de experimente noi realizate prin studiul unor improvizatori de muzica jazz au arătat faptul că emisfera dreaptă se activează la muzicienii care nu au experiență suficientă pentru improvizație, iar în cazul celor cu experiență se activează în principal cea stângă. Acest lucru sugerează că ideile creative și inovația sunt o abilitate a emisferei drepte atunci când persoana este într-un context nou, iar atunci când vine vorba de rutine bine experimentate creativitatea este un produs al emisferei stângi.
Ce facem totuși pentru a activa acele zone ale creierului responsabile de generarea unor idei noi, creative, atunci când suntem puși în fața unei astfel de misiuni? Ce fel de comportamente și exerciții putem să facem pentru a stimula gândirea creativă?
Îți vom împărtăși aici câteva exemple testate și confirmate de noi care sperăm să-ți fie și ție de folos.
- Creează-ți rutina
Deși creativitatea este adesea asociată cu libertatea și lipsa de reguli, o disciplină riguroasă poate fi cel mai bun prieten al viitoarelor tale produse creative.
Tocmai pentru că este atât de greu de gestionat, de multe ori nu ajungem la rezultate pentru că nu trecem prin rutina firească. Dacă vă veți apuca astăzi de un curs de scriere creativă de exemplu, primul lucru pe care vi-l va cere profesorul va fi să vă stabiliți o rutină și să o respectați zilnic.
Și mai concret, dacă vă veți propune să scrieți în fiecare zi timp de o oră, acea oră trebuie să vă găsească în fiecare zi în fața laptop-ului și cu o foaie albă deschisă în față. Până la rezultatele finale, nu contează atât de mult calitatea produsului tău creativ, ci doar consistența sa. Să-ți creezi obiceiul să te așezi și să-ți faci loc în viața ta pentru ca acest proces creativ să se întâmple.
- O idee creativă este rezultatul unei înțelegeri complete
Trecem într-un alt teritoriu creativ și anume acela al comunicării și campaniilor de comunicare. Suntem siguri că ai câteva campanii clasice la care te gândești atunci când vine vorba de advertising, însă ce nu știi probabil este că memorabilitatea și succesul lor sunt asigurate de fapt de un research, o înțelegere completă a produsului / serviciului promovat, a nevoilor publicului țintă, a contextului, competiției, a business-ului.
Nu vei putea veni cu o idee creativă dacă nu înțelegi care este nevoia pe care o adresează.
Astfel, poți să te bucuri de un proces sigur și ușor de gestionat care te poate aduce mai aproape de idei și soluții noi și inovatoare, și anume acela al cercetării și documentării.
Pe măsură ce vei petrece timp înțelegând întreg contextul pentru care cauți o abordare nouă / diferită, vei începe să găsești unghiuri, perspective și idei noi.
- Brainstorming
O tehnică clasică dar niciodată învechită, brainstorming-ul te poate ajuta să exersezi creativitatea ca metodă de a vedea lucrurile diferit. Sunt multe tehnici de brainstorming pe care le poți aplica și partea bună este că astăzi nu ai nevoie neapărat de mai multe persoane pentru a face un astfel de exercițiu. Cu ajutorul inteligenței artificiale poți face oricând un proces de brainstorming, iar dacă vrei să rămâi într-un teritoriu mai tradițional, împărtășim cu tine și o metodă standardizată, metoda SCAMPER.
SCAMPER este un acronim în limba engleză, iar fiecare literă presupune o acțiune pe care să o încerci pentru produsul, serviciul sau ideea pe care vrei să o dezvolți. Acțiunile pot fi ușor realizate prin întrebările corecte, astfel:
S – Substitute – Ce poate fi înlocuit?
C – Combine – Ce elemente pot fi combinate?
A – Adapt – Ce elemente noi pot fi adăugate?
M – Modify – Ce poate fi modificat?
P – Put to other use – Produsul sau serviciul căutat poate avea o altă întrebuințare, poate fi folosit într-o altă industrie / într-un alt domeniu?
- Observare și experiență
Creativitatea este de multe ori produsul unei experiențe variate, a observării mai multor comportamente, oameni, culturi, situații. Fiecare produs / serviciu / idee pe care încerci să o creionezi creativ adresează o nevoie clară a unui grup de persoane, iar cel mai bun mod prin care poți identifica încă de la început această nevoie este să fi avut o experiență reală respectivul grup țintă.
Un proces creativ poate fi diferit pentru fiecare individ, însă tehnicile pe care ți le-am prezentat aici te pot ajuta în procesul de identificare a propriului tău stil.