Caută

Nuanțe 

Încă de când suntem copii, unul dintre primele contacte pe care le avem cu lumea este prin intermediul poveștilor. Aflăm din basme și povești lecții valoroase despre viață, învățături și morale pe care le putem extrage foarte ușor: că e bine să-ți vezi de treaba ta, să muncești, să-ți apreciezi familia, să mergi pe drumul tău chiar și atunci când e greu, și multe altele.

Cam toate poveștile la care suntem expuși în copilărie ne arată și eterna luptă binele vs. răul. Eroul vs. antieroul / personajul negativ. Această dihotomie simplifică foarte mult lumea, ne scutește de lupte interioare și greutate în a lua decizii: lumea este bună sau rea, iar fiecare dintre noi ne putem poziționa într-una dintre categorii. Evaluăm contextele, persoanele, deciziile din viața noastră cu acest filtru în care avem doar două opțiuni, iar lucrurile par să fie destul de simple. 

Însă viața ne va aduce în situații diferite de cele din poveste, situații în care vei vedea că orice erou are și o umbră, orice personaj negativ are o poveste și o perspectivă care merită auzită, totul este de fapt un spectru foarte larg unde fiecare poziție aleasă presupune descoperirea și înțelegerea lumii prin alte și alte lentile de fiecare dată. Viața reală, diferită de cea din povești, presupune un efort mult mai mare de înțelegere. Presupune o gândire antrenată dar mai ales un comportament empatic și tolerant. Pentru un lider, a vedea lumea în alb / negru este cu atât mai periculos pentru că el va influența la rândul lui perspectiva celor care-l urmează. Te invităm să descoperi care sunt motivele pentru care ne este mai ușor să împărțim lumea în două, și cum facem să evităm această eroare de gândire.

Atunci când vedem lumea în alb / negru cădem pradă unei distorsiuni cognitive numită polarized thinking. Experții numesc această gândire și totul sau nimic. Când vedem lumea prin aceste două lentile, vom crede că totul este fie bun sau rău, fără să luăm în considerare alternative sau perspective. Atunci când acest tip de gândire polarizată prinde putere, oamenii vor vedea lumea printr-o lentilă foarte îngustă, ignorând complexitatea și nuanțele situațiilor sau ale problemelor. Iar atunci când ne folosim de puterea / influența pe care ne-o oferă un rol de leadership, îi vom influența și pe cei din jurul nostru, și vom contribui la o împărțire a echipei / organizației / comunității în care activăm. La fel ca în poveștile copilăriei, binele și răul ajung să se lupte, iar în echipa / comunitatea ta vei avea parte de conflicte, neînțelegeri, cât și de perpetuarea unor stereotipuri și atitudini dăunătoare. 

Te invităm să explorăm împreună câteva metode prin care evităm polarized thinking și descoperim multitudinea de nuanțe în care este pictată viața:

1. Dialog și curiozitate 

    Antrenează-te să asculți argumentele celorlalți fără să-ți pregătești contraargumentul tău. Ba chiar ai putea încerca un exercițiu prin care să generezi argumente pro pentru lucruri la care de obicei te-ai poziționa diferit. Să încerci să te pui în locul celorlalți și să explorezi care ar putea fi variantele lor de realitate.

    Întreabă-te “care e povestea lui / ei / care sunt aspectele și perspectivele pe care nu le văd”? 

    Dacă ești lider într-o organizație, asigură-te că oamenii au spațiul necesar unde să se simtă liberi să-și exprime punctele de vedere fără să fie judecați / criticați. 

    2. Caută empatia

    Uneori s-ar putea să fie greu să găsești un unghi din care să empatizezi cu o persoană / situație cu care nu ești de acord. Poți să cauți empatia prin intermediul poveștilor personale și a experiențelor cât mai “umane”. Poate că tu și unul dintre colegii tăi vă situați la poluri opuse pe un anumit subiect specific. Caută niște teritorii comune. Poate găsiți că ați împărtășit o experiență similară în copilărie, sau că vă plac aceleași tipuri de călătorii. Subiectele personale vă ajută să lăsați jos bariera și să vă dați voie să vă cunoașteți / înțelegeți mai bine.

    3. Cere mai multe păreri

      Dacă ești lider într-o organizație în care echipa s-a polarizat în jurul a două direcții, încearcă să aduci la masă mai mulți experți / colaboratori, și să afli și părerea lor despre situația respectivă. Cu cât mai divers grupul de la masă cu atât ai mai multe șanse să descoperi și alte variante, atât tu, cât și colegii tăi. 

      4. Caută indicii

        Atunci când te regăsești într-o situație foarte clară alb / negru poți încerca să cauți indicii care să contrazică gândirea polarizată. Fie că e vorba de păreri alternative, sau pur și simplu informații dintr-o perspectivă mai echilibrată. Poți să aplici filtrul “dar cum ar putea să fie lucrurile altfel”. Acest exercițiu te va ajuta să fii mai deschis la noi posibilități și păreri. 

        Articole similare

        Cum țin pasul?

        Momentul prezent în care ne aflăm este poate perioada din istoria umanității în care trebuie să fim cei mai agili din punct de vedere profesional. O carieră stabilă cu pași

        2025: Viitorul este aici

        Am început anul de doar câteva zile și vedem cum transformările la nivel global au o viteză cu care ținem pasul cu greu. După ultimii ani în care parcă cu

        CO-MU-NI-TA-TE

        În urmă cu câteva săptămâni în cadrul unei întâlniri cu studenții din domeniile STEM, am purtat o conversație despre comunități și rolul lor în organizații și societate.Participanții, deși aveau background-uri

        Human-centric leadership

        Fiecare dintre noi am întâlnit pe parcursul vieții noastre profesionale anumiți lideri care ne-au schimbat profund. Fie că ne-au influențat prin modul în care gândesc, acționează și își conduc compania,

        Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

        Nume
        Email(Required)
        This field is hidden when viewing the form
        Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

        Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

        Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

        Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

        Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

        Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

        În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

        Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

        Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa office@leaders.ro cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

        Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

        Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

        Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa office@leaders.ro pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.