Încă de mici am fost întrebați adesea: „Ce vrei să te faci când vei fi mare?”, iar răspunsurile noastre variau în funcție de desenul animat preferat, jucăria preferată sau materia ce ni se părea cea mai interesantă la școală. Astfel visam să ajungem piloți, medici, arhitecți sau arheologi celebri, ori să ne deschidem un restaurant de 5 stele, chiar dacă încă nu înțelegeam sensul cuvântului antreprenoriat.
Dacă atunci când eram mici aceste vise ne făceau să zâmbim și să ne continuăm jocul cu mai mult entuziasm, în liceu întrebarea devine tot mai apăsătoare pentru că ajungem să conștientizăm importanța deciziei de a ne specializa într-un anumit domeniu. Astfel, întrebarea „Ce vrei să te faci când vei fi mare?” se transformă în „La ce facultate trebuie să dau?”, „Ce domeniu mi se potrivește?” sau „De ce abilități am nevoie pentru a avea o carieră de succes?”. Dar oare ce înseamnă de fapt o carieră?
Proiectul Energie pentru viitor, organizat de Fundația LEADERS cu sprijinul Societății Națională Nuclearelectrica, și-a propus să răspundă acestor întrebări și să ajute 200 de tineri din București, Pitești și Cernavodă să descopere care este cea mai potrivită carieră pentru ei.
În luna septembrie și octombrie 2020 au avut loc patru ediții ale proiectului, desfășurate online, împreună cu un specialist în orientare vocațională. Participanții au trecut printr-un proces de autocunoaștere și dezvoltare personală în trei etape, pentru ca la final să poată să contureze o serie de obiective pentru viitorul lor.
Dar ce au făcut mai exact în proiect?
Etapa 1– Cum decid?
Sesiune online de 180 de minute centrată în jurul ideii de: cine sunt eu? Cum funcționează mecanismul de decizie în cazul alegerii unei cariere, descoperirea setului de valori personale, cât și parcurgerea unor exerciții de proiecție în viitor cum ar fi: constelația carierei / cum arată viața la 30-40-50 de ani sau percepția proprie asupra carierei pe cele șase direcții din cadrul metodologiei Holland (Realist – Investigativ – Artistic – Social – Întreprinzător – Convențional) – această percepție fiind identificată în afara chestionarului.
„Aceasta experiență a fost pentru mine tot ce aveam nevoie în momentul acesta. Mă aflu oarecum pe ultima sută de metri, clasa a 12-a, și până să particip la acest program aveam 1000 de variante în cap cu privire la ce vreau sa fac pe viitor. Acum, datorită vouă, știu exact ce vreau sa fac. Vă mulțumesc din suflet!” – Andreea-Ioana Niță, Colegiul Național „Ion C. Brătianu”, Pitești
Etapa 2 – Care sunt opțiunile mele?
Sesiune online de 180 de minute ce a avut ca scop interpretarea rezultatelor chestionarului Holland. Sesiunea a alternat între momente plenare (toți cei 50 de participanți într-un Zoom) cu sesiuni pe grupe de lucru (câte 5 participanți în Breakout rooms). Participanții au descoperit care este profilul Holland și care sunt cele 5 categorii de cariere potrivite în funcție de nivelul de studii pe care doresc să le acceseze). În urma etapei 2, participanții și-au realizat Vision Board care surprinde CUM ar putea să arate viitorul lor.
Biblioteca Vie
Participanții s-au întâlnit cu 6 invitați – fiecare reprezentând unul dintre profilele Holland activând în domenii de interes pentru participanții proiectului. Experiența profesională și personală a acestor invitați le-a oferit o viziune mai amplă asupra primii pași pe care trebuie să îi facă spre cariera dorită.
Cele patru ediții ale proiectului s-au încheiat într-o notă de entuziasm, cu un plan de acțiune pentru o viitoare carieră și cu 200 de zâmbete pe ecranul calculatorului.
„Pentru cineva care nu prea are curajul să ia inițiativă și să se înscrie în tot felul de programe, mă bucur că am avut inspirația să mă înscriu în acest program. A fost prima mea experiență de genul acesta și pot spune ca mi-a plăcut super mult. Oamenii minunați cu care am interacționat, ideea întregului program care este excelentă și benefică adolescenților din ziua de azi, și buna organizare te fac să realizezi că ai făcut cea mi bună alegere înscriindu-se aici. Din dezordinea gândurile mele pot spune ca după acest proiect am reușit să mi le așez astfel încă să-mi dau seama ce mi s-ar potrivi cel mai bine. În concluzie, sunt mândră de mine că pentru prima oară am acționat și nu regret nicio secundă petrecută în acest program.”- Alina-Andreea Boboc, Liceul Teoretic „Anghel Saligny”, Cernavodă