Punct și de la capăt

În curând vine primăvara oficial – avem parte de preview-uri cu fiecare zi călduroasă care ne surprinde printre fulgii de zăpadă, iar primăvara este mereu un moment bun pentru o curățenie generală. Nu vorbim despre planurile pe care le avem fiecare dintre noi în casele care s-au transformat în ultimul an și în birouri, terase, restaurante, studiouri sau săli destinate cursurilor online. Vrem să ne uităm la comportamentele și obiceiurile la care ne tot propunem să renunțăm și la activitățile pe care poate le facem din inerție pentru că nu am avut motivația necesară.

Suntem adesea expuși la filozofii de viață precum “să nu renunți niciodată”, la ideea că perseverența și consistența acțiunilor noastre ne vor determina succesul însă atunci când rezultatul unor acțiuni sau comportamente “ne iese pe minus” aceste modele pot fi dăunătoare. Deși recunoaștem cu greu în fața celorlalți știm cu siguranță când și la ce ar trebui să renunțăm: încadrăm aici acele activități și comportamente care ne încarcă cu emoții precum frustrare, nervozitate, care ne fac să ne simțim anxioși și tocmai din acest motiv le amânăm cât de mult putem, obiceiuri care ne  dăunează inclusiv sănătății fizice.  Discuția despre CUM renunțăm este una suficient de personală și credem că fiecare dintre noi își va identifica propriile mecanisme. Ne propunem însă o serie de filtre / întrebări cheie care să ne ajute în primul rând DACĂ și DE CE ar fi cazul să renunțăm. 

  1. De ce ai început și cu ce poți înlocui?

Putem începe prin a înțelege “de ce” am dezvoltat aceste obiceiuri / comportamente și dacă acest “de ce” mai este valabil pentru noi acum, dacă se aliniază cu dorințele, misiunea și ceea ce ne propunem pentru viitor. 

Dacă descoperim că nu mai există această potrivire atunci un prim pas ar fi să găsim un înlocuitor. Pentru că o schimbare într-un sens pozitiv este întotdeauna mai ușor de gestionat decât o renunțare completă urmată de un spațiu gol pe care, dacă nu îți planifici ceva în schimb, probabil îl vei înlocui tot cu ceva nepotrivit. 

  1. Este momentul potrivit? 

Un filtru pentru a decide dacă este nevoie de schimbare poate veni sub forma unei analize a vieții și momentului în care te afli. Cât de multe alte lucruri se schimbă în viața ta acum?  Cât de pregătit ești pentru a gestiona o schimbare din interior și mai ales de ce simți că acum este momentul potrivit? Poate că motivația de a face această schimbare vine dintr-o resursă externă, iar în  momentul în care aceasta dispare o să dispară și energia pentru a susține schimbarea pe care ți-o dorești.

  1. Faci o schimbare gândindu-te că vrei să devii altcineva?

Dacă acesta este unul dintre triggere atunci s-ar putea să fii dezamăgit. Schimbările de comportament nu-ți modelează personalitatea pentru că e foarte posibil ca prin acestea să revii de fapt la o versiune anterioară a ta – este foarte puțin probabil să vrei să schimbi comportamente pe care le-ai avut toată viața.  Astfel, a renunța la ceva din viața ta poate să aducă o schimbare pe care să o conștientizezi doar tu, care să fie exact ceea ce trebuie dar nu neapărat așa cum te așteptai să fie. 

  1. Cum arată viitorul după această schimbare?

    S-ar putea să ai senzația că pe termen scurt schimbarea nu merită, că ecuația o să-ți dea poate și mai mult pe minus după tot efortul, iar în aceste momente este bine să apelezi la imaginație și să-ți creionezi viitorul pe un termen mai mare. Cum faci asta? Gândește-te dacă viața ta de zi cu zi va deveni mai bună, dacă vei scăpa de acele situații în care ești copleșit de emoțiile negative, dacă munca și relațiile se vor îmbunătăți în viitor? Uneori senzația pe care o vom avea când renunțăm la ceva nu va fi una plăcută – mai ales atunci când sacrificăm o bucurie / o rutină din momentul prezent pentru un viitor mai bun. Cu toate acestea, analiza asta s-ar putea să-ți arate un viitor nou, diferit, mai apropiat de cine ești tu și cine vrei să fii.

Este foarte posibil ca atunci când vei trece prin cele patru puncte de mai sus să ai tendința să te judeci pentru anumite decizii pe care le-ai luat care te-au dus în acest punct, sau pur și simplu să devină totul atât de clar încât să-ți pui întrebarea de ce nu am făcut asta până acum? Schimbarea unui obicei sau a unui comportament, renunțarea la o parte din tine necesită foarte mult timp și efort, iar faptul că nu ai făcut asta până acum nu este o dovadă de slăbiciune. Gândește-te așa: toate experiențele prin care ai trecut până acum, chiar și cele în care ai ieșit pe minus au contribuit la cine ești tu astăzi și la curajul pe care îl demonstrezi prin schimbarea pe care vrei să o faci. 

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #152.

Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash

Puterea celor mulți – O pledoarie pentru echipe

O regăsim în natură sub formă de roiuri, stoluri, turme, în viața de zi cu zi sub formă de triburi, comunități, e suficient să ne uităm pe cer și să observăm fascinați comportamentul colectiv al păsărilor într-un murmuration de care suntem fascinați. Ne întrebăm cum comunică, cum se sincronizează atât de bine și cum reușesc să dea sens unei mișcări în grup, o mișcare care poate dacă ar fi făcută individual nu ne-ar capta atenția. Un astfel de sincron a avut loc la începutul acestui an și a făcut ca piața de capital să devină foarte atentă, și chiar afectată când un grup de oameni de pe rețeaua de socializare Reddit au decis asupra unui comportament colectiv și anume să cumpere acțiuni ale companiei GameStop, o companie americană care vinde jocuri, console și alte dispozitive electronice și care nu o ducea deloc bine din cauza pandemiei. Ce s-a întâmplat mai departe, cu siguranță ai auzit din multe surse de specialitate. 

Noi vrem să ne oprim astăzi asupra puterii unor astfel de comportamente colective și să descoperim din nou puterea celor mulți, amintindu-ne de ce ne este bine să ne regăsim în triburi și echipe. 

Performanța în business nu se construiește doar pe eforturile individuale ale unor vârfuri, ci pe eforturile colective ale multora. Echipele sunt cele care conduc fiecare divizie a organizațiilor din care facem parte (fie că suntem parte dintr-o organizație mare unde întâlnim departamente de marketing, vânzări, IT, producție, cu sute de angajați divizați la rândul lor în clustere mai mici, fie că ne uităm la organizație mai mică unde e posibil ca aceeași echipă de oameni să joace mai multe roluri în diverse echipe în funcție de context). Prin intermediul echipelor se poate facilita transferul de cunoștințe, iar acest schimb reprezintă o adevărată sursă de putere deoarece le permite celorlalți să acționeze – un exemplu relevant fiind ceea ce s-a întâmplat chiar cu acțiunile GameStop, mișcare care s-a bazat strict pe un schimb de informații realizat în mediul online. 

Ernst & Young a realizat un studiu în rândul organizațiilor mari cu privire la tipurile de probleme cu care se confruntă cel mai des și cele mai potrivite soluții. Conform acestui raport, nouă din zece companii au declarat că gradul de complexitate al problemelor presupune că soluțiile eficiente vor veni doar cu ajutorul echipelor interdisciplinare (echipe în care organizațiile își pun în valoare întreaga gamă de competențe de care dispun.

Dacă ne uităm la cum funcționează echipele putem identifica foarte multe subiecte de abordat, tehnici și teorii, modele prin care o echipă poate funcționa cu succes. Credem că există totuși trei elemente esențiale de la care poți pleca cu echipa ta, trei întrebări la care dacă aveți un răspuns comun și asumat puteți atinge performanța și rezultatele dorite:

  1. Cum arată succesul obiectivului / misiunii la care lucrăm?
  2. Care sunt rolurile și responsabilitățile tale și cum susții tu îndeplinirea obiectivului?
  3. Care sunt rolurile și responsabilitățile membrilor echipei și cum susțin ei îndeplinirea obiectivului?

În mișcarea de zbor sincron a păsărilor poți observa cum fiecare își îndeplinește rolul și în același timp este conștientă de ce se întâmplă cu celelalte. Cunoașterea reciprocă a rolurilor și responsabilităților în cadrul unei echipe poate să vă ajute să eliminați din timpul de reconectare și clarificare între voi, poate să sporească viteza cu care luați deciziile și impactul fiecăruia (dacă știi foarte clar că ceea ce faci contribuie direct la susținerea misiunii, indiferent de task-ul pe care îl ai vei fi mult mai motivat în a-l realiza). Astfel, echipele noastre pot fi observate din exterior cum stăpânesc cu măiestrie o mișcare sincronizată, un dans fascinat la finalul căruia se află rezultatele dorite. 

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #151.

Photo by Product School on Unsplash

To freelance or not to freelance?

Cele mai multe dintre poveștile newsletter-ului nostru se referă la contexte de business, echipe care lucrează în aceleași organizații / companii, fie că vorbim de companii multinaționale sau inițiative antreprenoriale. Tema pe care ți-o propunem astăzi îi vizează pe cei care nu se încadrează în categoriile de mai sus și care au ales să lucreze pentru mai multe organizații, companii, angajatori în același timp. 

Freelancing-ul este o opțiune tot mai des întâlnită, iar în formatul de work from home în care ne aflăm și în care ne vom mai regăsi o perioadă s-ar putea să-ți ofere și ție niște idei despre ce ai putea să faci diferit cu timpul tău. Conform unei statistici Eurostat, 17% dintre români lucrează în sistem de freelancing, iar asta ne plasa în 2018 în pe locul 4 în topul țărilor Europene unde media celor care au ales freelancing-ul este de 14%. Când alegi să devii freelancer activitatea ta principală va fi să îți oferi serviciile, contra cost, mai multor potențiali clienți. Te bucuri de multă independență, de oportunitatea de a-ți alege proiectele și clienții pentru care lucrezi, cât și de mobilitate (poți lucra din orice loc din lume sau din țară unde ai o conexiune stabilă la internet).

De unde începi? Pentru a-ți oferi serviciile în mod independent este important să știi foarte clar care sunt acelea. Poți să pleci de la experiența pe care o ai / ai avut-o ca angajat și să-ți faci o listă cu principalele task-uri pe care cuprindea “fișa postului”. Din acea listă, alege-le pe cele unde nivelul de competență este cel mai ridicat, cele pentru care ești/erai recunoscut și mereu căutat în echipele tale de către colegi care te abordau mereu “ajută-mă și pe mine cu asta pentru că ție-ți iese cel mai bine”. S-ar putea să te surprindă cum anumite task-uri foarte specifice pot deveni servicii pe care le vei oferi clienților: generare de conținut (articole / postări în Social Media / instrucțiuni tehnice), servicii tehnice (programare, organizare și interpretare de date), gestionarea relației cu clienții, redactare de CV-uri și scrisori de intenție, traduceri,  interviuri, formare, poze “Instagramabile”, copywriting, design, pentru aproape orice serviciu poți să găsești o nișă în cadrul căreia să-ți oferi serviciile independent.

Dacă atunci când ești angajat cultura organizațională și brandul sunt cele ale angajatorului tău, în rolul de freelancer este foarte important să le dezvolți pe ale tale. Si dinamica relațiilor profesionale este foarte diferită, rolurile de leadership followership sunt înlocuite cu roluri de furnizor client, iar aici vor conta următoarele: 

  • Modul în care comunici cu clienții tăi: o comunicare deschisă, clară, cu detalii privind deadline-uri și tipurile de servicii oferite; 
  • Deschiderea către feedback: pentru că totul se mișcă foarte rapid în freelancing este foarte posibil să primești un brief care să se modifice pe parcurs. Astfel, un diferențiator important va fi capacitatea ta de a înțelege și integra feedback-ul clienților tăi. Anumite platforme de freelancing îți vor oferi această sugestie de diferențiere în momentul în care vei crea pachete cu prețuri;
  • Menținerea serviciilor competitive și inovatoare: pe cât de simplu este să-ți găsești o nișă pe care să activezi, pe atât de mulți alții ca tine au făcut deja pasul și îl vor mai face în viitor. Gândește-te care este acel element unic pe care-l oferi prin serviciul tău? Poate să fie în legătură cu modul în care gestionezi relația cu partenerii, rapiditatea în realizarea task-urilor sau poate chiar un mod unic de a le rezolva. 

Dacă ți se pare o opțiune atractivă te sfătuim să o încerci, mai ales înainte de a-ți schimba cu totul parcursul profesional și a alege doar acest stil de lucru. E foarte simplu să-ți faci un cont și să descoperi lumea freelancingului, iar câteva dintre platformele de unde poți începe sunt: Toptal, UpWork, People per hour sau Fiverr

La fel ca în orice domeniu începutul va fi partea cea mai dificilă de gestionat pentru că de data asta ești pe cont propriu. Trebuie să-ți creezi o identitate, un portofoliu de servicii, să începi cât poți de repede să lucrezi cu clienți chiar și pe tarife mai mici pentru că recomandările acestora vor fi cartea ta de vizită și te vor ajuta să-ți consolidezi credibilitatea. 

Da, “free-ul” din freelancing poate să însemne o viață cu laptopul în spate și un nivel neașteptat de independență, dar cu siguranță nu este o chestiune de cât (e foarte posibil să ajungi să lucrezi mai multe ore pe zi, în anumite zile, față de un job 9 to 5), ci este poate o chestiune de cum (ok, e mai mult timp uneori, dar merită atunci când poți sta cu tălpile în nisip și cu sunetul valurilor pe fundal).

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #150.

Photo by Joseph Frank on Unsplash

Începutul

Iată-ne în contact pentru prima dată în 2021, un an pe care stă multă presiune din partea întregii lumi: să scăpăm de pandemie, să trecem cu bine peste o nouă criză economică, să  regăsim stabilitatea politică în țările marcate de alegeri tumultoase. Inclusiv la nivel micro, s-a auzit despre 2021 că va fi anul în care vor avea loc toate nunțile, evenimentele amânate în 2020, toate călătoriile mult visate, schimbările de carieră sau de stil de viață. Putem spune despre acest nou an că poartă multe pe umeri și poate ar trebui să începem să exersăm niște răbdare și calibrare de așteptări și să ne luăm responsabilitatea acestor dorințe.

Cum facem asta? În primul rând trebuie să începem ceva. Și știm că asta este poate cea mai grea etapă, așa că astăzi vrem să vorbim cu tine despre cum putem aborda începuturile, primul pas, primul email răspuns, primul cuvânt pe o pagină goală, primul check de pe lista de lucruri de făcut din agenda ta. 


Îți propunem câțiva pași pe care să-i urmezi în “începutul” tău, oricare ar fi acela, o serie de idei care ar putea să ia din greutatea noutății și a schimbării și care ar putea să transforme o idee copleșitoare în ceva de care te poți apuca de astăzi:

  1. Pune ideea pe hârtie: într-o agendă, pe tabletă sau într-un document digital, alege metoda care simți că ți se potrivește cel mai bine și pur și simplu scrie. Scrie despre cum arată ideea/planul tău, scrie despre cum te simți când te gândești la asta și mai ales de ce vrei să faci asta. Nu există un format potrivit, important este să faci acest download din planul imaginației tale în plan real. Te încurajăm să păstrezi acest material și să nu-l împărtășești cu nimeni în acest format, cel puțin până când ideea începe să capete contur;
  1. Stabilește-ți un plan: acum că ai știi CUM arată ideea ta poți să te gândești care sunt pașii prin care poți ajunge la ea. Te încurajăm să mergi către acțiuni cât mai mici, pe care le poți realiza zilnic, poate chiar începând de astăzi. Este foarte posibil să generezi o listă de zeci de pași, însă, parcurgerea lor îți va oferi motivația și încrederea necesare să rămâi conectat și să perseverezi. Oricât de nesemnificativ ar părea, asigură-te că în fiecare zi ai făcut ceva pentru ideea ta. Chiar dacă uneori înseamnă doar să-ți aloci 10-15 minute pentru a citi ceva despre asta. Cu fiecare zi care trece vei fi din ce în ce mai aproape. 
  1. Nu căuta momentul cel mai potrivit: Amânăm decizii importante, idei și proiecte de foarte multe ori sub pretextul “nu este timpul / sezonul / anotimpul potrivit”. Așteptăm momentele în care “se aliniază planetele”, sau o voce care să ne șoptească “acum este cel mai potrivit moment pentru ideea ta”, iar tot ce reușim să facem este să amânăm constant așteptând ceva ce nu va veni cu siguranță, Putem găsi la nesfârșit motive pentru care acum nu este momentul potrivit, iar noi te provocăm să încerci o nouă mentalitate anul acesta. 
  1. Nu te angaja într-o bătălie spre perfecțiune: suntem siguri că un început nou poate să însemne și o așteptare de perfecțiune. Mai ales că viziunea unui proiect, a unei idei, a unui plan nou de viitor poate să fie atractivă tocmai pentru rezultat și nu neapărat pentru procesul de a ajunge acolo. Realitatea este puțin diferită și s-ar putea ca astfel de așteptări să te facă să renunți pe parcurs. Sfatul nostru este să te concentrezi pe progres și nu pe perfecțiune, să te gândești cum poți să-ți îmbunătățești parcursul spre rezultat pentru că automat și rezultatul va beneficia de îmbunătățiri. Cum ar fi ca fiecare pas din planul tău să fie un pas suficient de bun pentru ziua respectivă, pentru momentul în care s-a încadrat, pentru ce ai tu nevoie ca să ajungi acolo unde ți-ai propus? 
  1. Caută-ți și alege-ți susținătorii: Știi deja că suntem influențați și căpătăm din valorile și personalitatea celor cu care petrecem cel mai des timpul. Din acest motiv este important să-ți selectezi o mică comunitate prin care să-ți crești șansele de succes. Fă o selecție, alege în comunitatea ta acei oameni care îți cresc șansele de succes, cei ale căror povești de inspira, care te vor încuraja în parcursul tău și care te vor motiva în începuturile tale.

Începuturile sunt grele pentru noi toți și este important să ne oferim un strop de înțelegere, răbdare și chiar și bunătate pentru a ne crește încrederea și a face și următorul pas. Sunt multe de făcut în 2021, iar noi credem că ești suficient de bun pentru a realiza exact acele lucruri de care ai nevoie.

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #149.

Foto Ibrahim Boran/ Unsplash

Retrospectiva unui an unic

În doar câteva zile închidem poate cel mai neobișnuit an pe care l-am trăit cu toții. Nu ni se întâmplă prea des dar unul dintre sentimentele pe care le avem referitoare la acest an este legat de trecerea mai lentă a timpului, senzația că lumea s-a împărțit în două, lumea de până în luna martie, și tot ce a urmat după. Uitându-ne în urmă și la subiectele abordate de noi se poate vedea o diferență foarte clară între cele două lumi: am început anul vorbind despre speranță, viziune, productivitate și apoi totul s-a schimbat brusc într-o căutare a unui nou echilibru. Astăzi îți propunem o retrospectivă a celor mai importante teme și subiecte abordate în conversațiile cu tine pe parcursul anului și te invităm să ne amintim împreună de 2020 exact așa cum a fost el:

Împrietenirea cu tranzițiile a fost tema cu care am intrat împreună în noul an, fără să știm atunci ce ne așteaptă încercam împreună să găsim soluții pentru a face față mai ușor schimbărilor. Poate cea mai importantă lecție de atunci a fost că ne obișnuim cu lucrurile expunându-ne la ele, iar tranzițiile devin mai ușoare pe măsură ce sunt mai scurte deoarece nu ne permit să intrăm atât de mult în starea de neliniște. Avem tendința să credem că vom avea tracțiune în activitățile pe care le facem doar dacă suntem foarte bine pregătiți pentru activitățile respective, și acest gând ne va influența o amânare continuă. Momentul cheie pentru care trebuie să ne pregătim este chiar tranziția în sine, iar pentru asta nu există o soluție mai bună decât să o facem our și simplu. Am continuat să fim preocupați de cum tehnologia influențează procesul de leadership și ne imaginam cum ar putea să arate dinamica de echipă într-un mediu mult mai digitalizat. Doar două luni ne despărțeau de momentul în care leadershipul și tehnologia s-au împrietenit forțat, iar ceea ce ne stârnea curiozitateala începutul anului era faptul că, cu ajutorul tehnologiei procesul de leadership s-ar schimba deoarece fiecare interacțiune ar putea fi anticipată și fiecare persoană ar avea disponibile informații despre interesele, deciziile, comportamentele sale. Leadershipul se transformă, iar tehnologia îi provoacă pe cei care conduc echipe să-și dezvolte noi competențe: înțelegerea datelor, automatizare, elemente care le vor permite să folosească tehnologia în favoarea lor. Liderul viitorului este liderul prezentului, iar pentru a-și comunica viziunea, liderul trebuie să știe cum să folosească rețelele sociale, să construiască grupuri și să realizeze conexiunile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor.

Oricât de digital sau face to face am interacționa viziune rămâne un element foarte important în leadership, iar în 2020 am propus o segmentare a acesteia astfel încât să ne fie mai ușor să comunicăm cu colegii din echipele noastre. Așadar, un alt subiect pe care îl considerăm util de menționat în retrospectiva noastră este descompunerea  viziunii în elemente esențiale, ușor de manevrat și de înțeles cum ar fi: orientarea către viitor – stabilește obiective ușor de atins, măsurabile, care te aduc mai aproape de imaginea pe care o conturezi împreună cu echipa ta; sens – o viziune este formată din ceea ce contează pentru echipă; împărtășire – ultimul și cel mai important element este cât de deschis este procesul de a crea o viziune către toți membrii echipei. Găsește-ți contextele pentru a-i avea cu tine când definiți cum arată viitorul vostru și vei vedea cum viziunea nu mai este o provocare ci devine un punct forte al echipei voastre.

În 2020 am luat probabil mai multe decizii într-un singur an decât în multe alte contexte. Fie că au fost decizii legate de business, viața personală, sau pur și simplu am petrecut foarte mult timp cu aplicațiile de comandat mâncare neștiind ce “surpriză” să ne mai oferim, oboseala decizională ne-a afectat în acest an și a fost o temă de interes chiar din primele luni. Oricât de rațional ai încerca să fii, nu poți lua decizie după decizie fără să plătești un preț biologic. Oboseala decizională este diferită față de cea fizică, nu ești conștient de ea dar vei avea un consum mai redus de energie. Cu cât faci mai multe alegeri pe parcursul unei zile, cu atât va deveni mai greu pentru creierul tău care în cele din urmă va căuta comenzi și răspunsuri rapide. O astfel de scurtătură poate fi momentul în care devii imprudent, acționezi impulsiv în loc să-ți folosești conștient energia pentru a gândi mai întâi. În cartea sa Willpower: Rediscovering the Greatest Human Strength, Doctorul Baumeister a concluzionat că luarea deciziilor zilnice folosește aceeași voință pe care o folosești pentru a spune nu tentațiilor și viciilor din viața noastră. Așadar, dacă acest mușchi obosește știm de unde vor veni deciziile impulsive.

Deși am fost mai distanțați ca niciodată, pandemia ne-a arătat cât suntem de conectați, ne-a fost poate cea mai bună lecție de gândire sistemică, de corelații între atitudinile și comportamentele noastre și impactul acestora generat precum o undă care se tot mărește. Criza globală pe care am trăit-o este rezultatul unui butterfly effect – mică schimbare dintr-un sistem neliniar determinist care poate duce la diferențe mari într-o stare târzie. Numele efectului, inventat de Edward Lorenz (matematician cunoscut în special pentru lucrările sale de pionierat în domeniul teoriei haosului) este derivat din exemplul teoretic de formare a unui uragan ca urmare a faptului că un fluture a bătut din aripi în urmă cu ceva timp. Mutația genetică a unui virus produsă la mii de kilometri depărtare a determinat înghețarea întregii lumi în 2020. 

Care este următorul pas? Trecem cu totul pe online? Pe cine mai avem “în barcă” cu noi? Pentru câte luni avem asigurată supraviețuirea business-ului? Întrebările cu care am jonglat de multe ori anul acesta, iar răspunsurile ne-au dus către două tipuri de decizii: decizia reactivă este cea rapidă, impulsivă și bazată pe intuiție. Când instinctul îți spune că asta este direcția cel mai probabil este ghidat de emoție și obișnuință, ajutându-ne să rezolvăm probleme punctuale și situații neașteptate. Cel de-al doilea tip de decizii pe care le-am luat au fost deciziile bazate pe un proces de reflecție care presupun o abordare mai metodică a problemelor. În loc să identificăm soluții imediate, vom analiza din cât mai multe unghiuri înainte de a lua măsuri.

Ne apropiem de finalul anului cu retrospectiva celor mai aprinse subiecte de conversație din newsletter-ul nostru și pentru că urmează să petrecem Sărbătorile altfel, poate mai singuri decât până acum, îți amintim câteva sfaturi de la cei care s-au obișinuit cu singurătatea, locuitori ai Stației Spațiale Internaționale sau scafandri care au petrecut luni de zile la bordul submarinelor: Un scop foarte clar – Peggy Whitson, prima femeie comandant a Stației Spațiale Internaționale a petrecut în spațiu în total 665 de zile cumulate. Printre primele sfaturi pe care ni le oferă referitor la izolare este cel legat de existența unui obiectiv care să te țină ancorat în perioadele de izolare. Ocupă-ți timpul cu ceva: Perioadele de inactivitate pot fi dificile. Cu atât mai mult cu cât interacțiunea ta socială este limitată. Gândește-te la lucrurile pe care ți le doreai să le faci dacă ai fi avut mai mult timp?  Analizeaza-ti relațiile din viața ta: Cu siguranță acum mai mult ca oricând au ieșit la iveală aspectele emoționale din relațiile pe care le ai cu prietenii / colegii. Fostul ofițer de război, John Faffety, a petrecut o lună la bordul unui submarin care călătorea din Europa în SUA și a declarat că în izolare, ceea ce l-a ajutat cel mai mult a fost menținerea relațiilor. Mai ales în mediul profesional, în contextul în care suntem prinși în acest context împreună, este important să fim confortabili unii cu ceilalți.

Închidem poate cu cea mai întâlnită mantră al lui 2020, o să fie mai rău înainte de a fi mai bine. În echipele din care facem parte, am identificat trei puncte cheie pe care trebuie să le punem pe agendele noastre acum, în această tranziție spre 2021: Managementul revenirii la un nou normal – o analiză a impactului economic pe care îl va avea o nouă tranziție (poate din online total către produse și servicii într-un mix de online & offline), o strategie care să cuprindă mai multe scenarii, nu doar cel în care va exista o revenire sigură, cât și un plan de comunicare eficientă a acestor schimbări (în interiorul și în exteriorul organizației). Climatul de lucru și atmosfera din echipă – vom reveni cu siguranță în birouri, poate doar pentru întâlniri, poate doar pentru interacțiunile cu clienții, sau pur și simplu ne vom întâlni pentru că așa este natura organizației / business-ului din care facem parte. Poziționarea brandului și comunicarea acesteia: cine sunteți voi? Poate vă încadrați în categoria de organizații care până în martie 2020 a avut o prezență 100% offline și nicio linie de business orientată pe online, iar în momentul de tranziție v-ați adaptat și ați făcut o schimbare la 180 de grade. Sau, poate, sunteți o organizație care și-a continuat activitatea offline, iar schimbările s-au reflectat în dinamica de lucru, măsuri noi de siguranță care au afectat cât, cum și de unde interacționăm. În orice scenariu v-ați afla, este important să vă gândiți cine veți fi începând cu 2021.

Astăzi, 24 decembrie, peste 1 milion de cetățeni americani au primit vaccinul împotriva Covid 19, iar în întreaga lume aproximativ un alt milion de persoane. Încă nu știm când o să începem să simțim efectele dar cu siguranță 2021 va fi diferit. Poate că fix ziua de astăzi, dacă ai ales să rămâi departe de cei dragi, sentimentul greu și dificultatea deciziei de a-i ține la distanță (fizică) pe oamenii apropiați este răul din prezent care va preceda o nouă perioadă de bine. 

Noi îți dorim să rămâi prezent și în prezent, să-ți amintești și de lucrurile bune care s-au întâmplat în 2020 și să-ți oferi bunătatea și înțelegerea de care ai nevoie. Să ne citim din nou, cu speranță, în 2021!

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #147.

Photo by Kelly Sikkema on Unsplash

Echipa în 2021: rețele de echipe

Au mai rămas doar câteva zile din probabil cel mai neobișnuit an pe care l-am trăit cu toții. Viețile noastre s-au schimbat considerabil, iar modul în care lucrăm în echipe este unul pe care cu greu ni-l imaginam înainte de martie 2020.

Cei care experimentăm o dinamică nouă cu organizațiile din care facem parte, poate că am început deja să observăm, sau chiar să implementăm, strategia care face trecerea de la echipele tradiționale, la rețelele de echipe configurate pe task-uri noi, cu multe necunoscute și cu roluri la nivel de individ într-o continuă schimbare. Schimbarea a pornit de la clasicele modele organizaționale ierarhice, modele care au fost deconstruite în această perioadă pentru a le permite organizațiilor să țină pasul cu provocările acestui an pandemic. Un exemplu de organizație care funcționează încă de la început pe acest model este chiar Uber, o afacere care se bazează pe un model cu trei funcții de conducere, un director general, un manager de comunitate și un manager de operațiuni pentru șoferi. Restul organizației este construită pe baza nevoilor unice pe care fiecare oraș/țară le are. 

McKinsey vorbește despre rețelele de echipe și ne oferă 4 pași foarte clari pe care îi putem urma dacă decidem să trecem la acest model. Împărtășim cu tine astăzi cele mai importante lecții din acești 4 pași, pentru a-ți oferi o resursă utilă ție și echipelor tale în 2021.

Construiește echipele rapid și din mers

Configurează-ți resursele pe modelul unui hub central care coordonează activitatea și echipe conexe care să-i fie asociate acestui hub central. Fiecare echipă este important să aibă lideri care în primul rând sunt orientați spre a rezolva probleme, care au demonstrat capacitatea de a gândi critic și chiar de a lua decizii nepopulare. Este important ca aceste echipe să fie mici pentru ca procesul de decizie și implementare să funcționeze cât mai rapid. Jeff Bezos, CEO Amazon spune că “Dacă văd mai mult de două pizza la prânz, echipa este prea mare”. Echipele mici permit îmbunătățirea unei gândiri colective și ajută foarte mult la procesul de împărtășire de cunoștințe și construcția de relații puternice. 

Ferește-te de micromanagement, rămâi totuși conectat

Permite echipelor să își stabilească propriul drum către succes. Dacă task-urile sunt deja alocate, modul în care acestea sunt îndeplinite trebuie ales de fiecare echipă în parte. Chiar dacă s-ar putea să descoperi în aceeași organizație abordări foarte diferite în rezolvarea problemelor și task-urilor. Rolul tău este important în a te asigura că are loc o comunicare multidirecțională – între toate echipele din rețea și organizație. Poți face asta prin scurte întâlniri zilnice în care fiecare echipă are un timp alocat. Echipele au manageri proprii și trebuie să pui accent pe asta în calitate de lider de organizație, iar noul tău rol pe care trebuie să ți-l asumi este mai degrabă unul de catalizator și coach, să te asiguri că echipele au toate resursele și sprijinul de care au nevoie.

Asigură transparența la nivel de rețele de echipe și organizație

Dacă oamenii se vor simți în siguranță, atunci și comunicarea, colaborarea, schimbul de informații între ei vor fi mult mai ușoare. Este important ca organizația să-și asume acest nou model în totalitate, iar asta înseamnă poate să-și schimbe și modul de a gestiona eșecurile. Dacă vrei ca rețelele de echipe să fie mereu pregătite să testeze ceva nou, trebuie să le oferi siguranța asumării riscurilor. 

Permite echipelor să devină independente

După ceva timp de funcționare, vei observa un grad mult mai ridicat de independență în organizație. Ceea ce trebuie să faci acum este să susții în continuare acest proces. Să încurajezi conexiunile între echipele și să fii cel care dă tonul, modelând acțiunile și comportamentele pe care vrei să le vezi în organizație. Nu te teme de pierdera controlului, tocmai ce ai trecut la următorul nivel 

Vechiul model ierarhic începe să dispară încet, iar noua formă de organigramă s-ar putea să-i sperie momentan pe cei dependenți de control. Dacă tot ne-a aruncat 2020 în necunoscut, poate că acum mai mult ca oricând este important să provocăm structurile organizaționale tradiționale, să delegăm, să încurajăm și să responsabilizăm oamenii pe care-i avem alături de noi, tocmai pentru a construi un 2021 cu o cultură, viziune și energie comună. 

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #146.

Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

Oameni obișnuiți și extraordinari

Am sărbătorit săptămâna aceasta ziua națională și având pentru prima un rol exclusiv de spectatori. Nu ne-am mai înghesuit la paradă, n-am mai avut parte de tancuri și avioane de luptă, de târguri unde se servește tradiționala fasole cu ciolan și nici de producții TV impresionante (concerte, emisiuni live cu public sau programe speciale).

Cu toate restricțiile, totuși, acest 1 decembrie pare că a reușit să pună lumină pe un alt tip de erou național, să ne scoată la iveală exemplele de inițiativă și curaj din propriile case, din micro comunitățile în care ne-am petrecut deja ultimele 9 luni de pandemie. Fie că vorbim despre membrii familiei, despre vecinii de pe scară sau din cartier, am putut observa în jurul nostru o paradă a comportamentelor obișnuite, dar care fac din acești oameni liderii necesari acestei perioade. Ne-am gândit astfel să facem o listă cu lucrurile extraordinar de obișnuite pe care le-am observat, ca un portret al nostru, al fiecăruia dintre noi care îi inspirăm pe ceilalți fără să ne dăm seama:

  • Sunt aproape respectându-ți libertatea și intimitatea: ne este greu să păstrăm distanța în această perioadă, mai ales când ne vedem cu oameni dragi pe care ne-am obișnuit să-i vedem mai mult într-un ecran decât față în față. Cu toate astea, am observat cum oamenii reușesc să-și înfrâneze primul impuls de a merge spre o îmbrățișare sau o apropiere fizică, ba chiar transmit sentimentul de siguranță prin faptul că se asigură că poartă o mască atunci când te întâlnesc, prin păstrarea distanței și asigurarea constantă că ceea ce fac este pentru a te proteja. Astfel de comportamente nu fac decât să demonstreze responsabilitate și grijă față de ceilalți, mai presus de propriie nevoi emoționale;
  • Aleg să fiu bun: chiar dacă trecem prin stări emoționale puternice, prin situații care ne consumă toată răbdarea, uneori, ne întâlnim cu oameni care în ciuda tuturor lucrurilor negative din viața lor aleg să te facă să te simți bine. Fie prin modul în care îți vorbesc – ai observat că sunt persoane cu care vorbești care se comportă ca la un inverviu, vorbesc doar despre propria persoană? Există și acea categorie de oameni care vor fi pur și simplu curioși și cărora o să le pese mai mult de tine, iar asta este extraordinar. Dacă ai exersat la rândul tău bunătatea, ai descoperit că efectele asupra stării tale de bine sunt similare și atunci când primești, și atunci când oferi.
  • Sunt dispus să fiu vulnerabil: este incredibil cum sinceritatea și autenticitatea reușesc să ne aducă împreună. Atunci când suntem sinceri, chiar și cu persoanele care nu sunt cele mai apropiate / nu sunt persoanele noastre favorite, dispare orice scânteie de conflict și sentimentul pe care îl trăiești este unul de apropiere și firesc. Nu este neapărat nevoie să stai de vorbă cu o persoană cunoscută sau un vechi prieten, poate fi un simplu gest în trafic, poate fi vocea persoanei de la casa de marcat care îți spune că a avut o zi grea, sau un vecin care alege să-ți țină ușa deschisă chiar dacă afară e frig și zăpadă.

Uneori, adevărații eroi și lideri suntem chiar noi, prin micile gesturi pe care alegem să le facem, prin faptul că suntem conștienți de impactul acțiunilor și cuvintelor noastre asupra celorlalți. Dacă ai întâlnit un astfel de comportament descris mai sus, sau dacă la rândul tău l-ai practicat, poți fi bucuros că anul acesta ai avut parte de o paradă altfel.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #145.

Photo by Jon Tyson on Unsplash

Recunoaștere și recunoștință la locul de muncă

Săptămâna aceasta a avut loc Ziua Recunoștinței, o sărbătoare întâlnită în cea mai mare parte a Americii de Nord (Statele Unite și Canada), iar simbolistica zilei reprezintă recunoștința adusă pentru bogăția recoltei din fiecare an. În prezent, Thanksgiving este o sărbătoare care deschide sezonul festiv de iarnă, în care în zilele de joi și vineri nu se lucrează, iar familiile se reunesc pentru a petrece împreună un weekend prelungit.

La nivel psihologic recunoștința este o emoție pozitivă care are multe beneficii în context social: contribuie la o perspectivă optimistă asupra vieții, întărește relațiile și scade efectele anxietății și stresului. Totodată, această emoție poate să alimenteze cu energie bună o persoană astfel încât să putem face față mai ușor situațiilor dificile, proiectelor complicate, perioadelor aglomerate atât personal cât și profesional. 

În acest context, vrem să povestim astăzi cu tine despre recunoașterea la locul de muncă, o nevoie constantă pe care o avem fiecare dintre noi, fie că suntem liderii unor echipe și ne întrebăm constant dacă oamenii sunt conștienți de eforturile și sacrificiile noastre, fie că facem parte din echipe și căutăm validarea și aprecierea liderilor și a colegilor noștri. Dacă recunoștința poate să genereze atât de multe efecte pozitive, recunoașterea la locul de muncă poate fi un element cheie în menținerea unui climat organizațional bun, mai ales în contextul pandemic și incert în care ne aflăm. Cum putem să dezvoltăm această practică și cum putem să-i încurajăm pe colegii noștri să o folosească mai des?

Dacă ne uităm în profunzime, scopul recunoașterii oamenilor din echipă este de a consolida anumite comportamente, practici sau activități care au rezultat performanțe mai bune și un impact pozitiv în echipă / business. Iată câteva lucruri pe care le poți face indiferent dacă ai un rol de leadership sau nu, iar rezultatele pot fi resimțite chiar la nivel de business:

  1. Fă-ți timp pentru momente de recunoaștere a colegilor: pune-ți în calendar momente în care pur și simplu să stai de vorbă cu colegii tăi și să le mulțumești pentru lucruri foarte specifice (ex. Cum au gestionat o situație / cum îți răspund la mesaje / pentru o simplă conversație la cafea pe care ați avut-o în urmă cu ceva timp). În general avem o atitudine pasivă și practicăm recunoștința când se strâng multe lucruri pentru care vrei să mulțumești. Noi îți recomandăm să fii proactiv și să cauți chiar acele lucruri mici pe care poate nu le-ai fi observat cu altă ocazie.
  2. Dă-le tuturor o voce:  Aprecierea nu este doar un sistem de jocuri și recompense. Ar trebui să fie încorporat în cultura ta. O modalitate de a face acest lucru este să le dai tuturor șansa să contribuie la decizii, să aibă o voce și să contribuie la decizii importante. Întreabă-i care este părerea lor, s-ar putea ca schimbarea de perspectivă să te ajute în moduri pe care nu ți le-ai imaginat. 
  1. Încurajează-le educația continuă: se potrivește foarte bine pentru liderii de echipă, însă acest comportament poate să însemne fie să le oferi șansa să participe la cursuri, să acceseze conținut din sferele lor de interes, totodată poate fi și o practică în care nu este neapărat implicat un cost – le poți trimite resurse pe care tu le-ai identificat ca fiind de interes pentru ei (articole, cărți, resurse video). Colegii vor aprecia atenția ta față de interesele lor, cât și faptul că îți dorești să creșteți împreună și să îi susții în progresul lor.
  2. Pur și simplu spune mulțumesc mai des: cel mai simplu mod de a arăta apreciere este să spui mulțumesc. S-ar putea să pară prea simplu, dar toată lumea are nevoie să știe că efortul lor, oricât de mic, este validat și apreciat. Un mulțumesc pentru un link, pentru un gând bun trimis pe grupul de Whatsapp al echipei, mai ales acum, când suntem atât de departe unii de ceilalți, va accelera dorința de a vrea să fiți împreună și sentimentul de apartenență. 

    Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #144.

    Photo by Jeffrey F Lin on Unsplash

Sunt motivația, voința și energia resurse limitate?

Ți se întâmplă să te gândești la momente din cariera ta când simți că aveai mai multă disponibilitate decât în prezent? Zilele alea în care făceai sacrificii și stăteai la birou până târziu în noapte, te urcai în tren / mașină să pleci spontan în cealaltă parte a țării pentru a rezolva o problemă pe care ai fi putut să o rezolvi și pe mail, dar presiunea responsabilității depășea căile rațiunii.

Când ne uităm în urmă pare că multe dintre aceste resurse s-au consumat și că suntem deja pe minus pentru că acum, poate, n-am mai face atât de multe sacrificii. Plecând de la acest feeling ne-am pornit într-o mică cercetare și îți prezentăm astăzi părerile specialiștilor care ne-au contrazis cu totul teoria voinței limitate și sperăm ca această conversație să-ți fie utilă și să joace rol de reset în modul în care îți percepi propria motivație, energie sau curaj.

Evan Carter de la departamentul de Psihologie al Universității din Miami a fost printre primii care a contestat teoria voinței limitate, prin meta-analiza sa din 2010, un studiu care contestă descoperirea făcută de psihologul Roy Baumeister care se bazează pe ideea că epuizarea ego-ului este reală și este cauza principală a limitării motivației și voinței. Carter prin cercetarea sa a concluzionat că nu există dovezi ferme care sp susțină epuizarea ego-ului, cât și un alt element foarte important și anume faptul că creierul este un organ și nu un mușchi, și prin urmare nu consumă energie suplimentară cum ar face un mușchi – creierul nostru consumă același număr de calorii pe minut indiferent dacă operăm cifre într-un tabel sau dacă urmărim un clip amuzant cu pisici. 

Care este cea mai importantă concluzie? Voința noastră este limitată dacă noi credem că este limitată. Noile cercetări ne propun o altă explicație a motivului pentru care uneori ne simțim copleșiți și cu voința pe minus. Psihologul Carol Susan Dweck despre care am mai povestit în articole precedente referitoare la cea mai cunoscută publicație a ei, Mindset, a concluzionat că semnele de epuizare a ego-ului au fost observate doar la cei care credeau că voința este o resursă limitată. În studiul său, participanții care au menționat faptul că motivația este infinită, nu au dat semne de epuizare. 

Ce ne demonstrează această teorie? Faptul că valorile și credințele într-adevăr ne guvernează comportamentul, iar ceea ce credem despre propriile limitări poate să devină realitate. 

Uneori lipsa de motivație și voință este strict legată de cât de multă pasiune și emoție pozitivă avem față de activitățile respective. Gândește-te cum lucrezi atunci când ceva îți stârnește curiozitatea, sau când este în concordanță cu o cauză în care crezi? Reușim să intrăm într-o stare de concentrare și flow în care pare că timpul zboară și nimic altceva nu mai contează – nu deschidem o altă fereastră în browser, nu răspundem la mesaje, nici măcar nu îți vine să te uiți la ceas. Astfel, limitarea voinței de fapt poate să vină dintr-o lipsă de interes, poate ni se schimbă prioritățile, poate ceva din ceea ce faci nu rezonează cu valorile tale personale…sau poate pur și simplu avem nevoie de ceva nou.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #143.

Photo by Kristopher Roller on Unsplash

Cariera ce îți oferă Energie pentru viitor

Încă de mici am fost întrebați adesea: „Ce vrei să te faci când vei fi mare?”, iar răspunsurile noastre variau în funcție de desenul animat preferat, jucăria preferată sau materia ce ni se părea cea mai interesantă la școală. Astfel visam să ajungem piloți, medici, arhitecți sau arheologi celebri, ori să ne deschidem un restaurant de 5 stele, chiar dacă încă nu înțelegeam sensul cuvântului antreprenoriat.

Dacă atunci când eram mici aceste vise ne făceau să zâmbim și să ne continuăm jocul cu mai mult entuziasm, în liceu întrebarea devine tot mai apăsătoare pentru că ajungem să conștientizăm importanța deciziei de a ne specializa într-un anumit domeniu. Astfel, întrebarea „Ce vrei să te faci când vei fi mare?” se transformă în „La ce facultate trebuie să dau?”,  „Ce domeniu mi se potrivește?” sau „De ce abilități am nevoie pentru a avea o carieră de succes?”. Dar oare ce înseamnă de fapt o carieră?

Proiectul Energie pentru viitor, organizat de Fundația LEADERS cu sprijinul Societății Națională Nuclearelectrica, și-a propus să răspundă acestor întrebări și să ajute 200 de tineri din București, Pitești și Cernavodă să descopere care este cea mai potrivită carieră pentru ei.

În luna septembrie și octombrie 2020 au avut loc patru ediții ale proiectului, desfășurate online, împreună cu un specialist în orientare vocațională. Participanții au trecut printr-un proces de autocunoaștere și dezvoltare personală în trei etape, pentru ca la final să poată să contureze o serie de obiective pentru viitorul lor.

Dar ce au făcut mai exact în proiect?

Etapa 1– Cum decid? 

Sesiune online de 180 de minute centrată în jurul ideii de: cine sunt eu? Cum funcționează mecanismul de decizie în cazul alegerii unei cariere, descoperirea setului de valori personale, cât și parcurgerea unor exerciții de proiecție în viitor cum ar fi: constelația carierei / cum arată viața la 30-40-50 de ani sau percepția proprie asupra carierei pe cele șase direcții din cadrul metodologiei Holland (Realist – Investigativ – Artistic – Social – Întreprinzător – Convențional) – această percepție fiind identificată în afara chestionarului. 

„Aceasta experiență a fost pentru mine tot ce aveam nevoie în momentul acesta. Mă aflu oarecum pe ultima sută de metri, clasa a 12-a, și până să particip la acest program aveam 1000 de variante în cap cu privire la ce vreau sa fac pe viitor. Acum, datorită vouă, știu exact ce vreau sa fac. Vă mulțumesc din suflet!” – Andreea-Ioana Niță, Colegiul Național „Ion C. Brătianu”, Pitești

Etapa 2 – Care sunt opțiunile mele? 

Sesiune online de 180 de minute ce a avut ca scop interpretarea rezultatelor chestionarului Holland. Sesiunea a alternat între momente plenare (toți cei 50 de participanți într-un Zoom) cu sesiuni pe grupe de lucru (câte 5 participanți în Breakout rooms). Participanții au descoperit care este profilul Holland și care sunt cele 5 categorii de cariere potrivite în funcție de nivelul de studii pe care doresc să le acceseze). În urma etapei 2, participanții și-au realizat Vision Board care surprinde CUM ar putea să arate viitorul lor.  

Biblioteca Vie 

Participanții s-au întâlnit cu 6 invitați – fiecare reprezentând unul dintre profilele Holland activând în domenii de interes pentru participanții proiectului. Experiența profesională și personală a acestor invitați le-a oferit o viziune mai amplă asupra primii pași pe care trebuie să îi facă spre cariera dorită.

Cele patru ediții ale proiectului s-au încheiat într-o notă de entuziasm, cu un plan de acțiune pentru o viitoare carieră și cu 200 de zâmbete pe ecranul calculatorului.

„Pentru cineva care nu prea are curajul să ia inițiativă și să se înscrie în tot felul de programe, mă bucur că am avut inspirația să mă înscriu în acest program. A fost prima mea experiență de genul acesta și pot spune ca mi-a plăcut super mult. Oamenii minunați cu care am interacționat, ideea întregului program care este excelentă și benefică adolescenților din ziua de azi, și buna organizare te fac să realizezi că ai făcut cea mi bună alegere înscriindu-se aici. Din dezordinea gândurile mele pot spune ca după acest proiect am reușit să mi le așez astfel încă să-mi dau seama ce mi s-ar potrivi cel mai bine. În concluzie, sunt mândră de mine că pentru prima oară am acționat și nu regret nicio secundă petrecută în acest program.”- Alina-Andreea Boboc, Liceul Teoretic „Anghel Saligny”, Cernavodă