Ai parte de competiție în echipă?

0

Care este relația ta cu competiția? Cum te simți într-un mediu profesional competitiv? Dacă citești acest mesaj dintr-un rol de leadership într-o echipă / organizație este important să știi că modul în care încurajezi / descurajezi competitivitatea în echipa ta îi va influența foarte mult pe ceilalți și e posibil să ai parte de reacții diferite.

Dacă ne uităm în jur avem multe exemple care să ne pună competiția într-o lumină bună. Sportivii sunt un exemplu clar prin faptul că victoriile în detrimentul celorlalți reprezintă o măsură a performanței și rezultatelor. Suntem expuși esenței competitivității prin mecanismul de comparație încă de când suntem copii. De la ritmul în care creștem când suntem bebeluși, cât de repede facem primii pași, notele obținute la școală, alegerile de viitor și carieră, toate sunt puse sub semnul ceilalți ce au făcut?

La birou, competiția apare sub alte forme. O competiție pozitivă care este legată de bonusuri, salarii mai mari sau chiar validare și recunoaștere a eforturilor, și o competiție negativă care vine sub forma comparațiilor sau chiar a presiunii pierderii jobului / a unor anumite beneficii. Când ești la cârma unei organizații este important să descoperi ce tip de competiții încurajezi, poate uneori și fără să-ți dai seama, și ce reacții au oamenii din echipa ta. Un climat de lucru foarte competitiv poate genera anxietate în rândul anumitor colegi, stres și chiar un parcurs foarte rapid către burnout, pentru că ei se vor simți mereu în postura în care trebuie să demonstreze, să câștige, să fie și să facă mai mult.

Îți propunem să ne uităm la câteva aspecte legate de competiția în echipe, și mai ales câteva idei care să te însoțească în rolul de leadership atunci când analizezi ce este mai bine pentru echipa ta. Ține cont de faptul că poți să te întâlnești, simultan, cu mai multe reacții dintre cele pe care urmează să ți le prezentăm. Astfel, o primă idee va fi să gestionezi situațiile specifice cu fiecare coleg, și să le oferi contextul de care au nevoie fiecare dintre ei.

Un pic de motivație

Pentru cei care au nevoie de adrenalină și caută mereu să se autodepășească, un mediu de lucru competitiv va fi exact ceea ce au nevoie. Pentru ei poți găsi o serie de stimulente care să-i țină activi și conectați, și care să vă aducă tuturor beneficii în echipă. De exemplu, poți face un concurs inclusiv din task-uri mai puțin prietenoase: cine identifică cele mai multe lead-uri pentru vânzarea unui proiect. Poți merge și mai departe inclusiv în treburi mai administrative și poți pune la lucru motivația acestor oameni prin task-uri precum: curățenie generală în arhiva de documente într-un timp record. 

Idei creative
Într-un mediu competitiv pozitiv ideile noi și creative au teren bun pentru dezvoltare. Dacă încurajezi oamenii potriviți cu mecanismele potrivite lor, competitivitatea îi va face să-și dorească să câștige, iar pentru asta vor căuta o varietate de metode de a îndeplini anumite task-uri și de a soluționa problemele la care lucrează. Când oamenii sunt concentrați pe a obține un rezultat vor pierde mai puțin timp cu lucrurile neimportante, își vor crea procese și sisteme de lucru mai eficiente, iar acestea pot fi apoi folosite la nivelul întregii organizații. 

Atenție la emoții și comportamente

Dacă competiția nu mai funcționează în interiorul echipei tale, sau dacă anumiți colegi nu se simt confortabili cu acest stil, este foarte posibil să apară comportamente defensive, situații tensionate și un mediu de lucru permanent stresant. Nevoia de a demonstra constant ne face să ne comparăm cu ceilalți chiar și atunci când nu este cazul, nu mai putem accepta feedback-ul cu aceeași ușurință și vom răspunde oricărei sugestii din exterior cu un comportament defensiv. 

Când ajungi în astfel de situații este important să faci un pas în spate și să analizezi ce se întâmplă la nivel de echipă, care sunt task-urile prin care se resimte această competiție între colegi, să porți conversații cu fiecare dintre ei și să aduci echipa către un scop comun. Ba chiar poți să folosești energia într-o competiție exterioară echipei. 

Mecanisme de control și echilibru

În echipa ta ai mereu opțiunea să folosești încurajezi comportamentele competitive, iar pentru a preveni ca acestea să se întoarcă împotriva voastră, poți mereu să acționezi. Oferă recunoaștere și recompense și celor care sunt mai puțin vizibili, mai tăcuți / retrași. Când pui în aplicare un standard de evaluare a performanțelor, asigură-te că acesta este construit pe criterii obiective și nu prin comparație cu ceilalți. În orice moment în care simți că lucrurile scapă de sub control comunică, încurajează cooperarea, implementează activități de lucru în echipă și folosește spiritul competitiv către exterior. 

PROMO

Trenduri în leadership la început de an

0

Iată că suntem deja în cea de-a treia săptămână oficială de lucru din acest an și dacă ne uităm un pic în jur lucrurile seamănă destul de mult cu ce vedeam în ianuarie 2021. Mulți lideri și organizații din jurul nostru s-au schimbat în ultimii aproape doi ani, au făcut pași activi spre noi linii de business, s-au adaptat condițiilor influențate de pandemie. Alții au rămas cu speranța că totul va trece și vom reveni la normal și mai degrabă s-au lăsat duși de valul schimbării.

Indiferent de categoria din care faci parte, începutul de an este un moment bun pentru a te uita în jur și a-ți face un plan. Iar pentru a-ți fi de folos povestim cu tine astăzi câteva trenduri de leadership pentru anul 2022 pe care le-am identificat fie direct, în organizația noastră, în interacțiunea cu partenerii, sau în preocupările tinerilor care se pregătesc să preia viitoare roluri de conducere.

Wellbeing la putere

Oamenii din organizații au nevoie din ce în ce mai mult de resurse care să le îmbunătățească sănătatea mintală. Am trecut destul de rapid din zona de conversație despre terapie și preocupările personale din zona de wellbeing, la programe care au devenit accesibile tuturor în organizații. În 2019 World Health Organisation a definit fenomenul de burnout ca fiind o afecțiune medicală, iar asta s-a datorat faptului că un număr foarte mare de angajați din organizații au ajuns în acel punct. 

Din perspectiva leadershipului, în 2022, preocuparea pentru echilibrul și bunăstarea angajaților rămân o prioritate. Liderii pot accesa resurse și inițiative care să susțină echilibrul angajaților, să-i ajute să facă față anxietății și încărcăturii emoționale. 

Diversitate și incluziune 

Liderii trebuie să-și revizuiască politicile de recrutare și cultura organizațională și în 2022, pentru a se asigura că rămân ancorați în acest trend. Echipele care integrează aceste practici cu succes sunt cele în care această diversitate în gândire și viziunea asupra lumii sunt împărtășite în mod similar de către angajați, clienți, colaboratori. O primă direcție în care se reflectă acest trend este în zona de recrutare. Organizațiile au început să desfășoare inițiative de employer branding adresate unor grupuri foarte specifice de beneficiari, tocmai pentru a-și mări pool-ul de candidați. Un prim rezultat pe care îl vor avea în urma acestor inițiative va fi să se bucure de diversitate în viitoarele aplicațiile la job-uri pe care le vor primi. Liderii care vor celebra și încuraja diversitatea, o gândire flexibilă și moduri diferite de a privi o situație vor face față mai ușor schimbărilor și își vor dezvolta latura inovatoare. 

Muncă hibridă
Cel mai probabil în ultimii ani am trecut prin cea mai mare schimbare a modului de lucru, schimbare care va influența multe generații în viitor. Deși mulți manageri consideră că angajații sunt mult mai eficienți atunci când lucrează de la birou, realitatea lui 2022 nu este una care să favorizeze întoarcerea la lucrul face to face, cel puțin nu în acest moment. Având acest context liderii trebuie să fie pregătiți în continuare să-și conducă echipele de la distanță, având poate față de 2020 o mică rază de speranță sub forma lucrului hibrid. Într-un viitor în care vom avea o normalitate sezonieră, este foarte posibil ca pe parcursul unui an să avem perioade în care vom lucra de la birou, altele în care vom fi acasă, sau chiar o combinație în care pentru anumite activități doar vom fi prezenți cu anumite condiții speciale în același birou.

Este important ca liderii să se pregătească pentru toate aceste scenarii și mai ales să facă foarte clari pașii și condițiile pentru angajați. Comunicarea și predictibilitatea sunt factorii care vor asigura succesul muncii hibride pentru liderii de echipe în 2022. 

Si mai mult digital

Ne adaptăm sau închidem? O întrebare prin care am trecut chiar și noi ca organizație în 2020. Răspunsul a fost clar, iar ceea ce a urmat a fost cel mai rapid proces de transformare și includere a noilor tehnologii în practica noastră. Un răspuns similar a fost dat de majoritatea organizațiilor care au rămas active chiar dacă și-au transformat aproape complet modul de funcționare.

Dacă până acum direcția digitală a venit ca o reacție la ceea ce se întâmplă în jurul nostru, în 2022 liderii de organizații vor trebui să integreze digitalul ca prioritate indiferent de ce se întâmplă în contextul extern. Noile tehnologii reprezintă pentru lideri în 2022 o prioritate, o oportunitate și o metodă prin care își vor crește productivitatea și impactul. Și pentru că ești parte din comunitatea noastră, includem aici și un Easter egg și îți spunem nu mai mult decât că platforma LEADERS Digital este în proces de lucru și în curând gata de lansare.

Tendințele observate pot să aducă puțin mai multă claritate în cum va arăta leadershipul în 2022, chiar dacă vorbim din nou despre un an destul de imprevizibil. Oriunde te-ai afla în căutarea ta, asigură-te că direcțiile despre care am povestit astăzi sunt parte din strategie și viziune, iar noi vom reveni cu completări pe măsură ce încercăm, observăm și avansăm în noul an.  

Vrei să citești mai multe resurse precum aceasta? Abonează-te la Newsletterul Leaders.

Foto de Liam Pozz disponibilă pe Unsplash

PROMO

Leaders Explore pentru Comunitate – 3 luni de leadership pentru liceeni, alături de părinții și profesorii lor

0

Leaders Explore pentru Comunitate este un nou program care intră în portofoliul Fundației Leaders, totodată, va fi primul program de leadership adresat concomitent liceenilor, părinților și profesorilor acestora. Este construit pe ideea de comunitate, prin faptul că adevăratele schimbări sunt realizate de și în comunitate, prin implicarea mai multor generații de lideri. Programul fost implementat în urma identificării unor nevoie reale de comunicare și relaționare între liceeni, părinții și profesorii acestora, pe care specialiștii Fundației le-au sesizat de-a lungul anilor, în multiplele proiecte pe care le-au avut cu elevii de liceu, din  România.

Durata programului este de 3 luni de zile și este structurat pe două tipuri de traininguri: o categorie de traininguri adresată liceenilor și cea de a doua categorie care este îndreptată spre părinți și profesori.

Concret, elevii de liceu vor parcurge 8 sesiuni de lucru, în care vor descoperi ce înseamnă mentalitatea de explorator, cum să comunice cu fiecare în parte, cum să îl recunoască și care este stilul lor personal. Se va pune accent, de asemenea, și pe valorile personale care pot avea un impact major în comportamentul și acțiunile lor. În tot acest timp, activitatea din cadrul sesiunilor de trainig presupune foarte mult lucru în echipă și jocuri de rol, unde vor învăța să își modeleze temperamentul, să decidă în situații limită sau să respecte alegerile făcute de ceilalți membri ai echipei, toate acestea fiind exersate prin situații fictive care presupun, de exemplu, preluarea sarcinilor de management pentru conducerea unei comunități. Aceste simulări îi vor pregăti pe liceeni pentru un exercițiu real pe care îl vor avea de îndeplinit ulterior și care presupune conceperea și implementarea unor proiecte cu teme și subiecte de actualitate în comunitățile din care fac parte.

În cele 8 sesiuni de lucru, liceenii vor avea ocazia să parcurgă sesiuni de orientare vocațională și vor lucra cu traineri specializați pentru a descoperi potențiale direcții de carieră potrivite lor. La final, se va organiza o Ceremonie de absolvire, cu invitați și discursuri de la întreaga grupă de exploratori, dar mai ales, cu discursuri realizate de liceeni și pregătite în prealabil la cursul de public speaking pe care îl vor parcurge într-una din cele 8 sesiuni.

Care sunt competențele pe care le vor dobândi liceenii, în urma parcurgerii acestui program de leadership: gândirea critică – care te antrenează nu doar pentru a descoperi lacune de raționament, ci mai ales pentru a-ți susține cu argumente ideile și a lua cele mai bune decizii. Gândirea critică îi va învața să-și dea seama dacă ce au citit pe social media e real sau nu, cum să facă conexiuni logice între idei și argumente sau de ce este important să analizez contextual. O altă competență este cea legată de abilitățile de comunicare – le vor folosi să se facă pe deplin înțeleși, să comunice cu oameni noi sau în public și chiar să îi convingă pe ceilalți de propriile idei. Autocunoașterea – este o altă competență pe care o descoperă în cadrul programului Leaders Explore pentru Comunitate, pentru că îi va ajuta să își dea seama cine sunt, cu bune și cu rele, dar mai ales, ce iși doresc să facă pe viitor. Sunt nouă astfel de competențe abordate în cadrul programului și se va pun accent pe fiecare în parte.

Pentru părinți și profesori vor fi organizate 4 sesiuni de lucru, pe care le vor parcurge în prezența trainerilor specializați ai programului și care presupun discuții și exerciții pe teme legate de mentalitatea de explorator, paradigme, filtre de percepție, valori, atitudini, comportamente, viziune și carieră.

,,Este un program setat cu mult timp în urmă, dar contextul pandemic ne-a ținut planurile în așteptare, așa că acum, când ne-am decis să-l implementăm, suntem încântați că dăm startul și curioși de rezultatele și impactul pe care îl va avea în cadrul audienței. Acest program s-a dezvoltat din nevoia stringentă a liceenilor de a primi îndrumare și suport din partea profesorilor și a părinților, în luarea deciziilor si a alegerilor pe care le fac. De exemplu, orientarea profesională este un aspect foarte important la această vârstă, însă de cele mai multe ori liceenii se află într-o totală confuzie atunci când vine vorba despre viitoarea lor profesie sau carieră. Această stare ar putea fi descurajată sau s-ar putea trece mai ușor peste ea, dacă liceenii ar primi sprijin și îndrumare din partea cercului restrâns de apropiați, respectiv al părinților și al profesorilor. Pe aceste tip de model insistăm să lucrăm și ne dorim ca în 2022 să implementăm programul în cât mai multe instituții de învățământ din România’’ – a declarat Beatrice Alexandrescu, Director General în cadrul Fundației Leaders.

În acest program se pot înscrie liceeni, profesorii și părinții, până pe 11 ianuarie 2022, accesând acest link.  

Pentru mai multe informații despre programul Leaders Explore pentru Comunitate, dar și despre celelalte programe și proiecte ale Fundației Leaders, o puteți contacta pe Beatrice Alexandrescu, Director General Fundația Leaders.

Contact: beatrice.alexandrescu@leaders.ro și 0736380980

The post Leaders Explore pentru Comunitate – 3 luni de leadership pentru liceeni, alături de părinții și profesorii lor appeared first on Fundatia LEADERS.

PROMO

Gânduri bune

0

În 2021 prin firele invizibile ale internetului au curs sute de ore de întâlniri cu elevi și studenți, emoțiile primelor întâlniri ale grupelor de participanți, bucuria revederii cu prieteni și colegi, efortul de a aduce împreună și a construi proiecte. Și asta ne-a dat curaj și incredere. Luăm tot ce a fost mai bun anul acesta și revenim în 2022, gata să ne adaptăm, sa invățăm, să deschidem porțile reale sau virtuale ale programelor noastre și să va primim!

Gânduri bune și Sărbători Fericite!

Noi, oamenii din spatele ecranelor,
Echipa LEADERS

The post Gânduri bune appeared first on Fundatia LEADERS.

PROMO

2021 – RETROSPECTIVĂ

0

În mai puțin de 10 zile 2021 se va termina! Ce an! Probabil că mulți l-am trăit poate și mai intens decât primul an de pandemie și am ajuns acum, la final, destul de obosiți mental și emoțional.

Ce s-a întâmplat în lume? 2021 părea să fie anul în care scăpăm de pandemie, am început cu speranța promisă de vaccinurile care urmau să ne ofere protecția necesară reluării unei vieți normale, am urmărit de la distanță alegerile din SUA, procese importante, fenomene meteo extreme și valuri noi care au schimbat cursul pandemiei și al așteptărilor noastre.

Cei mai mulți dintre noi am continuat să lucrăm de la distanță, echipele noastre s-au adaptat și mai bine într-o dinamică online. Când a venit vara, am ieșit timid din carapace, am experimentat și ce înseamnă un mod de lucru hibrid și ne-a fost greu să estimăm cum va fi în continuare.

Deși am fost în continuare la distanță, am simțit cât de mult suntem de fapt conectați unii cu ceilalți. Am simțit cum deciziile noastre mici pot influența ce se întâmplă până foarte departe, acțiunile noastre, oricare ar fi ele, au un impact asupra întregii lumi.

Noi ne-am întâlnit în inbox-ul tău timp de 46 de săptămâni. Am dezbătut subiecte legate de cum funcționează echipele în noua dinamică, despre leadershipul pe zoom, stiluri în care muncim, motivație, comunicare și chiar pensionare. A fost un an lung, care a avut și părți bune, iar optimismul nostru ne spune că în 2022 o să putem să ne bucurăm de eforturile și de tot ce am sădit anul acesta.

Hai să vedem cum a arătat călătoria noastră în subiecte, teme și idei pe care le-am dezbătut împreună în Newsletter-ul Leaders.

Dezmorțeala

Am plecat la drum cu speranță dar și cu greul specific oricărui început, așa că am făcut un plan despre cum să ne fie mai ușoare începuturile și l-am împărtășit cu tine, iar planul arăta cam așa:

Pune ideea pe hârtie: într-o agendă, pe tabletă sau într-un document digital, alege metoda care simți că ți se potrivește cel mai bine și pur și simplu scrie.Stabilește-ți un plan: acum că ai știi CUM arată ideea ta poți să te gândești care sunt pașii prin care poți ajunge la ea. Te încurajăm să mergi către acțiuni cât mai mici, pe care le poți realiza zilnic, poate chiar începând de astăzi.Nu căuta momentul cel mai potrivit: Amânăm decizii importante, idei și proiecte de foarte multe ori sub pretextul “nu este timpul / sezonul / anotimpul potrivit”Nu te angaja într-o bătălie spre perfecțiune: suntem siguri că un început nou poate să însemne și o așteptare de perfecțiune. Mai ales că viziunea unui proiect, a unei idei, a unui plan nou de viitor poate să fie atractivă tocmai pentru rezultat și nu neapărat pentru procesul de a ajunge acolo.Caută-ți și alege-ți susținătorii: Știi deja că suntem influențați și căpătăm din valorile și personalitatea celor cu care petrecem cel mai des timpul.

Stiluri de lucru

Ne-am uitat în jurul nostru și am văzut cât de mulți aleg să intre în lumea freelancingului. Pandemia și lucratul de acasă ne-a deschis o ușă nouă, iar pentru cei care au ales să facă asta, am împărtășit trei idei despre care s-ar putea să n-ai habar atunci când decizi să devii freelancer, dar care vor conta foarte mult în noul tău stil de lucru. 

Modul în care comunici cu clienții tăi: o comunicare deschisă, clară, cu detalii privind deadline-uri și tipurile de servicii oferite;Deschiderea către feedback: pentru că totul se mișcă foarte rapid în freelancing este foarte posibil să primești un brief care să se modifice pe parcurs. Astfel, un diferențiator important va fi capacitatea ta de a înțelege și integra feedback-ul clienților tăi. Anumite platforme de freelancing îți vor oferi această sugestie de diferențiere în momentul în care vei crea pachete cu prețuri;Menținerea serviciilor competitive și inovatoare: pe cât de simplu este să-ți găsești o nișă pe care să activezi, pe atât de mulți alții ca tine au făcut deja pasul și îl vor mai face în viitor. Gândește-te care este acel element unic pe care-l oferi prin serviciul tău? Poate să fie în legătură cu modul în care gestionezi relația cu partenerii, rapiditatea în realizarea task-urilor sau poate chiar un mod unic de a le rezolva.

Iubire și leadership

Anul 2021 ne-a cam dat peste cap emoțiile și am trăit destul de intens totul. Asta ne-a făcut să ne întrebăm dacă oare poate exista iubirea în leadership și ce formă poate să capete acest sentiment în viețile noastre profesionale. Întrebarea de la care am pronit subiectul a fost dacă putem să creăm o cultură a leadershipului, să oferim iubire în relațiile profesionale și echipelor noastre. În căutarea unor prime răspunsuri ne oprim la o primă cercetare Gallup care demonstrează că oamenii cu care lucrăm și modul în care interacționăm cu aceștia este mai important pentru satisfacția muncii decât în sine jobul pe care îl avem. Cercetarea este completată foarte bine și de probabil unul dintre studiile făcute pe cea mai mare perioadă de timp, 80 de ani cercetătorii Harvard au analizat viețile a 268 de studenți la acea vreme, oameni pe care i-au urmărit, pe unii dintre ei, până la finalul vieții lor. Concluzia a fost simplă: secretul pentru o viață fericită, inclusiv pentru o viață mai sănătoasă și fizic și psihic, îl reprezintă calitatea relațiilor pe care le avem cu cei din jur. Cum se traduce asta la locul de muncă? O echipă / organizație în care relațiile personale se bazează pe încredere, sprijin reciproc, comunicare, își va alinia mult mai bine comportamentele cu obiectivele companie, va coopera și se va gândi în mod activ la modalități de a crește, împreună.

Cum a fost cu școlile?

În 2021 a fost foarte greu să estimezi dacă, cum și când se țin cursurile în școli. Am trecut din online în offline, hibrid, s-au închis și redeschis apoi pe rând în funcție de incidența și numărul de cazuri din fiecare oraș, din fiecare școală. Acest imprevizibil ne-a determinat să ne uităm un pic la ce a însemnat sistemul de învățare online și să extragem câteva dintre cele mai bune părți ale sale.

Elevi, studenți și traineri de oriunde:  În format onine am descoperit cum problemele legate de transport, logistică, prezență fizică în programele noastre au dispărut, lucru care a rezultat într-o prezență neașteptată – elevii se conectau de acasă și erau cu atât mai bucuroși să descopere colegi noi din localități diferite și să interacționeze astfel datorită tehnologiei;Interacțiuni programate care accelerează cunoașterea și conectarea: dacă la clasă elevii sunt uneori împărțiți în grupe, echipe, perechi, pe anumite activități pe care urmează să le desfășoare împreună, această împărțire este un element consumator de timp și asta o poate recunoaște orice profesor sau trainer care de multe ori renunțau la idee tocmai pentru că era dificil logistic – nu aveai suficient spațiu, mutarea elevilor dura prea mult, aveai nevoie de mai multe săli uneori pentru ca echipele să poată lucra în liniște și să nu se deranjeze unii pe ceilalți. Am descoperit că online acest lucru este posibil prin funcții foarte simple precum Breakout Rooms de la Zoom – cu ajutorul unui singur click o grupă putea fi împărțită fie aleator, fie pe organizat de către trainer.Ușurința cu care poți accesa resurse: în formatul tradițional materialele de curs la care aveai acces în timpul cursului depindeau foarte mult de cât și cum le pregăteai: un suport de curs scris, o serie de slide-uri cu informații, conținut video și audio și speranța că proiectorul, boxele, internetul vor ține cu tine.

Am setat intenții

Aveam multe nerezolvate din 2020, așa că anul trecut ne-am preocupat de viitor. Și noi ne-am preocupat ca ție să-ți fie ușor să distingi între obiective și intenții și să ai un sprijin în acest proces. Obiectivele și intențiile au efecte comune, dar se și deosebesc destul de clar unele față de celelalte. Să începem cu asemănările, în primul rând ambele ne ajută să ajungem la un rezultat dorit, sunt legat de o dorință a noastră. Stabilirea obiectivelor este o practică pe care o abordăm foarte rapid și ușor în viața noastră deoarece este modalitatea cea mai simplă prin care ne putem îndeplini task-urile. Deși o listă de to do ne poate motiva suficient la începutul unei zile/săptămâni, tot aceste obiective pot să ne trezească un sentiment de neliniște – dacă nu avem o mentalitate potrivită s-ar putea să pună chiar presiune, iar neîndeplinirea unora dintre ele să ne distragă cu totul de la drumul pe care ni-l propusesem.

Pe de altă parte, intențiile sunt ușor diferite. Atunci când ne stabilim o intenție începem să o aplicăm din momentul prezent, să ne concentrăm pe cum vrem să fim astfel încât acea intenție să fie reală, indiferent de rezultate. Principala diferență între obiective și intenții este perioada în care își produc efectele: intenția acționează în prezent, în timp ce obiectivele produc rezultate în viitor. Și știi unde este magia? Atunci când le folosești pe ambele, obiectivele și intențiile pot să-ți ofere o superputere de care nu erai conștient.

Altă relație…cu tehnologia

Oamenii din viața noastră au fost în continuare în spatele ecranelor. Și am povestit despre legătura puternică pe care o avem cu telefonul mobil, cel care ne însoțește de dimineață până seară în toate activitățile noastre. Conform studiilor realizate de companiile de analiză ale aplicațiilor mobile, în anul 2020 oamenii au petrecut în medie aproximativ 4 ore și 18 minute pe telefoanele mobile, o creștere de aproximativ 20% față de anul precedent, fapt care se traduce într-un echivalent de 45 de minute suplimentare pe zi. Oare cum o să arate aceste cifre în 2021?

Delegare

Am descoperit cât de greu este să conduci o echipă online și cât de ușor este să cazi în capcana micromanagementului și să nu mai delegi către colegii tăi. Ne-am gândit că dacă și tu treci prin aceeași experiență, atunci merită să împărtășim cu tine cum poți face asta mai ușor.

Explică “de ce-ul” proiectului, task-ului sau obiectivului pe care îl delegi –  Acest pas este foarte important deoarece aici se poate realiza o conexiune între persoana / persoanele către care vei delega și obiectivul în sine.Construiește o bază solidă – Procesul de delegare este foarte similar cu un proces de învățare. Mai ales dacă persoana / persoanele către care te adresezi nu au mai avut experiențe / proiecte similare. Din acest motiv, rolul tău este să construiești împreună cu ei o bază solidă, un plan despre cum va fi realizat acel obiectiv.Asigură-te că au la îndemână toate resursele necesare –Faceți împreună un plan în care să expuneți toate resursele necesare îndeplinirii task-ului / proiectului. Resurse pe care le pot găsi atât la tine, cât și în exterior, în cadrul organizației.Definește cum arată succesul – Stabiliți împreună care sunt indicatorii de succes pe care îi veți urmări, cum veți măsura progresul și care este termenul limită al proiectului.

A spus cineva pensionare?

Da, a fost un subiect despre care am tot auzit în jurul nostru. Financial Independence Retire Early este noul stil de viață căutat de tot mai mulți, un concept apărut pentru prima dată în 1992 în cartea Your Money or Your Life scrisă de Vicki Robin și Joe Dominguez care au provocat ideea de a echilibra cheltuielile cu timpul petrecut la locul de muncă, în favoarea orelor petrecute “pentru tine”. Cum faci asta? Îți defininești o idee despre cum va arăta pensionarea. Trebuie să răspundem la niște întrebări de bază, începând de când, cum și de ce ne dorim independența financiară. Ții cheltuielile sub control, aloci un buget și indiferent de câți bani produci într-o lună încadrează-te doar în bugetul propus. Îți crești veniturile,  ideal ar fi un venit pasiv, însă dacă timpul nu este o problemă poți să-ți completezi cariera cu un job de freelancer.

Cariere în pandemie

Am trecut de la pensionare la idei despre cum arată un proces de căutare a unui job sau de definire a unei cariere în 2021. Cel mai important pas de aici? Inventarul skill-urilor!  Fă-ți o listă de skill-uri pe care apoi să o compari cu joburile din piață unde ai descoperit o potrivire cu interesele tale și o direcție promițătoare a pieței. În paralel, începe o listă și cu skill-urile noi pe care ți-ai dori să le dobândești / perfecționezi. 2021 a fost un an al upskilling-ului și cu siguranță vor mai apărea transformări. Ceea de am învățat cu toții este că nu mai vorbim de cariere pe care să le avem pe tot parcursul vieții ci de o continuă schimbare și recalificare prin care vom reuși să ținem pasul cu piața muncii.

Inovația și relația

De ce reacționăm diferit la inovație? De ce unii urmăresc cu sufletul la gură fiecare lansare a câte unui nou produs de tehnologie, iar alții încă păstrează cu nostalgie primele gadget-uri? Ne-am uitat l la teoria difuzării inovației, una dintre cele mai vechi teorii ale științelor sociale dezvoltată de E.M. Rogers în 1962 cu scopul de a explica cum se poate răspândi o idee sau un produs nou în rândul populației. Rezultatul acestei teorii este faptul că există moduri diferite în care adoptăm noutatea în viața noastră (a adopta însemnând să manifestăm un comportament diferit – să cumpărăm un produs nou, să adăugăm un comportament nou în viața noastră.

Cercetătorii au descoperit că există o diferență între cei care adoptă inovațiile încă de la început și cei care abia ulterior vor fi interesați de noutate, iar de aici reies cele cinci profiluri de inovatori, early adopters, early majority, late majority și laggards.

Languishing – sentimentul predominant în 2021

Languishing este tradus în română ca a lâncezi, conform DEX-ului este o stare de slăbiciune sau de moleșeală, a nu avea chef să faci nimic, a te complace în inactivitate, a stagna. L-am simțit mulți dintre noi în 2021. Termenul languishing a fost inventat de sociologul Corey Keys care a descoperit un număr tot mai mare de persoane care nu erau nici în depresie, dar nici nu progresau. În primăvara anului 2020 emoția momentului era diferită pe care atunci când am conștientizat-o și am verbalizat-o ne-a fost mai ușor să parcurgem acea perioadă: Grief, tradusă în limba română ca întristare sau chiar o stare de doliu.

First principles

Am descoperit și am împărtășit cu tine un nou mod prin care să te uiți la problemele din viața ta altfel. Să le împarți în secțiuni și să le descompui în blocuri pentru a începe să construiești soluții, acele soluții pe care nu ai avea cum să le vezi altfel. First principles thinking este procesul prin care elimini presupunerile, îți antrenezi creativitatea și îți dezvolți gândirea critică. Tehnica a fost inventată în urmă cu mai bine de 2000 de ani de către filosoful grec Aristotel care credea că reușim să învățăm cel mai bine atunci când înțelegem principiile fundamentale ale unui element. Conform declarațiilor date de el, atunci când lucrăm cu o serie de credințe / convingeri este important să le descompunem și să ne întoarcem la adevărurile pe baza cărora au fost construite aceste credințe, iar procesul acesta ne va duce la descoperirea primelor principii în problemele / situațiile cu care ne confruntăm.

Inspirația feminină

Pe parcursul anului ne-am dorit să aducem un pic de inspirațe de la liderii la feminin și am profitat de câteva ocazii pentru a îmbrăca newsletter-ul nostru în curaj, ambiție și autenticitate feminină. De 1 decembrie am avut parte de o altfel de paradă, iar aici îți lăsăm doar un exemplu de inspirație din parada noastră (da, chiar preferata autoarei newsletter-ului): Smaranda Brăescu, regina înălțimilor! Smaranda este un exemplu de încredere, un vis care a trecut mai departe de stereotipurile vremurilor. Prima femeie parașutist cu brevet în România, câștigătoare a titlului european la parașutism în urma unui salt de la 6000 de metri, câștigătoare și a titlului mondial atingând recordul de 7200 de metri la Sacramento în Statele Unite ale Americii, Smaranda era genul de femeie care în anii 1930 în România deținea două avioane, un biplan de tip Pevuez și un bimotor de tip Milles Hawk. Cu avionul Milles Hawk a stabilit primul record de traversare a Mării Mediterane în 6 ore și 10 minute, străbătând distanța de 1100 km, între Roma și Tripoli. Credem că Smaranda a știut atât de mult ce-și dorea să simtă, să trăiască, încât nu a văzut limite în calea ei.

Închidem retrospectiva noastră cu acest subiect ca să rămânem cu puțină inspirație pentru ultimele zile din 2021. Vrem să îți mulțumim că ești alături de noi și că petrecem împreună câteva dimineți din an, îți suntem recunoscători pentru că ne citești, pentru fiecare răspuns pe care l-am primit la întrebarea are you there?

Sperăm să te găsim tot acolo în 2022, să împărtășim mai multă bucurie, mai multă speranță, să facem schimb de curaj și încredere atunci când vom avea nevoie!

Un an mai bun!

The post 2021 – RETROSPECTIVĂ appeared first on Fundatia LEADERS.

PROMO

Dimineața pe întuneric

0

Cum te-ai trezit în dimineața asta? Ai folosit alarma și snooze-ul de mutle ori? Te-ai trezit natural poate de prea multă cafea, gânduri, sau poate ai un copil căruia îi cresc dinții sau a visat urât? Diminețile sunt de foarte multe ori grele, mai ales în perioadele de iarnă în care ne lipsește lumina soarelui și la ora 7 încă este noapte.

Pentru o categorie aparte de oameni, diminețile sunt cel mai bun și productiv moment al zilei, și vorbim aici de zile începute la ore precum 4-5 dimineața, când chiar și bebelușii dorm. Dacă ești curios cum ai putea să-ți petreci altfel timpul în care te chinui să mai adormi puțin, în care luminezi camera cu ecranul telefonului încercând să citești un articol sau să dai un mail matinal, împărtășim astăzi cu tine câteva dintre secretele și efectele începerii programului la granița între noapte și zi.

Începem cu puțină motivație științifică. Harvard Business Review a publicat studiul făcut de biologul Christoph Randler, un studiu în care acesta a întrebat peste 300 dintre studenții săi la ce oră din zi sunt mai energici. Un procent mare de răspunsuri care au indicat proactivitate și responsabilitate au venit din partea celor care se trezesc dimineața și care se consideră morning persons. Astfel, studiul a demonstrat că există o urmă de adevăr în zicala the early bird catches the worm, o convingere pe care și noi o împărtășim în cultura noastră, știți ce se spune despre cine se trezește de dimineață. 

Ce se întâmplă bun atunci când începi ziua mult mai devreme?

Câștigi timp

Dacă începi să te trezești cu o oră mai devreme și păstrezi acest obicei timp de un an, vei acumula un total de 15 zile în plus la final. Dacă folosești timpul pentru a-ți organiza ziua, pentru a te bucura de o cafea în liniște în timp ce-ți pui gândurile în ordine sau pur și simplu pentru a începe treaba fără să ai parte de prea multe întreruperi, la finalul anului vei ieși pe plus cu aceste activități. 

Idei noi

Dacă folosești timpul în care nu te deranjează nimeni și nimic să te gândești la posibile soluții pe care nu le identifici, să-ți faci o listă cu proiectele pe care ai vrea să le începi, sau să faci munca aia de creație pentru care îți găsești cu greu energia în timpul zilei, s-ar putea să descoperi noi resurse de inspirație și creativitate.

Încearcă mâine cu un brainstorming înainte să se trezească toată lumea, înainte de a intra în contact cu orice rețea de socializare sau alte persoane. E foarte interesant să descoperi cum mintea noastră pare că noaptea pune la dospit idei, iar dimineața dacă ne preocupăm cu adevărat putem să ne bucurăm de rezultate. 

Ritm

Dacă începi ziua mai devreme și reușești să îndeplinești o parte din task-urile pe care ți le-ai propus, când te vei întâlni cu agitația celorlalți vei avea un ritm propriu, mai așezat și mai calm pe tot parcursul zilei. 

Somn mai bun

Da, da! Știința ne arată că dacă ne culcăm mai devreme reușim să adormim mai repede. Asta înseamnă că oboseala nu mai stă în calea unui somn de calitate și reușim să ne conectăm la un ritm circadian natural. 

Dacă vrei să pui în aplicare o astfel de rutină de somn, cei care sunt deja experți ne oferă câteva sfaturi pentru a avea o tranziție mai ușoară. În primul rând trebuie să începem cu pași mici. Dacă ora ta de trezire este 8 nu o să te ajute să-ți setezi brusc alarma la ora 5 sau 6. Începe cu modificări mai mici de câte 15 minute în fiecare zi și o să ajungi acolo într-o săptămână. Pentru a-ți păstra un număr suficient de ore de somn în timpul nopții este nevoie să-ți modifici și ora de culcare, mai devreme. Aici cel mai important lucru pe care-l poți face este să ții departe lumina oricărui tip de ecran atunci când te pregătești de somn. 

După ce ai trecut de prima noapte în noul program, fă-ți un obicei să te dai jos din pat și să ieși din camera de somn cât mai repede. Cel mai important…stabilește-ți o motivație puternică! Ce faci cu timpul câștigat? Cum te vei bucura de orele de liniște?

Sunt multe povești în care există o corelație între ora de trezire și productivitate, succes, iar dacă vrei să descoperi și mai multe despre această rutină, iată câțiva pași concreți. 

Foto de Federico Respini disponibilă Unsplash

PROMO

Leadershipul ia o nouă formă

0

 

Unde să află România, acum în anul 2021, atunci când vine vorba de leadership? 

România se află într-un punct foarte important. În anii 2000, atunci când a s-a fondat Fundația Leaders, tot ce auzeam despre leadership era legat de clasa politică, iar liderul era asociat cu actorul politic. Leadershipul, în România, s-a dezvoltat organic, a pătruns prin preluarea modelelor de bune practici de leadership din alte țări, prin oamenii care au fost plecați și care au revenit în țară încercând să implementeze aceste modele, completat de o metodologie solidă și de foarte multe informații la care oamenii au avut acces o dată cu era internetului. 

De ce este important ca un antreprenor, un om cu o funcție de management sau pur și simplu cineva care conduce o echipă – să dețină cunoștințe solide de leadership?

Sunt foarte multe motive. Aș începe cu unul surprinzător: conceptul de leadership este asociat cu conceptul de followersi. În momentul în care nu ai oameni care să te urmărească, nu ai cum să fii un leader. Aceasta ar fi cam prima lecție, atunci când ești într-o poziție de leader ai nevoie de oameni, echipe sau comunități care să te urmărească, pentru că tu pentru ei și prin ei vei ajunge să realizezi lucruri. La fel de important este să ai viziune și inspirație, iar pe acestea le descoperi și le cultivi tot prin experiențele de leadership. Cunoștințele de leadership ajută foarte mult și la dinamica echipei, pentru felul cum reușești să-i inspiri și să-i motivezi pe membrii echipei. 

Care este puterea leadershipului? Cum poate schimba această putere mecanismele de funcționare a unui Stat? 

Puterea leadershipului începe de la nivel individual și ține foarte mult de autocunoaștere. Puterea de a te autocunoaște pe tine și de-ați urmări și urma viziunea. Și cred că prin această super putere, peste ani, pe măsură ce investim mai mult timp în a ne cunoaște, vom ajunge să dăm 100% în tot ceea ce facem, indiferent de ce profesie avem: de la ospătari la manageri de top, vom avea capacitatea și dorința de a lăsa o amprentă pozitivă asupra locului și a țării în care trăim. Așa va ajunge un stat să se schimbe și să evolueze: prin dorința oamenilor de a își face impecabil munca, prin asumare și implicare. Noi, la Fundația Leaders, ne axăm foarte mult pe leadershipul personal, iar modelul de lucru pe care îl folosim este cel colaborativ, care se află la intersecția a trei axe: menire, gândire sistemică și colaborare. Vorbim despre importanța celor trei relații din viața fiecăruia dintre noi și despre care credem că este foarte important să fie funcționale. Cele 3 relații sunt: relația cu sinele, relația cu ceilalți și relația cu comunitatea din care faci parte. Aceasta este prima etapă a leadershipului, cea în care te cunoști pe tine. Apoi urmează alte etape și programe: cele în care discutăm foarte mult despre leadershipul în echipe și abia în cele din urmă ajungem să parcurgem etapa de excelență a unui lider. Așadar, și leadershipul are procese multiple de creștere și dezvoltare, procese pe care trebuie să le parcurgi de la baza piramidei pentru a deveni un lider bun. 

Există un stereotip de gândire în societatea noastră care spune că bărbații au mai  multe calități și aptitudini să devină sau să fie lideri buni, în timp ce femeile nu prea pot face asta.  Pot fi femeile lideri?

Da, există acest stereotip de gândire, însă, din fericire, începe să fie demontat pe zi ce trece. Pentru că avem leaderi femei în foarte multe domenii. Deși, de cele mai multe ori femeiile nu sunt încurajate să acceseze funcții. Personal, consider că la nivel european sunt puține programe care susțin leadershipul feminin, sau câteodată chiar sunt discriminatorii. Noi, prin programele pe care le oferim încercăm să menținem un echilibru de pondere între bărbați și femei și am observat, de exemplu, că la programele oferite liceenilor, fetele sunt ceva mai receptive, în sensul că se înscriu într-un număr cât mai mare și sunt foarte active la cursuri. 

Voi, la Fundația Leaders, oferiți programe de leadership și pentru alte categorii decât cele menționate mai sus. Mă refer la elevii de liceu sau la tinerii absolvenți de studii universitare. De ce și cum ați gândit aceste programe, care este utilitatea lor?

Am amintit anterior că modelul gândit de Fundația Leaders este un model de leadership colaborativ, aflat la intersecția celor trei axe importante: menire, colaborare și gândire sistemică. Iar noi credem foarte mult că un adolescent trebuie să treacă printr-un proces de cunoaștere și înțelegere a celor trei axe, pentru a reuși să se dezvolte sănătos și să evolueze în armonie. De exemplu, un obiectiv de al nostru este ca elevii și studenții să beneficieze, în primul rând, de orientare profesională, aspect foarte important pentru orice tânăr aflat de cele mai multe ori într-o totală confuzie atunci când vine vorba despre viitoarea lui profesie sau carieră. Știm foarte bine și că nu beneficiază, de cele mai multe ori, nici de suport din partea apropiaților și mă refer aici la familie, nici de îndrumare venită din instituția de învățământ pe care o frecventează. Astfel, participând la aceste programe, ei ajung să descopere una, două direcții de carieră. Un alt aspect important este acela că ei se întâlnesc cu diverși specialiști din mai multe domenii de interes. Cu ajutorul acestor specialiști, elevii și studenții învăță rolul deciziilor și importanța acestora și reușesc să-și proiecteze o imagine clară și apropiată de realitate despre cum ar putea arăta viața lor într-una dintre aceste domenii. Apoi, ținem foarte mult ca ei să își descopere valorile personale și să le exploateze pe viitor. Nu în ultimul rând, își antrenează abilitățile de lucru în echipă sau descoperă competențele necesare formării profesionale. 

Ce competențe își dezvoltă?

De exemplu, gândirea critică – care te antrenează nu doar pentru a descoperi lacune de raționament, ci mai ales pentru a-ți susține cu argumente ideile și a lua cele mai bune decizii. Învață să-și dea seama dacă ce au citit pe social media e real sau nu, cum să facă conexiuni logice între idei și argumente sau de ce este important să analizez contextual. O altă competență este cea legată de abilitățile de comunicare care îi vor ajuta să se facă pe deplin înțeleși, să comunice cu oameni noi sau în public și chiar să îi convingă pe ceilalți de propriile idei. Autocunoașterea, la fel, este o altă competență pe care o descoperă în cadrul programelor noastre și o cultivă pe parcurs, pentru că îi va ajuta să își dea seama cine sunt, cu bune și cu rele, dar mai ales, ce iși doresc să facă pe viitor. Sunt nouă astfel de competențe abordate în cadrul programelor, fiecare are importanța ei și fiecăreia i se acordă o atenție deosebită.

În ce măsură consideri că programa educațională din România pune accent sub o formă sau alta pe acest concept de leadership?

Ceea ce am observat cu plăcere, în ultimii ani, este faptul că din ce în ce mai mulți profesori pun accent pe proiecte dezvoltare în echipă, iar prin asta simt că se antrenează spiritul în echipă. Însă, nu pot să nu observ, în același timp, că procesul acesta de lucru în echipă nu este neapărat ceva controlat și am întâlnit tineri cărora acum nu le face plăcere să lucreze în echipă și au un stil ceva mai individualist, asta doar pentru faptul că au avut experiențe neplăcute în școală. În rest, și acest trend prin care tinerii sunt încurajați să se implice în acțiuni de voluntariat este tot o formă de leadership. Însă, strict legat de comportamentul profesorilor la clasă, nu prea văd influențe de leadership acolo. Noi pregătim un program experimental, prin care vom lucra în primă fază cu 25 de elevi de liceu și cu profesorii și părinții acestora, va fi un program de leadership adaptat pe cele 3 segmente de vârstă, în care vom pune foarte mult accent pe colaborarea dintre generații. Am dezvoltat acest program, deoarece am observat că deși noi încurajam elevii și studenții să-și schimbe mentalitatea, să fie curajoși, deschiși la schimbare – acest tip de comportamente nu este întocmai încurajat mai departe în mediile din care provin sau unde își petrec foarte mult timp, respectiv în familie și la școală.  

Cum ai descrie tu un lider bun?

Un lider bun l-aș descrie ca fiind autentic, care se cunoaște pe sine, are principii solide și își urmează planurile. În același timp, este atent la cei din jurul lui și iși pune echipa pe primul loc. Este un bun ascultător și este conectat cu tot ce se întâmplă în jurul lui. 

The post Leadershipul ia o nouă formă appeared first on Fundatia LEADERS.

PROMO

O zi mai lungă….

0

Deschidem subiectul acela interzis despre cum ne organizăm ziua și cum reușim să facem toate lucrurile pe care ni le-am propus, ținând cont și de nevoile celorlalți și fiind deschiși la lucrurile neprevăzute care pot apărea pe parcurs. Ideea că aș avea nevoie de mai multe ore s-ar putea să funcționeze și să existe anumite trucuri prin care să câștigăm câteva ore în plus pe zi.

Zilele noastre au un ritm, iar acest ritm este în controlul nostru mereu. Cât de lent, alert, cu cine îl împărtășim și cât le permitem altora să ni-l influențeze sunt câteva dintre subiectele pe care vrem să le împărtășim cu tine astăzi. 

Fă-ți un plan clar

Pune pe o listă toate activitățile pe care vrei să le ai într-o zi. Sună ca un to do? Ce-i diferit la această listă este recomandarea de a trece inclusiv momentele în care vrei să iei o pauză, timp pentru tine de gândit, de ascultat muzică sau orice altă activitate de deconectare. Dacă vor fi pe listă ai șanse mai mari să nu le ignori și să le acorzi energia necesară. 

Folosește-te de tranziții

În jur de aproximativ 2 ore, 2 ore jumătate în fiecare zi le petrecem trecând de la o activitate la alta, sau luând pauze  (ex. timpul petrecut în trafic, la coadă la supermarket, în timp ce ai pus anumite ingrediente pe foc și aștepți următoarea etapă a rețetei). În aceste momente de tranziție poți să câștigi timp valoros prin activități precum citit, ascultat un podcast, gândit și identificat soluții pentru anumite provocări ce te așteaptă mai târziu. Aceste perioade sunt destul de variate în durată așa că poți să găsești activități diferite în funcție de fiecare moment de tranziție, contribuind astfel și la menținerea unei dinamici mai bune în timpul zilei. 

Prioritizează

Poate spus un pic mai clar……triază! Elimină din activitatea ta zilnică toate acele activități care consumă mult timp și care nu produc rezultate, sens sau energie pentru tine. Un exemplu ar fi modul în care răspundem / scriem mailuri. De multe ori formulăm răspunsuri complexe la întrebări / solicitări la care am putea răspunde cu da sau nu. Cât de complex ai formula un răspuns la o solicitare similară dacă ai folosi un mediu de comunicare precum Whatsapp sau Messenger? Aplică aceleași reguli și într-un email.

Dacă nu îți este foarte clar ce activități pot fi scoase din programul tău, folosește Matricea Eisenhower. Acest sistem a fost inventat chiar de cel care a servit două mandate în calitate de președinte al Statelor Unite ale Americii, totodată a creat NASA, a fost liderul construcției sistemului de autostrăzi din SUA și a încheiat războiul din Coreea. Cum a reușit să facă atât de multe? Eisenhower a povestit într-un discurs pe care l-a susținut în 1954 faptul că el obișnuiește să-și împartă problemele în probleme urgente și probleme importante. Același lucru îl poți încerca și tu, iar dacă descoperi că ai pe listă lucruri care nu sunt urgente și nici importante, le poți șterge cu totul din activitățile tale zilnice. 

Calitate v.s cantitate

Sunt multe activități zilnice în care pur și simplu ne pierdem și nu ne dăm seama și cât de mult timp pierdem. Uneori ne deconectăm atât de mult că nici nu mai suntem prezenți în moment. Un exemplu bun ar fi serialele / conținutul video pe care îl urmărim/ jocurile pe care le jucăm, în care rămânem blocați mult mai mult timp decât necesarul pentru a ne lua ce aveam nevoie. În mod surprinzător în această categorie putem să ne uităm și la timpul efectiv pe care-l investim în activitatea profesională, și cât anume din acest timp suntem chiar prezenți și productivi. Poți face același procedeu de analiză, triere și reorganizare în interiorul programului de lucru și poți descoperi astfel că o bună parte din timpul alocat îl reprezintă de fapt tranziții între task-uri. Dacă activitatea ta profesională îți permite să fii flexibil, încearcă să găsești niște intervale care ți se potrivesc stilului și ritmului tău. Nu este nevoie să faci un 9 to 5 dacă tu lucrezi mai în blocuri concentrate de timp. Dacă ești mai activ seara / noaptea, poți încerca să lucrezi atunci, iar dacă te încadrezi în categoria celor matinali încearcă să te trezești înaintea tuturor și să prinzi atunci câteva ore de avans. 

După toate aceste artificii când tragem linia la final am putea să ieșim pe plus cu câteva ore, fără să fie neapărat un proces complicat prin care le-ai câștigat. Uneori ai nevoie pur și simplu să faci un pas în spate, să respiri, și să te uiți cu un zoom-out la tot programul tău. Cu puțină ordine și atenție la ce ți se potrivește ție, s-ar putea ca de mâine să te bucuri de un ritm nou. 

Foto de Headway descarcată de pe Unsplash

PROMO

Gândirea în principii de bază / first principles

0

Cum merge săptămâna asta? Ce ai pe listă nerezolvat? Cu ce probleme mai vechi / ce idealuri neîmplinite te confrunți și ai vrea să găsești o rezolvare?

Îți propunem astăzi un mod de gândire prin care să te uiți la problemele din viața ta altfel. Să le împarți în secțiuni și să le descompui în blocuri pentru a începe să construiești soluții, acele soluții pe care nu ai avea cum să le vezi altfel.

First principles thinking este procesul prin care elimini presupunerile, îți antrenezi creativitatea și îți dezvolți gândirea critică. Tehnica a fost inventată în urmă cu mai bine de 2000 de ani de către filosoful grec Aristotel care credea că reușim să învățăm cel mai bine atunci când înțelegem principiile fundamentale ale unui element. Conform declarațiilor date de el, atunci când lucrăm cu o serie de credințe / convingeri este important să le descompunem și să ne întoarcem la adevărurile pe baza cărora au fost construite aceste credințe, iar procesul acesta ne va duce la descoperirea primelor principii în problemele / situațiile cu care ne confruntăm. 

Un prim principiu este un adevăr fundamental, care nu poate fi dedus dintr-o altă presupunere. Care este procesul prin care putem să descoperim the first principles în problemele din viața personală și cea profesională? În primul rând să ne uităm la ce nu se încadrează în acest mod de gândire.

Atunci când căutăm soluții ne bazăm foarte mult pe analogie, ne uităm la ce a funcționat în situații similare, folosind raționamente de tipul “problema asta seamănă cu … așa că voi presupune că se rezolvă la fel”, în loc să descompunem și să ajungem la nucleul acesteia. Un alt factor care ne îngrădește modul de gândire este reprezentat de o figură autoritară cu care ne întâlnim în diverse etape în viața și care ne spune ce este adevărat, blocându-ne (mai ales atunci când suntem copii) cu fraze precum “este așa pentru că așa am spus eu). Așa învățăm să nu punem prea multe întrebări atunci când ceilalți ne spun “dacă vrei să obții un anumit rezultat..trebuie să faci lucrurile așa, pentru că asta funcționează”. 

Dacă rămânem prinși în aceste capcane nu vom învăța cum să testăm presupuneri, să deconstruim o serie de convingeri și să le construim spre soluții inovatoare, ci rămânem prinși în noi așa facem lucrurile dintotdeauna. Iar cea mai mare problemă este atunci când mediul și factorii externi ne impun o schimbare, iar noi continuăm în vechile modele. Imaginează-ți câte organizații au rămas blocate din cauza pandemiei doar pentru că nu au putut să iasă din vechile modele de gândire.

Deși conceptul de first principles a apărut înaintea vremurilor noastre, unul dintre cei mai buni reprezentanți ai acestuia este contemporan cu noi și cu ajutorul acestei gândiri a reușit să ajungă cel mai de succes antreprenor din lume, Elon Musk, fondatorul Paypal, Tesla și SpaceX.

Când Tesla a intrat pe piață se știa faptul că vehiculele electrice nu pot fi o investiție bună deoarece prețul bateriilor necesare acestora ar fi prea mare. Acesta este un exemplu foarte bun de gândire pe baza unei analogii greșite pe care Musk a scurtcircuitat-o aplelând la first principles. El și-a găsit un nou adevăr, un nou nucleu pe baza căruia și-a construit întreaga companie. A descompus resursele necesare pentru a fabrica bateriile necesare mașinilor electrice și a descoperit că poate achiziționa separat bucățile individuale care formează o astfel de baterie, astfel ajungând la un preț foarte bun și descoperind că de fapt costul bateriilor nu este o problemă în sine.

Cheia acestui mod de gândire stă mai degrabă în cum ne uităm la problemă și nu neapărat în cum formulăm soluția. Pentru că acest proces prin care dezbrăcăm o problemă de toate constructele sociale ne poate duce la concluzia că acea problemă nu există. Și principiul se aplică foarte ușor în orice pentru că suntem înconjurați de constructe sociale precum banii, granițele care ne înconjoară, chiar și criptomonedele care ne fascinează atât de mult în această perioadă.

Cum aplici first principles thinking?

  1. După ce ți-ai stabilit problema / situația pentru care cauți o soluție, elimină toate presupunerile, adevărurile împrumutate și tot ce se încadrează în categoria “pentru că așa se fac lucrurile / situația asta seamănă cu…..”
  1. Deconstruiește problema în bucăți / principii fundamentale. Folosește-te de întrebări cheie prin care să-ți redefinești realitatea, gândește ca un copil și întreabă-te de ce până treci de punctul pentru că așa se face, sau chiar mai rău pentru că așa spun eu.
  1. Caută soluții diferite de tot ce-ți sugerează ceilalți, de tot ce ai mai văzut / făcut. E normal ca atunci când ești în fața unei probleme complexe / când vrei să găsești o idee cu care să ieși în față, te vei uita la ceilalți și vei încerca să împrumuți din experiența lor și a trecutului. Modelul first principles te va ajuta să găsești soluții noi și să inovezi, mergând în direcții încă neexplorate. 

Poți aplica tehnica și în viața personală și s-ar putea ca acolo să faci niște schimbări majore de abordare. Este posibil să descoperi că ai putea să lucrezi de oriunde și nu trebuie să fii legat de un birou / oraș sau să găsești noi moduri de a-ți crește veniturile care nu se încadrează în pattern-ul unui job 9-to-5. Când vei căuta să elimini blocurile pentru a începe o construcție nouă, fii conectat și la valorile și lucrurile care sunt cu adevărat importante pentru tine. Astfel, și călătoria către first principles va fi una în care te vei regăsi mai ușor. 

Photo by Fakurian Design on Unsplash

PROMO

Ești pe lista managerilor buni?

0

Există în trainingurile de leadership un exercițiu în care participanții sunt rugați să se gândească la cel mai bun și cel mai rău manager pe care i-au întâlnit. Plecând de la aceste exemple se face o listă comună de comportamente și atitudini și descoperim că în general apreciem lucruri similare și fugim de aceleași tipuri de persoane.

Ce facem cu managementul în 2021 și de ce au nevoie oamenii din echipe pentru a ne trece pe lista celor mai buni manageri? În primul rând…să fim conștienți că nu există soluții general valabile. Pentru anumite persoane și în contexte specifice putem fi managerii perfecți, însă cu același stil de conducere putem să fim total nepotriviți în alte situații. Chiar și când nu o facem conștient, stilul nostru de management se schimbă, iar măiestria constă în a putea să ne dăm seama de ce anume au nevoie echipele noastre și cum să le susținem. 

Anul 2021 este unul atipic din toate punctele de vedere și deși spuneam că nu există neapărat o singură soluție salvatoare, contextul anului pandemic a determinat apariția unor nevoi comune pe care le vom împărtăși astăzi cu tine și pe care te încurajăm să le incluzi în managementul echipelor tale.

Nevoia pentru un manager-coach
Acest stil de management se concentrează pe a-i ajuta pe oamenii din echipa ta să-și îmbunătățească rezultatele, să-și urmărească obiectivele profesionale și să rămână aliniați la obiectivele orgnanizației. Liderii care adoptă un stil de management-coaching sunt deschiși și transparenți cu echipa, împărtășesc în mod deschis așteptările pe care le au și mențin o legătură apropiată pentru a se asigura că membrii echipei sunt pe rolurile potrivite. 

Nevoia de viziune

Liderii și managerii vizionari sunt cei care privesc spre viitor, dezvoltă obiective și planuri și fac tot ce le stă în putință pentru a ajunge acolo unde și-au propus. Un astfel de manager nu se va implica neapărat în detalii și nu va face micromanagement ci se va concentra pe a menține echipa motivată și orientată către o direcție comună. Te va ajuta să te înconjori de experți și coechipieri care au la rândul lor o orientare spre viitor, pentru a avea o perspectivă cât mai variată și a te asigura că nu tragi toată compania după tine în baza viziunii tale unice. În acest caz perspectivele diferite te vor menține ancorat în realitate.

Nevoia unor decizii democratice 

E bine să redistribui din autoritate, cât și să-i încurajezi pe cei din echipe să contribuie la decizii pentru că astfel reușești să le dezvolți sentimentul de apartenență, de ownership pe anumite proiecte și decizii, cât și să le facilitezi un excelent proces de învățare și creștere. Atunci când le ceri părerea îi ajuți să gândească pe cont propriu, să-și dezvolte abilități de a rezolva probleme și să-și asume responsabilitatea pentru direcția în care merge organizația. 

Nevoia unui stil inovator, transformațional

Pandemia ne-a adus pe mulți dintre noi în situația în care a trebuit să facem schimbări majore în organizațiile noastre. Mulți ne-am transformat complet obiectul de activitate, alții am adăugat noi linii de business pe care probabil le vom valorifica și după 2022. Ce a contat? Că am fost deschiși să ne adaptăm, să o luăm de la 0 pentru a continua să fim relevanți, iar dacă am făcut asta ne încadrăm managementului transformațional. Un astfel de stil de management se cultivă în timp și presupune să rămâi deschis la orice poate veni către voi, ca echipă / organizație. 

Felul în care se simt oamenii din organizația / echipa ta depinde foarte mult de capacitatea ta de a-ți adapta stilul de management diferitelor nevoi și situații. Pentru a rămâne în continuare liderul pe care-l urmează, cât și pentru a fi printre cei de pe lista cu exemple la categoria așa da, rămâi deschis, conectat cu ei și disponibil să te adaptezi. 

Foto de Campaign Creators descarcată de pe Unsplash

PROMO