De ce înveți mai mult din experiențe și mai puțin de la cursuri

0

Prea multe s-au schimbat în ultimul an și jumătate, iar modul în care se petrece învățarea la nivel de echipe / organizații a trecut prin formate de tipul online, formate hibride cu o parte dintre participanți în sală și alții online, sau din nou face to face în sălile de curs. Vrem să ne uităm astăzi la un model specific de abordare a învățării, un model descoperit de către cercetătorii de la Center for Creative Leadership, Morgan McCall, Michael M. Lombardo and Robert A. Eichinger, care studiau experiențele comune ale managerilor de succes.

Vorbim despre modelul 70-20-10, un model care sugerează cel mai eficient raport prin care poate avea loc învățarea la nivelul unei organizații. Cei care au adoptat acest model spun că potențialul este de a genera un impact real asupra organizațiilor prin schimbarea de paradigmă de la învățarea clasică prin cursuri formale dedicate, la încurajarea experiențelor și contextelor de învățare în cadrul activității de birou. Deși companiile cheltuiesc foarte mult în fiecare an pentru a instrui angajații, majoritatea participanților la studiul făcut de CCL au confirmat faptul că experiențele de la locul de muncă, proiectele provocatoare, sesiunile de mentorat și interacțiunile cu ceilalți oameni din organizație au fost elementele cheie care au contribuit la dezvoltarea lor în calitate de lideri. 

Cu atât mai mult, în sistemul de work from home și de când nu ne mai putem întâlni atât de ușor într-o sală de curs, 70-20-10 poate fi soluția prin care organizația în sine devine un mediu de învățare și nu mai depinde de formatul clasic. 

Conform modelului, pentru a-ți dezvolta abilitățile de leadership, dar și pentru a dezvolta un sistem eficient de învățare în organizație trebuie să ții cont de următorul raport:

70% – experiențe reale, provocatoare, în cadrul jobului;

20% – relații și învățare în raport cu ceilalți;

10% – cursuri și învățare formală.

Ce înseamnă aceste procente și cum le poți aplica în echipa / organizația ta?

Creatorii acestui model au descoperit că (70%)  experiența practică este cel mai bun cadru de învățare. Prin implicarea directă în activități putem să descoperim, să ne perfecționăm abilitățile de a lua decizii, de a aborda provocări, cât și de a învăța din eșecuri prin feedback și interacțiuni directe cu colegi de la toate nivelurile ierarhice.
Există câteva acțiuni pe care le poți face în echipa ta pentru a încuraja acest mod de învățare atât de eficient:

  • implică-ți colegii de echipă în proiecte noi și mereu diferite față de ce au mai făcut;
  • oferă-le oamenilor din echipa ta putere de decize;
  • chiar dacă rolul lor nu necesita neapărat asta, oferă-le oportunități prin care să gestioneze oameni și proiecte;
  • invită toată echipa la întâlniri strategice;
  • oferă-le colegilor tăi acces la resurse de mentorat și coaching. 

Următorul procent de 20% se referă la o învățarea colaborativă, sau învățarea cu și de la ceilalți. Prin încurajarea feedback-ului, dar și prin generarea unor contexte de mentorat / coaching îi poți ajuta pe colegi să beneficieze de acest tip de învățare. 

Iată ce acțiuni concrete poți face:

  • Lansează un program oficial de mentorat – este important să creezi cadrul și să ai un sistem bun de matching între mentori-mentees;
  • Oferă-le colegilor oportunitatea să-și dea feedback constant. Dacă vezi că asta lipsește poate că și în acest aspect au nevoie de un cadrul (poate fi o platformă internă de feedback sau pur și simplu întâlniri dedicate); 
  • Oferă-le șansa să se implice și în proiecte din departamente / linii de business diferite. 

Conform modelului, doar 10% din dezvoltarea profesională provine din cursuri formale, tradiționale, training-uri, conferințe și alte evenimente educaționale. Acum că știi că doar 10% din dezvoltare se realizează astfel, poți să încerci și lucruri noi:

  • Dă-le șansa colegilor să-și aleagă ei pe ce subiecte să participe la cursuri și training-uri;
  • Profită de work from home și oferă-le resurse de învățare în formate video, webinarii sau podcast-uri;
  • Organizează sesiuni de împărtășit cunoștințe de la cursuri între colegii din echipă.

Dacă ești în căutarea unor noi metode de a promova învățarea în organizația ta, te încurajăm să aderi la modelul 70-20-10 și să ții un ochi pe rezultate. Până la urmă abordarea ne spune clar că este important să punem în centrul învățării experiențele reale, puterea exemplului și a relațiilor, toate acestea fiind doar completate de către oportunitățile formale de învățare. 

Relația cu inovația

0

Inovația înseamnă schimbare și de multe ori ne-o dorim în echipele noastre fără să știm dacă suntem cu adevărat pregătiți pentru asta. Vrem să povestim cu tine despre cum este percepută inovația în mod diferit și ce așteptări poți să ai în calitate de lider de la oamenii din organizația ta. Fiecare dintre noi răspundem diferit, iar inovația în sine este poate fi percepută în funcție de context ca fiind o soluție necesară, sau un efort greu de înțeles. 

Pentru a înțelege cum și de ce reacționăm diferit ne putem uita la teoria difuzării inovației, una dintre cele mai vechi teorii ale științelor sociale dezvoltată de E.M. Rogers în 1962 cu scopul de a explica cum se poate răspândi o idee sau un produs nou în rândul populației. Rezultatul acestei teorii este faptul că există moduri diferite în care adoptăm noutatea în viața noastră (a adopta însemnând să manifestăm un comportament diferit – să cumpărăm un produs nou, să adăugăm un comportament nou în viața noastră.

Cercetătorii au descoperit că există o diferență între cei care adoptă inovațiile încă de la început și cei care abia ulterior vor fi interesați de noutate. Atunci când promovăm o idee / un produs nou către o populație țintă, chiar dacă este vorba de un comportament nou / o linie de business nouă pe care o lansăm către echipa noastră, este important să înțelegem cum și de ce vor fi adoptate diferit. Există cinci categorii în care putem împărți o populație / un grup țintă care interacționează cu inovația:

Inovatorii: sunt cei care caută idei noi și care la rândul lor vor inova. Sunt persoane dispuse să își asume riscuri și vor fi primii care vor încerca propunerile noi cu care vei veni către ei. Nu ai nevoie de eforturi mari pentru a-i atrage, tot ce trebuie să faci este să vii mereu cu ceva nou. 

Early adopters: sunt cei care vor duce mai departe inovația și care atrag. Sunt lideri de opinie și vor promova ceea ce au studiat, înțeles și adoptat nou în viețile lor. Sunt conștienți de necesitatea schimbării și din acest motiv sunt confortabili să adere la idei noi. Pentru a te bucura de puterea acestui grup în echipa ta poți să le oferi roluri de conducere deoarece vor accepta astfel de oportunități, iar pentru a-i atrage au nevoie de informații și argumente raționale. 

Early majority: ei vor adopta ideile, produsele și comportamentele noi înaintea persoanelor obișnuite, doar că au nevoie de dovezi că acestea funcționează și aceste dovezi să le fie prezentate înainte ca ei să adere la nou. Îi poți atrage pe cei din categoria early majority din echipa ta cu povești de succes.

Late majority: aici se încadrează scepticii față de schimbare. Sunt cei care vor adera la inovație numai după ce a fost testată de către cei din categoria early majority. De multe ori aderă la inovație din necesitate economică sau poate chiar dintr-o presiune socială. Pentru a-i atrage pe cei care se încadrează în această categorie din organizația ta trebuie să îi pui în contact și să le arăți exemple și povești ale celor care au aderat deja la noutatea propusă. 

Laggards: în această categorie îi vei întâlni pe cei mai conservatori. Persoane sceptice în privința schimbării pe care cu greu îi vei convinge să adere la nou. În general se lasă convinși de presiunea celorlalte grupuri, dar și de argumente precum date statistice. Comportamentul lor are în spate teama de eșec, vor ajunge să adopte un produs / serviciu / comportament nou după multe amânări. 

Inovația poate să vină într-o organizație fie din interiorul echipei, fie din exterior. Modul în care organizația / oamenii răspund la nou este influențat de lider, iar responsabilitatea acestuia este să creeze un mediu care să încurajeze prin colaborare, transparență, cât și prin o evaluare constantă a echipei, asigurându-se că se adresează potrivit fiecărui tip de relație pe care o avem fiecare cu inovația. 

Foto de Osman Rana descărcată de pe Unsplash

Noi abordări în educație în 2021

0

În așteptarea începutului de an școlar ne întrebăm oare cum va fi și care sunt schimbările pe care un an de pandemie le-a adus în educație. Am văzut cum tot ce știam până acum despre predare, prezența în sala de curs, relația profesor-elev, toate se pot schimba în dinamică și format cu ajutorul tehnologiei. Totodată ne pregătim de un nou an în care așteptăm viitoare schimbări, în care o parte dintre tehnicile folosite pentru prima dată în 2020 au devenit obișnuință și pe lângă toate acestea, vorbim de un domeniu atât de viu, care crește și se transformă odată cu noi. 

Povestim astăzi despre o serie de trenduri observate pe care le vom întâlni în următorii ani fie din rol de elevi / studenți, profesori, părinți, profesioniști în învățământ sau chiar angajatori.

Nano-învățarea

Petrecem foarte mult timp în fața ecranelor, iar când mutăm în acest spațiu și învățarea ne confruntăm cu oboseală, cu Zoom fatigue despre care povesteam anul trecut și cu efectele bombardării cu notificări și alerte zilnice. Toate acestea duc la o creștere a hormonului cortizol, hormonul stresului, iar asta ne va împiedica să mai putem să ne concentrăm și să procesăm cantități mari de informații.

Această nouă realitate a dus la apariția fenomenului de nanolearning, o soluție prin care informațiile sunt furnizate în cantități mici și pe perioade scurte de timp. Astfel ne mărim capacitatea de a stoca informații noi și totodată ne adaptăm inclusiv nivelului limitat de atenție pe care am ajuns să-l avem. 

Competențele soft și importanța lor

Observăm cât de importante sunt competențele soft în lumea educației și mai ales necesitatea lor ca prioritate în educație, mai ales în condițiile în care multe dintre cele care se dezvoltau ca efect al interacțiunii de la cursuri (ex. comunicarea sau lucrul în echipă), în varianta învățării online nu mai sunt atât de prezente în viețile noastre. În continuare angajatorii se vor uita la aceste competențe, iar pentru noi, indiferent de vârstă, este important să le valorificăm.

Realitatea virtuală și realitate augumentată în învățare

Cu ajutorul tehnologiei putem transforma procesul educațional într-o experiență imersivă. Chiar dacă nu mai interacționăm la fel de mult ca înainte de pandemie, cu ajutorul device-urilor (ex. un VR headset sau pur și simplu un telefon / o tabletă), putem interacționa cu informațiile din mediul digital într-un mod nou.

Astfel de tehnologii sunt folosite fie ca instrumente prin care se potate merge într-o excursie de explorare cu clasa chiar de la tine din cameră. 

Elevii pot călători într-un loc nou folosind casca VR sau pot pur și simplu să-și aducă elemente din natură în propriul lor spațiu folosind realitatea augumentată și un device (descarcă aplicația Google search în telefonul tău, caută de ex orice animal, selectează view in 3D și view in your own space – astfel poți împărți biroul cu un urs panda sau o suricată).

Aceste tehnologii pot să ajute foarte mult în procesul de învățare, există aplicații care îți aduc în propria sufragerie nu doar animale de pe internet, cât și opere de artă de la galerii de renume, poți în doar câteva secunde să călătorești cu o cască VR în mijlocul unui oraș, să înveți limba vorbită acolo și să explorezi împrejurimile.


Relația profesor-elev

Cu siguranță cu atâta tehnologie în jurul nostru cel mai important element este chiar cel de relație. Rolul profesorului s-a schimbat destul de mult, de la un curator și un ghid în lumea informației, devenind mai degrabă un rol de mentor, de susținător al proesului de învățare. Ne așteptăm ca în viitor să descoperim relații mult mai mult bazate pe cooperare, cu un raport de parteneriat, adult-adult, fără elemente de superioritate / autoritate.

Învățare hands-on

În 2021 o mare parte din învățare se face implicând studenții direct într-un proiect, o cauză, în soluționarea unei probleme. Dacă gândirea critică, colaborarea, comunicarea și creativitatea sunt competențe esențiale pentru viitor, atunci de ce să nu le dezvoltăm din mers, chiar în timp ce găsim soluții pentru o nevoie actuală. Astfel te tehnici de învățare se întâlnesc frecvent în programele nonformale însă o mare parte dintre profesori atât în mediul preuniersitar, cât și universitar au început să apeleze la această tehnică cu rezultate demonstrate. 

Sunt multe schimbări prin care trece învățarea în 2021 și credem că fiecare dintre noi am experimentat măcar unul dintre aceste trenduri. Încă nu știm exact cum va arăta anul universitar / școlar, în ce tip de scenariu ne vom afla, dacă vom fi în continuare la distanță sau în același spațiu, însă cu siguranță știm că putem să facem mai multe pentru a ne împrieteni și mai mult cu tehnologia, iar sfatul nostru este să încerci măcar una dintre direcțiile despre care ți-am povestit astăzi.

Foto de Tamanna Rumee disponibilă pe Unsplash

Cum îți alegi o carieră în 2021

0

Ne pregătim de începerea școlilor, de un back to school / back to office și deja simțim toamna în aer. În perioada asta mulți dintre noi am trecut prin schimbări mai mari sau mai mici de carieră. Înainte de pandemie se supunea că generațiile care învață acum în școli se pregătesc pentru joburi care nu au fost inventante încă, dar pandemia ne-a schimbat planurile atât de mult încât indiferent de vârstă și experiență am fost luați prin surprindere și am simțit că încă nu suntem pregătiți pentru cum se transformă joburile noastre.

Cum facem ca în condițiile date să luăm decizii corecte și potrivite pentru carieră? Care sunt uneltele la care putem apela, exercițiile relevante, cât și trendurile pe piața muncii în 2021? Povestim împreună astăzi și împărtășim cu tine gândurile și experiențele noastre.

Începe cu tine
Alege-ți cariera care să se potrivească intereselor tale. Poți face asta plecând de la niște întrebări simple pe care ți le poți adresa precum care sunt activitățile care-ți aduc satisfacție, dacă ai putea fi plătit oricât pentru orice job – care ar fi jobul pe care l-ai alege. Poți apela și la teste de orientare vocațională, cel mai popular este modelul Holland de interese ocupaționale care îți va situa pe o axă între idei și date, oameni și lucruri, profilul tău împărțit în șase posibile direcții realist, investigativ, artistic, social, întreprinzător sau convențional. O astfel de inițiativă completată de introspecție, cât și un posibil ghidaj din partea unui consilier / coach te poate ajuta să faci un prim pas.

Cercetează piața
S-au schimbat foarte multe în ultimul an. Industrii și domenii de activitate care îți puteau asigura o carieră de succes în 2019 (ex. turism, ospitalitate) sunt astăzi sectoare care se luptă să supraviețuiască crizei. Din acest motiv considerăm că un research bun este un pas important la începutul căutărilor tale. Ia în considerare și impactul tehnologiei în joburile pe care le cauți. În afară de schimbările cauzate de pandemie, tehnologia a produs schimbări enorme în ultimii ani, atât prin simplificarea unor procese, transformarea și chiar eliminarea unor roluri, implicarea inteligenței artificiale, toate acestea vor duce la desființarea unor cariere tradiționale și apariția unor noi roluri.

Fă-ți un inventar al skill-urilor
Ce știi să faci și la ce nivel de performanță? Fă-ți o listă de skill-uri pe care apoi să o compari cu joburile din piață unde ai descoperit o potrivire cu interesele tale și o direcție promițătoare a pieței. În paralel, începe o listă și cu skill-urile noi pe care ți-ai dori să le dobândești / perfecționezi. 2021 a fost un an al upskilling-ului și cu siguranță vor mai apărea transformări. Ceea de am învățat cu toții este că nu mai vorbim de cariere pe care să le avem pe tot parcursul vieții ci de o continuă schimbare și recalificare prin care vom reuși să ținem pasul cu piața muncii.

Învață în mod continuu
Ce mai este nou în 2021 este ușurința cu care putem accesa aproape orice curs, experiență online, webinar, conținut de la facultăți de prestigiu și organizații recunoscute internațional. Există online peste 450 de cursuri de la Harvard, Yale, Brown, Princeton sau Columbia pe teme precum Computer science, Data science, Business, Art & Design, iar aceste cursuri pot fi accesate în mod gratuit. Astfel de experiențe de învățare online te vor ajuta să experimentezi interesele identificate, cât și să acumulezi informații și lecții recunoscute care te vor ajuta să te diferențiezi. 

Încearcă
Partea bună este că în 2021 poți găsi multe oportunități de angajare online unde să experimentezi pe proiecte punctuale anumite joburi pe care le consideri potrivite pentru tine. Dacă până în 2019 un consilier de carieră te-ar fi sfătuit să încerci practică / shadowing oricând ai ocazia, în 2021 poți deja să câștigi și niște bani exersând un interes vocațional pe un rol de freelancer online. Fă-ți un profil și încearcă una dintre platforme, aici poți exersa o gamă foarte variată de interese, atât în tehnologie, business, comunicare, științe, educație, design sau consultanță/ 

Chiar dacă va mai dura ceva până când vei putea merge din nou din “ușă în ușă” să testezi posibile viitoare joburi, 2021 este un an în care din punct de vedere al carierelor putem să explorăm fără granițe, să ne angajăm online la jobul acela dintr-o altă țară pentru care n-am avut curaj să fac o schimbare, putem să dăm viață unor interese vocaționale pe care le manifestam doar la nivel de hobby / ideal. Este totodată un an bun pentru schimbări, pentru că suntem deja obișinuiți cu ele, dar și un an în care să ne obișnuim mai des să căutăm răspunsul în interior înainte de orice decizie importantă, nu doar cea de carieră.

Photo by Ben White on Unsplash

Office for the day

0

Unde te găsește toamna? De unde citești săptămânal newsletter-ul nostru? Dacă peisajul tău se schimbă constant și biroul tău înseamnă oriunde cu o conexiune bună la internet atunci faci parte din poate cea mai mare schimbare rezultată în urma pandemiei, creșterea trendului de digital nomads. Spre deosebire de cei care doar lucrează de la distanță care au tendința să stea într-un singur loc, nomazii digitali călătoresc și explorează în mod continuu, adaptându-se ușor unui nou context și căutând în mod intenționat varietatea acestuia. 

Harvard Business Review a realizat o cercetare în rândul americanilor iar aceasta relevă faptul că între 2019 și 2020 numărul celor care călătoresc și lucrează din locuri mereu diferite a crescut cu 49%. O descoperire și mai interesantă este că un număr mare dintre ei îl reprezintă persoanele cu joburi tradiționale, o schimbare venită în contextul pandemiei deoarece până în 2020 mulți dintre nomazii digitali erau freelanceri sau angajați în domeniul IT. 

Vrem să facem un exercițiu de imaginație și să descoperim împreună ce ar însemna atât pentru tine, cât și din perspectiva organizației tale, un astfel de stil de lucru.

Alegera destinației

Este foarte important să-ți găsești o comunitate cu care să te conectezi. Alegerea unui oraș unde există rețele formate, cât și comunitate de sprijin este un prim pas foarte important. Sunt multe lucruri de luat în considerare când schimbi destinațiile, costul vieții, conexiunea la internet, siguranța, dar și opțiunile pe care le ai pentru a petrece timpul liber. Nomadlist este un bun punct de plecare într-un astfel de research. 

Partea financiară

Pune-ți la punct un plan financiar-bancar astfel încât să fii cât mai ușor de mutat dintr-o țară în alta și să te poți bucura de politicile fiscale avantajoase. Ia în considerare inclusiv elemente precum tipul de card pe care îl ai, tipul de cont, cum poți extrage bani și cum poți face plăți.

Fusul orar

Ca digital nomad poți lucra de oriunde pentru companii bazate oriunde. Poți profita de libertatea pe care o ai alegând țări în care ți-ai dorit întotdeauna să ajungi și care sunt pe același fus orar, sau similar, cu compania pentru care lucrezi. Dacă jobul tău nu presupune sincronizarea cu alți colegi atunci poți să te bucuri de o libertate și mai mare și poți alege țările mai degrabă în funcție de climă, perioadă, costuri sau tradiții. 

Tehnologia

Poți avea acces la internet de oriunde însă e important să te asiguri că ai la îndemână cele mai bune unelte pentru a-ți îndeplini task-urile. Trăim într-o țară cu o conexiune excelentă la internet, dar dacă România nu este pe lista ta de digital nomad s-ar putea să nu te țină banda la fel de bine și în alte țări. Ia în considerare opțiuni cum ar fi cartele de internet și soluții de urgență pentru orice situație posibilă. 

Dacă ți se pare interesant dar ești totuși o persoană care-și ia energia din interacțiunile cu ceilalți și îți este teamă de singurătate, te anunțăm că un digital nomad poate să se alăture cu ușurință unei comunități. Poți folosi spațiile de coworking din țările în care călătorești sau poți pur și simplu să găsești grupuri online unde să afli despre întâlniri, evenimente și adunări organizate în aceste comunități. 

Înainte de pandemie se credea că un nomad digital va sacrifica stabilitatea financiară pe care i-o asigură un job tradițional pentru libertatea de a lucra cu tălpile în nisip. Schimbările care au apărut în ultimul an și jumătate ne-au arătat că mult mai multe joburi decât ne-am imaginat pot fi făcute și în afara biroului, iar asta ar trebui să te încurajeze dacă crezi că o astfel de experiență este pentru tine.

Cum e din perspectiva angajatorului? Există organizații ai căror angajați sunt declarați ca fiind nomazi, chiar dacă până la un anumit punct acel job / rol a fost unul strict legat de birou. 

Din punct de vedere al angajatorului, a lucra cu astfel de angajați poate să îi expună la o varietate de riscuri din punct de vedere juridic și financiar. Dacă te regăsești în rolul liderului de echipă / organizație, este bine să conștientizezi acest trend și să te pregătești să ai în curând la tine în echipă și astfel de angajați. Cei care înțeleg nevoia, rolul și tipul de colaborare pe care îl poți avea cu un digital nomad sunt cei care vor fi mult mai pregătiți la viitoarele schimbări și transformări ale pieței muncii. 

Foto de Christin Hume disponibilă pe Unsplash

Cât mai muncim?

0

E început de săptămână și probabil te așteaptă cinci zile pline și aproximativ 40 de ore de lucru. De când lucrăm de acasă e posibil ca cele 40 de ore să fie chiar un minim pentru că timpul de lucru și timpul personal se întrepătrund deja fără să ne mai dăm seama. Există o serie de teorii și studii care vorbesc despre o nouă revoluție în ceea ce privește numărul de ore pe care le petrecem la un job full time și vrem să explorăm aceste idei împreună. 

Să o luăm de la început. Care este teoria din spatele celor 40 de ore? Acest model de lucru a apărut în urmă cu 200 de ani, după Revoluția Industrială, în perioada în care nu ne puteam bucura de ajutorul tehnologiei, iar munca la birou era un vis din viitor. Astfel, decizia s-a luat luând în considerare capacitățile de muncă fizică. În trecut acesta era un model de viață echilibrată, permițându-le angajaților să aibă timp și pentru o viață în afara muncii.

O posibilă schimbare a fost prezisă chiar din 1930 de către economistul John Maynard Keynes care spunea că până în 2030 vom ajunge să avem o săptămână de 15 ore de lucru. Nu mai este mult până atunci și se pare că simțim deja tranziția spre un model diferit, dar nu neapărat din perspectiva orelor – în contextul actual al evoluției tehnologiei și a modului în care arată joburile noastre, se pare că nu mai este timpul moneda de schimb. Trecerea de la această structură la un model nou poate fi un proces dificil, iar un punct bun de plecare ar fi să mutăm focusul de pe numărul de ore, pe productivitate și înțelegerea modului în care funcționăm astăzi. Dacă nu ne uităm la ceas – ne putem îndrepta atenția către minte și corp (body time), la felul în care ne putem programa zilele de lucru în funcție de capacitatea noastră fizică și mentală, luând în considerare doi factori importanți: lumina și influența genetică. 

Este cunoscut faptul că lumina influențează productivitatea, din acest motiv un ciclu de lucru începe de multe ori dimineața. Cu toate acestea, ai întâlnit și persoane care funcționează mai bine la lăsarea serii, sau chiar noaptea, poate chiar tu ești unul dintre ei. Aici intervine genetica, un factor care va influența cât de lung sau scurt este ciclul bazat pe lumina zilei pentru fiecare dintre noi. Ce putem să luăm de aici? Fiecare dintre noi avem un ritm și un ciclu propriu și mai mult decât să numărăm orele petrecute la job este important să ne uităm și la calitatea acestor ore și la perioadele din zi în care putem să avem cel mai bun randament.

Tranziția la nivel de ore pe care o vedem astăzi este spre 32-30 de ore pe săptămână. O schimbare de cultură de lucru care a început să se propage treptat și care s-a dovedit că vine cu mai puțin stres și mai multă productivitate, fiind mai potrivită tipurilor de activități profesionale pe care le practicăm în prezent. Eficiența modeluluil a fost deja demonstrată de companii mari precum Amazon și Microsoft care au început să implementeze această politică. Înainte de pandemie, în 2019, Microsoft Japonia a implementat modelul de săptămână de lucru de doar 4 zile și a urmărit impactul. Ceea ce au descoperit a fost o creștere cu 40% a productivității, în comparație cu studiile realizate cu un an în urmă.

În calitate de lider de echipă, organizație, sau angajator, cu siguranță poți vedea și dezavantajele unui astfel de model, cât și nevoia de a schimba dinamica și poate chiar dimensiunile unei echipe pentru a recupera orele pierdute. Cu toate acestea, fiecare dintre noi simțim nevoia unei proprii revoluții în ceea ce privește timpul petrecut lucrând. Și probabil cel mai important insight este acela că funcționăm astăzi pe un model în care munca fizică era normalul, iar un prim pas spre schimbare ar fi să ne uităm la propriul stil, să identificăm nu doar câte ore suntem dispuși să lucrăm ci și intervalele orare în care funcționăm cel mai bine. La câte oportunități avem online, poate că vom descoperi că un număr redus de ore într-un interval de timp atipic este soluția care ni se potrivește. Digital nomad? Sigur, pare o soluție de viitor. Dar despre asta povestim cu altă ocazie. 

Photo by Kristin Wilson on Unsplash

Computer Generated Leader

0

Ce părere ai avea dacă ți-am spune că sesiunile tale de coaching de leadership pot căpăta o nouă dimensiune, iar coach-ul tău at fi A.I.? Există astăzi deja câteva aplicații și opțiuni prin care poți să-ți dezvolți abilitățile de leadership cu ajutorul inteligenței artificiale. Acești coachi virtuali au început să fie folosiți în mare parte de către antreprenori, specialiști din tehnologie care se pot obișnui ușor cu o interfață tip chatbot care alternează cu recomandări și resurse personalizate, oferite în urma unor teste psihometrice realizate în aplicații. 

În curând, inteligența artificială va înlocui multiple aspecte tradiționale ale leadershipului, iar noi vrem să ne uităm puțin la câteva tendințe observate. Ce va face diferența și ce trebuie să facem pentru a ține pasul?

Dezvățarea: pentru a face față transformărilor liderii trebuie să recupereze avansul tehnologiei și să-și accelereze învățarea cu concepte și experiențe noi. Vechile metode de a conduce echipe trebuie adaptate prezentului în care suntem toți mai mult online, cu o nevoie mai mare de relații autentice și sprijin în abordarea situațiilor noi. 

Soft is the new hard: tehnologia poate înlocui multe aspecte ale leadershipului însă abilitățile soft sunt cele care vor face diferența. Liderii de echipe trebuie să practice tot mai des comunicarea între nivelurile ierarhice, să asculte, să-i cunoască pe oameni și să păstreze totodată un interes către impactul acțiunilor lor în societate și mediul înconjurător.

Legături și conexiuni: cu ajutorul tehnologiei am reușit să reducem distanțele dintre industrii, să ne putem conecta indiferent de unde ne-am afla în lume și să fim aproape chiar dacă nu ne-am aflat în aceeași încăpere. Liderii trebuie să înțeleagă valoarea pe care o aduce această apropiere și să lucreze la încurajarea diversității și incluziunii în echipele pe care le conduc.

Inovare și viitor: Conducem echipele noastre în prezent, dar în același timp trebuie să vizualizăm cu claritate viitorul și să împărtășim cu echipele noastre foarte clar planul pentru a ajunge acolo. Tehnologia ne ajută să inovăm, iar pentru lideri și echipe este nevoie de o cultură deschisă către învățare, asumarea de riscuri și înțelegerea eșecurilor ca fiind unelte prin care poți crește. Astfel de abordări sunt esențiale în echipe și sunt greu de înlocuit de către tehnologie.

Direcțiile menționate mai sus sunt vitale indiferent de industria în care activează organizația / echipa ta pentru a-ți actualiza abilitățile de leadership, iar ce-ți povesteam la începutul articolului poate fi atins cu ajutorul aplicațiilor deja existente. 

Pentru o experiență gratuită poți încerca Bunch, o aplicație momentan disponibilă doar pe ios, un antrenor virtual de leadership care-ți promite că în doar două minute pe zi îți va oferi sfaturi personalizate stilului tău de conducere și obiectivelor tale, ajungând să te cunoască prin intermediul testelor și interacțiunilor digitale.

O altă opțiune pe care o poți testa este Coach Amanda, un tool care îți oferă o gamă largă de resurse de învățare toate fiind destinate viitorilor lideri și celor care au deja roluri executive. Coach Amanda are în spate o serie variată de resurse personalizate pe care ți le va oferi adaptat în funcție de profilul personalității tale Big 5 evaluat la înscrierea în program. 

Amanda nu este singurul coach virtual, îl poți cunoaște cu această ocazie și pe Rocky un tool care te va ghida într-un proces de introspecție și reflectare personală. Tot o interfață tip chatbot îți va oferi dimineața și seara notificări personalizate, iar în momentul în care te vei înscrie în aplicație vei putea selecta o direcție specifică pe care să te concentrezi. 

Viitorul este digital, iar apariția acestor unelte ne arată tot mai mult cât este de important să fim conștienți de importanța și impactul tehnologiei, chiar și în procesul de leadership. Probabil vor mai trece câțiva ani până când echipele noastre vor fi preluate de lideri precum Amanda sau Rocky, dar până atunci ar fi bine să-i cunoaștem și să încercăm să ținem pasul cu abilitățile lor. 

Photo by Alexander Sinn on Unsplash

Ce este și cât de pregătit ești pentru sistemul de lucru hibrid?

0

Suntem în ultima lună de vară și în cel de-al doilea an de pandemie, iar contextul actual nu ne dă voie să visăm la o normalitate ca-n 2019.  Dintre toate schimbările, cele profesionale și de mediu de lucru au fost și vor fi în continuare cele mai mari, iar despre asta vrem să povestim astăzi cu tine. 

Viitorul sună …hibrid… cel puțin asta vedem și auzim în jurul nostru și se pare că va fi modul în care vom interacționa și ne vom desfășura profesional. Într-un studiu realizat în luna mai a acestui an s-a descoperit faptul că vrem în continuare să lucrăm de acasă (77% dintre respondenți au declarat că își doresc să lucreze de acasă și după ridicarea restricțiilor). Acestor tendințe li se alătură și previziunile referitoare la valul 4 și la noi restricții ce pot apărea din toamnă, iar asta i-a provocat pe liderii de organizații să-și dezvolte propriile sisteme hibride de lucru.

Ce presupune un astfel de sistem? 

În primul rând, libertatea de a alege. Poți să lucrezi împărțindu-ți timpul între zilele de muncă acasă și cele de la birou. Organizațiile au început să aleagă tot mai mult acest model hibrid și se pare că un efect imediat este productivitatea crescută a echipelor. Dacă te gândești la cum va fi pentru tine și organizația ta, vrem să-ți povestim câteva lucruri interesante pe care le-am aflat despre cum funcționează o organizație hibridă. 

Definirea cadrului și evaluarea așteptărilor

Flexibilitatea este punctul cheie al unui astfel de model, iar de aici începe construcția. Asigură-te că decizia despre modul în care veți aplica flexibilitatea în echipă să fie luată în concordanță cu nevoile colegilor. Multe echipe au întâlniri / call-uri zilnice de check-in, dar fiecare organizație își poate alege când și cum se desfășoară aceste momente. Asigură-te că îți construiești o politică de lucru clară, pe care toți angajații o înțeleg și o împărtășesc. Implică-i în design-ul acestui nou mod de lucru și vezi ce vi se potrivește vouă. Sunteți în punctul în care definiți CUM va arăta viața profesională în următorii ani, fii deschis și construiește alături de echipă.

Managementul unei organizații hibride

Într-un mediu hibrid atenția se va muta de la procese, către obiective. Asta înseamnă că nu mai este vorba despre CUM sau UNDE lucrează o echipă ci despre CE face o echipă. Din perspectiva angajaților, cât timp își îndeplinesc obiectivele ei pot alege când și cât să fie prezenți, să lucreze mai mult de acasă sau să vină zilnic la birou, fiecare fiind liber să-și gestioneze responsabilitățile. Managerii vor trebui să aibă grijă să fie conectați cu echipa indiferent de cum lucrează fiecare, iar asta o să necesite poate mai multă atenție din partea lor. Este important să nu favorizeze un mod de lucru, de exemplu dacă ei sunt prezenți la birou zilnic să nu uite să petreacă timp și online cu cei care aleg să stea acasă. În organizațiile hibride managerii vor fi nevoiți să-și dezvolte noi abilități cum ar fi susținerea unor sesiuni online interactive (care să-i țină conectați și pe cei prezenți fizic și pe cei de la distanță),  comunicarea în mediul online, cât și setarea și ajustarea de obiective și responsabilități pentru fiecare membru al echipei, în concordanță cu stilul de lucru ales de aceștia. 

Menține vie cultura și energia organizației

Energia despre care vorbim este cea pe care oamenii o definesc, în momentele pe care le petrec la o cafea la birou, în clasica conversație de la automatul de apă sau în prânzurile luate împreună. Asigură-te că deși sunteți fiecare pe un program flexibil, aveți în continuare momente în care sunteți împreună. Iar aceste momente este important să le respecte dorințele colegilor tăi. Să puteți petrece timp și fizic dar și online, să aveți mereu opțiuni și să comunicați clar care sunt acestea. Capcana este că cei care lucrează de acasă mai mult să fie pur și simplu uitați, iar cei care aleg să vină la birou să fie văzuți mai mult. Asigură-te că toți beneficiază de o atenție similară din partea ta, că toți se conectează la cultura organizației din care faceți parte. 

Un mod de lucru hibrid va însemna pentru mulți cea mai potrivită alegere. Flexibilitatea este criteriul care și înainte de pandemie îi determina pe angajați să aleagă mai degrabă un loc de muncă flexibil în detrimentul unui program fix mai bine plătit. Abordarea hibridă poate aduce acel echilibru mult dorit în care reușim să fim din nou împreună, la birou, dar în ritmul și condițiile în care ne simțim confortabili și în siguranță. 

Abonează-te la Newsletterul LEADERS pentru a primi săptămânal resurse similare, opinii și știri de la Leaders.

Foto Shridhar Gupta disponibilă pe Unsplash

Ți-ai făcut un plan de pensionare?

0

Da, tot noi suntem și nu ne-am schimbat brusc audiența doar vrem să-ți povestim astăzi despre un concept interesant care devine din ce în ce mai popular în Statele Unite și în UK, iar acum, în contextul pandemiei, devine o preocupare a unui număr mare de tineri.

A ieși la pensie nu mai ține de vârstă ci de o anumită sumă care îți poate oferi independență. FIRE (Financial Independence Retire Early) este noul stil de viață căutat de tot mai mulți, un concept apărut pentru prima dată în 1992 în cartea Your Money or Your Life scrisă de Vicki Robin și Joe Dominguez care au provocat ideea de a echilibra cheltuielile cu timpul petrecut la locul de muncă, în favoarea orelor petrecute “pentru tine”. În contextul în care fiecare dintre noi am adus acasă o mare parte din activitatea organizațiilor din care facem parte ne-am gândit să facem împreună acest exercițiu de imaginație și să vedem ce ar însemna să ne pensionăm în doar câțiva ani?

Pentru a dobândi acest nivel de independență financiară sunt câteva elemente pe care trebuie să le urmărim: un trai zilnic cu un minim de cheltuieli, economisind până la 70% din venit și punerea la punct a unui plan prin care să achităm toate datoriile bancare. Ideea generală din spatele conceptului este un pic contraintuitivă: cu cât veniturile noastre sunt mai mari, cu atât cheltuielile ar trebui să fie mai mici. FIRE nu înseamnă că în câțiva ani vom fi cu toții pe o plajă tropicală ci se referă la independența față de un loc de muncă, de libertatea de a face orice cu timpul tău pentru că știi că din punct de vedere financiar ai un minim asigurat. Acest tip de siguranță poate să însemne pentru unii dintre noi chiar ceea ce aveam nevoie pentru a avea curajul să ne urmăm anumite pasiuni din punct de vedere profesional, să începem să lucrăm la ideea aia pe care o tot povestim cu prietenii la cafea, să ne angajăm part time sau ca începători doar pentru a face parte dintr-o organizație cu care rezonăm. 

Care sunt pașii pe care ar trebui să-i urmăm pentru un astfel de stil de viață? Ne-am uitat la ce povestesc tinerii independenți financiar și împărtășim cu tine ce ni s-a părut interesant și ușor de aplicat:

Definirea unei idei clare despre cum va arăta pensionarea
Trebuie să răspundem la niște întrebări de bază, începând de când, cum și de ce ne dorim independența financiară. Este important să definim planul atât la nivel emoțional / spiritual, să avem o imagine despre cum va arăta viața noastră când ajungem acolo, dar și ce avem de făcut acum: în cât timp putem să scăpăm de datorii, cum putem să trăim cu mai puțini bani indiferent de veniturile pe care le avem. 

Cheltuieli sub control
Definește-ți nevoile și pe planul tău elimină cheltuielile care nu au sens pentru tine. Alocă-ți un buget și indiferent de câți bani produci într-o lună încadrează-te doar în bugetul propus. 

Caută metode să-ți crești veniturile

Fă o listă de activități prin care poți genera mai mult. Fie că e vorba de investiții, sau de a-ți folosi timpul într-un mod în care poți să-ți iei extra job-uri, creșterea este necesară pentru a te îndrepta către un scenariu tip FIRE. Ideal ar fi un venit pasiv, însă dacă timpul nu este o problemă poți să-ți completezi cariera cu un job de freelancer, iar în acest articol îți povesteam cum și care sunt platformele pe care poți începe să-ți găsești activitate începând de mâine. 

Cum și cât economisești

Dacă vrei să te retragi devreme cheia este să-ți dezvolți mecanismul de economisire. Cei mai mulți care caută independența financiară încep cu procente foarte mari din venituri pe care le blochează pentru “pensionare”. Unii încep chiar cu 70-50% din venit, însă un plan mai bun pe termen lung ar fi să crești gradual procentul. Dacă reușești să acoperi toate datoriile, chiar și un procent de 15% din venit poate să facă diferența. Este vorba de un obicei nou și un stil nou de viață pe care îl poți încerca. 

Independența financiară și pensionarea de la 30-40 de ani sunt posibile dar presupun sacrificii destul de mari. Ce credem că poate să funcționeze? Poate că primul pas din ceea ce-ți povesteam mai sus și anume răspunsul la întrebarea de ce vrei să te pensionezi tânăr și cum va arăta viața ta în acest scenariu. Astfel poate îți vei da seama că nu ai nevoie de o decuplare totală de la viața profesională ci poate o așezare diferită a pieselor de puzzle, o alocare diferită a resurselor de timp și energie pe care le investești la job. 

Abonează-te la Newsletterul LEADERS pentru a primi săptămânal resurse similare, opinii și știri de la Leaders.

Foto de Andre Taissin disponibilă pe Unsplash

Când facem “curățenie” în echipe

0

Cum arată echipa din care faci parte? Cât timp petreci cu colegii tăi atunci când nu este necesar să petreci timp cu ei și care sunt emoțiile și sentimentele pe care le împărtășești față de ei?

Valoarea unei echipe este recunoscută ca fiind indicatorul principal al succesului unei organizații. Dacă ai stat de vorbă cu un investitor cu experiență vei ști că pentru aceștia contează foarte mult calitatea echipei și a relațiilor membrilor fondatori, poate uneori mai mult decât ideea în sine în care urmează să investească. 

În acest context, cum facem să construim echipe puternice și performante? Care sunt câteva dintre aspectele pe care ar trebui să le luăm în considerare atunci când “facem curățenie” în organizații?

Rețeta perfectă? Totul pleacă de la compoziție. Este bine ca în fomarea echipei să ții cont de dimensiunea acesteia și să încerci să păstrezi un număr de membri ușor de gestionat, o echipă în care să poți aloca rolurile cheie pentru ca lucrurile să meargă înainte și pentru a avea un proces eficient de luare a deciziilor. Cercetările spun că eficiența echipelor începe să scadă atunci când acestea sunt formate din mai mult de zece persoane, apărând sub-echipele încurajate de diviziune și de faptul că în echipele mari vom simți mult mai mult că părerea noastră nu este luată în considerare, că nu contribuim la decizie și că totul se mișcă cu o viteză diferită de cea în care suntem noi.

În pasul următor ne vom uita la conflicte. Oricât de bine ai pus baza, diferențele de opinie, de valori și percepții vor ieși la iveală, iar asta va genera potențiale rupturi în echipe. De multe ori plecăm de la ideea că suntem maturi și că aceste diferențe se vor rezolva ușor. Însă această presupunere poate să ducă de la început la eșecul echipei. Ceea ce poți face, mai ales dintr-un rol de lider de echipă, este să încurajezi o abordare rapidă și directă a conflictelor. Să dați mereu cărțile pe față și să nu ascundeți aceste diferențe. Liderii de echipe care se concentrează pe cooperare versus concurență, care se vor implica în echilibrarea dinamicilor încă de la început, vor putea ajunge la rezultate remarcabile. 

În continuare ne uităm la importanța încrederii, pentru că dacă lipsește încrederea într-o echipă, putem cu ușurință să numărăm zilele până la dizolvarea completă a acesteia. Există trei piloni care pot determina nivelul de încredere într-o echipă. Primul pilon se referă la relații – avem încredere în oamenii care ne plac. Dacă vei construi relații autentice în echipa ta vei contribui și la întărirea încrederii. Cel de-al doilea pilon al încrederii este cunoașterea sau expertiza. Avem încredere în cei care demonstrează că știu, care vor fi acolo la rezolvarea problemelor. Implică-te activ în gestionarea anumitor probleme din echipa ta și încurajează acest comportament, oferă-le colegilor tăi șansa să-și pună în valoare talentele pentru a străluci în ochii celorlalți. Cel de-al treilea pilon al încrederii este integritatea. Fă ceea ce spui că vei face, ține-te de promisiuni și fii autentic în relația cu colegii tăi. 

Echipele sunt un organism viu, într-o permanentă schimbare, iar unul dintre instrumentele pe care le veți folosi pentru a deveni o echipă performantă este feedback-ul. Deși rolul acestuia este unul foarte important, de multe ori lipsa unui cadru și a unui acord prin care acesta este oferit la nivel de echipă determină două tipuri de consecințe – fie ne simțim incomod atunci când trebuie să oferim feedback, fie destinatarul feedback-ului devine defensiv și scopul acestuia devine irelevant. Ceea ce poți face este să stabilești cu membrii echipei când, cum și în ce fel se poate oferi feedback-ul și să-l încurajezi prin propriul exemplu. Astfel, vă veți putea bucura de efectele acestuia și vă asigurați că aveți la îndemână unul dintre cele mai puternice instrumente pentru creșterea echipei. 
Oricât de greu poate să pară la început, dacă reușești să echilibrezi un amestec corect de abilități, atitudini și comportamente, echipa pe care o formezi va ajunge să atingă performanțele dorite. Pe măsură ce trece timpul, revino la schița inițială a echipei, atunci când lucrurile nu funcționează vezi ce s-a schimbat în dinamică, ce roluri au rămas poate descoperite și ce relații consumă energie. Nu uita că ești în control și deții toate resursele pentru a conduce echipa către succes.

Abonează-te la Newsletterul LEADERS pentru a primi săptămânal resurse similare, opinii și știri de la Leaders.

Photo by Leon on Unsplash