Iar neprevăzutul?

Nu cred că am trăit până acum perioade atât de schimbătoare. Astăzi știm ceva, mergem pe un scenariu, mâine se poate schimba totul. A început, oficial, școala. Dar pare un început mult mai diferit față de ce am trăit până acum. Nimeni nu știe cât va mai dura normalitatea și ce se va întâmpla când va trebui să ne adaptăm din nou.

În acest context viitorul este greu de prezis, iar noi ne-am format noi mecanisme de decizii, am învățat să funcționăm pe termene mai scurte, ne-am dezvoltat capacitatea de a gândi creativ și a genera mereu scenarii alternative. Oricât de pregătiți am fi, într-o proporție mai mică sau mai mare, fiecare dintre noi ne luptăm în această perioadă cu efectele fricilor de necunoscut: fie că vorbim de anxietate, de dificultatea de a ne concentra, de teama de știri și vești noi care ne pot schimba fundamental prezentul. Astfel, vrem să povestim astăzi cu tine despre ce poți face în astfel de situații și, mai ales, care este rolul unui lider atunci când echipa navighează fără o hartă sigură la îndemână. 

În primul rând este esențial să descoperim că ne aflăm într-o situație influențată de o astfel de frică. Frica de necunoscut poate fi greu de identificat deoarece se întâmplă constant în mintea noastră, deoarece vorbim de sentimente și gânduri care ne influențează viața și despre care nu vorbim foarte mult cu cei din jurul nostru. Înainte de pandemie, statistica ne arăta că în jur de 264 de milioane de adulți din întreaga lume sufereau de anxietate, cel mai probabil fiecare dintre noi confruntându-ne mai ales în această perioadă cu teama de viitorul imprevizibil.

Te invităm la o listă de comportamente și recomandări care ne pot ajuta, atât în rolurile de leadership, cât și în viața de zi cu zi, în managementul situațiilor neprevăzute:

  1. Identifică cauza fricii: dă-ți voie să creionezi în mintea ta scenariile și vezi care este varianta de viitor care-ți alimentează emoțiile negative. Gândește-te că este normal să-ți fie teamă de necunoscut, această teamă face parte din ADN-ul nostru și este o parte esențială a supraviețuirii noastre. De cele mai multe ori este bine să ascultăm această frică, și să acționăm conștient după ce am ascultat-o. Să o integrăm ca o componentă firească a vieților noastre. 
  1. Ia în considerare opțiunea ca lucrurile să nu meargă conform planului: uneori frica ne blochează pentru că tindem să fugim de eșec, aceasta ne va ține mai degrabă blocați în indecizie și lipsă de implicare, trăind cu regretul că nu am făcut ceva, mai degrabă decât să fi eșuat. Dacă reușim să ieșim din această mentalitate și să folosim experiențele nereușite pentru a extrage lecții relevante pentru viitor, următoarele întâlniri cu situații necunoscute nu vor mai fi atât de apăsătoare.
  1. Acceptă schimbarea: frica de necunoscut și anxietatea sunt puternic legate de un viitor total nou care presupune multe schimbări. Iar schimbarea nu este neapărat ceva rău: există inclusiv teama de succes pentru că și reușitele presupun schimbări pentru care nu suntem încă pregătiți. 
  1. Pune-ți frica la îndoială: da, este un instinct de supraviețuire, dar ce te sperie cu adevărat? Există trei întrebări care te pot ajuta:  Ce dovezi există care să-mi susțină teama de necunoscut? Care sunt 3 exemple în care am reușit să fac față incertitudinii? Ce dovezi am că voi eșua?

Nu este cea mai ușoară perioadă, dar vestea bună este că toți suntem în această situație. Viitorul incert va mai face parte din viața noastră o lungă perioadă, iar antrenamentul de mai sus poate fi exact ce avem nevoie!

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #135.

Photo by Fallon Michael on Unsplash

Ochiul critic dar curios

Consumăm și producem  zilnic foarte multă informație. Conform unui studiu realizat în 2019, într-o singură zi sunt trimise în jur de 500 de milioane de tweet-uri, 294 miliarde de mailuri, 4 pentabytes de date sunt create pe Facebook, 65 de miliarde de mesaje sunt trimise pe Whatsapp și în jur de 5 miliarde de căutări pe motoarele de căutare online. 

Există o cantitate enormă de informație nouă, iar o mare parte din această informație se poate încadra la categoria de fake news. Îți propunem astăzi o conversație despre cum reușim să ne păstrăm spiritul critic într-o avalanșă de informații care ne întrețin erorile de gândire, cum putem să ne păstrăm vie curiozitatea și totuși să identificăm informațiile false.

Separarea adevărului de ficțiune poate părea o muncă consumatoare de energie, însă adevărul merită efortul, chiar dacă nu este întotdeauna ceea ce vrei să auzi. 

Gândirea critică este primul pas pe care îl poți face în identificarea informațiilor false. Trebuie să fii dispus și capabil să explorezi abordări alternative și perspective foarte diferite. Testează toate teoriile care par a fi greu de crezut punându-ți întrebări precum “care este scopul acestei știri”, “cât de categorică este opinia din acest articol”, “există un mesaj ascuns sau un scop ascuns al acestei comunicări?”.  Cu ajutorul acestei mentalități vei putea identifica anumite detalii care vor da de gol informațiile false precum sursa informației (este important să verifici de unde a plecat informația, iar dacă această sursă este una credibilă – o persoană pe care o cunoști și în care ai încredere / un canal media transparent și nepărtinitor. Uneori cei care dau naștere unor astfel de informații false vor crea website-uri care seamănă cu cele ale unei surse credibile, folosind fonturi și culori care să-ți pălească subliminal ochiul critic. 

Un alt element care te poate ajuta să-ți păstrezi o atitudine deschisă și neinfluențată de știri false este punctul de vedere. De cele mai multe ori o știre / un articol / o postare care are scopul de a manipula atenția, va avea un punct de vedere forțat, de multe ori va folosi un ton agresiv, iar orice alte argumente în defavoarea punctului de vedere menționat vor fi negate sau chiar ignorate.

Este important ca acest demers să-l parcurgi chiar tu și să te asiguri de fiecare dată când simți că o informație este forțată, că ai parcurs toți pașii pentru a verifica veridicitatea ei. Este foarte posibil ca în marea de informații să te întâlnești tocmai cu titluri care vin însoțite de sintagma fake news, și asta poate fi din două motive: fie este vorba de o știre falsă, fie există o masă critică de persoane care nu sunt de acord cu adevărul respectiv și vor să-l minimizeze. Așadar, un fake news poate fi și o modalitate de a manipula informația într-o anumită direcție.

În calitate de lider ești responsabil de filtrarea informațiilor pe care le transmiți colegilor tăi, iar procesul de a identifica și asigura siguranța surselor face parte din comportamentele unui lider autentic.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #134.

Photo by Rikki Chan on Unsplash

Obiceiuri noi…de toamnă!

Intrăm într-o etapă personală și profesională cu noi schimbări, se termină perioada de concedii, încep școlile, se deschid restaurante și spații culturale, lucrăm în continuare de acasă și ne pregătim de Q4 în organizațiile și companiile din care facem parte. Cu această ocazie ne-am gândit să abordăm subiectul schimbărilor de comportament și mai exact, un model prin care putem să ne formăm obiceiuri noi și de ce nu, să determinăm acest lucru și în rândul celorlalți.

Când vorbim de obiceiuri ne dorim să accesăm rapid formula secretă, un model care să funcționeze pentru orice și oricine și pe care să-l aplicăm fără costuri prea mari. Oamenii de știință au descoperit că nu există astfel de tipare și că o rețetă general valabilă ar fi o minciună. Suntem diferiți și obiceiurile noastre sunt diferite, astfel încât diagnosticarea modelelor de schimbare diferă de la persoană la persoană și de la comportament la comportament: schimbarea modului în care comunici cu o persoană este diferită de schimbarea dietei, obiceiuri care țin de viața profesională sunt la rândul lor diferite de schimbarea unui comportament precum renunțarea la fumat. 

Charles Duhigg face apel  în primul capitol al cărții sale The Power of Habit la o cercetare făcută de MIT a cărei descoperiri este o buclă neurologică simplă care stă la baza oricărui obicei, o buclă formată din trei părți: un declanșator (cue), o rutină și o recompensă. Astfel, pentru a-ți înțelege propriile obiceiuri, trebuie să identifici componentele buclei tale. Un astfel de proces pornește întotdeauna de la rutină. Să luăm un exemplu simplu: obiceiul de a intra în magazinul cu prăjituri, zilnic, și a-ți cumpăra ceva dulce la un anumit moment al zilei. Care este declanșatorul pentru această rutină? E vorba de foame? Plictiseală? Și care este recompensa pe care o primești? Prăjitura? Schimbarea de peisaj venită cu plimbarea până la magazinul de dulciuri? 

Duhigg explică faptul că odată ce ai identificat acest proces, schimbarea poate veni din ajustarea recompensei. De fiecare dată când este declanșat acest obicei, fă o schimbare de recompensă: fă doar o plimbare, alege să mănânci ceva sănătos nu o prăjitură. Nu contează atât de mult ce vei alege, ci procesul în sine prin care vei identifica exact care este declanșatorul pentru acest obicei, pentru că prăjitura s-ar putea să fie doar o recompensă colaterală. 

Declanșatorul este motorul obiceiului, comportamentului pe care vrei să-l schimbi, iar aceste declanșatoare (triggers) sunt de două tipuri: externe și interne. Odată declanșat un comportament urmează acțiunea în sine, comportamentul pe care îl facem în așteptarea unei recompense.  Odată identificată propria ta buclă, vei ști care este recompensa care te mulțumește cu adevărat și care îți conduce comportamentul, care este declanșatorul rutinei, vei putea să începi să îți schimbi comportamentul, iar cel mai simplu mod este să-ți planifici triggerele și să alegi o acțiune care o să-ți ofere recompensa pe care ți-o dorești cu adevărat.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #133.

Photo by Marten Bjork on Unsplash

LEADERS Experience Virtual

2020 ne-a provocat să ne reinventăm și să găsim noi metode prin care să putem livra cele mai calitative experiențe educaționale pentru participanții LEADERS. La fel s-a întâmplat și cu LEADERS Experience, program care în ultimele luni a trecut printr-o transformare de care suntem tare mândri

Coaching de performanță, skill-urile viitorului și multe altele
Am analizat contextul, am organizat focus group-uri și am reușit să construim un design de învățare care să ofere tinerilor de acțiune tool-urile, skill-urile și contextele necesare pentru a performa și a-și atinge viziunea în contextul complicat în care activăm și nu numai. Astfel, ediția de anul acesta a programului va avea loc online, în perioda 28 septembrie – 22 octombrie 2020.

Experiența ta în 6 pași

▶️ După ce finalizezi procesul de selecție și finanțare, primești un goodie bag ce conține materiale de curs, cărți, chei de logare pentru platformele folosite și goodies LEADERS.

▶️ Intri într-un proces de coaching de performanță pentru a-ți răspunde la întrebarea „unde vreau să fiu peste un an?”. Astfel îți stabilești milestone-urile din harta ta personală și definești obiectivele de leadership personal.

▶️ Timp de 4 zile, intri într-un accelerator de experiențe compus din training-uri (viziune, leadership-ul viitorului, design thinking, critical thinking) și experiențe practice, aplicate realității tale, prin intermediul unei simulări de business. În fiecare zi vei întâlni unii dintre cei mai cunoscuți lideri din România: oameni de business, lideri din societatea civilă, changemakers.

▶️ Împreună cu colegii tăi, realizezi un community challenge timp de o săptămână. Fiecare dintre voi va prezenta o idee cu impact în comunitate, urmând ca, prin alegere, să implementați pe bune ideea. De la project management și fundraising, până la marketing și comunicare, voi veți face totul – ghidați și mentorați de lideri cu experiență.

▶️ După ce ai implementat cu succes proiectul în comunitate, intri într-un nou accelerator de 4 zile axat pe schimbare, adaptare și luptă. Afli care sunt tool-urile psihologice prin care să nu renunți niciodată la ce ai în minte, treci prin training-uri de adaptare și schimbare și te inspiri de la lideri cu experiență relevantă pentru punctul în care te afli.

▶️ Etapa finală constă într-o nouă sesiune de coaching de performanță axat pe acțiune și obiective. Stabilești punctul în care te afli la final de program și care sunt pașii necesari pe care trebuie să îi faci mai departe pentru a-ți atinge viziunea.

Liderii pe care îi admiri în conferințe și podcast-uri sunt aici
Toți au fost în etapa în care tu ești acum și sunt dispuși să-ți împrumute din experiența lor pentru ca tu să accelerezi:

▸ Angela Crețu – CEO Global, Avon
▸ Damian Drăghici – Muzician & Life Rhythm Coach
▸ Simona Miculescu – Reprezentant permanent al României la ONU
▸ Flaviu “Avi” Cicirean – Fondator, Brand Minds
▸ Mirela Nemțanu – CEO, Hospice – Casa Speranței
▸ Domnica Petrovai – Psihoterapeut. Founder, Mind Education▸ Tudor Juravelea – Co-fondator, Design Thinking Society
▸ Bogdan Ivănel – Co-fondator & CEO, Code for Romania

Contribuția necesară participării a scăzut
Costul programului este de 615 euro, taxă care include goodie bag-ul primit la începutul experienței, accesul la traininguri personalizate, simularea de business, realizarea și resursele necesare implementării proiectului social, accesul la invitați, traineri de marcă, mentori, îndrumare și feedback constant dar și accesul la proiectele, resursele și network-ul comunității de 30.000 absolvenți LEADERS pentru totdeauna.

Aplică pentru un loc pe leaders.ro/online/experience

Angajabilitate în vremea pandemiei

Nu doar leadershipul este o provocare în această perioadă în organizații din întreaga lume, ci și piața muncii și perspectivele noi pe care le presupune contextul economic global. Îți propunem astăzi o conversație despre cum reușim să rămânem activi pe piața muncii și cum identificăm pașii următori în parcursul nostru de carieră.

Contextul general nu este unul foarte prietenos, datele oficiale arată că rata șomajului în România în luna martie a anului 2020 era de 4,6%, iar în luna mai ajunsese la valoarea din 2017 și anume 5,2%. Comisia Europeană avertizează la rândul ei că șomajul va urca la peste 6,5% în acest an, iar potrivit Bloomberg, la nivel european, 40 de milioane de angajați au intrat în șomaj tehnic.  Astfel, este foarte posibil să te regăsești într-una dintre următoarele două categorii: fie ți-ai planificat de mult o schimbare de carieră, fie schimbările cauzate de pandemie au făcut ca locul tău de muncă să fie unul instabil. Oricare ar fi motivul, îți povestim în cele ce urmează despre ce ai putea să faci pentru a-ți găsi un loc de muncă în această perioadă.

  1. Dezvoltă-ți o nouă abilitate
    Interesează-te care sunt specializările în care se fac în continuare angajări și fă-ți o listă cu abilitățile necesare în aceste domenii. Identifică 2-3 abilități (fie ceva ce ai dezvoltat la un moment dat dar nu ai folosit activ / fie ceva nou în care ți-ar face plăcere să investești timp). Profită de faptul că acum există numeroase platforme de învățare online, Masterclass-uri și MOOCs (Cursuri open online, gratuite, pe diverse teme de interes, unde poți accesa conținut inclusiv de la facultăți precum Harvard și MIT). Folosește timpul liber să dezvolți o abilitate utilă și ia-o de la început. Este foarte posibil ca un nou început într-un domeniu care acum prosperă să fie chiar mai bun decât să avansezi într-o organizație al cărei viitor nu este foarte sigur.
  2. Practică comunicarea online 

Este foarte posibil ca următorul tău interviu, sau chiar întâlnirile cu viitorii tăi colegi să aibă loc online. Familiarizează-te cu prezența ta online și practică elemente legate de imagine (care este background-ul din întâlnirile tale) / postură (poziționează-ți device-ul de pe care comunici astfel încât camera să fie aliniată cu privirea ta, astfel încât să simulezi cât mai bine o interacțiune face-to-face și să eviți privitul de sus / jos) / lumină (asigură-te că la orice oră ar avea loc întâlnirea, ai parte de o lumină avantajoasă) / sunet (verifică microfonul să se audă cât mai clar, fără întreruperi și interferențe). Modul în care te prezinți online este noua carte de vizită și contextul în care se formează prima impresie. Totodată, fiecare companie este posibil să folosească un soft diferit: Zoom / Microsoft Teams / Google Meet sau Cisco WebEx. Asigură-te că folosești cel puțin o dată platforma înainte de întâlnirea / interviul oficial, astfel încât să te concentrezi pe relația umană și mai puțin pe dificultățile tehnologice.

  1. Construiește-ți un profil de freelancer

Chiar dacă procesul de recrutare pentru un job full-time durează, poți să profiți de timpul pe care îl ai la dispoziție pentru a deveni un furnizor de servicii pe o platformă de freelance. Zilnic mii de joburi în grafică și design, scriere de articole, programare, project management, video și animație, copywriting, sunt contractate pe platforme precum Fiverr sau UpWork. Alege skill-ul pe care ești cel mai sigur, oferă materiale demonstrative, vorbește despre pasiunea pe care o ai în domeniul respectiv și construiește-ți o listă de prețuri avantajoase și este foarte posibil să-ți fi găsit nișa în care te vei dezvolta în lunile următoare. O practică des întâlnită pe astfel de platforme poate să-ți aducă în cale și viitorul angajator – poți furniza servicii de freelance pentru organizații din întreaga lume care apoi îți pot face o ofertă să lucrezi doar pentru ei,

  1. Consistență nu intensitate 

Am mai vorbit despre acest principiu și credem că și în vânătoarea de job-uri se potrivește perfect. Un demers de a-ți căuta un job poate fi obositor chiar și în afara celei mai mari crize economice pe care am trăit-o, iar cei care vor avea succes sunt cei care vor aborda acest proces înarmați cu multă răbdare, știind că participă la un maraton și nu la un sprint. În condiții normale, un proces de recrutare durează aproximativ 5 luni (de când ai început căutarea până la semnarea unui contract). În contextul actual, probabil că timpul va crește considerabil. 

Cea mai importantă informație  este că întreaga lume trece prin același lucru. Astfel poți să pui mai mult din încărcătura emoțională în cârca pandemiei și mai puțin în cum te-ai descurcat tu în procesul de recrutare. Rămâi deschis, autentic și consistent în demersul tău și rezultatele se vor vedea curând.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #132.

Photo by Saulo Mohana on Unsplash

Resurse Umane din viitor

Fie că lucrezi într-o companie în care conduci o echipă, ai propria ta organizație sau faci parte dintr-o echipă în cadrul unei organizații, un rol foarte important în conducerea acesteia, în procesele de leadership și în dinamica dintre oameni și procese este stabilit de către departamentul de resurse umane.

Pe parcursul anilor rolul celor care au ocupat funcții în cadrul unor astfel de departamente a devenit din ce în ce mai important: de la un rol birocratic funcțional, până la cel strategic, decident cu privire la viitorii angajați, coach al celor prezenți în companie, deținător al parcursului de carieră și dezvoltator de competențe și comportamente. Anul 2020 este un an particular interesant pentru resursele umane, cel mai în vârstă membru al Generației Z împlinește 23 de ani și se alătură pieței de muncă, transformarea digitală își pune amprenta asupra instrumentelor pe care specialiștii din resurse umane le au la dispoziție, iar criza pandemică i-a forțat pe mulți dintre aceștia să-și redefinească rolul. 

Aceste schimbări determină o creștere a importanței rolului de HR în cadrul organizațiilor: angajații apelează la specialiștii de resurse umane pentru îndrumări cu privire la cum să navigheze situația prezentă, iar cercetările arată faptul că 73% dintre angajați depind de angajatorul lor pentru pregătirea viitorului lor pe piața muncii. 

În acest context The Cognizant Center for Future of Work and Future Workplace a pornit o cercetare pentru a determina cum va arăta viitorul resurselor umane. Pe baza input-ului primit de la 100 de specialiști în domeniu, aceștia și-au imaginat cum ar putea evolua joburile din HR pe o perioadă de 10 ani, luând în considerare trendurile economice, politice, demografice, culturale și mai ales progresul tehnologic. Pe un sistem de axe care urmăresc evoluția în timp (perioada 2020-2030) și nivelul de tehnologizare a job-ului, printre noile forme ale resurselor umane din viitor se numără: HR Data Detective, Genetic Diversity Officer, Workplace Environment Architect, Chief Purpose Planner, University4Life Coordinator, Director of Well-Being, Distraction Prevention Coach.

Pe măsură ce navighează această perioadă, liderii de organizații își redefinesc rolurile din departamentul de Resurse Umane, iar un lider al viitorului pieței muncii ar fi extrem de util pentru orice organizație: fiind responsabil de analiza abilităților esențiale și necesare, acest rol se va concentra pe stabilirea unei strategii pentru organizație pentru piața muncii, cât și pe recalificarea și perfecționarea angajaților actuali ale căror job-uri sunt afectate de tehnologizare și de noua dinamică work from home,

Perioada pe care o traversăm este dificilă nu doar pentru lideri, ci și pentru specialiștii din organizații care navighează un val de schimbări, însă ceea ce știm,  cu siguranță este că departamentul de Resurse Umane rămâne sufletul organizațiilor. 

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #131.

Photo by travelnow.or.crylater on Unsplash

Decizii bazate pe valori

Cum ești la capitolul decizii importante? Fie că sunt profesionale sau personale, deciziile ne pot încărca atât de mult încât putem ajunge în punctul în care ne este greu să mai alegem ceva, doar pentru că avem prea multe de ales. În termeni științifici, oboseala decizională (decision fatigue) se referă la deteriorarea calității deciziilor luate de o persoană ca o consecință a unor lungi perioade de luat decizii. La baza acestui fenomen stă ideea că voința noastră este finită, ca un mușchi care obosește atunci când utilizezi prea mult.

Pentru a elimina oboseala decizională ne-ar fi de folos uneori un ghid interior al celor mai bune decizii, un ghid bazat pe cine suntem noi și ce este important pentru noi, care să ne ajute chiar și în momentele în care funcționăm pe pilot automat. Există mai multe moduri prin care putem lua o decizie: intuiție, bazându-ne pe  credințe & valori personale, bazându-ne pe instinct sau prin inspirație. Pe măsură ce evoluăm spre niveluri mai ridicate de conștiință, devenim capabili să luăm acele decizii bazate pe valori, intuiție și inspirație, astfel, procesul nostru decizional fiind mai ușor. Când am mai povestit aici despre valori, îți spuneam că este util să le vedem ca fiind punctele cardinale de pe busola noastră internă, acele direcții care ne cheamă și pe care le putem accesa oricând.

Cum facem să descoperim aceste elemente, înainte de a le utiliza în procesul decizional? Există multe modalități prin care îți poți face inventarul valorilor personale. Fie că te gândești la cele mai importante decizii din trecut (poți face un invers acest proces) și apoi să încerci să identifici elementele comune care te-au ghidat în acele decizii, fie că te uiți la oameni care te inspiră și te gândești care sunt acele lucruri pe care le admiri la ei, sau pur și simplu îți alegi dintr-o listă acele valori care simți că rezonează cel mai mult cu tine, etapa de autocunoaștere este esențială pentru a-ți stabili ierarhia personală de valori.

După ce ai identificat o listă de valori este momentul să le prioritizezi. Pune-ți întrebări precum “peste care dintre acestea nu pot trece niciodată”, “care dintre aceste elemente nu sunt negociabile”? Aceset filtre au ca scop o grupare a valorilor în funcție de importanță, iar în momentul în care vei avea o listă cu 3-5 valori, vei avea și punctele cardinale de pe busola interioară. Cum te ajută asta în procesul decizional? În primul rând drumul de la opțiune la decizie va fi unul mai scurt și mai puțin obositor (atunci când deciziile au legătură cu valorile tale personale vei ști clar ce să alegi). Totodată, aplicarea acestui principiu te va ajuta și în gestionarea situațiilor emoționale, când o decizie este foarte grea, compromisul o să te afecteze mai puțin atunci când decizia este în concordanță cu valorile tale personale. În calitate de lider, te va ajuta să fii un exemplu pentru echipa ta luând astfel de decizii. Cu siguranță pentru că suntem diferiți, pe anumite decizii va fi greu să mulțumești pe toată lumea. Atâta timp cât decizia este asumată, și consecințele se navighează mai ușor.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #130.

Photo by Jake Melara on Unsplash

UniCredit Bank, LEADERS & OLX : Start Major s-a incheiat cu o tabara online de antreprenoriat pentru liceeni

Start Major, programul de educatie financiara si pentru cariera care pregateste elevii din invatamantul profesional si tehnic sa devina independenti, dezvoltat de UniCredit Bank, a digitalizat ultima etapa a primei editii sub forma unei „tabere” online de antreprenoriat. Elevii participanti au parcurs etape de invatare aplicata pe aspecte fundamentale pentru deschiderea si dezvoltarea unui business.

Tabara online de antreprenoriat Start Major a reprezentat o experienta intensiva de educatie non-formala, pe parcursul a sase zile, care a combinat acumularea de informatii cu exercitii practice, printr-un proces de invatare prin joc (gamification) si simulare a unor provocari de business. Pe parcursul acesteia, cei 17 elevi participanti au gasit raspunsuri la intrebari precum: cum deschizi si dezvoti o afacere, cum faci un plan de business, cum atragi parteneri, cum negociezi, cum iti gestionezi resursele financiare, cum gasesti si pastrezi clienti, dar si cum comunici afacerea ta: promovare online si offline.

„Experienta primei editii Start Major ne-a aratat cat de mult este nevoie de un astfel de program pentru liceenii din Romania, dar si cat de apreciat este de acestia, lucru care ne ofera o motivatie in plus sa continuam. Progresul este vizibil in randul participantilor, atat in zona de acumulare de informatii, cat si in cea a dezvoltarii abilitatilor, iar ei au notat la superlativ fiecare etapa din program. A fost o provocare continuarea parcursului educational in online, avand in vedere ca elevii ar fi trebuit sa fie intr-o tabara reala in luna aprilie, dar am reusit sa ii tinem conectati la subiect, intre ei si entuziasti in acest proces. Ne gandim deja la a doua editie si evaluam diferite scenarii pentru a creste impactul, adaptate si la noul context”, a declarat Alina Dragan, Strategic Consultant, Financial Education, UniCredit Bank.

La finalul taberei Start Major, elevii participanti au sustinut prezentari ale ideilor lor de business, pe un format asemanator competitiilor de start-up-uri. Cele mai bune trei idei de afaceri au castigat micro-finantari si mentorat pentru o perioada de 6 luni. Acestea sunt: un coffe-van, o academie de sah si un club de sport, propuse de Andreea-Cristina Radoi (Colegiul Economic “Viilor”), Alina-Gabriela Jandarmu (Scoala Superioara Comerciala “Nicolae Kretzulescu”) si Eric Dorobantu (Colegiul Economic “V. Madgearu”).

Tabara este ultima etapa a primei editii a programului Start Major. Primele doua etape au constat in:

  • Etapa 1 (octombrie-noiembrie 2019) – cursuri la clasa in 10 licee tehnologice din Bucuresti, pentru peste 300 de elevi, despre bazele independentei financiare si modul in care pot avea o interactiune reusita cu potentiali angajatori.
  • Etapa 2 (ianuarie 2020) – cursuri la clasa pentru peste 100 de elevi, selectati dintre participantii primei etape, despre cum pot dezvolta o afacere proprie: ce implica antreprenoriatul, care sunt abilitatile si resursele de care ai nevoie, cum le accesezi.

Pentru aceasta editie, programul a fost deschis elevilor din 10 licee din invatamantul tehnic si profesional din Bucuresti, care au in total peste 8000 de elevi inmatriculati.

Start Major se adreseaza elevilor care doresc sa isi inceapa cariera dupa incheierea studiilor liceale, profesand meseria pentru care s-au pregatit sau dezvoltand o afacere. Acestia au ocazia sa-si dezvolte abilitati pentru cresterea angajabilitatii sau deschiderea unei afaceri si sa invete practic cum pot gestiona inteligent resursele financiare pe care le detin sau pe care le pot accesa. Programul a incheiat prima editie si este dezvoltat de UniCredit Bank, in parteneriat cu Fundatia Leaders si OLX Romania.

Antrenăm viitorul val de profesioniști Rompetrol

Ne-am alăturat Programului de Internship Rompetrol, “Pregătit pentru carieră” și suntem onorați că facem parte din cea de-a 20-a ediție. Vom lucra timp de două luni cu 55 de studenți care își vor dezvolta competențele specifice certificării Knowing Yourself: autocunoaștere, empatie, comunicare, lucru în echipă. La finalul programului, studenții vor avea o dublă certificare, atât cea de absolvenți ai programului de internship Rompetrol, cât și cea de absolvenți ai programului LEADERS Explore.

Networking la distanță

Vrem să explorăm cu tine astăzi câteva opțiuni prin care putem să facem în continuare networking, chiar de la distanță. Fie că este vorba de o creștere a cercului de conexiuni, de a ajunge în anumite comunități în context de leadership, pentru că ești în căutarea unui job nou și vrei să te faci remarcat sau pur și simplu pentru că jobul tău este să vinzi un produs/serviciu, rețeaua pe care o construiești este o resursă care necesită multă muncă, dar care îți va aduce și beneficii pe măsură.

Pandemia ne-a obligat să apreciem mai mult valoarea capitalului social și abilitatea noastră de a interacționa unii cu ceilalți, iar tehnologia ne pune la dispoziție numeroase platforme prin care putem să fim în continuare aproape. Cum te prezinți pe aceste platforme, care este mesajul pe care îl transmiți și comportamentul pe care îl manifești, aceste elemente vor determina măsura în care gestionezi acest networking la distanță, iar noi îți facem câteva recomandări:

  1. Reciprocitate: primul principiu al rețelelor este acela că o rețea nu este sinonimă cu un proces de vânzare. Cu siguranță că produsul sau serviciul pe care tu îl oferi poate să-i aducă multe beneficii interlocutorului tău însă întrebarea este ce aduci TU în această relație? Mai departe de vânzarea pe care intenționezi să o faci. Dacă ajungi în punctul în care îți creezi o rețea doar în momentele în care ai nevoie de o rețea nu te vei bucura de rezultatele și efectele acesteia. În schimb, poți să investești timp în mod continuu în această activitate, să-ți dezvolți conexiuni, să întrebi oamenii ce poți face pentru ei și să fii atent la nevoile expuse de aceștia. Doar așa te vei putea bucura de sprijinul lor reciproc. 
  1. Construiește-ți o rețea oricând, nu doar când ai nevoie de un job: cu siguranță că ai auzit exemple de la prieteni și cunoștințe care au fost foarte rar la interviuri, care au cariere de succes deși nu au experimentat neapărat un proces de recrutare. De cele mai multe ori elementul comun al acestor exemple este chiar rețeaua. Ceea ce este important de știut este că aceste persoane nu și-au construit o rețea cu scopul de a-și găsi un job, acesta din urmă fiind mai degrabă un rezultat al acesteia. Dacă ești în căutarea unui loc de muncă, nu apela la contactele tale solicitându-le un loc de muncă, în schimb, roagă-i să te pună în contact cu persoane și companii despre care au auzit că sunt în căutare de angajați. O abordare prea directă ar putea să-i facă să se simtă inconfortabil.
  1. Fă-ți un update al profilurilor de social media: chiar dacă oficial LinkedIn este platforma destinată mediului profesional, un angajator va căuta informații despre tine pe toate rețelele unde profilul tău este public. Astfel, Facebook, Instagram sau chair și Twitter devin canale unde îți poți dezvolta brandul personal și de unde te poți face remarcat. Asigură-te că pe lângă postările pe care le faci, oamenii pot vedea și un scurt sumar al carierei tale, sumar care este la zi. În ceea ce privește LinkedIn-ul, aici este important ca activitatea ta să fie consistentă și profilul tău cât mai relevant: de la fotografia pe care ai postat-o la review-urile pe care le poți cere oamenilor, articole distribuite și subiecte de interes urmărite.
  1. Ieși din domeniul tău de activitate către noi conexiuni: acum poți folosi timpul pentru a face și mișcări pe orizontala axelor rețelei tale personale. Conectează-te cu persoane din industrii noi, cere-le opinia despre anumite puncte comune pe care le împărtășești cu ei, stabilește întâlniri online în care să vă spuneți fiecare poveștile și provocările. Uneori, o perspectivă nouă poate să-ți deschidă și noi oportunități. 

Nu doar pe LinkedIn, ci în orice acțiune pe care o întreprinzi în sensul dezvoltării unui network, cel mai important element este consecvența. Fă-ți un obicei, fixează-l în calendarul tău săptămânal și ține-te de el. Vei vedea că netowrk-ul se construiește în timp, cu eforturi mici dar consistente, doar așa te vei bucura de rezultate relevante.

Photo by Adam Solomon on Unsplash