Unul dintre cele mai vechi exerciții pe care le facilitam și noi în programele Fundației LEADERS se numește puzzle-ul T. Este vorba de o imagine (litera T) compusă din cinci piese cu forme neregulate. Când este facilitat ca activitate de învățare, aceasta presupune lucrul în perechi (o persoană care primește cele 5 piese cu forme neregulate și o persoană care primește imaginea completă). Cele două persoane stau spate în spate, nu văd ce a primit fiecare și nu au voie să ofere feedback în comunicare ci doar cel care are imaginea oferă instrucțiuni celui care are piesele.
Exercițiul este o radiografie excelentă a ce se întâmplă atunci când ce spui tu este foarte diferit de ce înțeleg eu. Pentru că, în realitate, nu încetăm să jucăm telefonul fără fir niciodată, iar comunicarea parcă devine din ce în ce mai dificilă cu trecerea timpului.
Îi viața de zi cu zi, în business sau în viața personală ne regăsim în situații tensionate pentru că nu ne-am făcut înțeleși sau pentru că nu am înțeles ce ni se spune. Fie că este vorba de cum interpretăm un feedback, de lipsa componentei nonverbale / paraverbale în comunicarea scrisă care lasă loc de interpretare imaginației noastre. Vrem să te ajutăm astăzi cu câteva elemente care să-ți facă viața mai ușoară și respectiv comunicarea mai eficientă. Elemente ce țin de specificitate, detaliu și proactivitate în comunicare.
- Mai sus / mai jos VS. 2 cm față de bază
În exemplul de mai sus cu puzzle-ul unul dintre momentele amuzante este atunci când cei doi parteneri de joc își arată unul altuia imagina / puzzle-ul. Chiar dacă litera T este o imagine foarte simplu de realizat și ai putea spune chiar intuitivă, atunci când interlocutorului îi lipsește imaginea de ansamblu, niște simple piese pot arăta a orice altceva. În această etapă o să auzi replici de tipul “ți-am spus să pui piesa aia mai sus”, replică care ascunde uneori faptul că linia orizontală a T-ului este fie peste cea verticală, fie într-o altă parte a puzzle-ului cu totul.
Extragem de aici această primă direcție pe care noi am numit-o generic Mai sus / mai jos VS. 2 cm față de bază, direcție care se referă la importanța comunicării în termeni clari, specifici și din același univers cu al interlocutorului. O astfel de comunicare plasează cei doi parteneri de discuție pe aceeași parte a paginii (nu doar metaforic), ceea ce ne dorim în orice proces de comunicare.
- Ascultă, ascultă, ascultă
Ascultarea poate fi un proces care face apel la toate simțurile noastre. Ascultă cu urechile, fii disponibil să asculți cu simplul rol de a asculta, nu pentru a-ți pregăti un răspuns. Ascultă cu ochii, fii atent la semnele non-verbale, la detalii pe care interlocutorul ți le poate oferi în comunicare. Teoria spune că 55% dintr-un mesaj se transmite pe cale nonverbală. Observarea vizuală a persoanei cu care vorbești poate să-ți ofere multe informații despre emoțiile, intențiile și nuanțele dintr-o conversație, elemente pe care nu se pot transmite doar prin cuvinte. Nu în ultimul rând, ascultă cu mintea. Este important să integrezi informațiile dintr-o conversație într-un context, să iei în considerare toate aspectele, să-ți antrenezi gândirea critică prin modul în care asimilezi informațiile și le potrivești în imaginea de ansamblu.
- Fără feedback nu există comunicare
Dacă ai studiat în școala schema comunicării cu siguranță îți amintești acea săgeată care pleacă de la receptor spre emițător pe care scrie mare FEEDBACK.
Un element atât de important a cărui importanță o descoperi mai ales în lipsa lui.
Cea mai simplă sugestie pe care ți-o lăsăm aici la capitolul feedback este să verifici atunci când e vorba de informații importante ce a înțeles interlocutorul tău. Prin întrebări de genul poți să-mi spui ce ai înțeles tu din acest mesaj sau pur și simplu prin a relua fiecare pe rând ceea a înțeles vei elimina multe potențiale neînțelegeri. Atunci când nu ești sigur că ai înțeles, cere feedback, întreabă.
Cu aceste trei idei simple puse în aplicare relațiile și comunicarea vor deveni mai ușoare și mai naturale. Chiar dacă la final puzzle-ul nu va fi perfect, tu și interlocutorul tău veți fi mulțumiți de rezultat și de procesul pe care l-ați parcurs împreună pentru a ajunge acolo.