fbpx
Caută
Cum reușim să ne păstrăm spiritul critic într-o avalanșă de informații care ne întrețin erorile de gândire, cum putem să ne păstrăm vie curiozitatea și totuși să identificăm informațiile false.

Ochiul critic dar curios

Consumăm și producem  zilnic foarte multă informație. Conform unui studiu realizat în 2019, într-o singură zi sunt trimise în jur de 500 de milioane de tweet-uri, 294 miliarde de mailuri, 4 pentabytes de date sunt create pe Facebook, 65 de miliarde de mesaje sunt trimise pe Whatsapp și în jur de 5 miliarde de căutări pe motoarele de căutare online. 

Există o cantitate enormă de informație nouă, iar o mare parte din această informație se poate încadra la categoria de fake news. Îți propunem astăzi o conversație despre cum reușim să ne păstrăm spiritul critic într-o avalanșă de informații care ne întrețin erorile de gândire, cum putem să ne păstrăm vie curiozitatea și totuși să identificăm informațiile false.

Separarea adevărului de ficțiune poate părea o muncă consumatoare de energie, însă adevărul merită efortul, chiar dacă nu este întotdeauna ceea ce vrei să auzi. 

Gândirea critică este primul pas pe care îl poți face în identificarea informațiilor false. Trebuie să fii dispus și capabil să explorezi abordări alternative și perspective foarte diferite. Testează toate teoriile care par a fi greu de crezut punându-ți întrebări precum “care este scopul acestei știri”, “cât de categorică este opinia din acest articol”, “există un mesaj ascuns sau un scop ascuns al acestei comunicări?”.  Cu ajutorul acestei mentalități vei putea identifica anumite detalii care vor da de gol informațiile false precum sursa informației (este important să verifici de unde a plecat informația, iar dacă această sursă este una credibilă – o persoană pe care o cunoști și în care ai încredere / un canal media transparent și nepărtinitor. Uneori cei care dau naștere unor astfel de informații false vor crea website-uri care seamănă cu cele ale unei surse credibile, folosind fonturi și culori care să-ți pălească subliminal ochiul critic. 

Un alt element care te poate ajuta să-ți păstrezi o atitudine deschisă și neinfluențată de știri false este punctul de vedere. De cele mai multe ori o știre / un articol / o postare care are scopul de a manipula atenția, va avea un punct de vedere forțat, de multe ori va folosi un ton agresiv, iar orice alte argumente în defavoarea punctului de vedere menționat vor fi negate sau chiar ignorate.

Este important ca acest demers să-l parcurgi chiar tu și să te asiguri de fiecare dată când simți că o informație este forțată, că ai parcurs toți pașii pentru a verifica veridicitatea ei. Este foarte posibil ca în marea de informații să te întâlnești tocmai cu titluri care vin însoțite de sintagma fake news, și asta poate fi din două motive: fie este vorba de o știre falsă, fie există o masă critică de persoane care nu sunt de acord cu adevărul respectiv și vor să-l minimizeze. Așadar, un fake news poate fi și o modalitate de a manipula informația într-o anumită direcție.

În calitate de lider ești responsabil de filtrarea informațiilor pe care le transmiți colegilor tăi, iar procesul de a identifica și asigura siguranța surselor face parte din comportamentele unui lider autentic.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #134.

Photo by Rikki Chan on Unsplash

Articole similare

Filtre pentru informații

Ne-am uitat la ce spun specialiștii și ne-am echipat cu o serie de arme prin care putem să identificăm atunci când suntem în fața unor informații false, a unor adevăruri trunchiate sau a unor erori de gândire.

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.