De ce avem nevoie de terenuri de antrenament

sursă foto: Fundația LEADERS

Imaginează-ți o echipă de fotbal care se așteaptă să aibă succes în condițiile în care jucătorii ei participă doar la meciuri. Ce fel de rezultate vor obține? Imaginează-ți o trupă de teatru care pune în scenă o piesă fără să repete în avans și care își dorește o stagiune cu casa plină la fiecare specatcol. Cum credeți că se vor descurca? Sau o orchestră care se prezintă la concerte fără a repeta în avans? Cum credeți ca ar cânta împreună?

Cu toate acestea, în mediul organizațional, exact asta se așteaptă de la echipe și de la angajați: să reușească într-un mediu din ce în ce mai complex și mai dinamic, fără repetiție. Fără practică nu există învățare. Avem nevoie de săli de repetiție și terenuri de practică și în mediul organizațional.

Imaginează-ți o echipă de proiect care a repetat, a simulat procesul de lucru pe care îl vor face împreună. Ce fel de rezultate credeți că va obține acea echipa în proiectul real pe care îl au de făcut? Ideea terenurilor de practică vine de la un lucru simplu: este foarte greu să înveți ceva nou fără oportunitatea de a pune în practică. În mediul organizațional actual, atunci când vorbim despre învățare, prima imagine care ne vine în minte este cea a unei săli de curs și un trainer. De preferință, unul bun, care a fost în business. Însă sala de curs aduce cu sine foarte mult din spiritul scolastic, sala de curs nu evocă foarte mult din spiritul învățării – mă refer aici la învățarea care ne schimbă, ne aduce comportamente noi, nu doar acumulare de informație. Sala de curs aduce multă pasivitate în procesul de învățare, focusul este pe a asculta și a gândi, nu pe a face.

Pentru mulți dintre noi, imaginea sălii de curs, aduce cu sine și bagajul emoțional trăit în școală, conștient sau inconștient, unde de cele mai multe ori eram valorizați și notați cu note bune, doar dacă aveam răspunsurile pe care profesorul dorea să le audă sau să le creadea posibile, dacă evitam greșelile într-un fel sau altul sau dacă stăteam cuminți, în banca noastră în timpul orelor. Învățarea reală, cea care ne transformă, este definită prin încercarea de idei noi, prin experimentarea de comportamente noi, inedite, greșeli cât mai multe, în scopul perfecționării. Terenurile de antrenament, sălile de repetiții, oferă acest tip de mediu: oameni care experimenteaza în mod activ ceea ce vor să învețe. Fac greșeli, se opresc, reflectează, încearcă din nou într-un mod nou, vorbesc despre ce merge și ce nu merge, își dezvoltă treptat o capacitate sporită de a performa, de a dezvolta măiestria personală.

Crearea de terenuri de practica si stabilirea unei ritmicități de practică este o strategie de succes în învățarea reală, învățarea care ne schimbă.

Dacă ai până în 25 de ani și ești în căutarea unui “teren de practică”, intră în acceleratorul de experiențe, cea mai bună repetiție pentru viața reală. Mai multe informații găsești aici

 

Comentarii

Distribuie
Rodica Obancea
De formație psiholog, Rodica Obancea a fost fascinată de lumea organizațională, de felul în care oamenii potriviți la locul potrivit pot face companii întregi să funcționeze impecabil. Astfel, din anul 2007, s-a dedicat total vocației de coach și rolului de martor al dinamicii unei organizații, unei echipe sau unui lider.

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here