Caută
Ne-am uitat la ce spun specialiștii și ne-am echipat cu o serie de arme prin care putem să identificăm atunci când suntem în fața unor informații false, a unor adevăruri trunchiate sau a unor erori de gândire.

Filtre pentru informații

Revenim într-o toamnă grea, poate cea mai grea de când împărtășim gânduri și idei cu tine, săptămânal. Ne preocupă în continuare leadershipul și modul în care putem să avem performanță în echipe, iar astăzi vrem să vorbim despre un subiect care în mod indirect poate să intervină inclusiv în procesul de leadership: informația. 

Fenomenul de fake news nu este nou, dar contextul actual și modul în care circulă informația permite o creștere exponențială a acestor știri. Ne-am uitat la ce spun specialiștii și ne-am echipat cu o serie de arme prin care putem să identificăm atunci când suntem în fața unor informații false, a unor adevăruri trunchiate sau a unor erori de gândire. Și pornim la drum cu ultimele dintre ele, pentru că de multe ori suntem prada unor informații care au ca scop doar să ne ducă tot mai mult pe un parcurs de gândire pe care ne aflam deja.

Confirmation bias este tendința de a interpreta informațiile într-un mod care ne confirmă credințele, valorile, experiențele anterioare. Cădem pradă acestei capcane atunci când selectăm informațiile care ne susțin opiniile, ignorând informațiile contrare. Partea bună este atunci când reușim să ne dăm seama că ne aflăm în astfel de situații și alegem în mod conștient să variem sursele de unde ne informăm. Partea mai puțin bună este că social media ne poate hrăni acest bias fără să ne dăm seama, acesta fiind exact algoritmul pe care îl folosesc pentru a ne arăta un anumit unghi specific al fiecărei povești. Platforme precum Facebook se bazează pe astfel de algoritmi pentru a ne evalua interesele și pentru a ne oferi informații care ne vor menține atenția. Astfel, două conturi cu interese diferite pot prezenta două realități total diferite. Într-un fel social media reprezintă filtrul prin care vedem realitatea. Ce trebuie să conștientizăm este faptul că realitatea este formată din percepțiile și mini universurile pe în care trăim fiecare dintre noi și doar prin curiozitatea de a explora lumile celorlalți putem să ne formăm o percepție cât mai completă. 

În cadrul informațiilor pe care le primim în bula noastră se vor strecura și informații false, nu doar cele care ne susțin părerile, ci și cele false folosite cu scopul de a manipula și a dezinforma. Cum le identificăm? 

Credibilitatea sursei

Este un site de știri? O sursă nepărtinitoare? Ce alte informații găsești acolo? Răspunsul la aceste trei întrebări te va ajuta cu o primă evaluare. Dacă informația este transmisă mai mult de la o persoană la alta, pe conturi de Messenger sau Whatsapp, fără să fie preluată și de o sursă credibilă, cel mai probabil este falsă. La fel cum o postare pe Facebook, chiar dacă devine virală pentru că este distribuită de multe persoane, nu înseamnă că este și o postare adevărată. 

Informațiile pe care te poți baza în general vin din surse oficiale și le vei găsi sub forme similare pe mai multe platforme, chiar și cele care în general susțin părți opuse ale unui conflict. 

Ce este dincolo de titlu

De multe ori manipularea vine cu titluri senzaționale și în rest este lipsită de conținut sau mesaj clar. Astfel de fake news se bazează pe faptul că suntem expuși la cantități mari de informații în fiecare moment și putem cu ușurință să ne formăm o părere doar dintr-un titlu sau un rezumat al unei idei false sau poate pur și simplu reinterpretate. Conform unui studiu 59% dintre link-urile distribuite în social media nu sunt accesate. Asta înseamnă că mulți ne formăm deja o idee doar din titlu / caption, ba chiar o putem și transmite mai departe, fără să accesăm și să verificăm tot conținutul.

Pentru a ne asigura că inclusiv ceea ce vedem distribuit în Facebook de mulți utilizatori este real, putem urmări link-ul și sursa de unde a venit cu toate detaliile aferente. Mai ales dacă vorbim de informații cu rol de știri, studii, discursuri și opinii ale unor persoane importante / autorități. 

Relevanța în momentul prezent

Putem să facem diferența între o informație reală, actuală, și un fake news care circulă de ceva vreme, uitându-ne la data distribuirii articolului / știrii. Uneori chiar și o informație veche care nu mai este valabilă astăzi poate să aibă un caracter manipulator și să joace rol de fake news.

Apelează la experți
Când ai dubii despre o știre, o informație sau o declarație poți apela la site-uri specializate care se ocupă cu asta. Câteva exemple ar putea fi FactCheck.org, Washington Post Fact Checker, dar și Factual.ro, primul site de fact-checking pe politicile și declarațiile publice din România.

Încurajează-ți colegii de echipă / organizație să se informeze din surse credibile și să fie la rândul lor surse de informații reale și verificate. În roluri de leadership suntem datori să fim un exemplu al modului în care consumăm informație / conținut, iar ghidul prezentat astăzi sperăm că te va ajuta să îl aplici și să îl împărtășești și cu echipa ta.

Foto de AbsolutVision disponibilă pe Unsplash

Articole similare

Ochiul critic dar curios

Cum reușim să ne păstrăm spiritul critic într-o avalanșă de informații care ne întrețin erorile de gândire, cum putem să ne păstrăm vie curiozitatea și totuși să identificăm informațiile false.

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.