Cele mai multe dintre poveștile newsletter-ului nostru se referă la contexte de business, echipe care lucrează în aceleași organizații / companii, fie că vorbim de companii multinaționale sau inițiative antreprenoriale. Tema pe care ți-o propunem astăzi îi vizează pe cei care nu se încadrează în categoriile de mai sus și care au ales să lucreze pentru mai multe organizații, companii, angajatori în același timp.
Freelancing-ul este o opțiune tot mai des întâlnită, iar în formatul de work from home în care ne aflăm și în care ne vom mai regăsi o perioadă s-ar putea să-ți ofere și ție niște idei despre ce ai putea să faci diferit cu timpul tău. Conform unei statistici Eurostat, 17% dintre români lucrează în sistem de freelancing, iar asta ne plasa în 2018 în pe locul 4 în topul țărilor Europene unde media celor care au ales freelancing-ul este de 14%. Când alegi să devii freelancer activitatea ta principală va fi să îți oferi serviciile, contra cost, mai multor potențiali clienți. Te bucuri de multă independență, de oportunitatea de a-ți alege proiectele și clienții pentru care lucrezi, cât și de mobilitate (poți lucra din orice loc din lume sau din țară unde ai o conexiune stabilă la internet).
De unde începi? Pentru a-ți oferi serviciile în mod independent este important să știi foarte clar care sunt acelea. Poți să pleci de la experiența pe care o ai / ai avut-o ca angajat și să-ți faci o listă cu principalele task-uri pe care cuprindea “fișa postului”. Din acea listă, alege-le pe cele unde nivelul de competență este cel mai ridicat, cele pentru care ești/erai recunoscut și mereu căutat în echipele tale de către colegi care te abordau mereu “ajută-mă și pe mine cu asta pentru că ție-ți iese cel mai bine”. S-ar putea să te surprindă cum anumite task-uri foarte specifice pot deveni servicii pe care le vei oferi clienților: generare de conținut (articole / postări în Social Media / instrucțiuni tehnice), servicii tehnice (programare, organizare și interpretare de date), gestionarea relației cu clienții, redactare de CV-uri și scrisori de intenție, traduceri, interviuri, formare, poze “Instagramabile”, copywriting, design, pentru aproape orice serviciu poți să găsești o nișă în cadrul căreia să-ți oferi serviciile independent.
Dacă atunci când ești angajat cultura organizațională și brandul sunt cele ale angajatorului tău, în rolul de freelancer este foarte important să le dezvolți pe ale tale. Si dinamica relațiilor profesionale este foarte diferită, rolurile de leadership followership sunt înlocuite cu roluri de furnizor client, iar aici vor conta următoarele:
- Modul în care comunici cu clienții tăi: o comunicare deschisă, clară, cu detalii privind deadline-uri și tipurile de servicii oferite;
- Deschiderea către feedback: pentru că totul se mișcă foarte rapid în freelancing este foarte posibil să primești un brief care să se modifice pe parcurs. Astfel, un diferențiator important va fi capacitatea ta de a înțelege și integra feedback-ul clienților tăi. Anumite platforme de freelancing îți vor oferi această sugestie de diferențiere în momentul în care vei crea pachete cu prețuri;
- Menținerea serviciilor competitive și inovatoare: pe cât de simplu este să-ți găsești o nișă pe care să activezi, pe atât de mulți alții ca tine au făcut deja pasul și îl vor mai face în viitor. Gândește-te care este acel element unic pe care-l oferi prin serviciul tău? Poate să fie în legătură cu modul în care gestionezi relația cu partenerii, rapiditatea în realizarea task-urilor sau poate chiar un mod unic de a le rezolva.
Dacă ți se pare o opțiune atractivă te sfătuim să o încerci, mai ales înainte de a-ți schimba cu totul parcursul profesional și a alege doar acest stil de lucru. E foarte simplu să-ți faci un cont și să descoperi lumea freelancingului, iar câteva dintre platformele de unde poți începe sunt: Toptal, UpWork, People per hour sau Fiverr.
La fel ca în orice domeniu începutul va fi partea cea mai dificilă de gestionat pentru că de data asta ești pe cont propriu. Trebuie să-ți creezi o identitate, un portofoliu de servicii, să începi cât poți de repede să lucrezi cu clienți chiar și pe tarife mai mici pentru că recomandările acestora vor fi cartea ta de vizită și te vor ajuta să-ți consolidezi credibilitatea.
Da, “free-ul” din freelancing poate să însemne o viață cu laptopul în spate și un nivel neașteptat de independență, dar cu siguranță nu este o chestiune de cât (e foarte posibil să ajungi să lucrezi mai multe ore pe zi, în anumite zile, față de un job 9 to 5), ci este poate o chestiune de cum (ok, e mai mult timp uneori, dar merită atunci când poți sta cu tălpile în nisip și cu sunetul valurilor pe fundal).
Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #150.
Photo by Joseph Frank on Unsplash