Cum arată echipa din care faci parte? Cât timp petreci cu colegii tăi atunci când nu este necesar să petreci timp cu ei și care sunt emoțiile și sentimentele pe care le împărtășești față de ei?

Valoarea unei echipe este recunoscută ca fiind indicatorul principal al succesului unei organizații. Dacă ai stat de vorbă cu un investitor cu experiență vei ști că pentru aceștia contează foarte mult calitatea echipei și a relațiilor membrilor fondatori, poate uneori mai mult decât ideea în sine în care urmează să investească. 

În acest context, cum facem să construim echipe puternice și performante? Care sunt câteva dintre aspectele pe care ar trebui să le luăm în considerare atunci când “facem curățenie” în organizații?

Rețeta perfectă? Totul pleacă de la compoziție. Este bine ca în fomarea echipei să ții cont de dimensiunea acesteia și să încerci să păstrezi un număr de membri ușor de gestionat, o echipă în care să poți aloca rolurile cheie pentru ca lucrurile să meargă înainte și pentru a avea un proces eficient de luare a deciziilor. Cercetările spun că eficiența echipelor începe să scadă atunci când acestea sunt formate din mai mult de zece persoane, apărând sub-echipele încurajate de diviziune și de faptul că în echipele mari vom simți mult mai mult că părerea noastră nu este luată în considerare, că nu contribuim la decizie și că totul se mișcă cu o viteză diferită de cea în care suntem noi.

În pasul următor ne vom uita la conflicte. Oricât de bine ai pus baza, diferențele de opinie, de valori și percepții vor ieși la iveală, iar asta va genera potențiale rupturi în echipe. De multe ori plecăm de la ideea că suntem maturi și că aceste diferențe se vor rezolva ușor. Însă această presupunere poate să ducă de la început la eșecul echipei. Ceea ce poți face, mai ales dintr-un rol de lider de echipă, este să încurajezi o abordare rapidă și directă a conflictelor. Să dați mereu cărțile pe față și să nu ascundeți aceste diferențe. Liderii de echipe care se concentrează pe cooperare versus concurență, care se vor implica în echilibrarea dinamicilor încă de la început, vor putea ajunge la rezultate remarcabile. 

În continuare ne uităm la importanța încrederii, pentru că dacă lipsește încrederea într-o echipă, putem cu ușurință să numărăm zilele până la dizolvarea completă a acesteia. Există trei piloni care pot determina nivelul de încredere într-o echipă. Primul pilon se referă la relații – avem încredere în oamenii care ne plac. Dacă vei construi relații autentice în echipa ta vei contribui și la întărirea încrederii. Cel de-al doilea pilon al încrederii este cunoașterea sau expertiza. Avem încredere în cei care demonstrează că știu, care vor fi acolo la rezolvarea problemelor. Implică-te activ în gestionarea anumitor probleme din echipa ta și încurajează acest comportament, oferă-le colegilor tăi șansa să-și pună în valoare talentele pentru a străluci în ochii celorlalți. Cel de-al treilea pilon al încrederii este integritatea. Fă ceea ce spui că vei face, ține-te de promisiuni și fii autentic în relația cu colegii tăi. 

Echipele sunt un organism viu, într-o permanentă schimbare, iar unul dintre instrumentele pe care le veți folosi pentru a deveni o echipă performantă este feedback-ul. Deși rolul acestuia este unul foarte important, de multe ori lipsa unui cadru și a unui acord prin care acesta este oferit la nivel de echipă determină două tipuri de consecințe – fie ne simțim incomod atunci când trebuie să oferim feedback, fie destinatarul feedback-ului devine defensiv și scopul acestuia devine irelevant. Ceea ce poți face este să stabilești cu membrii echipei când, cum și în ce fel se poate oferi feedback-ul și să-l încurajezi prin propriul exemplu. Astfel, vă veți putea bucura de efectele acestuia și vă asigurați că aveți la îndemână unul dintre cele mai puternice instrumente pentru creșterea echipei. 
Oricât de greu poate să pară la început, dacă reușești să echilibrezi un amestec corect de abilități, atitudini și comportamente, echipa pe care o formezi va ajunge să atingă performanțele dorite. Pe măsură ce trece timpul, revino la schița inițială a echipei, atunci când lucrurile nu funcționează vezi ce s-a schimbat în dinamică, ce roluri au rămas poate descoperite și ce relații consumă energie. Nu uita că ești în control și deții toate resursele pentru a conduce echipa către succes.

Abonează-te la Newsletterul LEADERS pentru a primi săptămânal resurse similare, opinii și știri de la Leaders.

Photo by Leon on Unsplash

Comentarii

Previous articleTu cum mai stai cu optimismul?
Next articleȚi-ai făcut un plan de pensionare?
Adina este trainer LEADERS și creator de content pentru​ programele noastre. S-a specializat, în cei 9 ani de LEADERS, în sponsorship management, parteneriate strategice și în organizarea de evenimente. Gândește în imagini, este pasionată de teatru de improvizație și de pian și veți descoperi aceste pasiuni în toate training-urile sale.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.