Prea multe s-au schimbat în ultimul an și jumătate, iar modul în care se petrece învățarea la nivel de echipe / organizații a trecut prin formate de tipul online, formate hibride cu o parte dintre participanți în sală și alții online, sau din nou face to face în sălile de curs. Vrem să ne uităm astăzi la un model specific de abordare a învățării, un model descoperit de către cercetătorii de la Center for Creative Leadership, Morgan McCall, Michael M. Lombardo and Robert A. Eichinger, care studiau experiențele comune ale managerilor de succes.
Vorbim despre modelul 70-20-10, un model care sugerează cel mai eficient raport prin care poate avea loc învățarea la nivelul unei organizații. Cei care au adoptat acest model spun că potențialul este de a genera un impact real asupra organizațiilor prin schimbarea de paradigmă de la învățarea clasică prin cursuri formale dedicate, la încurajarea experiențelor și contextelor de învățare în cadrul activității de birou. Deși companiile cheltuiesc foarte mult în fiecare an pentru a instrui angajații, majoritatea participanților la studiul făcut de CCL au confirmat faptul că experiențele de la locul de muncă, proiectele provocatoare, sesiunile de mentorat și interacțiunile cu ceilalți oameni din organizație au fost elementele cheie care au contribuit la dezvoltarea lor în calitate de lideri.
Cu atât mai mult, în sistemul de work from home și de când nu ne mai putem întâlni atât de ușor într-o sală de curs, 70-20-10 poate fi soluția prin care organizația în sine devine un mediu de învățare și nu mai depinde de formatul clasic.
Conform modelului, pentru a-ți dezvolta abilitățile de leadership, dar și pentru a dezvolta un sistem eficient de învățare în organizație trebuie să ții cont de următorul raport:
70% – experiențe reale, provocatoare, în cadrul jobului;
20% – relații și învățare în raport cu ceilalți;
10% – cursuri și învățare formală.
Ce înseamnă aceste procente și cum le poți aplica în echipa / organizația ta?
Creatorii acestui model au descoperit că (70%) experiența practică este cel mai bun cadru de învățare. Prin implicarea directă în activități putem să descoperim, să ne perfecționăm abilitățile de a lua decizii, de a aborda provocări, cât și de a învăța din eșecuri prin feedback și interacțiuni directe cu colegi de la toate nivelurile ierarhice.
Există câteva acțiuni pe care le poți face în echipa ta pentru a încuraja acest mod de învățare atât de eficient:
- implică-ți colegii de echipă în proiecte noi și mereu diferite față de ce au mai făcut;
- oferă-le oamenilor din echipa ta putere de decize;
- chiar dacă rolul lor nu necesita neapărat asta, oferă-le oportunități prin care să gestioneze oameni și proiecte;
- invită toată echipa la întâlniri strategice;
- oferă-le colegilor tăi acces la resurse de mentorat și coaching.
Următorul procent de 20% se referă la o învățarea colaborativă, sau învățarea cu și de la ceilalți. Prin încurajarea feedback-ului, dar și prin generarea unor contexte de mentorat / coaching îi poți ajuta pe colegi să beneficieze de acest tip de învățare.
Iată ce acțiuni concrete poți face:
- Lansează un program oficial de mentorat – este important să creezi cadrul și să ai un sistem bun de matching între mentori-mentees;
- Oferă-le colegilor oportunitatea să-și dea feedback constant. Dacă vezi că asta lipsește poate că și în acest aspect au nevoie de un cadrul (poate fi o platformă internă de feedback sau pur și simplu întâlniri dedicate);
- Oferă-le șansa să se implice și în proiecte din departamente / linii de business diferite.
Conform modelului, doar 10% din dezvoltarea profesională provine din cursuri formale, tradiționale, training-uri, conferințe și alte evenimente educaționale. Acum că știi că doar 10% din dezvoltare se realizează astfel, poți să încerci și lucruri noi:
- Dă-le șansa colegilor să-și aleagă ei pe ce subiecte să participe la cursuri și training-uri;
- Profită de work from home și oferă-le resurse de învățare în formate video, webinarii sau podcast-uri;
- Organizează sesiuni de împărtășit cunoștințe de la cursuri între colegii din echipă.
Dacă ești în căutarea unor noi metode de a promova învățarea în organizația ta, te încurajăm să aderi la modelul 70-20-10 și să ții un ochi pe rezultate. Până la urmă abordarea ne spune clar că este important să punem în centrul învățării experiențele reale, puterea exemplului și a relațiilor, toate acestea fiind doar completate de către oportunitățile formale de învățare.