Leadership distructiv sau cum să conduci sigur către dezastru

În calitate de manager, sunteți responsabili de motivarea propriei echipe, luarea de decizii importante și setarea unui exemplu de urmat pentru angajații dumneavoastră. Dar cum ar trebui să fie un lider adevărat?

Din punct de vedere istoric, un lider adevărat este perceput drept o persoană stoică, decisivă și carismatică. Dar adevărul este că există diferite tipuri de leadership ce pot fi eficiente, depinzând de modul și situația în care sunt folosite. De exemplu, multe companii pot beneficia de un lider energic și îndrăzneț, pe când altele ar beneficia de unul calm și concentrat.

Acest lucru vă poate permite să aveți o anumită doză de flexibilitate în momentul în care abia ați început lucrul într-o nouă poziție de leadership. Totuși, există câteva tipuri de leadership ce nu funcționează și nu vor funcționa niciodată:

1. Reactiv
Fiecare decizie sau acțiune din lumea business-ului poate fi categorisită drept proactivă sau reactivă. Măsurile proactive sunt cele luate înaintea rezultatului preconizat. Un astfel de exemplu ar fi avertizarea unui client că o comandă plasată de către acesta ar putea să întârzie.

Măsurile reactive sunt cele luate ca răspuns la un lucru deja întâmplat, cum este în cazul în care trebuie să vă cereți scuze unui client pentru o comandă ce a ajuns târziu. În general, măsurile proactive sunt cu mult superioare celor reactive, deoarece previn întâmplările neplăcute, în loc să fie mereu nevoie să reduceți pierderile deja suferite.

2. Optimist excesiv
Optimismul este benefic pentru orice companie dacă este la un nivel acceptabil și realist. De regulă, optimismul este asociat cu un moral ridicat și poate influența pozitiv fluctuația de personal. Cu toate acestea, ca lider, este imperativ să vă controlați propriul optimism și nu îl să lăsați să vă afecteze în vreun fel procesul de decizie.

Motivul pentru care optimismul excesiv poate fi dăunător este acesta: un lider optimist ar putea considera că o campanie cu 45% șanse de reușită să fie una benefică pentru companie. Acest gen de persoană se așteaptă la ce-i mai bun de la angajații săi, chiar și de la cei care, în trecut, au dovedit contrariul. O persoană mult prea optimistă preferă să se bazeze pe intuiție în detrimentul datelor brute.

Este evident faptul că toate aceste lucruri pot duce la un proces decizional mai slab. Pe scurt, optimismul ce subminează pragmatismul și rațiunea poate fi periculos pentru orice companie.

3. Control exagerat
Liderii ar trebui să aibă un anumit nivel de control asupra companiilor pe care le conduc. Aceștia trebuie să fie respectați, iar sarcinile pe care le propun trebuie să fie îndeplinite. Dar, în același timp, liderii nu trebuie să controleze, în totalitate, fiecare aspect al business-ului.

sursa foto: executivestyle.com.au

De prea multe ori, din dorința de a avea o productivitate mai mare, liderii încep să își supravegheze îndeaproape angajații, introduc noi reguli de desfășurare a muncii și urmăresc până și cele mai mici sarcini pe care aceștia le au de făcut. Această abordare obsesivă a unui lider poate da rezultate pe termen scurt, dar, dacă veți face asta pentru prea mult timp, există o posibilitate foarte mare ca angajații dumneavoastră să își caute de lucru în cadrul altei companii.

Există un motiv pentru care acei oameni au ajuns să vă fie angajați și trebuie să aveți încredere în faptul că pot realiza toate directivele pe care le-ați trasat. Dacă nu aveți încredere în ei, căutați alte persoane pe care vă puteți baza.

4. Distant
Un șef distant poate fi, în unele situații, benefic pentru companie. Totuși, vine un moment în care distanța poate afecta decisiv moralul și productivitatea. Angajații pot rezolva majoritatea sarcinilor de unii singuri, dar există momente în care au nevoie de un sfat sau de puțin ajutor pentru a-și realiza obiectivele.

Dacă un lider nu este disponibil atunci când ar trebui să se ocupe de astfel de cereri, sau mai rău, nu oferă nici măcar o direcție generală, angajații vor ajunge la epuizare. Dacă sunteți lider, este o idee bună să comunicați cu angajații dumneavoastră în mod regulat. Interacțiunile personale generează legături mai puternice între angajați și duc la o colaborare mult mai eficientă.

5. Narcisist
Puteți deduce doar din denumire neplăcerea de a lucra cu acest tip de lideri. Un stil de leadership narcisist este concentrat pe propria persoană și tinde să se dezvolte la acele persoane care se îndrăgostesc de ideea de a fi lideri.

Oamenii care conduc în stilul acesta își doresc să fie remarcați și să obțină cât mai multă glorie, iar toate acțiunilor acestora sunt îndreptate către câștigarea respectului și admirației celor din jur. De cele mai multe ori, aceștia își vor însuși realizările angajaților sau îi vor submina pentru a se simți superiori.

Deși sunt capabili să încheie numeroase contracte datoriă carismei lor, acest stil de leadership va duce, inevitabil, la angajați ce se vor simți neglijați și subapreciați, având ca efect scăderea moralului și a productivității.

În mare, acestea sunt 5 stiluri de leadership extreme. Pe lângă încercarea de a le evita pe fiecare în parte, un alt lucru pe care trebuie să-l faceți este să vă construiți propriul stil de a conduce. Puteți face asta pornind de la anumite modelele de leadership ce au avut un total succes – fie că vorbim aici de firme, oameni politici sau pur și simplu manageri ce v-au impresionat – și să le personalizați pentru a se potrivi cu personalitatea, angajații și specificul companiei dumneavoastră.

Comentarii

Doru Dima
Doru Dima este Doctor în Psihologia Muncii și Organizațională, antreprenor și manager de succes, cu o experiență de 20 de ani în domeniul Resurselor Umane. Începând cu luna mai 2015 a devenit co-fondator al Great People Inside, o companie internațională ce dezvoltă evaluări online de resurse umane, personalizate și adaptate la specificul fiecărei organizații și fiecărui job în parte, fiind un concept unic în industria HR.

Lasă un răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.