Săptămânile acestea am avut parte de diverse aniversări atipice – un an de la primul caz, un an de când s-a declarat pandemia, un an de când am intrat în lockdown prin ordonanță militară. Ne aducem aminte și suntem învăluiți de gânduri și emoții copleșitoare, parcă a fost ieri sau parcă a fost în altă viață.

Deși apariția vaccinurilor ne-a luat prin surprindere și ne-a dat o doză mare de speranță, una dintre conversațiile care aveau loc în urmă cu un an era cea legată de o posibilă campanie de vaccinare care ar debuta cel mai rapid în cel puțin 2-3 ani, astăzi știm cu siguranță că lupta nu este câștigată și că revenirea la normal, la întâlniri și ședințe la birou, echipe în team building-uri și oameni prezenți la cursuri offline, toate aceste lucruri vor mai aștepta o perioadă.

Multe echipe, companii, organizații au căutat în 2020 să păstreze contactul într-o manieră cât se poate de eficientă, să-i țină pe oameni aproape, motivați și încrezători în viitor, iar pentru lideri acest lucru a fost perceput ca un nou job în sine. Subiectul pe care ți-l propunem astăzi este legat de cum reușim să creăm conexiuni autentice online și care sunt câteva practici pe care le putem adopta astăzi, la un an de când leadershipul se transmite via wifi.

Plecăm la drum cu un studiu realizat de profesorul de comunicare Jeremy Bailenson, director fondator al Laboratorului virtual de interacțiune umană (VHIL) din Stanford, care a examinat consecințele psihologice ale timpului petrecut pe platformele online de videoconferințe. Termenul de “Zooming” a intrat în viețile noastre și l-am adoptat atât de natural tocmai pentru că poate fi văzut ca un verb generic care definește orice activitate / întâlnire online.

Există patru motive pentru care simțim acest Zoom fatigue (oboseală datorată videoconferintelor). Vrem să le împărtășim cu tine pentru a te ajuta să înțelegi mai bine prin ce trece echipa ta, cât și tu, în calitate de lider, atunci când petreceți timp împreună online.

Cantitatea crescută de contact vizual: este primul factor care ne obosește atunci când petrecem timp online. Dacă într-o interacțiune offline suntem obișnuiți să facem contact vizual cu persoanele cu care suntem angajați într-o conversație, pe Zoom suntem permanent conectați unii cu ceilalți….și asta se întâmplă pe un ecran în care dimensiunea fețelor este complet nenaturală.

Te poți observa constant în interacțiune: majoritatea platformelor au și un ecran în care te poți vedea pe tine atunci când ești într-o videoconferință. Și recunoaște….ți se întâmplă adesea să te urmărești, să-ți analizezi gesturile și imaginea. În cercetările sale de la Stanford, Jeremy Bailenson a descoperit că atunci când ne uităm la noi înșine avem tendința să fim mai critici cu noi. Și de aici un nou motiv pentru care ne simțim atât de încărcați după mult timp petrecut online.

Suntem prinși într-un loc fix: atunci când conferințele au loc telefonic de cele mai multe ori începem să ne plimbăm. Ecranul și camera ne obligă să fim prezenți într-un punct fix, într-un câmp vizual stabilit, eventual cel cu imaginea de fundal cea mai potrivită în funcție de context, iar asta înseamnă că indiferent de durată noi vom rămâne pe loc. Motivul pentru care în mod natural ne plimbăm când comunicăm telefonic, atunci când nu suntem restricționați de tehnologie, este acela că avem parte de o serie de stimuli la nivel cognitiv. Lipsa acestora în contextele videoconferințelor contribuie la oboseala acumulată.

Atenția sporită la nonverbal: în interacțiunile față în față comunicarea nonverbală este naturală, interpretarea gesturilor și a mimicii fețelor are loc la nivel subconștient. Atunci când suntem online în schimb efortul pe care îl depunem este dublu, atât în interpretarea mesajelor venite de la ceilalți, cât și în folosirea conștientă a propriului nonverbal pentru a transmite ceea ce ne dorim.

Cu siguranță ai experimentat cel puțin una dintre cauzele enunțate mai sus care ți-a provocat și o dorință de a petrece cât mai puțin timp online însă, în calitate de lideri suntem responsabili să înțelegem toate aceste aspecte și să le oferim echipelor noastre sprijinul și înțelegerea pentru a putea păstra autenticitatea relațiilor, chiar și online. Conexiunile umane pot fi păstrate chiar și via wifi, ele sunt necesare pentru a-ți menține echipa, pentru a transmite sentimentul de comunitate. Oamenii au nevoie de sprijinul tău să înțeleagă că treceți împreună prin toate aceste schimbări și că nu sunt singuri, sunt parte dintr-o comunitate, o echipă, o familie care-i va proteja și le va fi alături.

Câteva dintre lucrurile foarte simple pe care le poți face începând de astăzi în întâlnirile voastre online sunt:

Deschiderea către feedback: asigură-te că întâlnirile voastre nu sunt doar unidirecționale și oferă câteva momente în care fiecare să poată contribui cu feedback. Încurajează-le contribuția și sentimentul de motivare îi va face să treacă mai ușor peste oboseala unei întâlniri online.

Fii empatic: comunică cu grijă față de colegii tăi, adresează-le întrebări atunci când simți că vor să fie ascultați și arată-le că ești prezent în viața lor chiar dacă nu este vorba de o prezență fizică. Partea bună este că atunci când simțim sprijin și bunătate devenim la rândul nostru surse de sprijin și bunătate. Când suntem mulțumiți de interacțiunile cu cei din jur putem oferi mult mai ușor empatie și compasiune și astfel, putem fi mai ușor motivați atât personal, cât și profesional.

Renunță la perfecțiune: fii sincer și arată-le colegilor tăi că sunteți toți parte din aceeași realitate. Pandemia ne afectează pe toți și suntem într-un proces continuu de adaptare și învățare, chiar dacă ești liderul echipei poate că în această perioadă rolul tău este mai degrabă unul de facilitator. Descoperiți împreună de ce aveți nevoie ca echipă pentru a naviga cu bine tot acest necunoscut.

Publicat prima oară în Newsletterul LEADERS #156.

Photo by Gibran Augusthiko on Unsplash

Comentarii

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.