E dimineață. Deschizi fereastra cu inbox-ul tău și iei pe rând mailurile, iar unul parcă îți atrage atenția. Nu neapărat prin conținut, dar simți din tonul expeditorului că ceva nu este în regulă. Te gândești dacă ai avut parte recent de vreo neînțelegere cu persoana respectivă. Apoi îți dai seama că există un pattern acolo. Parcă toate interacțiunile voastre s-au simțit ciudat, diferit. Chiar și atunci când ați făcut împreună un proiect pentru care ați avut rezultate remarcate de echipă. Ai simțit nevoia parcă să-i lași un pic mai mult loc…să se bucure mai mult, pentru că avea nevoie și pentru că bucuria ta părea să-i cauzeze nefericire.
Dacă te regăsești în vreun fel în descrierea de mai sus probabil ai avut parte de o relație toxică de competitivitate cu unul sau mai mulți colegi. Deși competiția în sine poate fi un element benefic, atunci când aceasta nu este gestionată corect atât de colegii implicați, cât și de leadershipul organizației, această poate dăuna climatului de lucru și poate să cauzeze inclusiv tensiune permanentă și plecări neașteptate din echipă.
Există mulți factori care pot determina ca o atitudine competitivă să scape de sub control. Cel mai frecvent întâlnit este chiar o eroare de gândire, o asociere a mediului profesional cu un joc cu sumă nulă unde câștigul altuia trebuie să fie echilibrat de mereu de pierderea ta. O astfel de percepție este încurajată de societate, uneori chiar de mediul academic și de competitivitatea cu care venim de pe băncile școlii unde am învățat că rezultatele noastre, bune sau rele, sunt întotdeauna ponderate de rezultatele celorlalți. Faimoasa întrebare pe care o purtăm cu noi încă din copilărie și ceilalți ce au făcut?
În realitate însă singura competiție validă este cea pe care o avem cu noi înșine. Dacă vrem să transformăm energia consumată în exterior din distructivă în constructivă, un prim pas pe care ar trebui să-l facem este acela de a înceta să ne mai comparăm cu ceilalți, iar reperele pe care le luăm să fie mereu ale noastre.
Ne-am interesat și am cules pentru tine trei idei practice care să te ajute într-o astfel de situație, indiferent ce rol ai în echipă, dar mai ales dacă ești liderul echipei / organizației:
1. Comunică direct
Începe prin a adresa situația direct cu persoana în cauză. Uneori e posibil ca acești colegi să nu fie conștienți de impactul comportamentului lor, ba chair competitivitatea lor să nu aibă nicio legătură cu tine personal. Vorbește cu acești colegi respectând procesele unui feedback eficient, cere-le aprobarea pentru un astfel de feedback, folosește exemple concrete și vorbește despre tine și cum te-ai simțit tu, fără să emiți judecăți de valoare la adresa lor.
2. Practică tu comportamentele pe care ți le dorești de la ceilați
În alte și mai faimoase cuvinte fii tu schimbarea. Nu vrem să devenim idealiști, această recomandare are un strat cât se poate de practic. Încă de când suntem copii învățăm foarte mult prin imitație. Ne comportăm în colectivitate așa cum am văzut că fac părinții noștri acasă. Iar acest proces nu se oprește în copilărie. Când începem primele noastre experiențe profesionale ne luăm repere de la oamenii din jurul nostru – manageri și colegi. Și dacă venim dintr-o cultură organizațională care pune accent pe competiție și rezultate individuale, acest model îl replicăm fără să ne dăm seama și în alte echipe / organizații, sau în situații în care chiar nu este necesar. Din acest motiv, poate că acei colegi mult prea competitiv au nevoie să vadă ce înseamnă o cultură organizațională bazată pe colaborare. Au nevoie de mici gesturi de empatie, au nevoie să vadă ce înseamnă să te bucuri pentru succesul unui alt coleg.
3. Menține relația la un nivel profesional
Încearcă să eviți să te apropii prea mult la nivel personal. Menține-ți atenția pe obiectivele și responsabilitățile tale, iar atunci când simți că acestea sunt afectate de comportamentele altora, pune limite clare, discută cu liderul echipei și vorbește despre cum te afectează. Nu poți controla comportamentul celorlalți, însă poți controla modul în care ești influențat / afectat și este necesar să iei măsuri atunci când limitele îți sunt încălcate.