fbpx
Caută

Cum să navighezi mai ușor prin perioadele de schimbare

de Adina Maria Sandu, trainer LEADERS

Schimbarea. Această constantă de care fugim și care ne prinde mereu din urmă. Și de ce mai fugim, dacă știm că nu avem nicio șansă?

Schimbarea vine cu multe gânduri și emoții, o simțim în corp, o senzație neplăcută în stomac, o dorință puternică pentru a păstra cât mai multe dintre lucrurile familiare în jurul nostru. De multe ori trecem prin etapele de schimbare fără să le conștientizăm. Vrem să scăpăm cât mai repede de senzația neplăcută și să revenim la zona cunoscută și confortabilă. 

Ce se întâmplă atunci când refugiul profesional în care ne retragem pentru a scăpa de incertitudinea din viața personală devine la rândul său un spațiu în mișcare. Aștepți contextul perfect pentru a lua cea mai bună decizie? Vezi o oportunitate, care poate fi atinsă fie prin schimbări mici, incrementale, de procedură, sau chiar prin transformări organizaționale. Ce faci? Acționezi…sau aștepți?

Schimbările din organizații sunt de multe ori procesate similar cu cele din plan personal și sunt navigate cu greu, mai ales din roluri de leadership.

Harvard Business School vorbește despre un spectru de schimbări organizaționale care poate să varieze de la 5 până la 12 tipuri de motive și tipuri de schimbări care pot apărea într-o echipă, și care variază în funcție de amploarea schimbării. La un capăt al spectrului se află schimbarea adaptivă, iar la capătul cu nivelul cel mai avansat de schimbare se află cea transformaționale. 

Schimbările adaptive sunt ajustări mici, incrementale, care sunt legate de multe ori de adaptări la provocări zilnice, săptămânale sau lunare. Pentru că vorbim de o amploare mică, aceste schimbări nu afectează organizația în ansamblu ci sunt mai degrabă mici ajustări de procese. Pentru ca o echipă să navigheze cu succes astfel de schimbări în primul rând trebuie să vadă imaginea de ansamblu și să înțeleagă de ce sunt necesare și care este beneficiul pe care-l vor avea și ei și organizația. Din rol de lider, îi poți aduce alături de tine pe cei din echipă și îi poți transforma în susținători ai mișcării, tocmai pentru a-ți atrage alături ambasadori care să susțină aceste schimbări la nivel de organizație. 

După fiecare schimbare, efectele și impactul trebuie monitorizate.

Schimbările transformaționale 

Pentru că se află la capătul opus al spectrului, schimbarea transformațională se referă la elemente majore ale unei afaceri: strategia, cultura organizațională, structura. Este o schimbare ce apare de multe ori brusc și este declanșată de un factor extern. Când echipa ta se confruntă cu astfel de schimbări este nevoie de o viziune clară a liderului care să fie apoi comunicată eficient și împărtășită de echipă. Încărcătura emoțională și gradul de incertitudine cu care se confruntă organizațiile în astfel de schimbări sunt majore, iar responsabilitatea principală a managerilor este să-i ajute pe angajați să adere la o viziune comună, să-i susțină în a accepta schimbarea și a-și recăpăta motivația. 

La sfârșitul anilor 80, după căderea regimului Sovietic a avut loc o creștere foarte mare a instabilității globale. U.S. Army War College, instituția de învățământ și cercetare care oferă pregătire pentru ofițerii militari și civili, antrenând leadershipul pentru misiuni speciale, au introdus conceptul de VUCA, un acronim pentru volatilitate, incertitudine, complexitate și ambiguitate. În urma cercetării ei au descoperit că liderii care s-au descurcat cel mai bine în VUCA sunt cei care au putut să-și imagineze cu claritate viitorul, să-și adapteze această imagine asupra viitorului, această abilitate fiind numită viziune. 

Harvard Business Review a publicat în 2008 o serie de articole despre VUCA prin care detaliază caracteristicile de bază ale acestui lider vizionar, cercetarea celor de la U.S. Army War College devenind o resursă standard pentru mediul de business când vorbim de schimbări și incertitudine. 

Într-un articol publicat recent, autorii seriei au revenit asupra cercetării, toți având background lucrând cu comandanți militari și lideri din prima linie a frontului. Lucrând cu aceștia ei au descoperit o serie de tehnici noi care pot ajuta în contexte de schimbare.

 Ei vorbesc despre limitarea datelor în situațiile în care trebuie luate decizii (low-data decision making, un proces dificil de integrat pentru inteligența artificială care are acces la cantități imense de date, însă ușor pentru mintea umană care s-a dezvoltat în contexte de incertitudine), trecerea de la ascultare activă la chestionare activă (se bazează pe a prioritiza, în loc de întrebări precul “de ce”, întrebări precum “ce, cine, când, unde și cum), validarea și construcția pe emoțiile negative, precum cele despre care aminteam mai sus, pe care le simțim în corp atunci când schimbarea ne ia pe neașteptate, frică sau furie. Noua teorie spune că aceste emoții nu trebuie diminuate și înlocuite cu tehnici de mindfulness și disociere, ci trebuie văzute ca niște aliați care ne indică posibila prezență a unei amenințări, trebuie ascultate, acordându-le importanță pentru mesajul pe care ni-l transmit. 

Articole similare

Mai puțin control, mai multă colaborare

Toți cei care ne-am aflat într-un rol de leadership / conducere ne-am confruntat cu următoarea situație: ai un task de rezolvat și o echipă competentă care poate să-l preia. Ție

Leadership / Lonely-ship

Responsabilitatea, independența, pachetele consistente de beneficii, un nou birou cu cel mai bun view și un val de singurătate. Acestea sunt o parte dintre lucrurile pe care le primesc cei

Lider și Leadership. Perspective teoretice.

Aflat sub umbrela psihologiei organizaționale, conceptul de leadership prezintă o mulțime de definiții, oferite de diferiți autori sau cercetători, bucurându-se de un interes ridicat până în prezent și indicând complexitatea

Alătura-te unei comunități de peste 8000 de abonați. În fiecare marți, îți punem noi în calendar: portrete-model, trenduri din era vitezei, recomandări de cărți și evenimente, vești din programele LEADERS.

Nume
Termenii și condițiile + Acord de prelucrare a datelor(Required)

Pentru noi este prioritar ca datele tale sa fie in maini sigure si toata experienta ta alaturi de LEADERS sa fie una excelenta.

Noi suntem Fundatia LEADERS cu datele de identificare CIF: 13136455, numar de inregistrare in Registrul Fundatiilor: 182F/2001, cu sediul social in Str. Mihai Eminescu, nr.90, apt. 8, Sector 1, Bucuresti.

Website-ul (www.leaders.ro) are scopul de a facilita inregistrarea si managementul aplicatiilor pentru selectia si accesul beneficiarilor in cadrul programelor Fundatiei Leaders si anume Leaders Explore, Leaders Experience si Leaders Challenge sau a unor initiative speciale pe care le desfasuram.

Datele tale colectate vor fi: nume, email, telefon, oras, studii, experienta profesionala si convingeri filozofice.

Aceste date vor fi stocate cu maxima responsabilitate de catre Fundatia Leaders si nu vor fi distribuite catre niciun tert, indiferent care este relatia acestora cu organizatia, fara acordul tau.

În cazul în care optezi pentru opțiunea de înscriere parțială sau completezi formularul parțial, îți vom trimite de la una pâna la 5 alerte de reminder pentru înscrierea în programul LEADERS pentru care optezi. Alertele de reminder vor consta în mesaje de tip SMS sau email.

Singurul scop in care vom utiliza datele tale personale sunt pentru analiza si selectia in cadrul programelor Fundatiei Leaders. In cazul in care nu vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul nostru doar timp de 60 de zile de la data trimiterii refuzului. In cazul in care vei fi acceptat in cadrul programului Leaders pentru care ai aplicat, datele tale vor ramane pe serverul detinut de Fundatia Leaders, insa vei putea opta oricand sa le stergi. Vom folosi aceste date pentru a comunica cu tine despre desfasurarea programului sau oportunitati Leaders viitoare.

Prin inscrierea la un program al Fundatiei Leaders poti opta separat si pentru crearea unui cont de utilizator prin intermediul caruia sa iti editezi aplicatiile si sa ai acces la stadiul acestora (admis/ respins). Contul de utilizator va stoca informatii cu privire la nume, prenume, email, telefon, studii si oras. Tot printr-o bifa separata in formular poti opta pentru a te inregistra la Newsletterul Fundatiei Leaders. Inregistrarea la Newsletter este un proces cu dubla confirmare din partea beneficiarului, iar ulterior te poti dezabona oricand folosind link-ul prezent in toate e-mail-urile trimise catre tine de Fundatia Leaders sau trimitand un e-mail la adresa [email protected] cu subiectul Vreau sa sa dezabonez.

Pentru monitorizarea traficului utilizam Google Analytics si Google Tag Manager. Pe acest site existe un pixel de monitorizare Facebook Pixel.

Serverul pe care ne gazduim datele este un serviciu oferit de Hostvision si este localizat in Romania si detine certifical SSL.

Si chiar da, confidentialitatea datelor tale si modul in care le manipulam sunt foarte importante pentru noi. Poti sa ne trimiti oricand un email pe adresa [email protected] pentru a-ti comunica ce date avem despre tine sau sa ne soliciti stergerea datelor tale din sistemul nostru.