Cum să-ți dezvolți o mentalitate de creștere în pandemie?

Pe fiecare dintre noi, pandemia ne-a afectat într-un anume fel: am devenit mai anxioși, ne-am schimbat complet stilul de viață, am devenit mai recunoscători, am descoperit noi pasiuni sau pur și simplu am fost pe survival mode în ultimele luni.

Finalul de an se anunță mai tumultuos decât am fi sperat și se pare că oficial 2020 nu a fost un an spre care să ne uităm în urmă cu bucurie, ci poate mai degrabă cu speranță și compasiune. 

Spuneam că am fost afectați diferit de pandemie, iar subiectul pe care vrem să-l abordăm astăzi se uită la două extreme pe care cu siguranță poate le-ai întâlnit și tu la tine sau la cei din jur: mentalități fixe și mentalități de creștere.

Pentru cei care au reușit să-și păstreze echilibrul, mentalitatea de creștere a însemnat în primul rând un focus mai mare pe câștiguri și nu pe pierderi, identificarea oportunităților atunci când lucrurile nu merg așa cum ne-am propus, concentrarea pe a ne îmbunătăți și a învăța decât pe a dovedi. 

Iată câteva lucruri pe care le poți face pentru a-ți ajuta gândirea în această perioadă și pe care te provocăm să le încerci, mai ales în context de leadership: 

  1. Cum ne raportăm la învățare și experiențe noi:
    Dacă privim aceste aspecte printr-o mentalitate fixă, vom presupune faptul că inteligența și capacitatea noastră creativă sunt date statistice pe care nu le putem schimba în mod semnificativ. Astfel, vom căuta cu disperare succesul și vom încerca să evităm eșecurile deoarece acesta este modul în care vom simți că suntem inteligenți.

Printr-o mentalitate de creștere, vom putea vedea că eșecul de cele mai multe ori nu ni se datorează doar nouă, nu este o dovadă clară a lipsei de inteligență ci poate fi o oportunitate pentru creștere și dezvoltare de noi abilități.

  1. Cum ne raportăm la feedback și critici:
    În mentalitatea fixă o să fugim adesea de greșeli și de sentimentul de rușine asociat acestora. Fie o să dăm vina pe alții, fie o să devenim defensivi atunci când suntem criticați – cam acestea sunt opțiunile atunci când privim lucrurile dintr-o mentalitate fixă. O mentalitate de creștere ne va ajuta să integrăm feedback-ul tot într-un proces de învățare, să ne inspirăm din părerile celorlalți și să nu le luăm personal. 
  1. Aprobarea celorlalți vs. învățare:
    Căutarea constantă a aprobării te poate împiedica din a-ți dezvolta o mentalitate de creștere. Dacă vei investi resurse de timp și energie să te cunoști și să te înțelegi mai bine, să ai mai multă încredere în tine, atunci nu vei mai fi dependent de ce spun ceilalți și implicit vei putea accelera procesul tău de învățare. Ești singura persoană care va fi mereu acolo pentru tine în viața ta, așa că ești singura pe care trebuie să o impresionezi.

Photo by USGS on Unsplash

Micro obișnuințe pentru viață!

Prin natura noastră suntem guvernați de obiceiuri. Aproximativ 45% dintre activitățile zilnice reprezintă obișnuințe pe care le executăm automat, fără prea multe gânduri. Deoarece multe dintre aceste obiceiuri apar în afara spectrului gândirii, ne este greu să percepem cât de mult ne influențează de fapt. 

Este nevoie de timp pentru a schimba obiceiurile din viața noastră, multă muncă și voință. Chiar dacă sunt atât de prezente în viața noastră, schimbarea lor înseamnă un proces prin care creăm noi procese de gândire, noi modele care urmează să facă parte din viața noastră. În acest context, îți propunem astăzi o listă de micro obiceiuri, schimbări mici pe care le poți testa și ale căror efecte rapide te vor ajuta să-ți dezvolți cu o mai mare ușurință un comportament într-un mod sustenabil. 

  1. Rutine de seară
    Când a fost ultima dată când ai adormit fără să-ți consumat ultimele resurse de energie în ecranul telefonului sau la un serial? De cele mai multe ori în situațiile asta reușim să adormim fiind epuizați și fără să avem vreun beneficiu direct. Propunerea pe care ți-o facem este să încerci să înlocuiești aceste obiceiuri vechi cu o rutină nouă de seară. Imaginează-ți că energia pe care o consumi în fața unui ecran, pe care trebuie să o consumi în pregătirea ta pentru somn, o poți folosi făcându-ți planul pentru ziua următoare (și nu pe un telefon), pregătindu-te mental pentru activitățile care știi că te așteaptă la birou sau în viața personală. Poți să-ți planuiesti ce ți-ar plăcea la micul dejun și vestimentația pentru a doua zi. O astfel de rutină te ajută să-ți consumi energia eficient și să te bucuri de timp în afara ecranelor chiar înainte de somn.
  1. Oferă-ți timp pentru decizii
    Este foarte ușor să comunicăm rapid în această perioadă, apelurile telefonice se transformă în mesaje vocale scurte și intense, mailurile au trecut mai degrabă pe Whatsapp sau Messenger datorită timpului mult mai scurt de răspuns, și astfel toată lumea se așteaptă la răspunsuri imediate. Cum ar fi ca în această perioadă să le spui celor care îți trimit mesaje directe să mai aștepte puțin. Să nu iei imediat o decizie doar pentru că vine printr-un canal direct de comunicare ci să-ți oferi timp pentru a o analiza? Pe termen lung, vei economisi mult timp pierdut și vei evita multe dezamăgiri.
  1. Revizuiește modul în care adresezi întrebări
    În loc să pui întrebări pe care să le încarci cu propria opinie, gândește-te și refomulează-le sub formă de întrebări deschise, întrebări la care nu se poate răspunde simplu cu Da sau Nu, ci unele în care să poți lua cât mai multă informație de la interlocutorul tău. Câteva exemple de astfel de întrebări ar fi “Ce părere ai despre…?”, “Care este experiența ta cuc….?”. Acest obicei te va ajuta să ai o perspectivă deschisă și să inițiezi conversații mai profunde, să devii un om mai empatic și să nu influențezi cu propria ta perspectivă. Imaginează-ți câtă înțelepciune vei dobândi pe termen lung.

  2. O conversație pe zi
    În fiecare zi, alege să suni sau să-i scrii din propria inițiativă unei persoane apropiate. Fiecare dintre noi avem prieteni, colegi, oameni dragi cu care nu am mai vorbit de luni de zile și pe care îi amânăm constant pentru când vom avea mai mult timp. Ai nevoie doar de câteva minute pentru a investi într-o relație, iar beneficiile pe care le poți avea sunt atât la nivel mental, emoțional, cât și profesional – imaginează-ți ce network puternic vei avea și cum tot mai mulți oameni din viața ta vor afla ce faci, la ce lucrezi și care îți sunt provocările. 

Pentru că toamna aduce cu ea multă schimbare, te încurajăm să încerci micro obiceiuri tocmai pentru a-ți păstra energia, dar și pentru a-ți exersa constant mușchiul obișnuințelor.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #139.

Photo by Content Pixie on Unsplash

Distanțare și continuare

Aflăm zilnic despre noi și noi restricții și pare că ne aflăm încă departe de petrecut departe de colegi, de viața de birou, de întâlnirile face to face și prânzurile împreună. Sunt multe lucruri care se întâmplă online din martie 2020 și care probabil vor rămâne așa pentru o bună perioadă de timp.

În cele șapte luni pe care le-am petrecut la distanță, prin trial and error, au fost redefinite procese precum învățarea, socializarea, negocierile sau întâlnirile de business. Astfel, vrem să împărtășim cu tine câteva dintre lucrurile noi descoperite în interacțiunile online, tehnici pe care le poți aplica începând de azi în întâlnirile tale virtuale.

  1. Conexiune ȘI Conectare

Primul lucru pe care îl verificăm atunci când ne conectăm într-un meeting online este stabilitatea conexiunii. Suntem norocoși deoarece în România ne putem bucura de un raport foarte bun al vitezei internetului și prețului pe care îl plătim. Iar dacă lucrurile astea sunt deja aranjate este momentul să te ocupi de partea a doua și anume conexiunea umană. Există câteva lucruri pe care le poți încerca pentru a avea parte de întâlniri virtuale reușite: camera on (vorbește-le colegilor tăi de întâlnire despre importanța încrederii și faptul că toată lumea se simte mai în siguranță atunci când ne putem vedea unii pe ceilalți); adresare directă (folosește pretextul online-ului pentru a simula o conversație reală – adresează-te direct colegilor cu care vrei să vorbești și implică-i pe toți în discuție); spațiul personal (în întâlnirile informale invită-i pe colegii tăi în spațiul tău de acasă, lasă-i să te întrebe despre cărțile pe care le văd în background sau decorațiunile interioare); conversații ghidate / exerciții de networking (la începutul întâlnirilor poți să ai câteva minute de conversație ghidată de tine sau colegii tăi, care să ia forma unor exerciții de networking: ex. Să vorbiți despre cum v-ați făcut cafeaua acasă și ce fel de cafea preferați să beți). 

  1. Magia online-ului
    Sunt multe lucruri pe care le puteam face în întâlnirile față în față, dar sunt și mai multe lucruri pe care le putem face online și nu le-am putea face în alt context. Tehnologia este alături de noi și o putem folosi în întâlnirile sau cursurile noastre online astfel: suport audio și video (prin funcția de Share Screen sau Share Audio poți oricând să accesezi orice resursă video online, totodată, prin audio only poți folosi muzică pe fundalul anumitor conversații, mai ales în training-uri poți să folosești muzica de fundal pentru a crea o anumită emoție sau a da un anumit ritm conversațiilor; instrumente interactive (pe Zoom te poți bucura de funcții precum Breakout Rooms – poți împărți o grupă de participanți în oricâte feluri ai nevoie, poți gestiona camerele cu un singur click și te poți “plimba” prin camere cu ușurință), poți pune întrebări audienței și poți genera diagrame active prin funcțiile de Polling sau folosind aplicația Mentimeter, poți crea board-uri interactive unde puteți “lipi” post-it-uri cu idei fiecare dintre voi prin aplicații precum Miro. Toate acestea sunt la un click distanță și îți pot facilita un proces de predare / un meeting foarte mult prin scurtarea timpului – nu mai ești nevoit să te conectezi la un proiector – prin rezultate interactive – participanții văd direct impactul lor în conținutul prezentării.
  1. Limbajul semnelor
    Când suntem online putem să ne folosim de elemente din limbajul semnelor pentru a încuraja interacțiunea și empatia. Unul dintre motivele oboselii cauzate de întâlnirile online este acela că aceste întâlniri deseori capătă mai multă atenție decât conversațiile față în față – trebuie să fii mereu atent să nu pierzi pe cineva din conversație / să cauți aprobarea celorlalți sau chiar persoane care să devină parteneri de conversație În plus, s-a arătat că decalajul în timpul de răspuns scade conexiunea personală și interesul.Prin limbajul semnelor poți introduce câteva gesturi care să ia din greutatea acestei oboseli și care să încurajeze empatia între participanți: de ex. Gesturi care să arate aprobarea sau dezaprobarea față de o idee, gesturi care să transmită ideea de și eu simt la fel, sau gesturi care să arate disponibilitatea de a prelua o idee și a o continua.

Te provocăm să încerci aceste tehnici în următoarele tale întâlniri și să rămâi deschis către modalitățile în care tehnologia ne aduce mai aproape în această perioadă. Credem că am trecut mulți prin șocul inițial și acum suntem pregătiți cu adevărat pentru ceea ce înseamnă adaptare pe termen lung.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #138.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash

Garrett Motion și Leaders vor pregăti 200 de studenţi pentru job-urile viitorului

  • Garrett Motion şi Fundaţia Leaders dau startul unui amplu program educaţional în mediul digital
  • Până la 200 de studenţi pot beneficia de cursurile, atelierele şi sesiunile de mentorat din cadrul proiectului
  • Studenţii pot aplica, gratuit, până la data de 15 octombrie

Garrett Motion, furnizor de tehnologii de vârf pentru industria auto, şi Fundaţia Leaders dau startul unui amplu program educaţional digital, care vizează domeniile Ştiinţei, Tehnologiei, Ingineriei şi Matematicii (STEM). La atelierele digitale sunt aşteptaţi să se înscrie până la 200 de studenţi.

Garrett a colaborat cu Fundația Leaders pentru a dezvolta curricula și implementa ambițiosul proiect – denumit “The Next Generation of Innovators”.

Născut din angajamentul companiei pentru o cultură a inovației și în conformitate cu programul de sustenabilitate al Garrett – WeCare4, proiectul “The Next Generation of Innovators”  își propune să ofere un cadru educaţional și de mentorat studenţiilor din universităţi cu profil tehnic şi economic, încurajându-i să urmeze o carieră în domeniile STEM.

Dezvoltate inițial ca activitate de clasă, echipele Garrett și Leaders au lucrat rapid pentru a transfera programul educaţional pe o platformă virtuală, astfel încât tinerii să poată beneficia în continuare de cele mai bune programe extracurriculare și să se conecteze la cele mai noi tendințe din domeniile lor de studiu.

 “Educaţia este fundamentală pentru inovaţie şi pentru progresul societăţii. În Garrett Motion, educaţia este unul dintre pilonii culturii organizaţionale. Garrett investeşte constant atât în dezvoltarea angajaţilor noştri, cât şi în pregătirea tinerelor talente”, a declarat Constanţa Nazarcu, Managing Director Garrett Motion International Services – companie care opereaza centrul de dezvoltare software şi biroul de servicii corporate Garrett din Bucureşti.

“Avansul tehnologiei schimbă într-un ritm mai rapid ca niciodată felul în care trăim, lucrăm şi gândim, făcând educaţia STEM un domeniu critic. Mai mult, pentru fiecare dintre noi, este vital să investim timp şi efort în dezvoltarea noastră şi să ne pregătim cât mai bine pentru un viitor care bate la uşă”,  a completat Constanţa Nazarcu.

 “Atelierele dezvoltate de Fundatia Leaders în parteneriat cu Garrett Motion îşi propun să ofere studenţilor o resursă educaţională în completarea celei universitare. Ne dorim ca aceste ateliere să fie cât mai interactive şi să ofere participanţilor mai mult decât cunoştinţe: să le ofere inspiraţie”, a declarat Beatrice Alexandrescu, director de programe, fundaţia Leaders.

Programul, care se va derula exclusiv online, se va derula în două sesiuni: octombrie – noiembrie 2020 şi aprilie – mai 2021, iar numărul locurile disponibile la fiecare workshop va fi cuprins între 25 şi 50, în funcţie de tematică. Studenţii interesaţi se pot înscrie la sesiunea din această toamnă completând următorul formular. Toate atelierele vor fi live şi vor oferi mai mult decât cunoştinţe tehnice, fiind gândite ca un ghid către job-urile viitorului.

 “Ne dorim ca participanţii sa poată interactiona cât mai mult cu trainerii şi mentorii din cadrul proiectul, să existe un dialog care să îi ajute să identifice ariile noi pe care ar trebui să le exploreze pentru a fi cât mai bine pregătiţi pentru viitor”, a adăugat Beatrice Alexandrescu.

Exercițiu civic

Zilele acestea suntem parte dintr-un proces complex care va avea efecte asupra fiecăruia dintre noi. Când vorbim despre alegeri de multe ori ne concentrăm asupra celor care pot vota, însă acest proces vizează toți membrii unei societăți și este important să ne dăm seama cum ne putem implica activ, orice vârstă, background educațional sau profesie am avea și cel mai important, este un proces care merge mai departe de vot în sine și presupune o implicare activă și continuă.

Conversația pe care vrem să o avem astăzi nu este despre politică în mod direct, ci despre un rol de leadership pe care fiecare dintre noi îl avem și pe care de multe ori nu știm cum să-l manifestăm, rolul de cetățean.

Pornim călătoria de la primele lecții de educație civică: civic, un cuvânt derivat din latinul civics care înseamnă legătură cu un cetățean. Educația civică reprezintă astfel studiul aspectelor teoretice, politice și practice ale cetățeniei, cât și drepturile și obligațiile acesteia. Include de asemenea și studiul dreptului civil și al codului civil, studiul rolului cetățenilor în funcționarea și supravegherea guvernului. 

Care sunt acele comportamente prin care ne putem manifesta rolul de cetățeni activi?

  1. Fii activ în comunitatea ta

Un bun cetățean este activ în comunitatea din care face parte. Participă la viața socială a comunității și caută modalități de a face comunitățile lor un loc mai bun pentru toți ceilalți. Atunci când apar probleme în comunitate, cetățenii activi caută modalități de a o rezolva. 

În fiecare zi poți face mici alegeri pentru a-ți manifesta acest rol de cetățean activ: poți alege să cumperi de la producători locali și să susții micile afaceri din comunitatea / cartierul / orașul tău, poți participa la evenimentele din comunitate pentru a te conecta mai ușor cu oamenii și preocupările locale, poți să propui și implementezi proiecte în micro comunitatea din care faci parte – de ex. în blocul în care locuiești, poți propune inițiative care să-ți îmbunătățească viața atât ție, cât și vecinilor tăi.

  1. Asigură-te că ești informat corect

Când acționezi ca un cetățean activ, devii un lider pentru cei din jurul tău și astfel ești responsabil de informațiile pe care le transmiți mai departe. Este important să rămâi deschis mai multor puncte de vedere, să verifici informațiile din multiple surse și să te asiguri că aceste surse sunt credibile. Totodată, atât pentru tine, cât și pentru cei din jurul tău, te va ajuta să rămâi conectat atât la știrile locale, cât și la cele internaționale pentru context și perspectivă, să-ți menții un interes ridicat pentru literatura istorică și politică a lumii.

  1. Fii un exemplu pentru ceilalți

Îți spuneam că rolul de cetățean activ este un rol de leadership pe care fiecare dintre noi îl primim atunci când suntem parte dintr-o comunitate. Din acest motiv, pentru toți ceilalți, putem servi drept exemplu, reper, putem să manifestăm comportamente pe care la rândul nostru ne-am dori să le vedem la ceilalți.

Gândește-te la o persoană pe care o admiri din comunitatea ta, poate fi o persoană cunoscută, un vecin sau un coleg, imaginează-ți cum ar fi dacă fiecare dintre noi am împrumuta din ceea ce face acea persoană?

Putem începe cu un set de valori personale pe care să ni le cultivăm, valori precum onestitate, integritate, responsabilitate, bunătate, autodisciplină. Poți începe cu un proces de autocunoaștere și autoevaluare – verifică ce abilități poți adăuga pe lista ta personală pentru a deveni un bun cetățean.

Când vom înțelege că acest rol trebuie manifestat zilnic, nu doar o dată la patru ani, și lumea din jurul nostru se va transforma odată cu noi.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #137.

Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash

Noul sezon Leaders Explore Online

Peste 6000 de liceeni au trecut prin programele LEADERS dedicate. LEADERS Explore este pasul către viitor.

Din această toamnă facem echipă cu Lidl România și organizăm împreună 6 ediții de Leaders Explore Online pentru 210 elevii de liceu din județele Prahova, Suceava, Gorj, Mureș, Neamț, Hunedoara și Caraș Severin.

Dacă ți-ai pus vreodată întrebarea “cine sunt eu?” sau “ce trebuie sa fac?”, dar nu ai găsit un răspuns pe măsura așteptărilor tale? Probabil, programul LEADERS Explore te poate ajuta. 

Ești parte a unei generații, dar ești unic. LEADERS Explore este programul de leadership care îți răspunde la întrebarea cine sunt eu?”. Fundația LEADERS, a luat tot ce a învățat în ultimii 20 de ani alături de cei 30 mii de absolvenți, și ți-a pregătit trei luni de autocunoaștere, autodepășire, testare a limitelor și accesul la o comunitate unită, din care vei face și tu parte.

Programul este finanțat de Lidl România. Aplică pentru una dintre bursele de participare pentru Gorj, Suceava și Prahova până pe 2 octombrie pe https://ldrs.me/elevi. Înscrierile pentru restul comunităților vor fi deschise în noiembrie.

Pauze necesare!

Când ai luat ultima dată o pauză în timpul zilei? Dar mai multe pauze? Ce înțelegem prin pauze? Niște momente pentru tine, planificate și delimitate clar în agendă, în care să poți face anumite activități care-ți fac plăcere sau în care pur și simplu să nu faci nimic și să te bucuri de un moment de liniște.

Cercetările arată faptul că pauzele au mai multe beneficii decât credeam inițial, atât pentru ritmul și dinamica ta interioară, cât și pentru performanța ta profesională. Micro-pauzele din timpul activității de zi cu zi s-au dovedit a influența direct bunăstarea și productivitatea. Studiile au demonstrat că aceste momente scurte reduc stresul, cât și necesitatea unei recuperări de lungă durată la finalul zilei. Chiar dacă pare o tehnică mult prea simplă, cheia acestor pauze este programarea proactivă a acestora. Ceea ce nu știm noi este faptul că atunci când nu ne programăm, creierul nostru este foarte posibil să-și programeze singur aceste pauze, probabil în momente nepotrivite și cu activități nepotrivite: ni se întâmplă tuturor să rămânem blocați în pagini de știri, Twitter, Social Media sau videoclipuri pe Youtube. Astfel, vei observa că pauzele bine programate (cu momente delimitate de început și final), te vor ajuta să ai cât mai puține momente de procrastinare neproductivă. 

Există trei tipuri de pauze pe care le poți lua, pauze fizice, pauze sociale și pauze spirituale. 

Pauzele fizice se referă la plimbări, orice fel de sport sau mișcare, pauzele sociale se referă la întâlniri cu prieteni (online sau offline), discuții cu membrii familiei sau cu partenerul/partenera, iar pauzele spirituale se referă la acele activități prin care te poți conecta tu cu tine și cu mediul înconjurător, meditație, muzică, respirație.

Nu toate pauzele trebuie să fie identice ca mărime și nu trebuie să te sperii de cum va arăta programul tău. Studiile au arătat faptul că pauze de la 1 minut, 5 minute sau 9 minute reușesc să-și îndeplinească obiectivele și să te ajute în recăpătarea energiei și productivității.

Un alt beneficiu al pauzelor este faptul că ele ajută la recuperarea după lungi perioade de stres. Iar în această perioadă marcată de incertitudine și criză, fiecare dintre noi avem nevoie de unelte prin care să gestionăm stresul. Prin aceste momente scurte putem să ne reglăm energia, să ne oferim pauze mentale de care avem nevoie, să reducem oboseala, tulburările de somn sau orice altă formă pe care o poate căpăta mintea obosită. La nivel neurologic, cortexul nostru prefrontal este cel care are nevoie de pauză! Da, este acea parte a creierului care ne menține conectați la obiective și ne ajută să gândim logic, iar cu cât ne fixăm mai multe obiective, to do’s și liste, această parte a creierului va fi și mai obosită. Așadar, ia o pauză! Imediat după ce vei termina de citit aceste resurse pe care ți le-am pregătit special, oferă-ți un moment ție!

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #136.

Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash

Iar neprevăzutul?

Nu cred că am trăit până acum perioade atât de schimbătoare. Astăzi știm ceva, mergem pe un scenariu, mâine se poate schimba totul. A început, oficial, școala. Dar pare un început mult mai diferit față de ce am trăit până acum. Nimeni nu știe cât va mai dura normalitatea și ce se va întâmpla când va trebui să ne adaptăm din nou.

În acest context viitorul este greu de prezis, iar noi ne-am format noi mecanisme de decizii, am învățat să funcționăm pe termene mai scurte, ne-am dezvoltat capacitatea de a gândi creativ și a genera mereu scenarii alternative. Oricât de pregătiți am fi, într-o proporție mai mică sau mai mare, fiecare dintre noi ne luptăm în această perioadă cu efectele fricilor de necunoscut: fie că vorbim de anxietate, de dificultatea de a ne concentra, de teama de știri și vești noi care ne pot schimba fundamental prezentul. Astfel, vrem să povestim astăzi cu tine despre ce poți face în astfel de situații și, mai ales, care este rolul unui lider atunci când echipa navighează fără o hartă sigură la îndemână. 

În primul rând este esențial să descoperim că ne aflăm într-o situație influențată de o astfel de frică. Frica de necunoscut poate fi greu de identificat deoarece se întâmplă constant în mintea noastră, deoarece vorbim de sentimente și gânduri care ne influențează viața și despre care nu vorbim foarte mult cu cei din jurul nostru. Înainte de pandemie, statistica ne arăta că în jur de 264 de milioane de adulți din întreaga lume sufereau de anxietate, cel mai probabil fiecare dintre noi confruntându-ne mai ales în această perioadă cu teama de viitorul imprevizibil.

Te invităm la o listă de comportamente și recomandări care ne pot ajuta, atât în rolurile de leadership, cât și în viața de zi cu zi, în managementul situațiilor neprevăzute:

  1. Identifică cauza fricii: dă-ți voie să creionezi în mintea ta scenariile și vezi care este varianta de viitor care-ți alimentează emoțiile negative. Gândește-te că este normal să-ți fie teamă de necunoscut, această teamă face parte din ADN-ul nostru și este o parte esențială a supraviețuirii noastre. De cele mai multe ori este bine să ascultăm această frică, și să acționăm conștient după ce am ascultat-o. Să o integrăm ca o componentă firească a vieților noastre. 
  1. Ia în considerare opțiunea ca lucrurile să nu meargă conform planului: uneori frica ne blochează pentru că tindem să fugim de eșec, aceasta ne va ține mai degrabă blocați în indecizie și lipsă de implicare, trăind cu regretul că nu am făcut ceva, mai degrabă decât să fi eșuat. Dacă reușim să ieșim din această mentalitate și să folosim experiențele nereușite pentru a extrage lecții relevante pentru viitor, următoarele întâlniri cu situații necunoscute nu vor mai fi atât de apăsătoare.
  1. Acceptă schimbarea: frica de necunoscut și anxietatea sunt puternic legate de un viitor total nou care presupune multe schimbări. Iar schimbarea nu este neapărat ceva rău: există inclusiv teama de succes pentru că și reușitele presupun schimbări pentru care nu suntem încă pregătiți. 
  1. Pune-ți frica la îndoială: da, este un instinct de supraviețuire, dar ce te sperie cu adevărat? Există trei întrebări care te pot ajuta:  Ce dovezi există care să-mi susțină teama de necunoscut? Care sunt 3 exemple în care am reușit să fac față incertitudinii? Ce dovezi am că voi eșua?

Nu este cea mai ușoară perioadă, dar vestea bună este că toți suntem în această situație. Viitorul incert va mai face parte din viața noastră o lungă perioadă, iar antrenamentul de mai sus poate fi exact ce avem nevoie!

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #135.

Photo by Fallon Michael on Unsplash

Ochiul critic dar curios

Consumăm și producem  zilnic foarte multă informație. Conform unui studiu realizat în 2019, într-o singură zi sunt trimise în jur de 500 de milioane de tweet-uri, 294 miliarde de mailuri, 4 pentabytes de date sunt create pe Facebook, 65 de miliarde de mesaje sunt trimise pe Whatsapp și în jur de 5 miliarde de căutări pe motoarele de căutare online. 

Există o cantitate enormă de informație nouă, iar o mare parte din această informație se poate încadra la categoria de fake news. Îți propunem astăzi o conversație despre cum reușim să ne păstrăm spiritul critic într-o avalanșă de informații care ne întrețin erorile de gândire, cum putem să ne păstrăm vie curiozitatea și totuși să identificăm informațiile false.

Separarea adevărului de ficțiune poate părea o muncă consumatoare de energie, însă adevărul merită efortul, chiar dacă nu este întotdeauna ceea ce vrei să auzi. 

Gândirea critică este primul pas pe care îl poți face în identificarea informațiilor false. Trebuie să fii dispus și capabil să explorezi abordări alternative și perspective foarte diferite. Testează toate teoriile care par a fi greu de crezut punându-ți întrebări precum “care este scopul acestei știri”, “cât de categorică este opinia din acest articol”, “există un mesaj ascuns sau un scop ascuns al acestei comunicări?”.  Cu ajutorul acestei mentalități vei putea identifica anumite detalii care vor da de gol informațiile false precum sursa informației (este important să verifici de unde a plecat informația, iar dacă această sursă este una credibilă – o persoană pe care o cunoști și în care ai încredere / un canal media transparent și nepărtinitor. Uneori cei care dau naștere unor astfel de informații false vor crea website-uri care seamănă cu cele ale unei surse credibile, folosind fonturi și culori care să-ți pălească subliminal ochiul critic. 

Un alt element care te poate ajuta să-ți păstrezi o atitudine deschisă și neinfluențată de știri false este punctul de vedere. De cele mai multe ori o știre / un articol / o postare care are scopul de a manipula atenția, va avea un punct de vedere forțat, de multe ori va folosi un ton agresiv, iar orice alte argumente în defavoarea punctului de vedere menționat vor fi negate sau chiar ignorate.

Este important ca acest demers să-l parcurgi chiar tu și să te asiguri de fiecare dată când simți că o informație este forțată, că ai parcurs toți pașii pentru a verifica veridicitatea ei. Este foarte posibil ca în marea de informații să te întâlnești tocmai cu titluri care vin însoțite de sintagma fake news, și asta poate fi din două motive: fie este vorba de o știre falsă, fie există o masă critică de persoane care nu sunt de acord cu adevărul respectiv și vor să-l minimizeze. Așadar, un fake news poate fi și o modalitate de a manipula informația într-o anumită direcție.

În calitate de lider ești responsabil de filtrarea informațiilor pe care le transmiți colegilor tăi, iar procesul de a identifica și asigura siguranța surselor face parte din comportamentele unui lider autentic.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #134.

Photo by Rikki Chan on Unsplash

Obiceiuri noi…de toamnă!

Intrăm într-o etapă personală și profesională cu noi schimbări, se termină perioada de concedii, încep școlile, se deschid restaurante și spații culturale, lucrăm în continuare de acasă și ne pregătim de Q4 în organizațiile și companiile din care facem parte. Cu această ocazie ne-am gândit să abordăm subiectul schimbărilor de comportament și mai exact, un model prin care putem să ne formăm obiceiuri noi și de ce nu, să determinăm acest lucru și în rândul celorlalți.

Când vorbim de obiceiuri ne dorim să accesăm rapid formula secretă, un model care să funcționeze pentru orice și oricine și pe care să-l aplicăm fără costuri prea mari. Oamenii de știință au descoperit că nu există astfel de tipare și că o rețetă general valabilă ar fi o minciună. Suntem diferiți și obiceiurile noastre sunt diferite, astfel încât diagnosticarea modelelor de schimbare diferă de la persoană la persoană și de la comportament la comportament: schimbarea modului în care comunici cu o persoană este diferită de schimbarea dietei, obiceiuri care țin de viața profesională sunt la rândul lor diferite de schimbarea unui comportament precum renunțarea la fumat. 

Charles Duhigg face apel  în primul capitol al cărții sale The Power of Habit la o cercetare făcută de MIT a cărei descoperiri este o buclă neurologică simplă care stă la baza oricărui obicei, o buclă formată din trei părți: un declanșator (cue), o rutină și o recompensă. Astfel, pentru a-ți înțelege propriile obiceiuri, trebuie să identifici componentele buclei tale. Un astfel de proces pornește întotdeauna de la rutină. Să luăm un exemplu simplu: obiceiul de a intra în magazinul cu prăjituri, zilnic, și a-ți cumpăra ceva dulce la un anumit moment al zilei. Care este declanșatorul pentru această rutină? E vorba de foame? Plictiseală? Și care este recompensa pe care o primești? Prăjitura? Schimbarea de peisaj venită cu plimbarea până la magazinul de dulciuri? 

Duhigg explică faptul că odată ce ai identificat acest proces, schimbarea poate veni din ajustarea recompensei. De fiecare dată când este declanșat acest obicei, fă o schimbare de recompensă: fă doar o plimbare, alege să mănânci ceva sănătos nu o prăjitură. Nu contează atât de mult ce vei alege, ci procesul în sine prin care vei identifica exact care este declanșatorul pentru acest obicei, pentru că prăjitura s-ar putea să fie doar o recompensă colaterală. 

Declanșatorul este motorul obiceiului, comportamentului pe care vrei să-l schimbi, iar aceste declanșatoare (triggers) sunt de două tipuri: externe și interne. Odată declanșat un comportament urmează acțiunea în sine, comportamentul pe care îl facem în așteptarea unei recompense.  Odată identificată propria ta buclă, vei ști care este recompensa care te mulțumește cu adevărat și care îți conduce comportamentul, care este declanșatorul rutinei, vei putea să începi să îți schimbi comportamentul, iar cel mai simplu mod este să-ți planifici triggerele și să alegi o acțiune care o să-ți ofere recompensa pe care ți-o dorești cu adevărat.

Publicat prima dată în Newsletterul LEADERS #133.

Photo by Marten Bjork on Unsplash